PDA

Se full versjon : Lekende dekkenhester, kan være farlig!

Linda
09-02-2011, 20:27
Mine to hingster leker mye sammen, en Araber og en Shettis. Araberen går med dekken ute i kulda, og ikke før i dag har jeg tenkt at det kan være livsfarlig.
Begge to steila, og på et eller annet vis klarte Shettisen å tre ene frambeinet inn mellom begge magereimene på dekkenet til Araberen. Jeg stod å så på det hele, så jeg løp med engang bort for å hjelpe. De ble naturligvis redde av situasjoen, men så fort jeg kom bort stod de helt stille, akkurat som om de skjønte at de skulle få hjelp.
Shettis satt bom fast, men vi var to, jeg som holdt beinet litt opp (takk og lov for at Araberen ikke er større enn han er enda, eller så hadde ikke Shettis klart å stå på bakken samtidig som ene beinet var så høyt opp han bare klarte), og han andre til å få av reimene. Men det var så vidt vi fikk han løs! Var på nippet til å få hentet en kniv, men var redd for å stå igjen alene med de også, ingen av de hadde på grimer, så jeg hadde ikke fått holdt de igjen.

Dette var virkelig skremmende! Og bare tanken på hva som hadde skjedd hvis vi ikke hadde vært der, noe vi egentlig ikke skulle vært på den tiden...

Jeg burde jo visst at noe sånt kan skje, når hester leker sammen, men aldri iløpet av den tiden jeg har drevet med hest har jeg opplevd noe sånt.
Det er jo liksom ikke bare å kutte ut dekken nå på en hest som er vant med å gå med det, så nå skal vi feste reimene med en vanlig manstrikk, som lett ryker hvis det skulle skje igjen.

Bare en obs obs til andre som har lekende hester med dekken på.

heidi84
09-02-2011, 20:40
Huff!! Skummelt :( :( Kjempe flaks at det gikk bra!!

Ikke bare dekken kan være "farlige", men grimer også... På stallen der jeg hører til var det to pøbelvallaker som stod og steilte mot hverandre (lek),der den ene plutselig satt framfoten sin fast i grima til den andre..!! Det gikk heldigvis bra, men absolutt skummelt :/

T.B.
10-02-2011, 00:52
Kanskje det er blitt såpass mildt i været at en tøff liten arabergutt kan prøve uten dekken.
Ser jo ut som de holder varmen når de leker.
Da slipper du å være nervøs for det hele tiden.

Og ja, har sett hvordan en hest så ut etter å ha fått satt fast en baksko i grima si - ikke noe pent syn.

Linda
10-02-2011, 07:10
Ja det var skikkelig skummelt!
Uff ja, har hørt om flere tilfeller med grimer, hester som har hengt seg bl.a. Mine hester går aldri med grimer, de er kun på ved stell.

Å kutte helt ut dekken i februar, når han har vært vant til å gå med det helt siden i høst (fordi han fryser lett) har jeg ikke veldig lyst til. De går uten de dagene det er varmegrader på dagen, og selvom det blir noen få minus på kveldinga.
Ved nedbør vil jeg uansett ha på han.
Men selvfølgelig, funker ikke dette med strikkene, så må jeg finne på noe annet, eventuelt la han gå uten. At Shettis blir sittende fast der nå skal mye til, men kan hende strikkene ryker med engang, og at dekkenet da ikke vil ligge ordentlig.

flaana
10-02-2011, 07:28
Jeg tror ikke jeg ville festet de med manstrikk. De tåler ingenting før de ryker, og da kan dekkenet skli og mini henge fast i løse remmer.

Fant disse http://tikarideudstyr.dk/product.asp?product=10116 men har ikke prøvd dem selv.

tipsy
10-02-2011, 08:26
Ojda... godt det gikk bra....
Bruker ikke grime utenom ved stell/leiing, men dekken har vi. Og har aldri -heldigvis- opplevd noe skummelt. Mulig lurt å prøve disse som Flaana linket til? Hm... fikk noe å tenke på nå.

Frøken fryd
10-02-2011, 09:49
Jeg lurer på hvor solide de safegumgreiene er? Tåler de at hesten f.eks ruller seg litt heftig, og at det slik oppstår litt drag i reimene? For det må være ekkelt for hesten dersom disse safegumgreiene ryker, og dekkenet henger på halv tolv en hel dag før noen oppdager det og gjør noe med det? Kanskje det er like greit å passe på at reimene på dekkene er litt "stramme" så de ikke henger og slenger så mye at en annen hest kan få foten viklet inn i det?

