PDA

Se full versjon : Wannabe NH menneske, eller er du et NH menneske?

Falo
13-01-2007, 22:43
Hei!
Ja, tanken har streifet meg noen ganger, om hvor mange folk det fins som sier at de kan endel om NH, og praktiserer dette, fordi det høres så bra og snillt ut for hesten. Og hvor mange som faktisk praktiserer det?

Er NH blitt noe folk bare sier for at det høres bra ut? Eller sier de det fordi det jobber med det og praktiserer det?

Jeg kan ikke sitte her og si at jeg driver med dette hver dag, har lest 100 bøker og er heeelt frelst. Jeg drar inn NH i min omgang med hest, leser om det er noe jeg ikke forstår og prøver meg frem.

Hvor mange sitter det her, som kan ærlig fortelle at de driver med NH? ikke at du har prøvd en lek en gang, eller lest en side i en bok, men praktiserer dette? Blir bare frustrer over folk som sier at de driver med det, bare fordi det høres bra ut... :???:

Mari
13-01-2007, 22:50
Jeg er.. tja. Jeg liker prinsippene, og de syv leker f.eks., bruker jeg endel. Jeg har lest mange bøker, deltatt på kurs osv., men har akkurat nå strengt tatt ingen hest å praktisere dette jevnlig på.

Så - jeg kan vel kalle meg en som ikke driver med det, men likevel er svært interessert. Hadde jeg hatt en hest å bruke det mer på, så hadde det blitt gjort. Har en super læremester, som jeg gleder meg til å få mer opplæring av.

Christina
13-01-2007, 22:52
Ingen av delene, egentlig.. sånn NH i roundpad har jeg ikke hatt mulighet til å prøve.. men jeg prøver så godt jeg kan å forstå hesten, men samtidig være dens leder, om det teller..

Silje og Tindra
13-01-2007, 22:55
Hvorfor gjør man dominerende øvelser om igjen og om igjen når man allerede har fått hestens respekt? Den skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke fatter (og nei, dette er ikke en mening jeg har fått helt av meg selv, slik at noen kan si jeg er uvitende ;-))

God horsemanship er å gi hesten det den trenger, av ly, mat, stell, riktig utstyr, kjærlighet og tillitt. Dette tror jeg de fleste med et godt dyrehold gjør, og dermed skaper man tillit uten bruk av round-pen, uten bruk av diverse grimer eller domineringsteknikker.

Liz
13-01-2007, 23:06
Jeg er sååååå enig med Silje!!

Hege
13-01-2007, 23:13
Som Silje skriver, handler jo NH mye om riktig og godt hestehold. Men samtidig vil jeg tilføye at god kommunikasjon, gjensidig tillit og respekt, og et godt lederskap, er likså viktig. Og det er vel det de fleste forbinder med ordet "Horsemanship".
Det er mange veier til rom, og det er flere som sier at de ikke driver med NH, men som faktisk gjør det!

Selv gjør jeg enkelte øvelser, og bruker taugrima av og til. Dette fordi jeg har en hest med veldig sterk psyke, og det ikke er nok å jobbe med henne bare til daglig. Jeg "jobber" jo med henne i absolutt alle situasjoner jeg håndterer henne, men av og til må jeg altså legge inn noen intensive treningsøkter:) Dette er noe jeg ikke behøvde med mine tidligere hester.

Silje og Tindra
13-01-2007, 23:23
I mine øyne praktiserer alle som har et godt dyrehold (det vil si det er dekket av det jeg skrev lenger opp om god horsemanship) det som vi i mote-verdenen så fint kaller "NH".

Min hest har jeg ikke bedrevet noen som helst "NH-øvelser" med, fordi jeg ikke kan sånt - og ei heller ikke har noen interesse av å lære? Likevel har jeg en hest som følger meg som en hund - der jeg går, går hesten. Den stopper, snur og vender seg i det jeg ber om det.

Jeg gir hesten det stellet den trenger, det fôret den trenger, det lyet den trenger, sørger for at den har det bra i forhold til utstyr, høver, tenner og annet veterinærstell, jeg gir den respekt, innbyr til felles tillit - men jeg er likevel ikke hestens leder, jeg er dens samarbeidspartner.

