PDA

Se full versjon : hva syns dere om det jeg har skrevet?

Michelle & Kelly
15-01-2007, 10:58
jeg har skrevet en stil på en måte om konsentrasjons leirene å sont under 2.verdenskrig, hva syns dere om det jeg har skrevet?

En verden uten respekt

Under 2.verdenskrig var det masse vont som skjedde. Tyskerne var egentlig de som jorde det så vondt og var stygge med andre folk å sint under 2. verdenskrig.
Noe av det grusomme som skjedde under 2.verdenskrig var at tyskerne torturerte uskyldige folk og prøvde å utrydde. Hitler var den store sjefen for Tyskerne. Han bestemte alt. Hitler bestemte alt for de tyske folk.

Hitler bestemte at han ville utrydde Jødene. Han ville ha dem ut av verden. Han hadde aldri noe grunn for å gjøre alt det han gjorde mot jødene. Han bare bestemte seg for at han ville utrydde dem.

Hitler lagte en del konsentrasjons leirer å der satte han inn jødene. Han torturerte dem og pinte dem til døden. Det som var lit merkelig var det at Hitler var halt jøde selv. Han brydde seg ikke noe om det, virket det som, pga han hadde bestemt seg for noe å da skulle de gjøres.

Litt om det som hente i konsentrasjons leirene under 2. verdenskrig:

Under 2.verdenskrig var det mange jøder som ble sent til konsentrasjonsleirer. Der ble di pint, torturert, drept, osv. å jødene hadde ikke jort dem noe.

Jødene ble hentet med tog på tog stasjonen og fikk beskjed om at di skulle på ferie. De hadde pakket med seg en del ting. Alle jødene ble plassert inn i et stort romm i toget (der de pleier å ha dyr når de kjører tog). Så ble di kjørt til konsentrasjons leirer.
Når de kom fram måtte alle ut av toget å de fikk beskjed om at de nå hadde komet til en jobb leir. Der de skulle jobbe.

Så delte di opp alle som kunne jobbe med ting som det hadde brukt for, alle damene for seg, alle de gamle for seg, alle mennene for seg, alle barna/ ungdommer for seg.

Barna fikk beskjed om at de skulle få dusje og så når di hadde kledd av seg og var klar til å dusje så ble du drept av gass som kom ut der det egentlig skal komme vann fra dusjen.
Alle de gamle som ikke kunne jobbe ble og drept på samme måte, alle damene og mannfolkene som de ikke hadde brukt for, ble og drept på samme måte.

Alle folkene som var igjen fikk en bestemt drakt som de måtte gå med hele veien. De måtte gå med dem samme drakten om det var vinter eller sommer. Det var bare noen tynne tøy kler å noen tunne sko. De hadde noe brakker som de sov i. de hadde bare en liten seng hver, noen måtte ligge to i hver seng. Det var køy senger (3 senger ovenfor hverandre) som de sov i. Di låg ikke på madras. Bare rett på plankene eller så hadde det litt høy å ligge på. Når du skulle på do så måtte alle sitte sammen. De fikk ikke dusje. De måtte gå i de samme klærne hele tiden. De måtte jobbe dag ut og dag inn.

De sa jo til dem at de skulle få dusje og så kledde di av seg å jorde seg klar, av å til fikk de med seg en såpe inn der. Men når di kom inn og ventet på vannet, så kom det gass ut istedenfor vann. Den gassen di brukte til dette hetter Zyklon B Så etter på når du var døde, så gikk di inn å drog dem ut å så hev di dem i en hau, så brente di dem.

Vis noen prøvde å rømme, tokk di alle jødene og stilte dem opp, tok de som prøvde å rømme med en vegg, å så måtte de plukke ut en hver som skulle stå ved siden av dem mens di ble skjøten. Så når alle de som hadde prøvd å rømme hadde valgt en hver til å være med dem, så måtte alle de andre jødene stå og se på mens de skjøt alle de på rekke å rad. Så måtte di gå og jobbe etterpå.

Alle jødene fikk et brenne merke på hver arm, der stod det et nummer som var deres nummer der inne i leiren.

Noen av de mest kjente konsentrasjons leirene er:
Ravensbrück
Auschwitz
Sachsenhausen

Alle fangene hadde en trekant på skjorten sin. Den hadde en bestemt farge som viste hvordan de var. Det var disse fargene som ble brukt å de betydde dette:

Rosa til homoseksuelle.
Rød til politiske fanger.
Gul for jøder.
Grønn for kriminelle.
Blå for sigøynere.
Lilla for Jehovas vitne.
Svart for asosiale.

