PDA

Se full versjon : Hvordan er fullblodsen?

Lilleiile
23-01-2011, 23:17
Hesten er solgt, og jeg er på utkikk etter ny kompis å dele værdagen min med. Har fra før hatt kaldblodstraver, og ønsker nå å kjøpe ridehest. Hadde egentlig bestemt meg for døl, men etter mye grubling så vil jeg ha noe lettere (og gjerne større).
Da lurer jeg på, hvordan er fullblodsen? Ei vennine av meg har fullblods, en veldig spretten kar med mye futt i, men likevell verdens snilleste.
Gjerne kom med erfaringer, på godt og vondt.

Lopke
23-01-2011, 23:19
Har du en billig veterinær?

carambee
23-01-2011, 23:22
Lopke da, hihih
Men ja, det har en tendens til å bli mer veterinærregninger på sånn type hest

Liisa&Ulvar
23-01-2011, 23:26
nervene utapå kroppen.

Fullblodsene er vel like forskjellige som andre hester av samme rase kan være.

Lilleiile
23-01-2011, 23:31
Lopke da, hihih
Men ja, det har en tendens til å bli mer veterinærregninger på sånn type hest

Hvorfor?

carambee
24-01-2011, 00:56
Bare sånn generelt er ofte disse lette å lage hull på. Ser også at de ikke er av de med best grokjøtt.
Ellers er det ofte mye dårlige høver på fullblods.
Selvfølgelig er det ikke slik med alle.

Samtidig har jeg i min ungdom ridd en del utrolig flotte fullblodser. Jobber som best de kan, er ærlige og kan lære deg mye om å være følsom samtidig som du er konsekvent og bestemt. Hester for den som liker hestene ingen andre vil ri var kjennetegnet på alle disse hestene. Jeg storkoste meg på dem, mens jeg fløy av dem, og mens jeg fløy sammen med dem, haha
Når det gjelder bruk kommer mye an på hva den har gjort hittil i livet. Kommer den rett fra banen har man jo et lite prosjekt foran seg. Er den allerede skolert som ridehest kan det være en kjempefin hest å holde på med :)

Lilleiile
24-01-2011, 01:01
Men om dette er en hest som det er stor sjanse for at det kun blir veterinærutgifter og beskymringer med, så er det jo ikke særlig aktuelt. Vet jo at det er forskjellig fra hest til hest, men uansett.

carambee
24-01-2011, 01:34
Det er større sjans for det enn med en døl ja. Såfremst ikke dølen har noen medfødte skavanker.
Nå har jo en del fullblods vært trent og satt i gang ganske tidlig, så slitasjeskader i ledd er heller ikke uvanlig.

Lopke
24-01-2011, 01:41
Men finnes jo en haug med gode hester på finn for tiden... må det være en av disse rasene??

Augustina
24-01-2011, 01:46
Også er det i mange tilfeller dobbelt så dyrt å fôre en fullblods enn en vanlig hest. De faller raskt i vekt, og er vanskelige å få til å legge på seg igjen. Hadde en som tidligere har vært løpshest, og han spiste villt mye kraftfôr, og mindre grovfôr enn ønskelig. Dette hadde nok mye med at han som løpshest alltid fikk mye kraftfôr og ikke optimalt med grovfôr, fordi en ikke vil ha noe høyvom på hestene. Jeg måtte kjøpe fôr i tillegg til det han fikk som var i stalleien, og det ble rundt 1500,- i måneden. Han åt en 20kg sekk på 1,5 uke, så det ble dyrt i lengden i tillegg til at han fikk vitaminer og tilskudd for bedre høver og sånt. Som sagt over har de som regel dårligere hovkvalitet, og er generelt mer skjøre enn "vanlige" hester. Dette er også noe å tenke på. Dette er jo så klart fra hest til hest, men har vært borti mange med fullblods, og flertallet holdt på akkurat på samme måte som jeg gjorde.

Men ellers mener jeg de er den herligste rasen du kan komme bort i, for med en gang du knytter bånd med en fullblods har du en følgesvenn for livet, og den går gjennom ild og vann for deg. Det er et eller annet unikt med den rasen, som kun kan oppleves ved å ha en fullblods. Jeg kommer garantert til å ha en fullblods en gang til i løpet av livet!

carambee
24-01-2011, 01:54
Ja enig med du Lopke. Skal man ha seg en hyggelig hobbyhest er det dumt å henge seg opp i rase. Kikk på annonser, følg magefølelsen og dra å se på de som virker lovende.