Jeg praktiserer ikke "NH" slik mange gjerne vil definere "NH". Jeg liker å tro jeg har et godt dyrehold, og dette gjelder for alle dyr, ikke bare hest. Gjensidig tillit og respekt.

Kaja
13-01-2007, 23:33
Noen praktiserer Parelli eks. De bruker Parelli på ALT.
Alle har jo sin egen "Natural horsemanship"..

Jeg liker ikke å si at jeg driver med NH eks, men folk på stallen vil kanskje karakterisere det jeg gjør som noe sånt, fordi jeg er opptatt av forholdet til hesten min og vil gjerne ri den med ingenting og legge den osv.
Men! Jeg ser på det som min interesse innen hestemiljøet.
For alle har jo det de liker å gjøre med hester!

Wilisia
13-01-2007, 23:42
Jeg er sånn wannabe person. Drar det litt inn sånn en gang i blant, men har lest et par bøker jeg har fått i PK om det for noen år siden og sånn, men har jo forstått poenget og sånn liksom. Funker det ;-)

Måne
13-01-2007, 23:45
Jeg fatter i grunn ikke hva en wannabe NH-person er, jeg...

LisaFi
13-01-2007, 23:51
Jeg går vel kanskje under doesnt-wannabe, tenker jeg.. ?

Det JEG forbinder med NH har å gjøre med runde inngjerdinger, taugrimer, jaging av hest til den slikker seg om munnen, alternativt uendelig dilling med uoppdragne bøllefrø- som jeg heller ikke kan stå for.

Jeg forlanger et minste felles multiplum av respekt og oppdragelse av mine hester, og kan kanksje fire litt på kravene når jeg håndterer andre folks hester fordi jeg ikke vet hva slags krav hesten er vant til å bli stilt ovenfor til daglig, og jeg ikke ønsker å være urettferdig mot den.

Alikevel har rolig og konsekvent håndtering og rutiner som gjør hestene trygge, gjort underverker for de rareste hester jeg har vært borti.

Men helt uten at jeg føler behov for cowboyhatt eller videoproduksjon eller utenlandske selvoppfunnede titler av den grunn.

Frida&Jameel
14-01-2007, 00:07
Jeg prøver å være et NH menneske, altså; jeg prøver så godt jeg kan å bruke hestens kroppspråk som et instrument/hjelpemiddel/treningsmetode i min daglige håndtering av hester, men jeg er langr i fra utlært. Jeg vil ikke sette likhetstegn mellom NH og hestehold. Tror det er der mange misforstår. NH prinsippene bygger på hestens kroppsspråk, og at vi bruker det for å kommunisere med hestene. Feks, når jeg leier Jameel og vi skal stoppe, så flytter jeg vekten min litt bakover for å si i fra til han at jeg skal stoppe. Når jeg gjør dette legger jeg samtidig et press på han siden jeg legger vekten min bakover, og han stopper også. For å få han til å rygge, så trenger jeg bare å lene meg litt bakover, og han rygger.

Alt hesten kan med rytter skal den kunne på bakken. Alle øvelser bygger på elementære ting hesten skal kunne fra bakken. Flytte hode, frampart og bakpart hver for seg, og sette dette sammen i øvelser. Feks, jeg hadde ei kjempeflink venninne til å hjelpe meg med Nabih i jula (hun er min mentor innen NH), og hun viste meg diverse øvelser jeg kunne gjøre med han, feks flytte frampart og bakpart. Og da sa hun; se, hesten din kan sjenkelvikninger allerede, for han kan å flytte frampart og bakpart.

Hvis man studerer en hesteflokk, så ser man at de kommuniserer nettopp ved å feks flytte på hverandre ved å bare se på framparten, eller den delen av hesten de vil skal flyttes. Ved å bare se på bakparten hans, så fikk hun han til å stoppe. Han flyttet bakparten vekk fra presset og stoppet opp, allerede ved første forsøk. Hvorfor? Jo, fordi det er nettopp sånn hestene kommuniserer. Det hun gjorde var noe han allerede kunne, for hun formidlet det på hans språk.