Astrid
10-02-2011, 19:22
Har opplevd at en hest gikk opp på to og satt fast skoen i brystspennene i dekkenet til en annen.. Men den forsto at den ikke kom noen vei, og stod bomstille til den ble skjært løs :)
Har også opplevd at grimene til mine har hektet seg fast i hverandre..
Men for meg er det uaktuelt å la fullblodser gå uten dekken om vinteren, og ikke minst la de gå uten grime såpass nært 80 sona.. Så får nok bare håpe på det beste :)

Nina007
10-02-2011, 19:26
For meg er det også uaktuelt å la hesten stå uten dekken. Heldigvis har dekkengjortene løsnet om de har viklet seg inn hverandre på en eller annen måte. Grime står de uten. :)

lil_julie
10-02-2011, 20:17
Vestas klarte noe lignende en gang i fjord høst faktisk. Jeg var også av alle ting i New York, og fikk ikke vite om det før dagen etterpå, men det var litt tilløp til panikk vistnok, og Vestas var vell den som tok det best:p

Han og en annen hest begynte og bølle på beite, (de er ikke akkurat bestevenner de to) og Vestas ble nok sint eller noe, og steilet ihvertfall mot den andre hesten, og snisset dekkenet. Dekkenet til den andre hesten kilte seg fast under skoen til Vestas og han stod på tre bein med en fremfor rett ut forran seg. Hadde det ikke vært for at Vestas er såpass smart og kald i slike situasjoner at han skjønte at han måtte stå i ro hadde han knukket foten, men ingen av hestene ble skadet, og Vestas ble såvidt jeg husker kuttet løs med kniv...

Nikita
10-02-2011, 23:10
Oi, dette var skummelt!

Men hadde hestene freeket helt ut, så hadde vel noen reimer ryki vel? Men det er helt klart at det kan bli stygt for den hesten som hekter seg fast i dekkenet til den andre hesten på denne måten.

TonjeS
11-02-2011, 10:31
Selv fester jeg alle dekkenreimer så stramt at det er plass til kun en håndneve i mellom, da er det ikke ubehagelig for hestene, og det reduserer risken for at de henger sammen. Min to-års tass går ute med en 19 åring, og de herjer og leker hele tiden. Her om dagen syntes vi de stod unormalt nære hverandre, helt inntil på siden. Og når den ene tok et steg til siden, fulgte den andre etter. Da hadde de klart å henge seg sammen med spennene på sia av dekkenet! Men gikk fint det sa de. :)

Tone
11-02-2011, 12:38
De trenger da absolutt ikke være 2stk for å sette seg fast i dekkengjorder! Ene hesten på stallen sto fast i ene dekkengjorden(Rambodekken med 3 gjorder) med bakfoten og selvfølgelig hadde han klart å lirke gjorden mellom hoven og skoen! Jeg fikk han løs da jeg oppdaget det siden gampen stod helt i ro på 3 bein.

Linda
11-02-2011, 21:48
Manstrikkene røyk med engang ja. Men dekkenet ble liggende ordentlig uansett da, sikkert pga. beinreimene.
Jeg er forresten ikke redd for at Shettis skal sette seg fast i de. Det skal nok også godt gjøres for han å hekte seg fast i løse reimer.
De på linken så smarte ut, må se litt mer på de. Men jeg må ha en løsning nå også, nå har det vært mye nedbør, og i dag var det skikkelig storm, og så kom kulda igjen, så da må han få ha på seg dekken. Festet de med hyssing i dag, og da har de holdt seg på hvertfall, og det burde ryke hvis Shettis hekter seg fast.

Magereimene er ikke slakke, men heller ikke for stramme. Synes de må være som de er.

De fikk litt panikk begge to, så noe sprell ble det, men Shettis satt helt fast uansett. Eneste som skjedde var at ene kroken på ene reima bøyde seg litt.
Om de virkelig hadde klikka, hvis Araberen hadde begynt å løpe, så er jeg redd beinet til Shettis hadde ryki før reima..

Er nok lettere for å skje sånne ting hvis hestene går med sko, men ingen av mine gjør det.