Lopke
24-01-2011, 01:59
Et tips, ønsker du ridehest, let etter ridehest ;-)

T.B.
24-01-2011, 04:12
Har vært borti noen fullblodser i årenes løp - noen verdens beste, snilleste og trofaste venn, til all slags bruk (unntatt tømmerkjøring, he he) - til et par som var sprøyte gale, mannevonde og omtrent ikke brukandes til noe som helst.
Men sånn er det med hester - av alle raser - noen er gull, andre er tull.

Nina007
24-01-2011, 07:07
Ifølge ihuga fullblodsfan er jeg blitt fortalt at det finnes to typer fullblods. En stayer og en sprinter. Sprinteren er ofte mer hissig og vill enn stayeren. Dette kommer av at sprinteren skal reagere fortere (?!?) og løpe kortere raskt, mens stayeren skal løpe lenge og derfor ikke trenger å være så rask/kvikk.

Jeg har vært borti flere fullblodser. Kun en av dem har vært et sånn pengesluk - det var en sprinter. Den hesten skadet seg alltid fordi hun mistet hodet og fikk panikk for alt. En gang tok denne hesten ut og løp 8 runder på travbanen i full galopp før den til slutt hoppet over et gjerde på 1.50 (eier styrte på for å prøve og stoppe) og stanset inne i stallen - i boksen....

En annen var verdens roligste og hoppet LA bane med meg. Den var aldri syk før den til slutt, i en alder av 23, måtte avlives pga tarmslyng.

Lilleiile
24-01-2011, 12:28
Men finnes jo en haug med gode hester på finn for tiden... må det være en av disse rasene??

Nei det må ikke være en av disse rasene. Grunnen til at jeg nevnte dølen var fordi jeg liker denne veldig godt og har vært borti mange herlige dølahester. Men som sagt så vil jeg ha en lettere hest, og helst ikke ende opp med en drit lat dølagamp :P Og jeg har heller ikke bestemt meg for å kjøpe fullblods, ville bare høre litt erfaringer ang. denne.
Og ja, jeg har lett for å henge meg opp i raser. Men uansett, alt annet enn traver er nesten ridehest for meg :P
Når du nevner: om jeg vil ha ridehest så må jeg kjøpe ridehest i et annet innlegg, så er det nok bare pengene som stopper, da jeg har ikke all verden.

goytil
24-01-2011, 13:36
Jeg ville ikke byttet bort fullblodsen min for noen hest i verden, men dyrlegen er på hurtigtast ja...

Lopke
24-01-2011, 14:05
Nei det må ikke være en av disse rasene. Grunnen til at jeg nevnte dølen var fordi jeg liker denne veldig godt og har vært borti mange herlige dølahester. Men som sagt så vil jeg ha en lettere hest, og helst ikke ende opp med en drit lat dølagamp :P Og jeg har heller ikke bestemt meg for å kjøpe fullblods, ville bare høre litt erfaringer ang. denne.
Og ja, jeg har lett for å henge meg opp i raser. Men uansett, alt annet enn traver er nesten ridehest for meg :P
Når du nevner: om jeg vil ha ridehest så må jeg kjøpe ridehest i et annet innlegg, så er det nok bare pengene som stopper, da jeg har ikke all verden.
Sånn ca hva tenker du å legge i kjøpet da? er sikkert mange her som tråler finn annonser som hobby som kan komme med tips om hva de tror kunne vært et godt kjøp?

Lilleiile
24-01-2011, 16:06
Sånn ca hva tenker du å legge i kjøpet da? er sikkert mange her som tråler finn annonser som hobby som kan komme med tips om hva de tror kunne vært et godt kjøp?

Litt vanskelig å si, men fikk 8000 for hoppa mi, og får sikkert skrapet sammen litt mer. Om det er mulighet for å finne en hest jeg kan ha på for til sommeren for mulighet for kjøp da, så kan jeg betale ca 20 000.
Hadde en araber på hånden som ei var villig til å sette ut på for med mulighet for senere kjøp, men selvfølgelig så bestemte hun seg for å ikke selge/sette ut likevell....
Kunne tenkt meg å kjøpe 2 eller 3 åring.

