PDA

Se full versjon : Nettsamfunn får sletteslakt

spoff
24-01-2011, 23:53
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10029462

Datatilsynet har gått gjennom 40 ulike nettsamfunn, og gitt stryk karakter til 15 av dem, fordi det er umulig eller svært vanskelig å slette sin profil. En av nettsidene som har fått sletteslakt er hest.no (http://www.hest.no).

Lopke
24-01-2011, 23:56
oi da..

Bitten&Betty
24-01-2011, 23:57
Jeg fikk denne tilsendt nå nettopp, og vil ta dette opp med de andre moderatorene slik at vi ser på vår egen praksis, og endrer denne om nødvendig.

julnil
25-01-2011, 00:00
"Når man legger ut intime bilder av seg selv, burde det være enkelt å slette profilen."

Vil det si at datatilsynet mener at man både bør får slettet profilen OG innholdet på en enkel måte?

EvaV
25-01-2011, 00:01
(yay!)

Mulig jeg er kjiping, men jeg vil vedig gjerne ha muligheten til å slette både meg selv og innhold her inne hvis jeg ønsker det uten å måtte sette hele verden i bevegelse. Liker ikke helt tanken på at ting ligger å flyter i mange år. :)

spoff
25-01-2011, 00:02
"Når man legger ut intime bilder av seg selv, burde det være enkelt å slette profilen."

Vil det si at datatilsynet mener at man både bør får slettet profilen OG innholdet på en enkel måte?
Det skal være enkelt og ikke minst mulig, å slette både bilder og profiler man legger ut i nettsamfunn ja. Ikke nødvendigvis at det skal eller ikke skal være intimt.. Men det er jo særlig den slags bilder som folk angrer på, og som er ønskelig å få fjernet. Men vel så mye også ikke intime ting. Som en enkel profil med noen hestebilder.

Liisa&Ulvar
25-01-2011, 00:03
Det er vel ikke så enkelt og slette bloggen sin på hest.no. Ser det er flere som har spurt om det i bloggene sine.

Harneshaug
25-01-2011, 00:09
Man skal ha mulighet til å slette profilen sin selv ja, passer fint det, bra timing.

Helga
25-01-2011, 00:24
(yay!)

Mulig jeg er kjiping, men jeg vil vedig gjerne ha muligheten til å slette både meg selv og innhold her inne hvis jeg ønsker det uten å måtte sette hele verden i bevegelse. Liker ikke helt tanken på at ting ligger å flyter i mange år. :)
Agreed.

Lopke
25-01-2011, 00:27
Så da kan man kreve at når man slettes som bruker, så slettes alle ens innlegg og?

Sussi
25-01-2011, 00:38
Så da kan man kreve at når man slettes som bruker, så slettes alle ens innlegg og?

Japp.

julnil
25-01-2011, 00:41
Og siteringer gjort av andre, av egne innlegg?

Lopke
25-01-2011, 00:44
Men var det ikke nettopp dette som var fallet dom i en slik sak? der brukeren tapte?
Tror Elifi hadde link for ikke så lenge siden..

julnil
25-01-2011, 00:50
Det blir jo rett og slett umulig å skulle slette alle innlegg OG siteringer..
Profil og bilder: ok
Bilder kan man jo slette selv også før man får slettet profilen (iallefall her)

Batmat
25-01-2011, 01:38
Å slette alle ord du har skrevet på et forum gjør jo trådene umulige å lese. Men det bør være mulig å slette profil og profilbilde og der profilnavn vil stå, kan kanskje skiftes ut med "Slettet bruker" eller liknende? Det hadde jo vært en løsning. Det er ofte man finner gamle tråder via søkemotororer og liknende og da er det fint om noen innlegg plutselig er borte.

Bitten&Betty
25-01-2011, 01:47
Jeg tror det vil være en umulig oppgave for oss å slette all info om en bruker, uansett hvor lovpålagt det måtte være. Så dette må i såfall Vagn finne en løsning på dersom det skal praktiseres. Jeg tror ikke vi kan ta på oss annet enn å slette brukeren, noe mer ville blitt alt for omfattende, så fram til det eventuelt dukker opp en annen løsning så får brukerne slette det han/hun måtte ønske før vi sletter :)

Men ja, EliFi la ut en sak angående sletting av innlegg hvor brukeren tapte, så det er tydeligvis ikke så enkelt å slå fast hva som er riktig å gjøre.