Jødene måtte jobbe 12 timer, veldig ofte måtte di jobbe i 12 timer uten pause. Når du hadde jobbet ferdig så fikk det litt kokte grønnsaker, en slags brød type, lit smør, lit pølser og lit drikke. Det var ikke mye det fikk i løpet av dagen, det var bare et måltid i løpet av en dag.

En av de fangeleirene som mange ble sent til hetter Birkenau, det er en fangeleir som ingen kom ut levende fra. Alle som ble sent til den fangeleiren dødde.

Noe som var ganske grusomt i konsentrasjons leirene var det at vis kvinnene var gravide når di ankom konsentrasjons leiren så måtte di jobbe like hart som alle di andre. Og når de skulle føde så måtte di gjøre det alene i en brakke, uten seng, uten rent vann, uten hjelpemidler og di fikk ikke hjelp av noen, de måtte være helt alene. Etter damene hadde født ungen sin så måtte hun ut å jobbe igjen å barnet måtte ligge alene i brakken, å etter noen dager dødde det av forlite næring å mat og omsorg.
Det var jo mer som hente i konsentrasjons leirene, men dette er vertfall litt av dette som jeg har fortelt her. Det var en grusom tid, men masse grusomme ting som skjedde. Det som hente med jødene er noe vi burde sette oss ned å tenke i gjennom, å tenke og på hva de har godt gjennom å så burde vi minnes de folkene som døde der, å vi burde ha frihet i verden å vi burde og tenkte at alle er like verdifulle. For det er ingen forsjel på oss egentlig, vi mennesker er egoistiske og tenker bare på oss. De burde det bli slutt på. Vi burde tenke på andre og, ikke bare oss selv. Det er vertfall min mening.

Michelle & Kelly
15-01-2007, 11:12
jeg vet det sikkert er mange som ikke mener det jeg mener, men jeg tenkte jeg skulle legge ut dette å så sitt om noen mente det samme som meg eller hva dere mener om det med konsentrasjons leirene under 2.verdenskrig?

Birre
15-01-2007, 12:13
Går det an å mene noe annet enn at konsentrasjonsleirene under 2. verdenkrig var en grusom affære da?

Ragnhild
15-01-2007, 12:26
Går det an å mene noe annet enn at konsentrasjonsleirene under 2. verdenkrig var en grusom affære da?

Du har jo de som mener at det bare er oppspinn og ikke har skjedd (Vigrid). Greit nok ekstrem-meninger, men allikevel reelle meninger.

Birre
15-01-2007, 13:00

Du har jo de som mener at det bare er oppspinn og ikke har skjedd (Vigrid). Greit nok ekstrem-meninger, men allikevel reelle meninger.

Jeg gikk ut i fra at vi forholdt oss til meninger i dette landet. At det finnes forskrudde tyskere som ikke innser at dette har skjedd tok jeg faktisk ikke med innunder denne tråden. Og jeg tror ikke det var det som var temaet heller...

Svalgårds Cheri
15-01-2007, 13:17
Jammen, Vigrid (som Ragnhild nevnte som eksempel) er da ikke tyske? Men nordiske, dvs også norske...

Gikk litt utfor temaet her, men måtte bare kommentere det;)

Speedy As A Bullet
15-01-2007, 13:42
Jeg synes det var veldig bra skrevet Michelle. Og du har rett i det at alle burde sette seg ned litt, og tenke over hva de som opplevde krigen faktisk gikk igjennom. At uskyldige mennesker ble dratt inn i det, med livet som innsats, og hvor forferdelig mange av de måtte bøte med livet. Barn som voksne. Og det er helt grusomt.

Skolen her har jo som andre skoler klasseturer, men hver eneste avgangsklasse reiser til Polen med "hvite busser" hvor de er i 10 dager. Da besøker de forskjellige konsentrasjonsleirer og lærer mye om hvordan det var under 2. verdenskrig. Til våren skal min lillebror reise dit med klassen sin.

Det er viktig at vi som vokser opp i dag lærer om slikt, synes nå jeg. Ikke minst synes jeg vi skylder de som levde da det. Det skader ikke å ofre en tanke til de, og hvordan de hadde det.

Min bestefar var var soldat under den krigen, og han har nok måttet gjort en del han ikke klarer og finne seg i, for den dag idag, sier han ikke et kløyva ord om krigens dager. Og det er synd, for han har sikkert mye å fortelle om det.

"Du skal ikke tåle så inderlig vell, den urett som rammer andre enn deg selv"

Michelle & Kelly
15-01-2007, 13:53
jeg viste ikke at noen av deres familie medlemmer har opplevd dette. det måtte jo vert grusomt å måtte levd med de opplevelsene. det er jo så grusomt. jeg sjønner godt at bestefaren din, Speedy As A Bullet ikke har sakt noe om krigen pga etter du har vert utsatt for noe så forserdelig så har du problemer med det resten av ditt liv.

