PDA

Se full versjon : Ekstra fridag for ikke-røykere.

Gudhild
31-03-2011, 15:40
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sprek/article3923357.ece

Hva mener dere?

Anne&gneistene
31-03-2011, 15:46
Jeg syns det er et flott tiltak!

Jeg har selv røyket fast før, men har sluttet nå. Jeg syns det er irriterende når jeg jobber med kollegaer som røyker, fordi de tar seg røykepauser hele tiden.
Alle kan klare å slutte å røyke, så det er bare å ta seg i nakken.

Lopke
31-03-2011, 15:47
Tja.. de kan gjerne belønnes for å ikke røyke for min del. Det er jo flott og hvis det fraholder flere fra å begynne så er jo det supert. Jeg synes kanskje ikke helt det er i voksen alder man skal "belønnes" da men når man begår det dumme valget å begynne å røyke. Når det er sagt har jeg ALDRI vært på en arbeidsplass der røykerne jobbet mindre enn ikke røykerene. Vel heller omvendt. Hva gjør man da?

Anne&gneistene
31-03-2011, 15:55
Hos oss jobber røykerene mindre enn vi-ikke røykere. Tro meg, jeg har vært begge deler ;) Har inntrykk av at det er slik flere plasser også, kommer vel kanskje an på bransjen.

heidi84
31-03-2011, 16:02
Klarer ikke helt å se at dette kan bli rettferdig for noen parter... "Hvis en røyker bruker cirka ti minutter fire-fem ganger daglig" På min arbeidsplass er det ingen som røyker så mye og så lenge..Er dette normalt andre plasser?

Jeg selv er røyker, men jeg løper ikke fra ugjort arbeid for å røyke. Når de andre på jobb spiser frokost, eller tar en annen pust i bakken, så tar jeg meg en røyk i stedenfor. Jeg kan da ikke helt se at de fortjener en fridag mer enn meg...?? Eller??...

Men de som har lav arbeidsmoral og som stikker av i tide og i utide, det er de som lager kvalm og negativ omtale for oss andre..

Shenzi
31-03-2011, 16:13
Synes det blir urettferdig for alle parter.
Ikke alle røykere tar seg pauser i tide og utide, og ikke alle ikke-røyker sitter flittig på plassen sin og jobber fra 8-4. Bare se på meg, jeg tar meg noen minutters pause nå får å lese på FH :p

heidi84
31-03-2011, 16:24
Bare se på meg, jeg tar meg noen minutters pause nå får å lese på FH :p

Fyyyyyyy på deg!! :smash:
Tenk så urettferdig for meg hvis du hadde fått en ekstra fri-dag og ikke jeg ;)

Nei, den kabalen der kan ikke gå opp etter mitt syn.. :;P:

EvaV
31-03-2011, 16:45
Haha, jeg er lett med på den :D Her er det antirøykekampanje for alle penga! Syns ikke synd på de som røyker, som Anne sier, det er bare å slutte.

heidi84
31-03-2011, 16:50
Haha, jeg er lett med på den :D Her er det antirøykekampanje for alle penga! Syns ikke synd på de som røyker, som Anne sier, det er bare å slutte.

Men da må jo alle andre ikke-røykere slutte å "sulle" i løpet av arbeidsdagen også. Da mener jeg: å gå på nett som ikke er jobb-relatert, lese avisen, ta seg 5min osv..
Jeg klarer meg fint en arbeidsdag uten røyk, men det er hvordan skal dette bli rettferdig?

EvaV
31-03-2011, 16:59
Joa, så klart det er en elendig og lite gjennomtenkt løsning, men hvis det hjelper som motivasjon til å slutte å røyke er jeg med på den, altså. Jeg er forøvrig absolutt for at folk skal få lov til å slappe av litt, lese avisen eller skravle litt med kollegaer i perioder når det er lite å gjør på jobb, for trivsel og arbeidsgledens skyld; ser selv at jeg mistrives veldig å jobbe plasser der man blir kjefta på om man setter seg ned i to minutt iløpet av dagen. Men røyking syntes jeg personlig er uting på veldig mange måter, så jeg skjønner egentlig godt at arbeidsgivere vil oppmuntre sine ansatte til å slutte.

Anne&gneistene
31-03-2011, 17:02
De ikke-røykerene jeg jobber med suller ikke rundt, det er ingen av de som tar seg 5 min for å sitte å stirre i taket. Men de som røyker "må" røyke engang i timen ca., av diverse unnskyldninger.

Dere som ikke er for denne formen for belønning av ikke røykere, er dere røykere selv?

Harneshaug
31-03-2011, 17:27
Da får man telle hvor lange dritepauser folk har på jobb også da? Kan fort bli sittende 10 min om det er en grovjobb.

