PDA

Se full versjon : Legetabbe!?

Rosita!
16-01-2007, 23:09
Visste ikke helt hva jeg skulle skrive som overskrift så ble vel sikkert ikke helt rett....

Men leger skal man vel være trygge på og kunne stole på?

Så til saken....

Igår var tantungen min på nesten 2år syk og ble bare værre utover dagen,hadde 40 i feber....og etterhvert ble det så ille at de mistet kontakten med henne....
Så måtte jo da kjøre full fart til legevakten,og der sier de bare det er feberkrampe og noe sånn greier....

Idag var hun litt bedre men hadde fremdeles ganske høy feber,så de fikk time hos fastlegen.
Og der finner de ut at hun har kraftig halsbetendelse og må ha pencilin.

Men dette skulle nå vel de på legevakta også funnet ut så hun kunne fått riktig medisin med en gang....

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette,men ble bare så irritert siden de ikke fant det ut på legevakta når hun var så alvorlig syk...
Når de mister kontakten på et så lite barn og også andre så er det vel noe som er veldig alvorlig...Eller....
Har ikke så god greie på det jeg,men er bare noe jeg tror da....

KatrineB
16-01-2007, 23:15
Forstår irritasjonen din. Venninna mi var så deppa, at hun tok "overdose" med ritalin og lykkepiller, for å komme i bedre humør. Hele jenta hovna opp og spydde og besvimte flere ganger, rista og skreik. Inspektøren på skolen kjørte oss til lege 3 ganger, men ble sendt hjem vær gang. En slem mann som bare skreik at det hadde hun godt av når hun var så dum, og det ville gå over.

Til slutt ringte jeg anbulanse, og de fant ut at hun hadde alergisk reaksjon på disse pillene. Så på sykehuset ble hun overvåket konstant, så alvorlig var det. Det var jammen meg en god lege..

Cecilie_Stormur
16-01-2007, 23:16
er ofte sånn på legevakta. i mine øyne. de tror ofte at foreldre, spesielt, bare drar inn på legevakta for "ingenting", noe som også skjer endel... er vel derfor det skjer en glipp innimellom :???:

Mari
17-01-2007, 06:15
Ja, tror det er sånn innimellom. En jeg kjenner ble sendt hjem, selv med tydelige tegn på hjerteinfarkt, Jeg har blitt sendt hjem mange ganger, selv om jeg ikke har kunnet gå selv. Ok, de er bare mennesker de også, MEN.

stallflua
17-01-2007, 09:19
Spesielt når det gjelder barn med feber og influensasymptomer er det vanskelig. De kan være svært syke ene minuttet, og neste minutt kan de leke seg livlig på gulvet.... hmm... .er glad jeg ikke er lege... Ei heller dyrlege.... ;-)

Asa Garsy
17-01-2007, 11:48
samboeren min har vært inn og ut av legevakt, 1 gangen måttejeg ringe ambulanse... johoo, 2 gangen fikk vi en lege som hadde spesialisert seg på psykologiske lidelser, jobber på en slik avdeling til vanlig, han konstaterte at samboeren hadde angst, jaha, kaster opp, skjelver og klamsvetter, er jo tengt på det, men han følte ikke at han hadde angst, ble sendt ut med en resept på masse vival..VIVAL... Jeg klikka, ja heller jeg som skulle hatt det tror jeg, for samboeren er så forsiktig å ville ikke si i fra, men da sto jeg og storesøssen hannes som kjørte oss opp, sa til legen at han kunne trøkke vivalen langt oppi, samboeren hadde klaget på smerter i brystet, så vi krevde å få tatt EKG, blodprøver osv, Jeg selv tok ekg en på Sambis, med instruksjn av svigerinne som jobber på dette sjukehuset, den var bra, blodtrykk var bra, men gikk opp da han dritt legen kom inn, blodprøvene var bra, så vi ble sendt hjem med kopi av ekg, legen sa det at fikk samboer disse symptomene en gang til måtte han se på utskriften å ikke plage folket på legevakta.

For det 1 så kan jo EKG en forandre seg ganske fort så er ikke sååå beroligende...

Men nok om det, han dro til legen, der fant legen ut at han tok ikke opp nok B-vitamin, samt noe med imunforsvaret som var svekket, derof han følte seg slik, nå er det masse blodprøver for å finne ut hvorfor han mangler disse, for det var ikke normalt på en 26 års gammel mann.... SÅ Det var angsten sin det... Legen har fått klage på seg så... DRITTLEGE!!

Liz
17-01-2007, 12:23
Legevakten her i Bergen er temmelig fjerne i hvert fall. Kjæresten min dro dit en dag før jul, med vondt i halsen og høy feber. Hun var virkelig sjuk, og jeg var kjempebekymret.