Line Christine
12-02-2011, 13:45
Roxy har gått dekkenløs i hele vinter, og samme med Marsvinet. De leker og herjer dagen lang, så av sikkerhetshensyn må de gå "nakne".
Marsvinet bruker grime ute som sitter veldig etter hodet med strømtråd dandert rundt (øyeblikkelig for liten) fordi hun er sleip på gjerdene.
Roxy får ikke noe tak på den selv om han prøver. Noen annen grime tør jeg ikke sette på henne, for han kan ødelegge seg stygt da.
Roxy er 5 måneder i dag og Marsvinet er 1,5 år. De voksne bruker dekken fordi de ikke leker med "ungene" og det derfor ikke kan skje noe. Hadde de lekt med dem kunne de ikke hatt dekken på seg ute.. Ungene har bamsepels og Roxy har ikke vært kald (frosset) en eneste gang.
Jeg begrenser heller utetiden om været tilsier det (snø/sludd/regn).

Kari&Fredrik
12-02-2011, 20:30
Kan du ikke bruke strikkgjordt da? at du knyter opp de på dekkenet, evt. fjerner de? :)

T.B.
13-02-2011, 01:20
Vil tro at en ung og uinnridd araber godt kan gå uten dekken - da dette er en meget hardfør rase.
Har hatt med arabere å gjøre siden 1970, unge som gamle, og de brukte ikke dekken.
Om vinteren fikk de en fin og tett "plysjpels", som var både kulde-, vann- og vind-tett.

Det tyder på at du har en fornuftig ungaraber, som ikke ble redd, og kunne skadet shettisen alvorlig.

Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut å gå og være redd for at gutta-boys skulle skade seg - på et dekken.

Linda
13-02-2011, 13:39
Kan du ikke bruke strikkgjordt da? at du knyter opp de på dekkenet, evt. fjerner de? :)

Det var ingen dum idè! :)

Vil tro at en ung og uinnridd araber godt kan gå uten dekken - da dette er en meget hardfør rase.
Har hatt med arabere å gjøre siden 1970, unge som gamle, og de brukte ikke dekken.
Om vinteren fikk de en fin og tett "plysjpels", som var både kulde-, vann- og vind-tett.

Det tyder på at du har en fornuftig ungaraber, som ikke ble redd, og kunne skadet shettisen alvorlig.

Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut å gå og være redd for at gutta-boys skulle skade seg - på et dekken.

Men jeg kan ikke bare slutte med dekken nå når han har vært vant til å ha på det siden i høst.
Vi har også hatt flere Arabere, i forskjellige aldere. Selvom det er en hardfør rase, må man se an individet, noen trenger dekken, andre ikke.
Han jeg har nå hadde aldri hatt på seg dekken før han kom til meg 10 mnd gammel, men så var han helt vill også da, ikke tatt no særlig i. Da det ble kjøligere og nedbør, så jeg at han trengte klær på, la det ikke på for moro skyld.

Heffalompen
13-02-2011, 14:24
Kjempeskummelt. Det var jo skikkelig flaks at dere var der når det skjedde så dere fikk grepet inn og forhindret en evt. tragedie. Ja dette er virkelig en ettertanke. Linken som "flaana" la ut, de stroppene der var jo helt helt geniale.

Line Christine
13-02-2011, 15:27
kke glem at de kan få trædd beina ned i brystlinningen også. Det er ikke bare magestroppene som er farlige..

Vestbø
21-02-2011, 09:54
Jeg opplevde tidenes dekken-situasjon for noen år tilbake;

To hingster som gikk sammen, begynte å leke - som de alltid gjorde. Plutselig ser jeg at de begynner å løpe som i ett 2-spann, fortere og fortere. Og DA skjønner jeg det, de har hektet seg sammen i brystet :eek: De løp som gale bortover marka, helt til den ene febrilsk prøvde å løpe til høyre, mens den andre fortsatte rett frem. Hva skjedde? Jo, det sa "ssssjjjwwwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisj", så raknet alt som en gang var dekken, og hestene ble fri.
Det var av typen Heimer med hurtigkobling i brystet, en krok hadde på en utrolig måte hektet seg over på den andre :rolleyes:

Issa
21-02-2011, 23:12
Brandur har også satt bakbenet fast i en magegjord :/ Cluet er vel å ha gjordene så stramme at de ligger tett intill magen.. Dekkenene skal jo gå i stykker om hestene virkelig henger fast.

Aremeriel
23-02-2011, 09:56
Jeg tror ikke jeg ville festet de med manstrikk. De tåler ingenting før de ryker, og da kan dekkenet skli og mini henge fast i løse remmer.

Fant disse http://tikarideudstyr.dk/product.asp?product=10116 men har ikke prøvd dem selv.

Hmmm... Hva med å prøve med syltestrikker, eller andre litt tykkere strikker? Ryker ikke like lett som manstrikker...