Hvor i alle dager ble det av den statistikken som viste at de som røykte faktisk ytte MER på jobb en ikkerøykerne og hadde langt færre egenmeldinger/sykedager enn røykere??

Lopke husker du?

xmiriam
31-03-2011, 17:32
Jeg synes også dette er litt på viddene. Jeg bruker de 30 minuttene jeg har til pause hver dag til å fordele utover i femminuttere for å ta meg en kjapp matbit eller en røyk. Det er ikke sagt at alle som er ikkerøykere jobber mer og bedre enn røykere. Nei, vettu hva...

Nina
31-03-2011, 20:11
Hehe, artig forslag, men lite gjennomførbart i grunn.

Men har selv vurdert å innføre "godteripauser" på jobb, siden noen er ute og røyker i tide og utide mens vi som ikke røyker ikke kan sette oss så mye som ett minutt utenom matpausa vår. Ikke mye fair det heller..

Marita
31-03-2011, 20:53
Nå er det 100% røykeforbud på jobben min, fra 1 januar 2011, men før det forbudet kom så pleide de røykerne jeg jobba sammen med å be meg sette meg ned med et blad og lese mens de tok en tur ut for å røyke. Funket bra det:)

smulemor
31-03-2011, 21:34
ser ikke helt at dette vil bli bra i lengden, da er jeg mer for løsningen som ble foreslått i kommentarfeltet i linken... innfør faste pauser som alle må forholde seg til.

tipsy
31-03-2011, 21:46
Da får man telle hvor lange dritepauser folk har på jobb også da? Kan fort bli sittende 10 min om det er en grovjobb.Hvor i alle dager ble det av den statistikken som viste at de som røykte faktisk ytte MER på jobb en ikkerøykerne og hadde langt færre egenmeldinger/sykedager enn røykere??

Lopke husker du?

Haha. *dævver*
10 min på dass?! Wow :p
Får si som gutta på jobben; Man skal ha betalt for drittærbe :D:D

Vet ikke om det blir rettferdig jeg heller... dog har jeg jobbet steder hvor røkere tar flere pauser enn ikke-røykere.

Balaton M
31-03-2011, 21:56
Dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg har opplevd at alle røykere kollektivt tok 10 min pause hver time, noe som medførte at det ble innført to 5 min betalte pauser på faste klokkeslett for alle arbeidstakere.

Man har faktisk ikke rett til hverken røykepauser eller til å gå inn på private nettsteder i arbeidstiden. arbeidsmiljøvernloven har faktisk en § som omhandler arbeidstakers plikt til å utføre arbeid for arbeidsgiver. Har hørt om arbeidsplasser som har stengt muligheten for tilgang til f.eks FB

Forøvrig er det vel egentlig ganske godt dokumentert at røykere har større sykefravær enn ikkerøykere

heidi84
31-03-2011, 22:30
Men har selv vurdert å innføre "godteripauser" på jobb, siden noen er ute og røyker i tide og utide mens vi som ikke røyker ikke kan sette oss så mye som ett minutt utenom matpausa vår. Ikke mye fair det heller..

Det er akkurat dette som er så forferdelig dumt :( Jeg har vært borti noen røykere som er slik, men det er langt mellom dem... Og det "ødelegger" for oss andre røykere som tar en røyk når det er "tid", og når de andre kollegaene også vil ta seg en hvil samtidig..

Det bør kunne være andre mer gjennomtenkte tiltak for å få ned uønsket røyking i arbeidstiden. Her er det jo bare ledelsen som kan slå i bordet egentlig?

Liisa&Ulvar
31-03-2011, 23:20
Syntes det var et teit forslag som var vveldig lite gjennomtenkt.
Jeg røyker selv men jeg tar aldri flere eller lengre pause enn de som ikke røyker.
Likt skal være likt.

Men vis det er sånn at ansatte flyr ut og tar en røyk vær time så skjønner jeg at de må gjøre no med det, men syntes det blir feil og sleike ræv på de som ikke røyker og "straffe" de som røyker. Da er det bedre med faste pauser.

Lopke
31-03-2011, 23:24
Hvor i alle dager ble det av den statistikken som viste at de som røykte faktisk ytte MER på jobb en ikkerøykerne og hadde langt færre egenmeldinger/sykedager enn røykere??

Lopke husker du?

:lol: tenkte faktisk på det da jeg leste tråden og konkluderte med at det må være noe jeg hadde drømt men jo jeg husker nå...
skal se om jeg finner!

Men ifølge arbeidsmiljøloven, har man ikke "krav" på 5 min pause i timen eller er det også noe jeg har drømt?

Lopke
31-03-2011, 23:28
Nei det finner jeg faktisk ikke.. kanskje det er noe vi to bare har "tuklet" med i eget hode?