På legevakten ble hun sendt hjem, de trodde hun var dopet (om så hadde vært burde de jo holdt henne til observasjon om ikke annet). På veien hjem besvimte hun, og måtte kjøres tilbake til legevakten med ambulanse. Da trodde de fremdeles hun var dopet - og det uten å ha tatt en eneste blodprøve eller bakterieprøve fra halsen. Når de endelig fikk gjort det, etter mye mas, skjønte de jo at hun var sjuk og ikke dopet. Så da fikk hun antibiotika og betenelsesdempende. Det var en skikkelig ekkel opplevelse..

Speedy As A Bullet
18-01-2007, 03:20
Er visst ganske vanlig.. :S
Mitt eksempel er dette:

Hadde hatt influensa i en ukes tid, men gikk fortsatt på jobb. Er fjøsavløser, så det var en fysisk tung jobb i tillegg. Dro til legen og fikk antibiotika. Influensaen viste ingen tegn til å gi seg. Gikk på jobb om morgenen, sov/døset hele dagen, gikk på jobb igjen om kvelden. Slik fortsatte det til jeg nesten svimte av på jobb. Fjøseieren kom innom fjøset en tur, og sendte meg rett til legevakten, var likblek.
Hadde også fått noen klumper på leggene.
Fikk antibiotika og sykemelding over helgen,etter masse prøver o.l og ble sendt hjem. Dette var en fredag.
Mandagen ble jeg innlagt på sykehuset med meget kraftig lungebetennelse. Fikk den sterkeste antibiotikaen intravenøst, men betennelsen økte fortsatt på. Først etter over en uke begynnte den å minke, lå der i 2 uker.
Det var ikke noe gøy. Var fullstendig utslitt og fri for muskler da jeg kom hjem, og sånn omtrent 15 kilo lettere.

Legetabbe? Vet ikke jeg.. Men vil nesten tro de burde ha oppdaget det.

Lene Th.
19-01-2007, 11:48
Har endel eksempler jeg også, dessverre...

Men, jeg vil likevel peke på en annen ting som provoserer meg så til de grader!
Jeg jobber med rusmisbrukere, og fra tid til annen blir også disse syke og må til lege/legevakt.
Men det kunne man nesten like gjerne spart seg, ettersom legen kun ser en rusmisbruker, ikke en syk person...og konkluderer med at denne bare er ute etter piller :???:
To ganger har dette nesten endt med forferdelse, for mange i denne gruppen vegrer seg slik for å gå til lege, at når de først kommer inn, så er de alvorlig syk... Og når da legen bare rister på hodet, "Ingen piller her, nei!", og sender dem hjem...så kan det fort gå galt...

Siste eksempelet er en ung jente som ble kjørt inn på legevakten med 40 i feber, fikk beskjed om å "slappe av", og deretter ble hentet om natten og kjørt i full fart med sirener til sykehuset...
Hun hadde dobbeltsidig lungebetennelse, vann på lungene, vann på hjertet og streptokopper på hjertet og nyrer(?).
Hun lå på intensiv behandling i to døgn, i koma, overlevde mot alle odds, og lå totalt tre uker på sykehus, ble operert og måtte gå i dialyse i lang tid etter...

Denne legen på legevakten ble klaget inn til pasient-ombudet av både institusjonen og overlegen på sykehuset....

Sigrid
19-01-2007, 14:33
Foreldrene mine er litt sånn xD
Da jeg var 4-5 år, knakk jeg kragebeinet, men mamma og pappa visste jo ikke det, så de sa det ville gå over. Men dagen etter varj eg like ille, så vi dro til sykehuset, og jeg hadde visst brukket kragebeinet :razz:

Line
19-01-2007, 15:19
For noen mnd siden hadde jeg 39 i feber i 2 uker og legen lurte på hvorfor i alle dager jeg kom.. Han hadde jo SÅ dårlig tid :roll:

Hanna&Brá
20-01-2007, 03:11
Når man jobber i helsevesenet ser man stadig noen eksempler på velferds-Norge.. Helse-Norge.. Og jeg skal love at det ikke alltid er akkurat hyggelig..

Broren min ble forresten sendt hjem fra legevakta som 3 åring med brukket arm som de sa ikke var brukket.. Han hadde fått en plankestabel over armen.. Det er ikke normalt at en unge på 3 år ikke bruker armen sin.. Da ER det noe gærent!! Mamma måtte krangle for å få røntgenbilder.. Og de sa spydig "jaja, vi får ta noen bilder til familiealbumet da.."... Flaut for dem at armen VAR brukket og ungen reiste hjem med gips.. Det kalles driti ut...