PDA

Se full versjon : Hingstekåring 2011 på AEG

Torhild
24-02-2011, 20:45
Noen som har vært og knipset bilder?
Er sååå spent på morgendagen og resultatene :)

Inspirador
25-02-2011, 19:45
Ingen bilder men resultater er som følger:
3-års:
JJ Hamsun (gangart) Kåret for 2 år
Clearo (sprang) Kåret for 2 år

Swix (årets gangartshingst) 2. pr.
Mr. Gold G (gangart) 2. pr.
Royal Butterfly (sprang) Kåret for 1 år
Drammen HH Z (sprang) ? pr.
Caréme (sprang) 3. pr.
Acolino (årets spranghingst) 2. pr.

Torhild
25-02-2011, 20:03
Buhuhuhuhu..... :( Thorsøs Ludwig gikk ikke gjennom på 2. gangs kåringen :(
Medaljens bakside når man prøver en ung og ny en, istedenfor en gammel ferdigkåret en :(

Inspirador
25-02-2011, 20:09
Ja, det er en av sjansene man tar når man velger en ung hingst, selv om det nesten aldri har skjedd tidligere at en hingst ikke har blitt kåret på nytt.

Torhild
25-02-2011, 20:25
Kjedelig! Han ble jo beste gangartshest 2010 for 4.åringene (delt førsteplass sammen med en hoppe) på Eliteskuet i oktober, og nå bye-bye?
Jaja, vi såg jo i DK også at han kan være en "håndfull" for testrytterne, så det gikk vel som det gikk...

Kan han stille til ny kåring igjen neste år, eller er han helt ute av dansen nå da?

Inspirador
25-02-2011, 20:35
Jeg har ikke hørt begrunnelsen for avvisningen, men det kan vel ha noe med ridbarheten. Han gikk 30-dagerstest i Danmark i fjor hvor han ikke besto.
I teorien kan han vel sikkert vises igjen, tror ikke det er noe reglement som sier noe annet.

Basta2
25-02-2011, 23:43
er så happy over JJ Hamsun og Svix blei kåret, er jo stor fan av Sandro Hit blod siden min egen er barnebarn av Sandro Hit og har arvet en del fra den side så jeg er fornøyde med årets kåring :)

Nina007
26-02-2011, 09:34
Buhuhuhuhu..... :( Thorsøs Ludwig gikk ikke gjennom på 2. gangs kåringen :(
Medaljens bakside når man prøver en ung og ny en, istedenfor en gammel ferdigkåret en :(

Og det er derfor jeg ikke er for kåring i så ung alder. Hingstene skulle vært minimum 6 år før de kunne stille til kåring. Da vet en mer om hvordan de utvikler seg og en trenger ikke ri inn 2 åringen for at den skal kunne vises som 3 års.

Jeg vet om flere hingster, inkl min egen, som var veldig edle og små som treårs - nesten slik at den kunne vært brukt i ponniavl. Og som 6 års er samme hingsten nesten 1.70. Altså - den avler jo like stort som 3 års som den gjør som utvokst 6 års.

Å bruke en 3 års hingst er jo litt "bingolotto". For en 3 års er verken utviklet i hodet eller i kroppen. Og nettopp derfor mener jeg de burde ha forrandret kåringen.

catien
26-02-2011, 10:01
er så happy over JJ Hamsun og Svix blei kåret, er jo stor fan av Sandro Hit blod siden min egen er barnebarn av Sandro Hit og har arvet en del fra den side så jeg er fornøyde med årets kåring :)

Veldig enig! Disse to hingstene er utrolig flotte. Sandro Hit avler flotte hester med en fantastisk gange, bare synd at når han ligger som far kan hestene bli en smule vrange. Type klatre opp veggen, gå i mot o.l:(

Ellers enig med Nina007, det er veldig bingo og kåre så unge hester.

Inspirador
26-02-2011, 18:34
Og det er derfor jeg ikke er for kåring i så ung alder. Hingstene skulle vært minimum 6 år før de kunne stille til kåring. Da vet en mer om hvordan de utvikler seg og en trenger ikke ri inn 2 åringen for at den skal kunne vises som 3 års.