å Ingvild og Kenzo, det er jo helt fantastisk at oldefaren din overlevde det i konsentrasjonsleirene. det var bra. han er en sterk mann med masse vonne minner, sikkert. har han foralt deg noe om det? eller er han veldig stille angående det? jeg sjøner vis han er stille om det, pga det er jo mange folk som har problemer etter det.
vet du grunnen for at han kom inn i konsentrasjonsleiren?
jeg beklager at jeg sprø dere om det, dere må si fra vis jeg ikke skal spøre? jeg er bare veldig interisert i 2.verdenskrig å konsentrasjonseirene. jeg skal og reise til tyskland og polen å gå i konsentrasjons leirer å sont. det kommer til å bli en stor opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Ingvild og Kenzo, vet du i hvilet land den konsentrasjonsleiren som oldefaren din satt i ligger hen?

koz. michelle & kelly

Line
15-01-2007, 14:19
Så spennende at du skal til Tyskland og Polen for å se på konsentrasjonsleirene Michelle :D Det er noe jeg også kunne tenkt meg å oppleve... Såklart er det fælt, men det er nok en opplevelse for livet å være der også.

Når er det du skal?

Speedy As A Bullet
15-01-2007, 14:21
Ja.. Krigen har nok desverre gjort ham til en bitter mann.

KatrineL
15-01-2007, 14:58
Det er veldig bra skrevet dette her :smile: Det var bare en ting, og det var at hitler faktsk hadde en grunn til aa utryde jodene. Han var for en rein arisk rase, og det var derfor han gjorde det. Han la ogsaa skylden for 1 verdenskrig paa jodene. Lykke til med oppgaven din da :smile:

IngvildK
15-01-2007, 15:27
Veldig bra stil, Michelle! Du får godt frem det grusomme Hitler stod for. Noen skrivefeil her og der, men om du får Bente til å se på det kan hun sikkert hjelpe deg. :) Men som sagt, dyktig skrevet. :-D

Bente & Etanec
15-01-2007, 15:55
Det er veldig bra skrevet dette her :smile: Det var bare en ting, og det var at hitler faktsk hadde en grunn til aa utryde jodene. Han var for en rein arisk rase, og det var derfor han gjorde det. Han la ogsaa skylden for 1 verdenskrig paa jodene. Lykke til med oppgaven din da :smile:

Nå har ikke jeg orket og lese dette innlegget til Michelle, jeg er ei ordentlig pyyyse når det kommer til slike grusomheter som Hitler utøvet på jødene...
Har lært det jeg skulle om dette på skolen og greier så jeg har ikke sneket meg unna det, men etter at jeg ble mor selv er jeg blitt forvandlet til ei ordentlig pysa da.. :???:

Men det jeg skulle si var at var ikke Hitler jøde selv da? Mener jeg har hørt eller lært det en gang. Kan bare ikke huske hvor jeg har hørt det.. Så også en film om Hitlers liv for noen mnd siden, kan også være der jeg hørte det.

IngvildK
15-01-2007, 15:55
Hitler var halvt jøde.

Bente & Etanec
15-01-2007, 15:56
Hitler var halvt jøde.

Ja stemmer, det var det jeg hadde hørt. Demret for meg med en gang jeg leste det ja :smile:

henny-penny
15-01-2007, 16:13
jeg var på tyskland/polen tur i høst...
det var gruuusomt å komme inn i konsentrasjons leirene. birkenau var aller værst. og da vi skulle ha minnestund ved skyteveggen i auswitz(vet ikke helt hvordan det skrives) og ett minnutts stillhet så var det en liten baby som begynte å skrike.. du kan tro det gjorde inntrykk. det var veldig sterkt å gå gjennom leirene og se det med egne øyne..
etter dette har ingen i klassa snakka stygt om hverken negere, jøder eller andre folkeslag. de lærte hva som kan skje hvis hatet får utvikle seg og ondskapen blir satt i system. en slik tur anbefales. vi må lære av historien slik at det ikke gjentar seg.. men det gjør det jo. mennesket har fortsatt ikke lært, så vi må hjelpe med å bidra med økt respekt for menneskeverdet.

insolita
15-01-2007, 16:33
Var det ikke evt. bestemoren til Hitler som var jøde? Etter jødiske regler (ortodokse) er man kun jøde dersom ens mor er det (hvilket etter disse reglene gjør Hitler til jøde dersom den bestemoren var mormor). I den senere tid har det i USA blitt godtatt at man er jøde også dersom bare ens far er jøde. Visse godtar at man kan bli jøde, andre ikke (man vil ofte ikke få fullverdig godkjennelse). Hitler selv derimot mente vel at enhver person var jøde dersom en av besteforeldrene var det. Sånn sett var han fanget i sitt eget nett igrunn. Men om denne historien er helt sann, og om Hitler egentlig kjente til det selv, det vet jeg faktisk ikke.

