PDA

Se full versjon : Diskusjon om lærebøkene på barneskolen

lil_julie
16-03-2011, 00:41
http://www.bt.no/forbruker/utdanning/Sliter-med-barnas-lekser-1272079.html

Synes dette er litt spennende, siden jeg selv jobber med barn, hvor noe av arbeidet mitt er leksehjelp. Og jeg har reagert på akkurat det samme! Også vet jeg jo at noen her inne er lærere, så kanskje dere kan fortelle litt om deres synspunkter? (hinthint:D)

Inemor
16-03-2011, 08:37
Jeg kjenner ikke "Tusen Millioner" så godt, men er helt enig i at mattebøkene MÅ ha begrepsforklaring og regeleksempler! synes det er flott at barn allerede på barneskolen lærer seg nytteverdien av regler. Det mangler barneskolebøka her i dalen og...her er det kun jeg som kan hjelpe ungene med matte, takket være at jeg kan alt de på ungdomsskolen skal kunne. Det er mye forvirrende og vanskelig. Anbefaler alle foreldre å ta en tur på OBS og kjøpe "leksehjelp for voksne" serien med bøker, her står det mye du bør kunne om du skal kunne hjelpe barnet ditt, spes fra 4.klasse og oppover!

Også savner jeg at de kan bruke mer kalkulator, og at de jobber mer med tekstoppgaver. Jeg jobber på ungdomsskolen, er fornøyd med det meste av lærebøkene. Men samfunnsfag og RLE burde vært fornyet hos meg, det skjer så mye nytt i samfunnet som ikke står, og mye av undervisningen må hentes fra nett etc.

Problemet er jo at skolene ikke har råd til å investere i nye bøker!

mallilen
16-03-2011, 09:48
Nå er ikke jeg hverken forelder eller lærer, ei heller spesielt interessert i barn.
Men jeg har ved noen anledninger forsøkt å hjelpe naboens to 10-åringer litt med leksene.
For å si det mildt, så ble jeg ikke spesielt imponert over lære/oppgavebøkene. Spesielt engelsk er
vanskelig for disse to, og de har ikke engang fått en skikkelig ordbok!! Registeret bakerst i boken tar KUN for seg de nye ordene i kapitlene, og når guttene sliter med å klare å huske blant annet preposisjoner, er dette noe de absolutt burde hatt.

Jeg synes også det er helt høl i hue at så små unger skal måtte sitte 2-3 timer etter skoletid hver eneste dag med lekser. De ender jo opp med fulle arbeidsdager når de må gå til skolebussen kvart over sju, og er hjemme igjen klokka to. Og så kommer leksene oppå der igjen!

lil_julie
16-03-2011, 14:24
Jeg jobber som sagt med barn, og har erfaringer med to forskjellige mattebøker. Tusen millioner og Multi. Abakus har jeg vell jobbet med en gang tror jeg, og da kan jeg ikke huske at jeg hadde problemer, men det var bare den ene gangen.

I tilleg har jeg jobbet med norskboka Zeppelin(?).

Selv går jeg siste året med realfag på videregående, så mattematikken BØR jeg ha litt peiling på etterhvert. Jeg har flere ganger stusset over at det blir brukt begreper som jeg aldri har hørt for, og en av tankene som har slått meg er at det rett og slett er falt i glemmeboka fordi jeg ikke har jobbet med den "type" mattematikk på lenge. Jeg har funnet ut at mange av disse begrepene ikke eksisterer i virkeligheten.

HVORFOR skal barna lære alt med "barnslige" og forenklede begreper som faktisk er fullstendig feil. Istedenfor og lære hva ting faktisk heter på fagspråket til å begynne med. Og hva med og faktisk skrive det i boka, slik at det blir tydelig for de hva det faktisk er? Kall en spade for en spade!

Min erfaring er at det skaper enormt mye frustrasjon i sammenheng med leksene når barna ikke forstår oppgavene. Flere ganger har jeg sett at oppgaven i seg selv er langt under barnets faglige nivå, mens det å skjønne hva de faktisk vil frem til er umulig. Mange barn finner stor mestringsfølelse i å klare oppgavene sine selv, og dette blir ødelagt når de ikke forstår de.

Jeg kjenner forøvrig en 8åring som synes det er kjempespennende å bla i fysikkboken min, (fysikk 2) og spør og graver om alle de lange og kompliserte formler og ligninger han finner der. Da er det jo trist at den motivasjonen som åpenbart ligger der, forsvinner i frustrasjonen når han skal jobbe med sine egne lekser!