Jeg vet om flere hingster, inkl min egen, som var veldig edle og små som treårs - nesten slik at den kunne vært brukt i ponniavl. Og som 6 års er samme hingsten nesten 1.70. Altså - den avler jo like stort som 3 års som den gjør som utvokst 6 års.

Å bruke en 3 års hingst er jo litt "bingolotto". For en 3 års er verken utviklet i hodet eller i kroppen. Og nettopp derfor mener jeg de burde ha forrandret kåringen.

Den teorien din skiller seg veldig fra avlsteorier som alle avlsforbund ellers i verden har. For best mulig avlsfremgang, bruk de unge hingstene! Å selektere unge dyr ut fra egenskaper de viser er faktisk ikke så sjansespill, men det krever at de som selekterer har særdeles god innsikt i stammer og klarer å vurdere hva de ser. Dommere i Norge ser generelt veldig lite hest, så sammenligningsgrunnlaget deres er kanskje for snevert til å velge korrekt bestandig. Norge er ikke en stor hestenasjon, så det begrenser seg jo hvor mange hester de får bedømt i forhold til de forbundene som har mange ganger så stort kvanta.

Avler man for å få fremgang, så må man bruke ungt avlsmateriale, ellers vil avlsfremgangen forsinkes med mange år. Grunnkvalitetene i en hest sees best som helt unge, før gode eller dårlige systemer har preget for mye, en god utdannelse er dessverre ikke arvelig. Om man avler for å lage en ridehest, så kan man jo bare velge en av de godt utprøvde hingstene, for da er individet viktigere enn utviklingen i avlen.

Om det nå er ridbarheten som gjorde at Ludwig ikke fikk fornyet kåringsgraden sin, så vil jeg påstå at det var tydelige tegn på samarbeidsproblemer av han under AEG som treårs også, noe som dommerne ikke vektla den gangen.

Lopke
26-02-2011, 18:43
Men Hilde, vil det har så mye å si om man bare ventet 2-3 år på avlsutviklingen? Skjønner ikke helt den jeg og er veldig enig med Nina007 sitt innlegg, om å vente til hesten er utviklet mentalt og fysisk. Da ville man jo også unngå å avle på noe som ikke er holdbart å avle på i lengden da sjangsen for å miste graden sin minskes? Det vil da fremme avlen?

Basta2
26-02-2011, 22:47
Veldig enig! Disse to hingstene er utrolig flotte. Sandro Hit avler flotte hester med en fantastisk gange, bare synd at når han ligger som far kan hestene bli en smule vrange. Type klatre opp veggen, gå i mot o.l:(

Ellers enig med Nina007, det er veldig bingo og kåre så unge hester.

Ikke bare som far ;) men det jeg har lært er at Sandro Hitterne er lenge om at blive "voksne" nok og at du ikke kan forlange mye av de, ting må gå i små porsjoner, pitte små steg hele tiden men nå er min 5 dette året og det er faktisk først nå eg kjenner et skikkelig samarbeide i han an er en god gutt som prøver sitt beste men du må ta an på rette dagen ;) Gangen feiler ingenting masse at ri frem i de, vil fremheve galoppen og traven og seie at skritten må jobbes med men det kommer :)

Basta2
26-02-2011, 22:48
Og det er med 110% garanti min neste hest blir et avkom el et barnebarn ;)

Jorryt
26-02-2011, 22:52
Den teorien din skiller seg veldig fra avlsteorier som alle avlsforbund ellers i verden har. For best mulig avlsfremgang, bruk de unge hingstene! Å selektere unge dyr ut fra egenskaper de viser er faktisk ikke så sjansespill, men det krever at de som selekterer har særdeles god innsikt i stammer og klarer å vurdere hva de ser. Dommere i Norge ser generelt veldig lite hest, så sammenligningsgrunnlaget deres er kanskje for snevert til å velge korrekt bestandig. Norge er ikke en stor hestenasjon, så det begrenser seg jo hvor mange hester de får bedømt i forhold til de forbundene som har mange ganger så stort kvanta.

Avler man for å få fremgang, så må man bruke ungt avlsmateriale, ellers vil avlsfremgangen forsinkes med mange år. Grunnkvalitetene i en hest sees best som helt unge, før gode eller dårlige systemer har preget for mye, en god utdannelse er dessverre ikke arvelig. Om man avler for å lage en ridehest, så kan man jo bare velge en av de godt utprøvde hingstene, for da er individet viktigere enn utviklingen i avlen.

