PDA

Se full versjon : Studentbyer

Trallala
17-01-2007, 18:00
Ikke lenge før jeg må søke på skole nå, er snart ferdig med videregående. Vurderer å studere i en av disse byene: Stavanger, Oslo, Bergen, Trondheim eller Kristiansand.
Er det noen som studerer i en av disse byene som kan fortelle meg litt?
Eller non som bare bor der?

Frida&Jameel
17-01-2007, 18:05
Jeg studerer i Ås på universitetet for miljø- og biovitenskap, et lite sted 4 mil sør for Oslo, og stortrives her :smile: Studentmiljøet er veldig bra, og det finnes noe for alle og enhver ;-) Hva har du lyst til å studere?

Liz
17-01-2007, 18:11
Jeg studerer i Bergen og hadde trivdes godt om det ikke hadde vært for været.. hehe

Kjæresten min studerer på universitetet her, og er veldig fornøyd. Men det kommer jo en del anpå hvilket fakultet man er på, evt om man skal på høyskole.

SiB har masse fine studentboliger her, og de er ikke spesielt dyre og de fleste er ganske nye. Skal du søke på noen av dem IKKE søk på Fantoft. Alle andre er bra, bare ikke Fantoft..

Lopke
17-01-2007, 18:34
Jeg studerer i Bergen og hadde trivdes godt om det ikke hadde vært for været.. hehe

er ikke dere innfødte bergensere da?? :oops:

Liz
17-01-2007, 18:38
Nei, er du gal??
Kjæresten min er fra samme sted som Kristine og Ibbe, faktisk. Jeg er fra ikke så langt unna der selv.

Lopke
17-01-2007, 18:42
Nei, er du gal??
Kjæresten min er fra samme sted som Kristine og Ibbe, faktisk. Jeg er fra ikke så langt unna der selv.

ahaaaa.. så dere er egentlig brummundølere altså? (heter det det??)
Jeg som hadde forestilt meg deg Liz med den brede bergenserdialekta!! :lol:

MÅRIÅNNE..

Liz
17-01-2007, 18:48
haha, hun er vel ikke helt fra Brummundal, men stedet ved siden av, heter Furnes. Men de ligger jo i samme kommune. Jeg er fra en liten by lenger sør som heter Kongsvinger. (lurer på om ikke Frida med araberen jeg aldri husker hva heter er i nærheten derfra?)

Frida&Jameel
17-01-2007, 18:50
Jameel heter han :-D Pluss Nabih ;-)

Er du fra vinger? Moro :-D Er i fra Flisa jeg ;-)

Ingvild
17-01-2007, 19:44
Søstera mi har studert i Trondheim, det har også ein god kompis. Begge to var kjempenøgde, og eg har haurd frå begge at dei vart kjent med masse nye folk og at studentmiljøet var veldig bra. Begge gjekk på NTNU, avdeling Dragvoll.

Silje og Tindra
17-01-2007, 20:08
Studerer i Oslo og stortrives. :-)

Trallala
17-01-2007, 21:36
Jeg studerer i Ås på universitetet for miljø- og biovitenskap, et lite sted 4 mil sør for Oslo, og stortrives her :smile: Studentmiljøet er veldig bra, og det finnes noe for alle og enhver ;-) Hva har du lyst til å studere?
Er ikke helt sikker enda, men jeg tror kanskje det blir noe innenfor økonomi.

Frida&Jameel
17-01-2007, 21:46
Er ikke helt sikker enda, men jeg tror kanskje det blir noe innenfor økonomi.

Vi har flere økonomistudier i hvertfall ;-) Anbefaler virkelig Ås, mange studenter som går der nå som har gått på andre forskjellige steder før, og de sier at studentmiljøet her er bedre enn andre steder de har vært ;-) Her (http://www.umb.no) er en link til nettsiden :smile:

Liz
17-01-2007, 21:50
Skal du studerer økonomi har vi jo handelshøyskolen her da.

Hege
17-01-2007, 22:11
Du må komme til Trondheim! Kjempe bra studentmiljø! Selv studerer jeg master sosiologi på Dragvoll (NTNU).

Og så har jeg hybel til deg i nyhuset :D

Måne
17-01-2007, 23:52
Trondheim er noe for seg selv. Veldig koselig by, og studentene blir tatt veldig godt imot. Det er umulig å ikke være sosial i Trondheim. :)

Apropos. Snart skal jeg til Trondheim igjen en tur. :-D

Kristina og Ozzy
18-01-2007, 08:15
Du må komme til Trondheim! Kjempe bra studentmiljø! Selv studerer jeg master sosiologi på Dragvoll (NTNU).

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hva går egentlig sosiologi ut på?

Hege
18-01-2007, 12:53

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hva går egentlig sosiologi ut på?

Jeg er ikke så flink til å forklare, men kan prøve: Sosiologi er studiet om "mennsker i samfunnet". Psykologi er feks studiet om individet. I sosiologien studerer vi feks ulike grupper og sammensettninger i ulike situasjoner.
Selv skal jeg skrive masteroppgave om "hvorfor det er så få kvinner på topp i norsk sprangridning, når det er så mange på bunn". Og se dette som en parallell til samme fenomen i arbeidslivet, andre idretter og organisasjoner. Her har jeg da et kjønnsperspektiv, og et inklusjon/eksklusjonsperspektiv.

Her kan du lese mer om sosiologi: http://www.studier.ntnu.no/rw_index_sprog.php?sprog=BSOS&type=HOVED

Liz
18-01-2007, 13:03
Utrolig interessant masteroppgave du har valgt, Hege. ;)

batta
18-01-2007, 18:42
Studerer i Stavanger, og syns det er helt greit her. Er herfra i utgangspunktet, så har nok ikke vært så flink til å ta del i studentmiljøet som jeg kunne vært (har jo mine venner her fra før, så har ikke så stort behov for å være ultrasosial sammen med folk fra skolen). Vet ikke hvordan det er andre steder, men her i Stavanger er det nok ganske stor overvekt av studenter som er fra området, noe som nok kan gjøre at studentmiljøet ikke blir så samlet, da veldig mange har det på samme måte som meg. Vil likevel påstå at de aller, aller fleste som kommer hit utenfra trives, og finner seg fint til rette.

"Vi" ble jo universitet fom høsten 2005 (tror jeg det var), men mange mener at det ikke er noe fullverdig universitet, fordi ting ikke fungerer helt som de skal gjøre på et universitet. Mulighetene til å sette sammen sitt eget studieprogram f.eks. er ikke så store her (eller; de er der, men man må gjøre mye mer for det på egen hånd her) som de kanskje er andre steder. Tror det også er annet småsnusk, men for meg som aldri har studert noe annet sted, så ser jeg ikke noe nevneverdig negativt med universitetsstatusen, eller ved universitetet i seg selv.

Stavanger som by er et bra sted, men som i Bergen, så regner det masse om høsten og vinteren (men ikke fullt så mye som i Bergen...). Synd for alle studentene at de ikke er her om sommeren, for det er det virkelig flott her.

I tillegg til byen har vi både hav (og Solastranden), fjell (med snø om vinteren), utrolig flotte turområder. Og ikke minst et stooort hestemiljø.