Nå vil jeg egentlig ikke ha noe med traver i, men kom over denne i går. Helst vil jeg egentlig ha vallak også. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25400236

Ellers så er jeg fryktelig usikker, er livredd for å gjøre feil valg. Og alle hestene som dukker opp og er interessante er fryktelig langt unna, så mulig jeg må få hesten kjørt oppover med transport. Jeg kjører ikke selv, og de som kan kjøre henger vil helst ikke kjøre langt på vinterstid.

Lopke
24-01-2011, 16:17
Er det noen spesiell grunn til du vil ha en såpass ung hest?
Er det pga pris eller kan du skolere den bra nok selv?

Muzikaa
24-01-2011, 16:24
Jeg har en ung varmblodsridehest til salgs(ensfarget pinto) med flotte gangarter, den blir 4 i år. Ligger annonse ute på forumet. Selges rimelig!

Lilleiile
24-01-2011, 17:34
Er det noen spesiell grunn til du vil ha en såpass ung hest?
Er det pga pris eller kan du skolere den bra nok selv?

Jeg ønsker rett og slett å trene opp og forme hesten selv.

Lopke
24-01-2011, 17:38
;) lag en tips tråd da om hester som selges til disse kravene. Så vil det dumpe inn med masse forslag til rett pris, bruk og område ;-)

Bitten&Betty
24-01-2011, 19:41
Vi har ei fullblodshoppe som jeg er helt og holdent forelsket i!! Hun har ikke kostet meg en krone i veterinærutgifter på snart 3 år (annet enn til vaksiner, tannstell og andre normale ting), og hun er den snilleste hesten jeg har hatt på stall. Hun er utrolig kald i hode og lar seg ikke skremme av lyder eller andre ting som kan sette en støkk i de andre hestene våre, og hun løper rundt som en antilope i steinrøysene på beite. Så dersom du finner rette fullblodshesten så kan man lett ha funnet drømmehesten. Har også truffet på de som er det stikk motsatte, men forskjellige typer temperament finnes innen de fleste raser. Har forøvrig ett 2års avkom etter hoppa vår for salg (med NV far) til 20.000 (litt snikreklame :p)

mymee
15-03-2011, 17:03
Jeg har hatt tre fullblodser... Den jeg har nå er sprinter, men aaaalt for seig og kraftig til sprinter å være! Kan ikke forstå at han er fullblods nesten =P Han er tjukk og god og rolig! Har faktisk bare vært skadet en gang på tre år og den gangen rullet han seg opp på ei grein så han stakk hull i bringa. Ellers har han aldri vært halt eller lignende og er snill som dagen er lang.
Har også hatt to til, den ene hadde ikke en eneste skade og jeg solgte den faktisk til ei jente på 10 år som red 110 på han og pr nå 120! Han må være den desidert kjekkeste fullblodsen jeg har vært borti! Men min første fullblods!!!! Den var mer skadet enn den var frisk! Godt mulig det kom av at den var 3 år og VELDIG merrette, men hun hadde en tendens til å rote seg opp i det mest utrolige!

Jeg har nå hatt fullblodser siden 1999 og jeg skal aldri ha noe annet igjen! Har også hatt en dansk varmblods iløpet av disse årene, men falt fort tilbake på favorittrasen min <3 En fullblods av det gode slag, er en venn for livet!

NightEffe
23-03-2011, 12:24
Fullblods er virkelig og anbefale. Deer følsomme, vennlige, kvikke og vakkre. Har selv fire hester, to av dem er fullblodser. De er vidt forskjellige begge to, den ene lat og stor, og den andre liten og spretten. begge to er utrolig menneskekjære og når man kommer "inn" til de har man en venn for livet. Jeg har en oldenburger og en sportsponni i tilegg de er også supre hester, kanskje lettere å ri osv noen ganger, men jeg har et annet bånd til fullblodsene. De er vel egentlig så å si like bra ridehester som mange andre raser. Den "store/late" min går 1.20 sprang CNC* feltritt og LA dressur(kan alle øvelser til MB) så en bra fullblods kan man komme langt med. Har hatt den hesten i snart tre år og har aldri hatt veterinær pga sår osv, kun tansjekk osv som man må ha uansett. En fullblods mister kanskje muskler osv fort, men de bygger seg utrolig bra opp igjen. De spiser en del kraftfor.