Hegepii
25-01-2011, 01:52
Tror også det er lovpålagt å holde info i en viss tid før det slettes? Skal se om jeg finner igjen info om dette. (Det kan ta tid, så vær litt tålmodige med meg :))

Det er det Monarc skriver lengre ned jeg tenkte på. Info skal lagres i en viss tid slik loven er nå, så vi kan ikke slette innlegg. Og uansett, om alle som sletter seg vil fjerne alle innlegg, så vil etter en stund alle diskusjoner se usammenhengende og dumme ut rett og slett.

carambee
25-01-2011, 02:48
Det som ble gjort her tidligere var at en slettet bruker fikk brukernavnet "Gjest". dermed ikke så lett å se hvem det er (bortsett fra når en som svarer skriver navnet til brukeren i innlegget..

tipsy
25-01-2011, 08:47
På hest.no må man sende mail til redaksjonen. Jeg gjorde det via hunden.no for å slette den jeg hadde der, men de sletta hest.no bloggen. De fikk den sånn halvveis opp og gå, men forsiden og sånt var ødelagt. Men heldigvis ikke bloggene mine.
Så slettet de riktig på hunden.no. Grunnen til at de tok feil var visst at KAren fikk mailene fra både hunden og hesten på en konto (?) og det ble noe surr der.

Monarc
25-01-2011, 10:24
Brukeren og bruker info blir slettet, det blir også bilder osv. Innlegg som er skrevet av det tidligere medlemet blir stående. Det blir stående med brukernavn men ikke som registrert. Bruker infoen blir lagret i backup systemet en vis tid. Hvor lenge er litt avhengig av om nye datalagringsdirektivet blir godkjent eller ikke. Og mye info som blir lagret er også en del av denne diskusjonen.

Mvh Admin

A&Eb
25-01-2011, 17:20
jeg synes hvertfall at det skal kunne være mulig at når en blir slettet herfra, så blir hvertfall innlegg ogsånt slettet.

Filizity
25-01-2011, 18:06
Jeg fikk slettet den forige mailen min på hest.no med null problemer! Var en mail til Ragnhild det så var den borte...

Sussi
26-01-2011, 00:44
Brukeren og bruker info blir slettet, det blir også bilder osv. Innlegg som er skrevet av det tidligere medlemet blir stående. Det blir stående med brukernavn men ikke som registrert. Bruker infoen blir lagret i backup systemet en vis tid. Hvor lenge er litt avhengig av om nye datalagringsdirektivet blir godkjent eller ikke. Og mye info som blir lagret er også en del av denne diskusjonen.

Mvh Admin

Vi skal ikke hoppe over hinderne før vi kommer til dem. Jeg tror neppe vi i Norge vil akseptere Datalagringsdirektivet.

Bente & Etanec
26-01-2011, 01:08
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10029462

Datatilsynet har gått gjennom 40 ulike nettsamfunn, og gitt stryk karakter til 15 av dem, fordi det er umulig eller svært vanskelig å slette sin profil. En av nettsidene som har fått sletteslakt er hest.no (http://www.hest.no).

Personlig liker jeg Hest.no slik det er nå. Jeg har ikke noe problemer med å bruke to kalorier ekstra på å sende en mail og be om at bloggen min skal slettes, istedet for at jeg kan riskere at bloggen min blir hacket og slettet av andre.
Det er jo bare en ekstra sikkerhet for oss bloggere, slik jeg ser det :)
Sender man en mail til en av dem i redaksjonen om at man vil ha den slettet, så sletter de bloggen.

Nå er ikke jeg noe datageni som kan masse som lover og regler for blogger og slikt, så jeg aner ikke om der er regler som tilsier at slike nettsteder må ha en sletteknapp. Men ser ikk eproblemet med å sende en mail om man vil ha en blogg slettet :)

Harneshaug
26-01-2011, 01:39
Er vel nakenprat.no som sliter mest :D

Lopke
26-01-2011, 01:48
Er vel nakenprat.no som sliter mest :D
Ja... hvordan sletter man bilder der?? de svarer ikke på mail..

Harneshaug
26-01-2011, 01:55
Du sitter sååå i limet, ikke håp for deg sorry.... Tro du meg, jeg har prøvd.

Sussi
26-01-2011, 01:57
Ja... hvordan sletter man bilder der?? de svarer ikke på mail..

Jeg måtte... kremt... utføre noen private tjenester. Ekkelt. Vil ikke snakke om det mer. Men det innebærer oppsøkende praksis.