Om det nå er ridbarheten som gjorde at Ludwig ikke fikk fornyet kåringsgraden sin, så vil jeg påstå at det var tydelige tegn på samarbeidsproblemer av han under AEG som treårs også, noe som dommerne ikke vektla den gangen.

Enig! Men, man kunne latt være å kreve rideprøve av 3 åringene i mars, evt kreve løshopping, tømmekjøring eller rett og slett bare bedømme de unge hingstene på eksteriør og håndterbarhet.

Inspirador
26-02-2011, 23:52
Men Hilde, vil det har så mye å si om man bare ventet 2-3 år på avlsutviklingen? Skjønner ikke helt den jeg og er veldig enig med Nina007 sitt innlegg, om å vente til hesten er utviklet mentalt og fysisk. Da ville man jo også unngå å avle på noe som ikke er holdbart å avle på i lengden da sjangsen for å miste graden sin minskes? Det vil da fremme avlen?

Både de unge og de eldre hingstene er viktige for avlen, så å velge det ene fremfor det andre begrenser mer en det gagner. I teorien så bør man vel tenke på å bruke en velprøvd hingst på en uprøvd hoppe, fremfor å bruke en uprøvd hingst på en uprøvd hoppe, for man vet for lite om den genetiske nedarvingen på noen av dem. Uansett, når en hingst eller hoppe blir satt i avl for første gang, så er det et sjansespill i forhold til nedarving, enten den er 3 eller 12 år.

Om man ikke får vist hingstene sine før de er min. 6 år, så skal jeg love at antall potensielle avlshingster har minsket betraktelig uten at kvaliteten bedres! Det koster både tid og penger å forberede en hest fram mot kåring, og om de først skulle blitt vist som 6 års så har nok de fleste eiere kastet inn håndkleet og kastrert, og det genetiske materialet hadde blitt MYE snevrere. Ved 6-års alder må man forvente at de har gått gradene i utdannelsen, og være på et MB-nivå i utdannelsen. Det hadde også gått dobbel så lang tid fra den ble født til den kan reprodusere seg selv enn det er pr. i dag, og om man ser på utviklingen i avlen så går det fort, og kvaliteten forandrer seg fortløpende.

SWB valgte for en tid tilbake å være restriktive med å hente inn ungt blod i sin avl, og gikk fra å være en av de ledende innen dressuravlen i verden, til å havne helt i de bakre rekker på en noen få år. Når norsk avl ”arver” eldre hingster fra andre avlsforbund, så er det ikke nødvendigvis bare positivt for avlen, for mange av disse er på en måte ”utgått på dato” etter dagens standard. Da er det viktig å i alle fall velge eldre hingster som faktisk viser at de kan avle avkom som er "up to date". For å sikre fremgang må man i avlen ha inn nytt genmateriale, ellers står man på stedet hvil.

Enig! Men, man kunne latt være å kreve rideprøve av 3 åringene i mars, evt kreve løshopping, tømmekjøring eller rett og slett bare bedømme de unge hingstene på eksteriør og håndterbarhet.

Ja, det er klart, det er hele tiden en balansegang. Om forberedelsene blir gjort korrekt har ikke jeg så mye motforestillinger mot at de blir ridd så tidlig, men mange blir utsatt for en for tøff start pga uproft opplegg, så alt i alt kan det være betenkelig.

catien
27-02-2011, 00:18
Ikke bare som far ;) men det jeg har lært er at Sandro Hitterne er lenge om at blive "voksne" nok og at du ikke kan forlange mye av de, ting må gå i små porsjoner, pitte små steg hele tiden men nå er min 5 dette året og det er faktisk først nå eg kjenner et skikkelig samarbeide i han an er en god gutt som prøver sitt beste men du må ta an på rette dagen ;) Gangen feiler ingenting masse at ri frem i de, vil fremheve galoppen og traven og seie at skritten må jobbes med men det kommer :)

Helt enig i det du sier her ja! Er nok mye i det du sier om å gi dem tid ja, ikke tvinge dem igjennom. Er de jo eksplosive fra før vil di jo bare gå enda mer i lufta da. Har du noen bilder her inne av hesten din eller? Jeg er nemlig også VELDIG Sandro Hit fan, og synes det er spennende å se avkom;)

