PDA

Se full versjon : ta med hesten til danmark

LinnTherese
02-02-2011, 21:52
hei:) noen som vet hva det koster å ta med hest til danmark?

tenkte jeg skulle gå skole i danmark med hest, så vil ta med meg hoppa mi.:)

Wilisia
02-02-2011, 22:27
Det er jo så klart transport. Ellers er det carnet som er 30% av hestens verdi (http://carnet.chamber.no/?aid=9252812) eller midlertidig moms som er 25% av verdien til hesten din om jeg ikke tar helt feil. Det fins også en mulighet til å ha den med som flyttegods, men da må du melde flytting.

Rosita!
07-02-2011, 21:01
Man trenger ikke carnet.
Jeg betalte kun 25 % moms av verdien på hesten som jeg fikk tilbake når hesten ble tatt tilbake til Norge.

Hestefreek2
07-02-2011, 21:28
Men, hva om du har kjøpt hesten i DK, og importert den hit og betalt 25% moms? Da skal du i teorien ha tilbake de 25% om du melder flytting?
Hadde det vært en NV, så skal det momses 25% ut, og få tilbake 25% inn?

Wilisia
08-02-2011, 22:18
Nei, for det förste så er du norsk og for det andre så har du ikke midlertidig tollet den om du har kjöpt en hest fra danmark.

JanneogTanha
08-02-2011, 22:52
hva trenger man ikke carne lenger!?

Ingus
09-02-2011, 14:44
Jeg har reist på treninger og konkurranser utenlands både med og uten carnet, og foretrekker helt klart carnet.

Desverre har de skjerpet inn reglene for carnet, og man får det ikke for trening i utlandet lenger. Men for konkurranser får man det, og det er to klare fordeler med dette: alt papirarbeid er klart før transporten, man stempler hesten ut av Norge, inn i EU, og omvendt hjem igjen. Garantibeløpet (30% av hestens verdi) overføres til Oslo Handelskammer, og man får igjen pengene ca. en uke etter at carnetet er levert inn igjen - så lenge det er brukt korrekt.

Dersom man ikke har carnet, betaler man 25% av hestens verdi og fyller ut en haug med papirer på grensa. Så leverer man disse papirene når man skal inn i Norge igjen, får stemplet arket du sender inn for å få igjen pengene dine - og etter et par uker har du pengene på konto igjen.

Vestbø
21-02-2011, 10:28
Hm, jeg skal på treningsleir og stevne i Danmark i sommer - og fikk beskjed om å få carnet. Må man dokumentere stevnet man skal på da, siden de ikke godtar trening som grunn?

overas
28-01-2012, 18:05
Hvilke papirer er det snakk om å fylle ut? Jeg tenker å ta med hesten min permanent til tyskland..?