Harneshaug
26-01-2011, 02:25
Sussi da :shock: Og du av alle, hadde jeg aldri trodd!

(syntes det var noe kjent med deg men turte ikke ta kontakt i tilfelle det ikke var du hrrrrrrrr ;) *wink wink*

Send en PM da, har noe jeg skulle ha fjernet jeg også!!

:rofl:

Sussi
26-01-2011, 02:43
Sussi da :shock: Og du av alle, hadde jeg aldri trodd!

(syntes det var noe kjent med deg men turte ikke ta kontakt i tilfelle det ikke var du hrrrrrrrr ;) *wink wink*

Send en PM da, har noe jeg skulle ha fjernet jeg også!!

:rofl:

Du vet i det stilleste vann... Nåja, noen vil kanskje kalle det "kverulerende vann " Men poenget sikkert tatt. ;)

Selvsagt er det meg. " Murrer og maler fornøyd over gjenkjenning"

" Pm på vei" Men vil du ha vekk din profil da? Du som har gullmedlemskap og alltingen?

;)

Harneshaug
26-01-2011, 02:46
Njæææ... kanksje jeg skal la den stå en stund til, er jo en grei måte å finansiere hesteholdet på ;)

Sussi
26-01-2011, 02:48
Njæææ... kanksje jeg skal la den stå en stund til, er jo en grei måte å finansiere hesteholdet på ;)

Absolutt. Jeg har fundert på å gjøre et comeback faktisk. Som du så i pmen kan jeg sikkert gjøre " .... sensurert... " på nytt seinere om jeg vil ha den vekk igjen. Jeg trenger penger for å gjøre ferdig utdanningen. ;-)

Harneshaug
26-01-2011, 02:55
Ja vi jenter med bein i nesen må bare trå til der vi kan, ikke noen kan klandre oss for det. Kjærkommen ekstrainntekt vet du. Jeg er sikker på at et comeback vil gjøre susen på kontoen ;)

Sussi
26-01-2011, 03:07
Ja vi jenter med bein i nesen må bare trå til der vi kan, ikke noen kan klandre oss for det. Kjærkommen ekstrainntekt vet du. Jeg er sikker på at et comeback vil gjøre susen på kontoen ;)

Absolutt. Føler at siden egentlig gav meg empowerment på mange måter. Hovedgrunnen til at jeg ville slutte var redsel for dømmende arbeidsgivere i fremtida. Men, men... Vil man egentlig jobbe for fordomsfulle folk da?

Nei, dette har nok mer fordeler enn bakdeler. ;)

Helga
26-01-2011, 03:18
Kjem an på kor store fordelane er, og kor velforma bakdelen er.

Sussi
26-01-2011, 04:18
Kjem an på kor store fordelane er, og kor velforma bakdelen er.

Sant, sant. ;)

Tibia
26-01-2011, 06:44
Jeg tror det vil være en umulig oppgave for oss å slette all info om en bruker, uansett hvor lovpålagt det måtte være. Så dette må i såfall Vagn finne en løsning på dersom det skal praktiseres. Jeg tror ikke vi kan ta på oss annet enn å slette brukeren, noe mer ville blitt alt for omfattende, så fram til det eventuelt dukker opp en annen løsning så får brukerne slette det han/hun måtte ønske før vi sletter :)

Men ja, EliFi la ut en sak angående sletting av innlegg hvor brukeren tapte, så det er tydeligvis ikke så enkelt å slå fast hva som er riktig å gjøre.

Andre nettsamfunn får det til, så da kan det ikke være verre enn at FH/hest.no osv skal få det til heller.

Sier også hipp hurra, selvsagt bør en få slettet all når en ikke lengre ønsker å delta her eller andre steder. I det minste bør alle tidligere innlegg annomyniseres som f.eks "slette bruker" slik Batmat foreslår.

Monarc
26-01-2011, 08:31
Vi skal ikke hoppe over hinderne før vi kommer til dem. Jeg tror neppe vi i Norge vil akseptere Datalagringsdirektivet.

Det håper ikke eg heller, men ser desverre den gjengen som sitter å styrer dette landet presser på, og rart med det, men er spesielt ett parti som altid klarer å få viljen sin der. Lurer litt på hva de andre gjør der:confused: men det er en annen diskusjon... ;-)

Henriette444
26-01-2011, 11:57
Hvorfor ikke gjøre slik som det var tidligere der en slettet brukers innlegg ble merket med "gjest". Da er diskusjonene intakte, og brukeren anonymisert...