Hestefreek2
27-02-2011, 11:09
Helt enig i det du sier her ja! Er nok mye i det du sier om å gi dem tid ja, ikke tvinge dem igjennom. Er de jo eksplosive fra før vil di jo bare gå enda mer i lufta da. Har du noen bilder her inne av hesten din eller? Jeg er nemlig også VELDIG Sandro Hit fan, og synes det er spennende å se avkom;)

Kunne kanskje vært en Idè å bruke Sandro Hit som morfar da? Jeg har en hoppe etter Sinatra Song e. Sandro hit, som alltid har vært veldig jevn i utviklingen eksteriørmessig, og veldig voksen i hodet. Hun er ekstremt ridbar og håndterbar, og hun takler press veldig godt. Ikke er hun redd for noe heller. Og gangartsmessig så fikk jeg jo det jeg ville fra Sandro Hit også. Det er i allefall en veldig jevn hest som presterer hver eneste gang hun blir trent. (4 år nå)

Nina007
27-02-2011, 12:03
Men dette med moderne avl. Foreldrene til min kwpn var godt voksne når han ble født og han er nå 9 år. Han er av moderne type med lange ben, lang hals, kort kropp, gode bevegelser og god sprangteknikk. Hvordan kan han være så moderne med så "voksne" foreldre?!? Dersom 2-3 år har så mye å si?

Og det med at mange vil kastrere framfor å holde hingsten som hingst til den er 6 - da ville vi jo ha luket bort alle de dårligste og seff noen gode. Poenget mitt er at de virkelig gode med godt gemytt ville mest sannsynlig blitt beholdt som hingst.

Nina007
27-02-2011, 12:10
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=37989

Far er født i 89 farfar i 79. Hvorfor bruker Holland eldre hingster med stor suksess? Er det kanskje derfor det finnes såpass mange gode kwpn'er?

Inspirador
27-02-2011, 12:45
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=37989

Far er født i 89 farfar i 79. Hvorfor bruker Holland eldre hingster med stor suksess? Er det kanskje derfor det finnes såpass mange gode kwpn'er?

Ja, den hollandske avlen har suksess om dagen. Det å ta vare på noen eldre hingster, hindrer ikke at Hollandsk avl bruker MYE unge hingster, og som jeg skrev i tidligere innlegg begge deler er viktig.

Basta2
27-02-2011, 12:52
Kunne kanskje vært en Idè å bruke Sandro Hit som morfar da? Jeg har en hoppe etter Sinatra Song e. Sandro hit, som alltid har vært veldig jevn i utviklingen eksteriørmessig, og veldig voksen i hodet. Hun er ekstremt ridbar og håndterbar, og hun takler press veldig godt. Ikke er hun redd for noe heller. Og gangartsmessig så fikk jeg jo det jeg ville fra Sandro Hit også. Det er i allefall en veldig jevn hest som presterer hver eneste gang hun blir trent. (4 år nå)

Så absolutt Staro har Sandro Hit som Farfar og Silje som har vært herinne hennes har an som farfar og, og vi er begge utrolig fornøyde..
Min på over 170 fra Desember 2010:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/39462_10150143155827571_743782570_8012624_5237938_ n.jpg
Og her med sønnen på ryggen Staro er 5 dette året..
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/163809_10150141994467571_743782570_7997119_1810658 _n.jpg

Hestefreek2
27-02-2011, 18:26
så fin den var:) Har noen eksteriørbilder av min fra høsten som 3 års. Nå er hun blitt mye breiere,litt lenger i kroppen, og har vokst seg til 173 cm. Hun er 167 på bildene.
http://avlshest.no/wp-content/gallery/dv-hoppekaring-2010-sadelkaring/uno-sandieIMG_8289.jpg
http://avlshest.no/wp-content/gallery/dv-hoppekaring-2010-sadelkaring/uno-sandieIMG_9308.jpg
Hun er da etter Sinatra song - Donnerhall - Landadel

Basta2
27-02-2011, 19:09
waauuw den var lekker :) dette er fra idag an gikk en godkjent LB4 på stevne idag
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/183316_10150195792602571_743782570_8783042_4337616 _n.jpg