PDA

Se full versjon : Hva er viktigst? Km eller tiden?

Sandra S
14-02-2011, 19:09
Ja, hva er viktigst hvis man rir hesten på tur?
Er det antall meter som betyr noe, eller er det tiden man bruker?
La oss si at du har en turstrekke på 10 km.. har det betydning for hesten om
du traver/ galopperer strekken på 30- 40 minutt, eller om du skritter/ småtraver 1+ time?
Da tenker jeg tur der man ikke skal trene noe spesielt som kondisjon eller styrke, kun
trimme. Grunnen til at jeg spør er at noen mener at det er tiden hesten er ute av
stallen som betyr noe for hesten, altså kan de bruke hesten som sofa (skravler
med venninne mens hesten står stille) i 30 min og ri skrittetur i 30 min, og da teller det som 1 time trim. Hva syns du?

BenteB
14-02-2011, 19:16
Jeg rir aldri uten en tanke om treningseffekt for hesten, så for meg er det avhengig av hva jeg har tenkt å trene den dagen. Men jeg har bedre samvittighet etter en times skrittetur enn 30-40 min med mer tempo; det føles på en måte ikke ut som om det er en "ordentlig" tur om vi er ute i mindre enn en time. Å ta ut hesten for å bare sitte oppå og skravle kunne ikke falt meg inn (og ikke hestene heller, hun er ikke særlig tilhenger av å stå rolig i en evighet med mindre det er grønt gress under høvene).

Siste eksempelet ditt ville for meg telt som 30 min trim. Hesten får ca like mye treningseffekt av å stå bundet på gangen som av å stå pal med meg på ryggen.