Pluto
26-01-2011, 11:58
*liker*

spoff
26-01-2011, 13:40
Personlig liker jeg Hest.no slik det er nå. Jeg har ikke noe problemer med å bruke to kalorier ekstra på å sende en mail og be om at bloggen min skal slettes, istedet for at jeg kan riskere at bloggen min blir hacket og slettet av andre.
Det er jo bare en ekstra sikkerhet for oss bloggere, slik jeg ser det :)
Sender man en mail til en av dem i redaksjonen om at man vil ha den slettet, så sletter de bloggen.

Nå er ikke jeg noe datageni som kan masse som lover og regler for blogger og slikt, så jeg aner ikke om der er regler som tilsier at slike nettsteder må ha en sletteknapp. Men ser ikk eproblemet med å sende en mail om man vil ha en blogg slettet :)
Praksisen hest.no eller noen av de andre nevnte nettstedene har i dag, gjør dem hverken mer eller mindre utsatte for å bli hacket. Men ja, man vil ha en utfordring i forhold til å hacke for å slette, men en hacker er vel i utgangspunktet ute etter å sette spor? Det er faktisk veldig skjelden at en hacker faktisk sletter innhold. Når det gjelder hacking er hackere mer ute etter å hacke selve tjenesten, og ikke enkelt kontoer til brukere. Jeg vil ikke si at hacking kontra "slett meg"-policyen har noe særlig med hverandre å gjøre.

At hest.no sletter bloggen din når du spørr om det er ikke tilfelle. Jeg har aldri hatt blogg på hest.no selv, men har en venninne som har ønsket sin blogg slettet, men ikke fått det. Hun har sendt mail flere ganger. Hun har endt opp med å fjerne alt innhold og har en helt tom blogg, men spor etter henne ligger der fremdeles. Jeg vet ikke hvilket hav av brukere hest.no har eller ikke har, men ser man på dette generelt så er enhver manuell jobb man skal ha en fare for både treghet i gjennomføringen, sjanser for å feile (det var en her som nevnte at feil blogg ble fjernet), mailen som ikke når frem eller oversees av redaksjonen osv, en fare. Det er faktisk ikke så vanskelig å bare overse, eller legge inn en menneskelig feil.

Det er regler om at man skal kunne slette seg. Les gjerne mer på slettmeg.no (http://www.slettmeg.no/).

Helga
26-01-2011, 16:00
Det håper ikke eg heller, men ser desverre den gjengen som sitter å styrer dette landet presser på, og rart med det, men er spesielt ett parti som altid klarer å få viljen sin der. Lurer litt på hva de andre gjør der:confused: men det er en annen diskusjon... ;-)

Datalagringsdirektivet er allereie vedteken.

Mandarinhest
26-01-2011, 16:12
Jeg fikk heller ikke slettet bloggen min på hest.no. Og synes det er ganske tragisk opplegg egentlig.

Anananas
26-01-2011, 16:19
Jeg får heller ikke slette bloggen min på hest.no, utrolig irriterende.

Bente & Etanec
26-01-2011, 21:25
Praksisen hest.no eller noen av de andre nevnte nettstedene har i dag, gjør dem hverken mer eller mindre utsatte for å bli hacket. Men ja, man vil ha en utfordring i forhold til å hacke for å slette, men en hacker er vel i utgangspunktet ute etter å sette spor? Det er faktisk veldig skjelden at en hacker faktisk sletter innhold. Når det gjelder hacking er hackere mer ute etter å hacke selve tjenesten, og ikke enkelt kontoer til brukere. Jeg vil ikke si at hacking kontra "slett meg"-policyen har noe særlig med hverandre å gjøre.

At hest.no sletter bloggen din når du spørr om det er ikke tilfelle. Jeg har aldri hatt blogg på hest.no selv, men har en venninne som har ønsket sin blogg slettet, men ikke fått det. Hun har sendt mail flere ganger. Hun har endt opp med å fjerne alt innhold og har en helt tom blogg, men spor etter henne ligger der fremdeles. Jeg vet ikke hvilket hav av brukere hest.no har eller ikke har, men ser man på dette generelt så er enhver manuell jobb man skal ha en fare for både treghet i gjennomføringen, sjanser for å feile (det var en her som nevnte at feil blogg ble fjernet), mailen som ikke når frem eller oversees av redaksjonen osv, en fare. Det er faktisk ikke så vanskelig å bare overse, eller legge inn en menneskelig feil.

Det er regler om at man skal kunne slette seg. Les gjerne mer på slettmeg.no (http://www.slettmeg.no/).

