PDA

Se full versjon : Olje til hest mot tørr hud

Anita&Svarten
16-01-2007, 20:26
Rosalita har veldig tørr hud. Veterinæren snakket om en olje det gikk an å gi henne i foret, men hun husket ikke hva den hette. Jeg har aldri hørt om noe sånt en gang, eneste jeg kom til å tenke på var om det kan være selolje? I og med at fiskeolje hjelper.. Og sel er jo "fisk".. eller?

Noen som vet?

Therese
16-01-2007, 21:01
Vet ikke hva du kan gi i fòret, men jeg vet om folk som har hatt babylotion (e.l.) i man/hale fordi hesten har hatt flass. Virket som det funket bra.. Så lenge hesten ikke er allergisk.

Anita&Svarten
16-01-2007, 21:11
Men dette er hele hesten.. Har prøvd å vaske henne som veterinær sa, det hjalp ikke, b-vitamin har hun fått uten at det hjalp, men har prøvd igjen nå.. Egentlig skulle hun hatt omega 3, men det er jo for folk.. Så må finne det som er for hest. Selolje for hest inneholder omega 3, så tenkte på om det kunne være den..? (lest litt rundt på google)

Sara&Korak
16-01-2007, 21:29
Korak har og sånn flass, både i hale og man.

Anita&Svarten
16-01-2007, 21:40
Rosalita har veldig mye, så veterinær anbefalte å gjøre noe med det.. Er litt redd for å bare stappe i henne ting og..

Therese
16-01-2007, 21:43
Hva har du vasket henne med? Bare nysgjerrig.

Kanskje litt teit med babyolje når det er hele hesten ja, men det finnes vel ett eller annet som ikke har dyr i seg som kan hjelpe? Vanlig olje hjelper ikke? Har ikke peiling egentlig :roll:

Anita&Svarten
16-01-2007, 21:54
prøvd forskjellige sjampoer.. husker ikke hva de hette.. var i sommer.. fikk noe av en vetrinær og..
Når jeg hadde brukt de opp kastet jeg de, så kan ikke bare gå bort i stallen og sjekke heller:p

omega 3 hjelper jo.. og det finnes i selolje for hest. Vet jo ikke om det er den veterinæren mente, men hun sa det var en olje man kunne gi, men som hun ikke husket hva hette. Men hun sa at det er ikke linolje og soyaolje. Har sendt mail til noen som fører selolje og spurt.

Hun burde nok ha noe for det siden det er såpass mye. Hun klør veldig.. Men jeg er superpinglete når det kommer til å stappe i de tilskudd og slikt. Hvertfall nå som jeg har sittet og lest så masse om tilskudd.. hehe

Astrid og Chiquita
16-01-2007, 22:00
Hvetekimsolje? Det gjør iallfall underverker for pelsen sies det.

Anita&Svarten
16-01-2007, 22:04
Det skal jeg sjekke ut:)

Astrid
16-01-2007, 22:04
Groddolje da?
Mulig det bare er bra for pelsen det?

Therese
16-01-2007, 22:07
Prøvd å vaske med Lactasyd? Det har gjort underverker for Eikdokka, slutter å klø med engang.

Anita&Svarten
16-01-2007, 22:11
Lactasyd har jeg ikke prøvd. Rosalita slutta og å klø når hun var nyvasket, men innen kort tid var alt tilbake..

Edit for å si at jeg skal sjekke ut den grodd oljen og:)

Therese
16-01-2007, 22:15
Eikdokka slutta vel å klø i 2-3 uker, ble i allefall mye bedre! Men å vaske en hest så ofte på vinteren er vel kanskje heller ikke aktuelt.

Anita&Svarten
16-01-2007, 22:20
Er vel kanskje ikke så lurt på vinteren med tanke på fettlag og slikt..

Andrea & Bajas
16-01-2007, 23:17
Hmm. Ponnien i nabogården har det slik, men de tror det er soleksem da. Sikker på at det ikke er det?

Anita&Svarten
16-01-2007, 23:37
hun har hatt det siden vi fikk henne.. Forskjellige veterinærer har sett på henne, og mener at det er flass.. så er rimelig sikker.. men vet jo ikke hvordan soleksem ser ut.. Trodde ikke soleksem var konstant hele året? Mulig jeg tar feil altså..

Eva
16-01-2007, 23:59
Overdreven vasking fører også til tørr hud og eksem etc dersom man er disponert for det.

Hadde en svart hest som ble helt hvit om man tok på ham. Jeg gnukket ig gnikket på ham, og etterhvert holdt han seg svart :)

Og siden veterinæren har vært der, går jeg ut ifra at det ikke er feks regn/våteksem e.l? Og at fôringen er OK?

Selv om Head&Shouldersreklamen sier noe annet, er faktisk flass i moderate mengder helt naturlig ;)

Anita&Svarten
18-01-2007, 11:04
Hun er ikke blitt overdrevent vasket. Veterinæren har vært her ja, og hun har jo sett på henne fra dag 1 fra hun var hos oss. Det var ikke regn/våt eksem.

Jeg har og prøvd å børste det bort, men det hjelper ikke.. Føler bare det kommer nytt etterhvert som jeg børster.

Har bestilt selolje nå. Det skal hjelpe for slike ting og, men man vet jo så klart ikke på absolutt alle(snakket men noen som har greie på det). Så håper det hjelper:) I tilegg fant jeg det en plass det faktisk ikke var dyrt heller:)