PDA

Se full versjon : treningsleir i sverige m egen hest?

fabolos_willow
22-03-2011, 22:26
Hvordan er det å ta med seg egen hest over grensa til sverige en ukes tid?
byr det fort på problemer, eller kommer man som regel gjennom tollen uten å betale ekstra?

jankaa
22-03-2011, 23:19
Må man ikke legge igjen noen kroner ved grensa?

Inspirador
22-03-2011, 23:24
For å ta en hest ut av landet må det deponeres tollpenger på grensen også ved en midlertidig utførsel. Dette er likt enten man skal være borte i kort eller lang tid, og i realiteten så foretar man en eksport for så å for så å importere hesten inn igjen. Alternativt kan man benytte seg av carnet fra for eksempel NRYF. Det kreves veterinærattest fra en av mattilsynets veterinærer (tidligere distriktsveterinær) før utreise, og en ny en før hjemreise om det går mer enn 10 dager mellom grensepasseringene.
Det høres faktisk mer komplisert ut enn det er, og kostnadene er ikke så høye om man ser bort fra det man deponerer, og det får man igjen når hesten har blitt stemplet inn i Norge igjen.

Eliza&Loppa
22-03-2011, 23:26
Hvordan er det å ta med seg egen hest over grensa til sverige en ukes tid?
byr det fort på problemer, eller kommer man som regel gjennom tollen uten å betale ekstra?

Ingen problemer, men det koster litt og er en masse papir arbeid :)

1) ca 10dg før avreise må man kontakte mattilsynet og bestille distriktsveterinær. Han/hun kommer senest 24timer før avreise og man får da
en veterinær attest (denne er gyldig i 10dg). Dette koster ca 900kr inkl kjøring.

2) Man må fylle ut 2stk skjemaer midlertidig eksport fra Norge og midlertidig import til sverige. Dette er litt pes, men med erfaring går det lynhurtig hehe.
Finnes firmaer som kan gjøre dette for deg, men det koster ca 7-800kr (kanskje jeg skal begynne med det og ta halvparten hehe).

3) Du må enten ta med bevis på hestens livsforsikringspremie, eller du må lage en proforma faktura; denne skal inneholde:
Hestens navn
Hestens fødselsdato
Hestens pass nr
Hestens verdi (lønner seg med en lav verdi, men ikke under 10 000,-)
Dagens dato
Eiers navn
Eiers underskrift

Man må stoppe på grensen i Sverige og innfortolle hesten. Dette tar fort 60-90min om du har ferdigutfylte papirer med deg....ellers fort 90-120min.
Her må du så betale et depositum for hesten. Depositumet er 25% av hestens verdi (om hesten er vallak eller hoppe som ikke er renraset tilkommer 11%).
Dette kan man betale med kredittkort om man vil :)

Man får stemplet papirer og kan kjøre.

Om man returnerer innen 10dg, så kjører man bare til norske tollen på vei hjem for å levere inn papirene igjen (kvitteringene man fikk på vei inn til Sverige).
Så oppgir man itillegg sitt eget IBANnr, kontonr og sin banks adresse, så føres depositummet tilbake til din konto innen ca 14-21dg.

Om man er i Sverige mer enn 10dg så må man ha ny veterinærattest (må utgis av distriktsveterinær) før hjemreise, den må ikke være mer enn 24timer gammel når man ankommer tollen.

Litt papir pes, men helt greit. Jeg er i Sverige med hestene mine 1-2g pr år, og det skremmer ikke meg.

Må også nevne at svensketollen er svært lite hjelpsomme og generelt sure (utrolig men sant).....men hvem bryr
seg når man skal på svenske tur med hestene hehe

Mvh Eliza

fabolos_willow
23-03-2011, 00:20
baah, allerede alt det får meg til å gi opp det der :P hvor får man sånne papirer da?

Eliza&Loppa
23-03-2011, 08:21
Du kan kontakte norske tollvesenet og de svenske tullvesenet, og få link på export-import papirene.
Eller du kan fylle ut papirene på grensa, der får du en dårlig men endog en veiledning på utfylling :)

Evnt. kan jeg for en veldig billig penge hjelpe deg :D
Om ønsklig så send meg en mail på: eliza.kristofferstuen@gmail.com
(Må evnt. ha endel personal-opplysninger om deg og hesten)

Mvh Eliza, som drar til Sverige med begge gampene 05april og skal ha husmorferie i 3uker *diggdigg*

fabolos_willow
23-03-2011, 10:36
heldiiiig! hvor i sverige skal du henn? :D

Eliza&Loppa
23-03-2011, 11:28
heldiiiig! hvor i sverige skal du henn? :D

Jeg skal så langt sør man kommer uten å bli våt på beina :D
Skal til et lite sted som heter Skurup, ligger 20min sør-øst for Malmø.
Først på rideclinic for Perry Wood, så ei uke treningsleir hos Ellen Ofstad og tilslutt ei
uke ferie hos Ellen O & Gunnar.........har heeelt reisefeber :ballonger:

fabolos_willow
23-03-2011, 14:13
hørtes fantastisk ut ;)

Jeg har blitt fristet til å dra en uke til et vakkert sted, hos en fyr som har tatt flere rideprøver hos Bent og bestått dem.. og sammen med kona som driver NH og tricktrening. Ikke linken i hodet nå, men fyyy for ett sted :P
stør øverst på ønskelista mi til bursdagen min i sommer :D

tipsy
23-03-2011, 14:19
Men hva ca blir prisen? Over 5 tusen? Under 5000? Og får man igjen noen av dem?
Vet en del setter hestene på beite i Sverige, er det annerledes regler når hestene ikke utvikles? Ser liksom for meg at de færreste gidder det om de skal betale mange tusen :p

Nimbus
23-03-2011, 14:58
Jeg betalte 16 000 i toll, og fikk det tilbake etter et par måneder. (i form av en sjekk, faktisk, ikke inn på konto igjen :p ) Hva prisen blir kommer jo helt an på hva verdien på hesten din er. Men vil advare mot å sette verdien lavere enn forsikringsverdien, for skjer det da noe med hesten mens du er i utlandet er det verdien du oppga i tollen som gjelder, ikke det du har betalt i dyre dommer på forsikringen for...

tipsy
23-03-2011, 15:07
Sukk... synd det er så tunvindt å dra over grensa.
Jeg bor i Sverige og kan ta med hesten til Spania, men å dra den 3 km til Norge? Nehei :p

Eliza&Loppa
23-03-2011, 17:23
Jeg betalte 16 000 i toll, og fikk det tilbake etter et par måneder. (i form av en sjekk, faktisk, ikke inn på konto igjen :p ) Hva prisen blir kommer jo helt an på hva verdien på hesten din er. Men vil advare mot å sette verdien lavere enn forsikringsverdien, for skjer det da noe med hesten mens du er i utlandet er det verdien du oppga i tollen som gjelder, ikke det du har betalt i dyre dommer på forsikringen for...

Det er sant! :)
Mine hester er har kunn veterinær forsikring og ikke livsforsikring (utifra verdi).

Bare for å presisere for andre: 25% (evnt 36% om det er vallak/ikke renraset hoppe) av hestens verdi som man legger igjen som depositum. Dette vil komme ann på hvilken pris man setter på hesten min.
Feks mine to; der lager jeg proforma faktura på begge på 10 000,- (x2hest)
= jeg må betale 5000,- i depositum.
Men disse får jeg igjen etter å ha kommet tilbake til Norge.
(Imotsetning til Nimbus har jeg alltid fått de inn på konto etter ca 14dg.)
Man kan være uheldig å tape noen hundre lapper om valutakursen går dårlig, elle rman kan være heldig å få noen hundre lapper ekkstra......men alt i alt så blir det ca likt).

Eneste som koster og som man ikke får i retur er veterinærbesøket+helseattesten :)

Eliza&Loppa
23-03-2011, 17:25
hørtes fantastisk ut ;)

Jeg har blitt fristet til å dra en uke til et vakkert sted, hos en fyr som har tatt flere rideprøver hos Bent og bestått dem.. og sammen med kona som driver NH og tricktrening. Ikke linken i hodet nå, men fyyy for ett sted :P
stør øverst på ønskelista mi til bursdagen min i sommer :D

Du må linke når du finner da....*nysgjerrig* ;)

Eliza&Loppa
23-03-2011, 17:27
Men hva ca blir prisen? Over 5 tusen? Under 5000? Og får man igjen noen av dem?
Vet en del setter hestene på beite i Sverige, er det annerledes regler når hestene ikke utvikles? Ser liksom for meg at de færreste gidder det om de skal betale mange tusen :p

Som skrevet over, man betaler depositum og får pengene tilbake ved tilbakeinnreise :)

Aktive travhester har en "egen avtale" vet jeg. De kan reise til løp (mulig også kortvarig bedekning) i Sverige innen en viss tid tur/retur med egne DNT tollpapirer.