Som sagt så har jeg ikke så store problemer med slik hest.no drives i dag :)
Mulig jeg ikke har peiling siden jeg liker å blogge der inne, og ikke har forsøkt å få bloggen slettet. Men syntes det virker trygt og godt slik det er.
Hva hackere egentlig liker å gjøre aner jeg heller ikke, men om sjansen er mindre for å hackere på blogg så syntes jeg det er helt fint at de ikke har slette-knapp.
Ikke noe hadde vært kjipere enn at en en dag fant alle blogger slettet.
Nå kan man ikke slette bloggene ( altså de man skriver, ikke selve bloggen ), men deaktivere dem. Helt greit det også syntes jeg :)

spoff
26-01-2011, 23:13
Som sagt så har jeg ikke så store problemer med slik hest.no drives i dag :)
Mulig jeg ikke har peiling siden jeg liker å blogge der inne, og ikke har forsøkt å få bloggen slettet. Men syntes det virker trygt og godt slik det er.
Hva hackere egentlig liker å gjøre aner jeg heller ikke, men om sjansen er mindre for å hackere på blogg så syntes jeg det er helt fint at de ikke har slette-knapp.
Ikke noe hadde vært kjipere enn at en en dag fant alle blogger slettet.
Nå kan man ikke slette bloggene ( altså de man skriver, ikke selve bloggen ), men deaktivere dem. Helt greit det også syntes jeg :)
Hackere har ingenting med dette å gjøre, på noen som helst måte :) Hacking kontra sletteknapp er fullstendig usammenhengende. En dyktig hacker vil nok heller finne en annen vei inn i databasen, og tømme den for innhold eller erstatte innhold på annen måte, om det skulle være hackerns intensjon. En hacker opererer ikke manuelt og trykker på sletteknapper. De kjører script/programmer som gjør ting mer effektivt, og om de skulle finne hull med tilgang til databasen, og de kan utføre spørringer mot den, så er det en veldig simpel sak å erstatte et databasekall som ellers kun er en "insert" med "delete" istedet. Uannsett om webgrensesnittet utad har en sletteknapp eller ei. Men normalt ødelegger hackerne mer generelle ting i funksjonen. Ikke går inn på hver enkelt blogg og fikser ting der. Å ødelegge forsiden på tjenesten er absolutt mest vanlig, og da er det stortsett bare denne som er "ødelagt" også..

Vær glad du ikke ønsker å slette bloggen din, for det får du ikke gjort heller :p Iallfall ikke i dag. Men selv om du kan leve med at det er ok å tømme alt innhold, så er ikke det greit i forhold til Datatilsynet ;) Selv om det inne er noen blogginnlegg igjen, så ligger det igjen spor. Man skal kunne slette HELT! Og om man kan sitte og slette en og en blogg, så er det et tidsfordriv uten like.. Tenk om man istedet kunne ha slettet alt med ett eller to tastetrykk, kanskje med en siste spørring "Er du helt sikker på at du vil gjøre dette". Det hadde vært fint..

Heldigvis har jeg ingen blogg jeg vil slette på hest.no. Dog heller ingen blogg jeg ikke vil slette på hest.no ;)

Lopke
26-01-2011, 23:21
Bente, det er jo når man først VIL slette bloggen sin at man får et problem, ikke at selve bloggtjenesten fungerer fint for dem som har det idag.

Filizity
26-01-2011, 23:34
Jeg fikk som sagt slettet min helt uten problemer!

Wilisia
26-01-2011, 23:45
Fikk også slettet min uten problemer ;)

smulemor
27-01-2011, 01:16
Hvorfor ikke gjøre slik som det var tidligere der en slettet brukers innlegg ble merket med "gjest". Da er diskusjonene intakte, og brukeren anonymisert...

agree. å slette selve innlegget er dårlig forumskikk og raserer alt som heter forumskikk. personlig mener jeg at brukers anledning til å slette/redigere innlegg bør være tidsbegrenset opp mot maks 15 minutter eller noe i den dur. man rekker å fikse eventuelle feil men man mister muligheten til å ødelegge en tråd og må faktisk stå for det man skriver.

Amanthea
27-01-2011, 08:31
OT: Se for dere at Shadowfax blir slettet og moddene må slette ett og ett innlegg da! Helgedugnad. :lol:

Nei, jeg synes heller ikke noe om å få slettet alt. Da får en heller bruke de små grå og velge sine ord med omhu in the first place.