PDA

Se full versjon : utegangsstall oslo/Bærum

Rusket
14-01-2007, 12:40
Jeg vurderer å vende snuta hjem til Oslo igjen, og lurer på om noen vet om det finnes utegangsstaller som kan anbefales?
Hvis ikke er jeg også interessert i å høre om bra staller i samme område. Hadde veldig bra stallplass ved Mariholtet i Østmarka før, men det blir veldig feil beliggenhet i forhold til der jeg ser for meg at jeg kommer til å bo.

Ikke behov for ridehus, men bane er kjekt. Viktigst av alt er supre turmuligheter, gode foringsrutiner (minst 3 ganger dagen), godt inneklima og store luftegårder med MYE utegang.

Nå er dette kun på planleggingsstadiet enda, men kjekt å orientere seg over hvilke staller som finnes, og ta besøksrunden :)

Andrea
14-01-2007, 18:05
Hanna bor jo i bærum. Du kan jo sende PM til henne?

Hanna
14-01-2007, 22:07
sender deg en PM jeg rusket ;-)
kunne bare ha skrevet her, men siden det bare angår én person.. samma XD

Rusket
15-01-2007, 18:05
Takk takk Hanna, regner med du har fått svaret mitt også :) Tangen hørtes kjempeflott ut, og er veldig veldig interessant. Er det venteliste der kanskje?

Er det flere flotte staller folk har lyst til å skryte av?

insolita
15-01-2007, 19:15
Er jo flere staller innover mot lommedalen, men det blir kanskje litt langt? Innerst i lommedalen ligger jordbærhaugen og de har ledig innimellom. Minns jeg ganske nylig så annonse på hestemarked, så kanskje det står noe info der. Det er i hvertfall ok treningsforhold der nede, men ridebane har de vel ikke. Det er minst en ridehall ikke så langt unna, og det gikk ann å leie seg inn der før i hvertfall. Det finnes vel og et par utegangsstaller i lommedalen

Ellers er det Dalbo på Gjettum. Eies av en gammel mann, og er en heltidsansatt stallgutt/gårdsgutt der som sørger for ut og innslipp etc. Møkke må du gjøre selv (eller lage avtale med andre på stallen så dere kan møkke litt for hverandre ved fri). Stallen er meget fin, god luft, toalett/dusj og klubbrom til fri benyttelse. Det er også ridebane på stedet. Turmulighetene er gode igrunn. Man får litt ridesenterfeeling egentlig, men med "småstallens" fordeler. Det er to stalldeler, nye og gamlestallen, men begge er fine. Den nyeste har vel mest luft i forhold til bokser, og har i gjennomsnitt litt større bokser tror jeg.

Er man et skikkelig menneske, med normal respekt for andre så er det et utmerket sted å stå. Eieren er superkoselig, og setter stor pris på at det er hest på gården og at den er "levende", ingen grinebiter med andre ord. Det er dog viktig at man spør før man gjør noe, han liker å være involvert og vite hva som skjer (skulle bare mangle, det er hans gård). Men spør man på en skikkelig måte, og er hyggelig så ordner det seg alltid. Gården ligger ganske idyllisk til, men krever nok at du har bil (det er dørgende kjedelig å gå ut og inn fra bussen der), selv om man alltids får sitte på med de som kjører til og fra stallen.

Gården har også egen rideklubb som definitivt kunne vært mer aktiv, men enhver ildsjel er satt pris på, og vil man bidra med noe er man hjertelig velkommen. Hindermateriale er også tilgjengelig på banen. Det har vært og er vel noen instruktører innom med jevnlige mellomrom, og det er både vanlige "ponniryttere", "akademisk interesserte" og kjørefolk der. Stedet passer vel best for folk som ikke er så sossete av seg, forsøker liksom å holde det litt enkelt, og at det skal være et sted for alle, også de som ikke er laget av penger. Hestemateriellet er alt fra en gammel nordlandshest (terapihest) som eies av en som er endel på hestemarked (T. Boysen) via ridehest/ponni og araber til traver og fullblods.

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg hadde hatt muligheten til å ha hest på Dalbo. Superkoselig sted med sjel.

Rusket
15-01-2007, 19:20
Takk for svar, har allerede vært i kontakt med Boysen og hørt masse lovord om Dalbo, samt om Tangen fra Hanna. Hørtes ut som supre steder begge deler :)

akkurat nå er jeg bare på planleggingsstadiet, dvs jeg vet ikke nøyaktig når jeg kommer durende nedover, ergo jeg kan ikke finne stallplass i dag! Men jeg vil gjerne høre om konkrete staller som folk syns er bra, også kan jeg ta ringerunden og evnt sette meg på venteliste i forhold til når jeg vet nøyaktig at jeg reiser ned (håper rundt påske)

Jossa
16-01-2007, 15:08
Jeg står selv på Dalbo. Trives helt utrolig bra,der. Helt enig med det Insolita skriver ;-) Miljøet vårt er også helt supert. Kunne ikke funnet bedre sted tror jeg,jeg skal vartfall IKKE flytte med det første. Han som jobber i stallen nå,er også super hygglig,ordner alt for oss. Tror jeg kunne sittet her til i morgen,og fortalt hvor bra det er på Dalbo ;-)

lukka, solfari og greta
20-01-2007, 19:59
Jeg bor på Bærums Verk noe som ikke er langt fra Lommedalen.. i Lommedalen er det massevis av bra stallen;-)