EvaV
31-03-2011, 23:33
Det er vanlig i mange bedrifter tror jeg, jeg hadde det ihvertfall sånn. Per time jeg jobbet hadde jeg 5minutters pause. Så jobbet jeg 7 timer hadde jeg 35minutters pause :D Som ble brukt til å kose meg med lunsj og ikke røyke da :p

EvaV
31-03-2011, 23:38
ser ikke helt at dette vil bli bra i lengden, da er jeg mer for løsningen som ble foreslått i kommentarfeltet i linken... innfør faste pauser som alle må forholde seg til.
Dette hadde jeg syntes ikke blir ideelt innenfor mange yrker, siden jeg ikke røyker gidder jeg ikke å stå å bare henge i fem minutt mens folk løper ut for å ta seg en røyk, hvis det er ting som trenger å gjøres. Og jeg vil heller ha en lang lunsj, eller få lønn for tiden jeg er på jobb, enn å ha småpauser hele tiden. Da heller at man har så og så mye tid til å bruke, og kan disponere som man vil, men igjen er dette lite gjennomførbart på alle arbeidsplasser.

Tone Kristin
01-04-2011, 00:50
:lol: tenkte faktisk på det da jeg leste tråden og konkluderte med at det må være noe jeg hadde drømt men jo jeg husker nå...
skal se om jeg finner!
Jeg synes også å huske noe snakk om det.

Er 'heldig' med en arbeidsplass hvor vi har faste pauser. Tar seg ikke særlig ut om en person plutselig går vekk fra slaktelinja for å ta seg en røyk liksom:lol:. Men har derimot sett det mye i skolen. Jeg har jo alltid gått hestelinjer, og noen har vært veldig flinke til å snike seg vekk fra møkking etc for å ta seg en røyk. Men dette har vært folk som er late i utgangspunktet. Slike folk røyker ofte etter min erfaring, det har ikke noe med selve røyken å gjøre, men de som personer.

Anne&gneistene
01-04-2011, 01:38
vi har ikke rett på pauser, da det er betalt pause. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke denne loven burde kunne innføres overalt, det utgjør jo ingen forskjell for røykerene dog. Men, røyking er jo en uvane, og man belønner jo ikke uvaner??

Det er vel ikke noen som har sagt her at alle som røyker setter seg ned i et kvart/halvtime for hver røyk? Men som Nina skriver, man vurderer jo nesten å ta seg "godteripauser" eller noe, men det vil jo ikke bli akseptabelt å sende noen ut i 5 min for å spise godteri.
Tviler ikke på at røykere jobber like så effektivt som alle andre, skjønner ikke hvorfor det skulle være noen forskjell der. Men de slipper unna litt med røykepausene sine, de gjør de ;)

smulemor
01-04-2011, 04:02
Men de slipper unna litt med røykepausene sine, de gjør de ;)

og da kommer spørsmålet, hva med alle ikkerøykerne som "bare" skal sjekke noe på nettavisen/altinn/privatmail/dittogdatt ? det blir ganske mange minutter i løpet av en dag for gjennomsnittsarbeideren det og.

liker virkelig ikke dette utspillet det linkes til, det eneste det fører til i mine øyne er å sette to grupper opp mot hverandre.

Anne&gneistene
01-04-2011, 14:31
og da kommer spørsmålet, hva med alle ikkerøykerne som "bare" skal sjekke noe på nettavisen/altinn/privatmail/dittogdatt ? det blir ganske mange minutter i løpet av en dag for gjennomsnittsarbeideren det og.

liker virkelig ikke dette utspillet det linkes til, det eneste det fører til i mine øyne er å sette to grupper opp mot hverandre.

Nå tenker jeg vel mest i forhold til min arbeidsplass/bransje, hvor vi ikke har tilgang til internett/data på jobb, man har ikke tid til å stå ro å henge der.

smulemor
01-04-2011, 17:30
Nå tenker jeg vel mest i forhold til min arbeidsplass/bransje, hvor vi ikke har tilgang til internett/data på jobb, man har ikke tid til å stå ro å henge der.

men dere har vel avbrekk i løpet av dagen for å hvile rygg/føtter i noen minutter annet en lunchen ?

Nina
01-04-2011, 17:42
men dere har vel avbrekk i løpet av dagen for å hvile rygg/føtter i noen minutter annet en lunchen ?

Ikke der jeg jobber..noe som gjør at ryggen min er i ferd med å gå til helvete. Så jeg må nok begynne å røyke, for da kan jeg gå ut og sette meg litt.:p

smulemor
01-04-2011, 17:46
Ikke der jeg jobber..noe som gjør at ryggen min er i ferd med å gå til helvete. Så jeg må nok begynne å røyke, for da kan jeg gå ut og sette meg litt.:p

snodig. jeg har hatt mye rare jobber som ikke har vært kontorrelaterte men det har alltid vært maks 2,5 timer mellom hver "timinutter", rett og slett fordi ledelsen har sett at folk trenger å hvile ryggen litt. hva folk velger å gjøre med pausen sin da er opp til en selv.

mcoogco
01-04-2011, 18:20
Sjefen på jobb regnet for morro skyld ut at røykerne jobber 3 dager mindre i året pga alle pausene de tar.
Hos oss tar de gjerne med seg en eller flere kollegaer ute for å røyke også, og dermed merker vi andre som sitter igjen mye mere av presset.

JA til forskjeller på røykere og ikke-røykere!
Jeg har selv røyket OG klart å slutte, det klarer andre som også ønsker! Står i hovesak kun på vilje!

smulemor
01-04-2011, 18:26
må innrømme jeg stusser mer på sjefer som ikke klarer å sette skikkelige regler på å gå ut i tide og utide. flere kommuner og statlige kontorer har jo innført totalt røykeforbud i arbeidstiden, det er jo en kurant løsning som bør gagne alle.

men for å være helt ærlig, hadde min jobb innført en ekstra fridag for ikkerøykere så hadde jeg gitt fullstendig blanke. det er ikke min kampsak for å si det slik ;)

Squaw
01-04-2011, 18:41
Jeg har jobbet på et sykehjem, hvor det var ganske åpenbart at vi som ikke røyket, jobbet mer, og vi ble i tillegg "belastet" med å ta flere klokker fordi mange satt i ca 10-15 minutter og røykte flere ganger per dag. Innmari irriterende, men jeg er ikke helt enig i at det er veien å gå ved å straffe røykerne med en mindre fridag.

*Luna*
01-04-2011, 18:51
Jeg røyker selv jeg, men jeg tar meg ikke røykepauser i løpet av arbeidsdagen for det. Røyker før jobb, i pausa og etter jobb. Men dersom man skal belønne de som jobber når de skal og ikke sniker til seg småpauser, hva med de som stadig vekk tar seg et lite "mellommåltid" eller de som bare må innom og sjekke FH i arbeidstiden? Det går minst like lang tid på dette som det gjør å stikke nesa på utsiden av døra for et par trekk. Etter min mening så blir det feil uansett...

Anne&gneistene
01-04-2011, 19:38

Nei.

Må faktisk innrømme at jeg slutta å røyke et par måneder ifjor, men så ble fristelsen stor når jeg var sliten på jobb, og så hvor mye røykerene kunne gå å ta seg en røyk i tid og utide, så jeg begynte igjen. (Men har holdt meg i 5 mnd nå).

Så skjønner deg godt Nina :p

Lopke
01-04-2011, 21:14
Litt OT men hva med folk som sliter med overvekt? er de ikke mer syke enn slanke folk? og er det ikke bare å slanke seg egentlig?
Skal tynne folk ha flere fridager fordi folk med helseproblemer er mer syke?

Hva med dem som har barn. De har hvertfall flere sykedager. Skal single, slanke barnløse ikke ha litt mer ferie enn dem? de jobber jo mye mer.

Anne&gneistene
01-04-2011, 22:13
Litt OT men hva med folk som sliter med overvekt? er de ikke mer syke enn slanke folk? og er det ikke bare å slanke seg egentlig?
Skal tynne folk ha flere fridager fordi folk med helseproblemer er mer syke?

Hva med dem som har barn. De har hvertfall flere sykedager. Skal single, slanke barnløse ikke ha litt mer ferie enn dem? de jobber jo mye mer.

.. men det blir jo ikke det samme som røyking?? Det er da vel ikke alle som velger å være single og overvektige?

EvaV
01-04-2011, 22:29
Syntes også det blir latterlig å sammenligne røyking med overvekt og sivilstatus. Da har man jo bare misforstått hele greia. Poenget er ikke å sette det ene opp mot hverandre og liksom konkurrere om "hva er verst" men å se på røyking for det det er og ikke trekke inn alt mulig annet som avledningsmanøver.

Anne&gneistene
01-04-2011, 22:33
Syntes også det blir latterlig å sammenligne røyking med overvekt og sivilstatus. Da har man jo bare misforstått hele greia. Poenget er ikke å sette det ene opp mot hverandre og liksom konkurrere om "hva er verst" men å se på røyking for det det er og ikke trekke inn alt mulig annet som avledningsmanøver.

Veldig enig med deg der.. Og det er jo faktisk BARE å slutte! Ingen MÅ røyke.

Birre
02-04-2011, 00:04
Så mye dumme påstander og meninger, en må nesten bare begynne å le... Loven er egentlig ganske så klar, man har krav på 30 min pause i løpet av 8 t arb dag. Om man vil ta alle 30 min i ett eller dele de opp er egentlig valgfritt, men vanligvis så tar man 30 min lusjpause. De aller, aller fleste bedrifter aksepterer en 5-minutters pause eller to i tillegg til lunsjpausen og om man velger å bruke ekstra pauser på å ta seg en røyk, et glass vann, titte på internett etc burde være uinteressant.

Ikke kom og fortell meg at de som ikke røyker sitter med nesa i arbeidet non-stop fra man kommer til man går. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Birre
02-04-2011, 00:54
Veldig enig med deg der.. Og det er jo faktisk BARE å slutte! Ingen MÅ røyke.

Det er ingen som MÅ spise seg feite heller, bare for å sette det på spissen.

lil_julie
02-04-2011, 02:19
Njaa... Jeg har opplevd begge deler.

På hotellet der jeg jobbet før, var det enkelte som tok røykepauser i tide og utide. Men der var arbeidsmoralen også generelt dårlig. Da er det faktisk litt provoserende synes jeg... For og ta fem minutter bare for og slappe av, det var latskap, men og stikke ut på branntrappen for å ta en sig, DET var helt akseptabelt.

Der jeg jobber nå er det helt anderledes, men det er et HELT annet arbeidsmiljø. Mye fordi det er en avlastningsinstitusjon for barn. Vi har for eksempel betalt lunch, fordi det er såpass krevende barn inne at vi må være tilgjengelig når det skjer noe. I og med at det er barn i alle aldre rundt, så er det lite pop. og stille seg opp på trappen og ta seg en sig. Har faktisk aldri sett noen røyke der... Og alikavell er vi flinke til å avlaste hverandre, ettersom enkelte barn har et høyt aktivitetsnivå. Og der er det helt lov og sette seg ned på kontoret i 10min. Og arbeidsmoralen er alikavell en helt annen. Men så er ansvaret også anderledes.

Jeg spurte mamma som har kontorjobb. Noen stikker ut å røyker, andre går ut på kjøkkenet og tar seg en kaffe og noe å spise. Ting går opp i opp.

Så jeg ser ikke på røykere som et problem. Latskap, mennsker som lager kvalme, og folk som absolutt ikke skal gjøre mer en de absolutt må, det er de som er problemet!

Anne&gneistene
02-04-2011, 05:57
Så mye dumme påstander og meninger, en må nesten bare begynne å le... Loven er egentlig ganske så klar, man har krav på 30 min pause i løpet av 8 t arb dag. Om man vil ta alle 30 min i ett eller dele de opp er egentlig valgfritt, men vanligvis så tar man 30 min lusjpause. De aller, aller fleste bedrifter aksepterer en 5-minutters pause eller to i tillegg til lunsjpausen og om man velger å bruke ekstra pauser på å ta seg en røyk, et glass vann, titte på internett etc burde være uinteressant.

Ikke kom og fortell meg at de som ikke røyker sitter med nesa i arbeidet non-stop fra man kommer til man går. Det er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Jo, det kan jeg fortelle deg at jeg gjør på min arbeidsplass, i den bransjen jeg jobber i! Vi har betalt pause, jobber i et hektisk miljø, og vi har tidligere fått tilsnakk for å SITTE når vi spiser, vi skal stå og spise og være "på hugget" hele tiden. Men nok om min jobb. Det kommer vel mye an på arbeidsplassen også.

Det blir jo aldri det samme behovet for å ta seg 5 min "sittepause/stirre i veggen, eventuelt internett-pause", det er vel ingen som kjenner et sug etter å måtte lese avisa i 5 min annenhver time? eller? Et glass vann klarer en å hive i seg mens en jobber, man må ikke stoppe opp og fjerne seg fra arbeidsplassen i 5 min for å klare å drikke vannet.

Om ikke-røykere får belønning med en ekstra fridag, så burde det vel heller virke motiverende for de som røyker til å slutte. Det kommer aldri til å bli sunt å røyke, så hvorfor ikke oppmuntre røykerene til å gjøre et forsøk på å slutte? Det er ikke så vanskelig, i det hele tatt.

Det er ingen som MÅ spise seg feite heller, bare for å sette det på spissen.

Nå har jeg ikke noe anlegg for å bli verken normal i fasongen eller feit, men jeg antar at noen legger på seg mye lettere enn andre sånn sett.

Birre
02-04-2011, 11:45
Det er et tankekors at overvektige skal kunne skylde på alt annet enn seg seg selv mens røykere ikke helt stiller i samme "stakkars deg" kategori. Like selvpåskyldt begge tilstander- tro det eller ei.

Nikita
02-04-2011, 13:19
Dobbelpost

Nikita
02-04-2011, 13:21
Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i 3 år nå, og jeg har faktisk tenkt mye på dette.

Om morgenen nå vi kjører ut, så står røykerne 10-15 minutter før de kjører avgårde (av-iser bilene er unnskyldningen). Jeg skraper og kjører med engang. Når vi da er ferdig med lista, så ringer vi hverandre for å høre om noen trenger hjelp. Jeg må si jeg har i bakhodet hvem som røyker og ikke, for hvorfor skal jeg hjelpe en som røyker som nok har brukt 30 minutter på de 4 timene på å røyke? Jeg har hatt med røykere i bilen, både studenter, vikarer og andre kollegaer, og gjennomsnittet har vært 2 røykepauser på 4 timer, i tillegg til de 10-15 minuttene på morgenen.

Jeg slutter som regel halv fire, men det er ganske stille fra tre til halv fire, og er det flere sykepleiere som kan ha rapport, så går jeg rett og slett. Ja, det er egoitisk, men jeg har som regel heller ikke full pause midt på dagen.

Enig med dere andre om at vi ikke-røykere ikke gidder å sitte å tvinne tomler når de andre røyker. Da jobber jeg heller på, og går tidligere hvis det er mulighet for det. Merk: når det er mulighet for det! Jeg jobber i 30 % av tilfellene over arbeidstid også. Vi får ikke overtid for dette, vi får da beskjed om at vi har prioritert dagen for dårlig.. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg samler opp "mine" røykepauser" og går litt tidligere de dagene jeg kan :D

Å dra inn fedme, er vel heller en annen debatt? Nå snakker vi om røykere og pausene de tar!

Ja, jeg er overvektig, men jeg jobber 110 % når jeg er på jobb, er overhodet ikke mer syk på grunn av det, eller jobber noe saktere. Jeg tror jeg er en av dem som har høyest tempo på jobben, får i alle fall mye skryt fra ledere og kollegaer på det ;) Vi har ikke internett på jobben, så ikke-røykerne bruker ikke noe tid på noe annet når de andre går ut å røyker.

Ellers synes jeg denne løsningen de har komme med her i utgangspunktet virker bra, men hvor gjennomførbart er det? Men i prinsippet så er jeg enig i at ikke-røykere burde få kompensert tiden de ikke bruker på røyking.

Anne&gneistene
02-04-2011, 15:09
Å dra inn fedme, er vel heller en annen debatt? Nå snakker vi om røykere og pausene de tar!

Hehe... Jeg skjønner heller ikke hvorfor de blander inn dette i denne debatten, det er ikke det denne diskusjonen handler om.

smulemor
02-04-2011, 17:23
Nå snakker vi om røykere og pausene de tar!

og som flere prøver å få frem, det er en god del ikkerøykere som tar seg noen femminuttere her og der i løpet av dagen og. eksemplene som kommer over om at røykerne bruker arbeidstid (f.eks. avising av bil) til å røyke er jo noe som må taes opp lokalt hos ledelsen. personlig synes jeg det er fullstendig feil at jeg som "ansvarlig" røyker må tåle moralprekener i hue og fua fordi jeg røyker i mine fastsatte pauser. nå tenker jeg ikke kun på debatten her inne men selve antirøykedebatten rundt om i landet begynner å gå litt vel langt.

og GneistAnne... å kreve at dere står og spiser er langt over streken, skjønner at du vurderer å bytte jobb.

flaana
02-04-2011, 19:46
Det er en vesentlig forskjell på å røyke i pausene, og å ta pause for å røyke.

Samme med alt annet privat man måtte finne på å gjøre i arbeidstiden.

Filizity
02-04-2011, 23:35

Veldig enig i denne! Det er STOR forskjell på de som røyker i sine pauser og de som tar seg pauser for å røyle hele tiden! Det første ser jeg ikke noe som helst galt i, men det siste er latskap. Og da er det vel strengt tatt ikke røykingen man skal slå ned på, men latskapen?

Birre
03-04-2011, 00:44
Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i 3 år nå, og jeg har faktisk tenkt mye på dette.

Om morgenen nå vi kjører ut, så står røykerne 10-15 minutter før de kjører avgårde (av-iser bilene er unnskyldningen). Jeg skraper og kjører med engang. Når vi da er ferdig med lista, så ringer vi hverandre for å høre om noen trenger hjelp. Jeg må si jeg har i bakhodet hvem som røyker og ikke, for hvorfor skal jeg hjelpe en som røyker som nok har brukt 30 minutter på de 4 timene på å røyke? Jeg har hatt med røykere i bilen, både studenter, vikarer og andre kollegaer, og gjennomsnittet har vært 2 røykepauser på 4 timer, i tillegg til de 10-15 minuttene på morgenen.

Jeg slutter som regel halv fire, men det er ganske stille fra tre til halv fire, og er det flere sykepleiere som kan ha rapport, så går jeg rett og slett. Ja, det er egoitisk, men jeg har som regel heller ikke full pause midt på dagen.

Enig med dere andre om at vi ikke-røykere ikke gidder å sitte å tvinne tomler når de andre røyker. Da jobber jeg heller på, og går tidligere hvis det er mulighet for det. Merk: når det er mulighet for det! Jeg jobber i 30 % av tilfellene over arbeidstid også. Vi får ikke overtid for dette, vi får da beskjed om at vi har prioritert dagen for dårlig.. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg samler opp "mine" røykepauser" og går litt tidligere de dagene jeg kan :D

Ja, jeg er overvektig, men jeg jobber 110 % når jeg er på jobb, er overhodet ikke mer syk på grunn av det, eller jobber noe saktere. Jeg tror jeg er en av dem som har høyest tempo på jobben, får i alle fall mye skryt fra ledere og kollegaer på det ;) Vi har ikke internett på jobben, så ikke-røykerne bruker ikke noe tid på noe annet når de andre går ut å røyker.

Ellers synes jeg denne løsningen de har komme med her i utgangspunktet virker bra, men hvor gjennomførbart er det? Men i prinsippet så er jeg enig i at ikke-røykere burde få kompensert tiden de ikke bruker på røyking.

Og jeg som røyker og som røyket i pausene mine når jeg jobbet har også jobbet 110% og heller aldri vært særlig syk. Tvert om så har jeg ALLTID vært en av de som kommer fem minutter før, sitter 5-10 min over, har alltid sagt ja til overtid når det trengs og sjeldent borte fra jobb. Så hvorfor skal jeg finne meg i alle disse dustete debattene om røykere?

Vi skal måtte betale sykehusregningen selv, vi skal ikke få like mange fridager, vi skal ikke ditt og vi skal ikke datt. Jeg dro inn fedme fordi det er mange paraleller. Fete og overvektige er selv skyld i sine sykdommer og plager som følge av overspising, lite bevegelse og trim. Eneste forskjellen er at røykere er "slemme" - fete og overvektige er det "synd på".

Dette er provoserende og jeg tror de som røyker er dritt lei disse påstandene og meningene til ikke-røykere.

Birre
03-04-2011, 00:46

Takk! Enklerer kan det vel ikke sies.

goytil
03-04-2011, 02:29
Jeg pleier å bruke god tid på dass jeg, så får man igjen for at røykerne stikker ut når det passer dårligst... Slutt på det nå da heldigvis... Men det er jo ikke noe i veien for at ikke-røykere kan gå ut på trappa og strekke på seg, dra inn litt luft også så gå inn igjen...

Nina
03-04-2011, 14:14
Greia er vel at det mange steder er akseptert å gå ut 5 minutter hver time for å røyke, utenom pausene sine, mens om en ikke-røyker stter seg de tilsvarende 5 minuttene er det ikke akspetert. Det er DET jeg reagerer på. At folk har teite uvaner blander jeg meg ikke i, så lenge de ikke bruker arbeidstida til det.

Og fedme og røyking er vel ikke spesielt sammenlignbart, da fedme KAN komme av sykdom. Røyking har man vært dum nok til å begynne med selv..

Lopke
03-04-2011, 16:11
Ja fedme KAN komme av sykdom og medisinering. Men når halve norge lider av overvekt er det nok ikke det. Som Birre skrev, man MÅ ikke spise seg feit. Man kan faktisk godt slanke seg, handler mest om hva man putter inn i kroppen og hvor mye man orker å bevege seg. Ingen som tvinger deg..
Å overspise er jo nesten like dumt som å begynne å røyke. (ikke vær i tvil om at jeg synes røyking ER dumt, men jeg synes disse reglene rammer 1 gruppe mennesker og ikke "alle" dem som faktisk bidrar til like mye sykefravær, helsekøer og dårlig helse).

smulemor
03-04-2011, 17:14
Greia er vel at det mange steder er akseptert å gå ut 5 minutter hver time for å røyke, utenom pausene sine, mens om en ikke-røyker stter seg de tilsvarende 5 minuttene er det ikke akspetert. Det er DET jeg reagerer på. At folk har teite uvaner blander jeg meg ikke i, så lenge de ikke bruker arbeidstida til det.

jeg er enig i at det blir feil. det jeg derimot reagerer på er ledelsen i denne bedriftens måte å håndtere saken på.

xxAne
03-04-2011, 19:03
Vel, jeg tar aldri pauser for å røyke når jeg har noe å gjøre, kun når jeg ikke har noe å gjøre. Istedenfor kunne jeg satt meg ned og lest en bok /vært på facebook i påvente at flere folk som kommer innom, er det bedre enn å gå ut og ta seg en røyk?