Jeg var selv på tur med klassen til Polen/Tyskland. Ravensbrück er en ren kvinneleir i Tyskland der de "moret seg" med å putte en kg sement i livmoren til noen for å se om de overlevde. Spennende var det visst også å operere ut visse bein i leggen, for å se om de fortsatt kunne gå... I sachsenhausen trasket de bl.a rundt og rundt på en bane med ulike underlag for å teste slitestyrken på såler.

Auschwitz-Birkenau var sterkt å se, mens vi stod å hørte på guiden som forklarte hvor alt hadde ligget (mye ble satt fyr på), stod noen å sparket i bakken. De plukket opp noe hvitt og spurte hva det var, og det var knuste beinrester etter lik. I det som opprinnelig var hovedleiren er det museum med glassmontre med hår de klipte/barberte av folk, et annet med kofferter, og et tredje med en stor samling briller. Å tenke på at bak hver lille ting er det et menneske som trolig ikke kom levende ut, er utrolig tøft. Jeg hadde mareritt etter besøket men ville ikke verdt det foruten. For klassemiljøet hadde det en enorm betydning, og en slik tur burde igrunn være sponset av staten, da det gjør enormt mye med folks holdninger og kunnskaper.

Lykke til med turen og oppgaven ;-)

Astrid
15-01-2007, 16:37
Har også vært i konsentrasjonsleirene i Polen.. Syns det er noe alle burde være, for det gir virkelig inntrykk!
Var f.eks ikke spesielt hyggelig å være i gasskammera og sant =/
Og det er jo mye som har blitt spart på som vises fram, som sko, klær, briller, hår og ikke minst bilder...

Trallala
15-01-2007, 17:06
Hitler var ikke jøde, tror jeg. Men det går rykter om at han stammet fra jøder, men de fleste historikere tviler på dette, ettersom jeg husker rett.

Bra skrevet, noen skrivefeil her og der. Kan sikkert rette de opp for deg om du vil. Bare si i fra!

Hanna
15-01-2007, 17:33
jeg har hørt at moren hans var jøde, men at han hatet henne og det var en av grunnene til at han ikke likte jøder. eller kanskje det var omvendt, at han hatet henne fordi hun var jøde... husker ikke helt jeg :roll:

Madelen
23-01-2007, 18:52
Vi må tilgi, men ALDRI glemme.

var selv på en sånn tur og det var utrolig fæt og gå i konsentrasjonsleirene og vite at sp mange hadde døød og alt det grusomme som hadde skjedd. om noen vil ha bilder fra turen m dere bare si ifra så kan jeg sende det til dere.

Flashback
23-01-2007, 19:44
Bra skrevet Michelle. :)

Legger bare til dette:

Hentet fra Mein Kampf:

”Etter at jeg hadde begynt å beskjeftige meg med spørsmål og blitt oppmerksom på jødene, stor Wien for meg i et nytt lys. Hvor jeg enn gikk, så jeg jøder, og jo mer jeg så av dem, desto mer skilte de seg fra resten av menneskeheten i mine øyne. Særlig de indre bydelene og områdene nord for Donau-kanalen krydde det av folk som også utvendig hadde mistet likhet med den tyske rase. Gradvis begynte jeg å hate dem.”

Marte+Quicky
23-01-2007, 21:38
Jeg var selv på tur med klassen til Polen/Tyskland. Ravensbrück er en ren kvinneleir i Tyskland der de "moret seg" med å putte en kg sement i livmoren til noen for å se om de overlevde. Spennende var det visst også å operere ut visse bein i leggen, for å se om de fortsatt kunne gå... I sachsenhausen trasket de bl.a rundt og rundt på en bane med ulike underlag for å teste slitestyrken på såler.

Jeg og ei venninne skrev om Ravensbrück da vi hadde et prosjekt om krigen... Grusomt det de gjorde!! De skjærte også opp leggen på folk, tok ut alt av muskler, bein, osv inni, putta skitne filler og glasskår i, sydde igjen og tvang de stakkars til å gå... :mad:

Vi hadde også planlagt Polen-tur, men neida, stygge rektor nekta oss å dra :evil: