PDA

Se full versjon : Hest fra Italia

Reiner
19-03-2011, 17:43
Skal ned å se på hest der nå snart. Så lurer på litt ang. import
Jeg reiser selv å henter den i Danmark eller Sverige og tar ferja over til Norge.
Vet det er 25% på kjøpesum og frakt og denne kjøtt avgiften på 5000 pluss moms.
Jeg vet man må vise kjøpekontrakt, men må man også vise kontoutskrift? Det er litt kjedelig å stå på tollen og ikke ha med alle papirer.
Kom til å tenke på en ting. Si jeg betaler X antall penger for denne hesten og det er inkl moms i italia, får jeg da tilbake den italienske momsen for å så betale norsk moms.
det ble litt komplisert skrevet. Bare leste ett sted at hvis man kjøpte hest i sverige så fikk man igjen svensk moms..

Jeg har dratt en del til sverige for å ha hest i trening og stevner, men da har det liksom bare vært et depositum jeg må betale.. mye enklere.
Akkurat nå hater jeg at Norge ikke er medlem av EU...
Og hvorfor skal de ha denne kjøttavgiften og avgift på frakt?:confused:

tigergutt
19-03-2011, 21:05
Normalt vil tollvesenet kun kreve å få se kjøpekontrakten.

Hvorfor staten krever toll på kr 5000 og i tillegg skal moms av frakt er dessverre regler man må forholde seg til.

Kom til å tenke på en ting. Si jeg betaler X antall penger for denne hesten og det er inkl moms i italia, får jeg da tilbake den italienske momsen for å så betale norsk moms.

Du skal kjøpe denne hesten eksklusiv moms, det skal aldri betales moms på en eksportvare.