Rookie
03-04-2011, 20:07
La oss si at dette ble en regel, får man da en ekstra fridag om man røyker utenom arbeidstiden eller ikke? Altså; ikkerøyker på jobb, røyker ellers. Man tar jo ikke pauser så man burde da ha rett på fridagen på lik linje med fulltids-ikkerøykere, selv om man er mer usunn. Meninger?

smulemor
03-04-2011, 22:08
La oss si at dette ble en regel, får man da en ekstra fridag om man røyker utenom arbeidstiden eller ikke? Altså; ikkerøyker på jobb, røyker ellers. Man tar jo ikke pauser så man burde da ha rett på fridagen på lik linje med fulltids-ikkerøykere, selv om man er mer usunn. Meninger?

dette er en av problemstillingene som gjør at jeg føler saken er håndtert fullstendig feil.

EvaV
03-04-2011, 22:36
Jeg ville ikke tolka det helt sånn. Jeg tolker det heller som "vi belønner ansatte som ikke røyker med en ekstra fridag", enn "røykere tar så mange pauser at de må jobbe en ekstra dag". Altså som en gulerot til sine ansatte for å slutte å røyke. Det er ikke en helt fjern ide syntes jeg. At det er gjennomførbart syntes jeg derimot ikke.

Jeg gikk forøvrig i røykfri klasse på videregående. Det var helt sykt deilig! Ingen som forsvant ut i friminuttene for å røyke, ingen som maste om pauser i tide og utide. Vi signerte på at vi ikke skulle begynne å røyke når vi gikk på videregående. Syntes det var et kjempefint konsept. Hadde vært veldig positiv om det var lignende ordning på arbeidsplassen.

Kakemonsteret
03-04-2011, 22:50
Jeg ville ikke tolka det helt sånn. Jeg tolker det heller som "vi belønner ansatte som ikke røyker med en ekstra fridag", enn "røykere tar så mange pauser at de må jobbe en ekstra dag". Altså som en gulerot til sine ansatte for å slutte å røyke. Det er ikke en helt fjern ide syntes jeg. At det er gjennomførbart syntes jeg derimot ikke.

Jeg gikk forøvrig i røykfri klasse på videregående. Det var helt sykt deilig! Ingen som forsvant ut i friminuttene for å røyke, ingen som maste om pauser i tide og utide. Vi signerte på at vi ikke skulle begynne å røyke når vi gikk på videregående. Syntes det var et kjempefint konsept. Hadde vært veldig positiv om det var lignende ordning på arbeidsplassen.

Akkurat sånn tenkte jeg også. Skal si det er ekkelt når timen begynner på skolen, og klasserommet oser over av røyk!:verymad:

Birre
03-04-2011, 23:32

Og fedme og røyking er vel ikke spesielt sammenlignbart, da fedme KAN komme av sykdom. Røyking har man vært dum nok til å begynne med selv..

Ja, selvfølgelig. Typisk unnskyldning for de fete - de kan ikke noe for det selv... Nei, se heller virkeligheten i øynene. Det er ikke smart å røyke og det er ikke smart å spise seg fet.

Ellers så skal jeg ikke krangle på at det er usunt å røyke og at det ofte kan være til besvær og sjenanse for andre.

Lopke
04-04-2011, 01:56
Akkurat sånn tenkte jeg også. Skal si det er ekkelt når timen begynner på skolen, og klasserommet oser over av røyk!:verymad:
Hvordan er det mulig da? Røykes det inne?

Årolilja
04-04-2011, 03:59

Heilt einig. Eg for min del er alltid heilt åleine på jobb. Det er ingen som kan passe resepsjonen om eg skal gå ut for å ta meg ein blås, og dermed skjer ikkje det på dei åtte timane eg er på jobb (ikkje at eg røyker så mykje ellers, men det er så som så). Eg har jobbande lunsj, og ingen pauser utanom, så eg ser ikkje når eg skulle fått sulla vekk verdifull arbeidstid.

Ein annan ting er at sjølv om eg røyker synast eg det er grusomt når hotellgjestar stinkar sur røyk, dermed ynskjar eg ikkje å sjenere ikkjerøykande gjestar med å lukte røyk.

Kakemonsteret
04-04-2011, 08:57
Hvordan er det mulig da? Røykes det inne? nei, men rett før de komme inn

Pernooh
04-04-2011, 16:20
Der jeg jobber røyker så og si alle på den avdelingen, men i løpet av 8 timer har INGEN mer enn èn røykepause i tilegg til spisepause.

Og den pausen har også de som ikke røyker.

Siiilje
04-04-2011, 16:24
Når jeg jobbet i klesbutikk, gikk alle de som røykte ut og tok seg ti min hver time. Plagsomt for oss som jobbet fire timer, og hadde bare ti minutter pause, mens de som røykte fikk 10 minutter hver time... 40 min vs. 10 min..

EvaV
04-04-2011, 19:59
Hvordan er det mulig da? Røykes det inne?
Selvfølgelig er det mulig, røyklukta setter seg jo i alt og er det flere enn to som er "nylig innrøyka" som går inn i samme rom av mindre størrelse så blir det rimelig ubehagelig for folk som ikke tåler røyk. Dødsekkelt..