Hester er flokkdyr, og de trenger en leder. Jeg mener ikke en som er slem og herjer, men en som er trygg og som setter klare grenser. Jeg ser ikke noe problem i å være en samarbeidpartner samtidig som man er lederen. Igjen; bare studer en flokk og se hvordan de oppfører seg. De har en rangordning, og det er slik hester gjør det.

Hva slags dominerende øvelser tenker du på Silje?

Mandarinhest
14-01-2007, 00:11
Nei, huff.. Mange ser på NH som en måte man trener på sånn, en gang i uken med hesten. :roll:

Jeg bruker ikke NH jeg. Bare sunt hestevett..

Hege
14-01-2007, 00:19

Det er det jeg mener egentlig, siden jeg personlig setter likhetstegn mellom NH og sunt hestevett. Det er min måte å bruke uttrykket på, selv om feks du Kristine ikke kaller det det! Er derfor jeg skrev at mange driver med NH, selv om de ikke kaller det NH selv :smile:
Men, vi legger jo ulike ting i ulike begrep!

Marte og Zerafina
14-01-2007, 00:20
Jeg vil ikke si jeg "holder på" med NH. Jeg tenker på forholdet til hesten min, og prøver å forstå henne så godt jeg kan og oppføre meg på en sånn måte at hun skal ha størst mulighet til å forstå meg. Har vel egentlig ikke praktisert noen NH øvelser/leker noen gang, men har lest endel bøker om dette og deltatt på et kurs. I min omgang med hest har jeg alltid, prøver iallefall, å ha NH-prinsippene(eller hva dere nå vil kalle det) i bakhodet. Mn vil ikke av den grunn si jeg praktiserer det..? Hm..

Tror egentlig at det er mange som praktiserer NH, uten å ha det som et begrep.

For meg er også NH å gi hesten det den trenger, men kommunikasjon er kanskje det viktigste..? Det at hesten forstår hva du vil, og du forstår hesten skaper tillit og respekt, og gir deg et godt forhold til hesten din.

Det å ha en hest som lytter til deg og gjør hva du ber den om, det er vel det vi alle ønsker, men vi har mange ulike metoder for å nå dit.

Nh er vel en betegnelse på en metode for å komme dit..? Og for at hesten skal kunne komme dit, trenger den også riktig foring og pleie (som silje skrev).

Det fins mange ulike metoder, noen gode andre ikke fullt så gode (etter mitt syn).
Men innen NH er det også mange uenigheter, og ulike måter å gå frem på (tenker på de kjente som Monty roberts, Ellen Ofstad, Pat parelli osv, ) De har alle sine egne metoder og meninger, men det bygger på det samme. Å gjøre det beste for hesten, ved forståelse og innsikt.

Vi får "mikse" sammen og lage en metode vi selv synest er best for oss selv og våre hester.
Men poenget mitt er at det er ingen som tar feil, vi har alle våre egne meninger og synspunkter. Vi må bare finne det som fungerer best for oss selv.

Håper dere skjønte poenget mitt, beklager at det ble litt rotete og en del oppatttagninger..

Edit for å fikse på noe som ble litt uklart.

Mandarinhest
14-01-2007, 00:43

Det er det jeg mener egentlig, siden jeg personlig setter likhetstegn mellom NH og sunt hestevett. Det er min måte å bruke uttrykket på, selv om feks du Kristine ikke kaller det det! Er derfor jeg skrev at mange driver med NH, selv om de ikke kaller det NH selv :smile:
Men, vi legger jo ulike ting i ulike begrep!Tja. Jeg setter ikke likhetstegn mellom de uttrykkene.
Litt pga. mange missforstår meg. Hvis jeg sier NH her på bygda så spør de om hvordan jeg trener og hvor ofte. Mange tror at NH er en treningmetode(og det er det jo forsåvidt).

Men i sunt hestevett legger jeg mer med ALT innenfor hest egentlig. Foring, stell, utegang, håndtering. Alt skal foregå på den sunne måten, så naturlig som mulig. Jeg vil tro jeg ikke hadde vært nødt til å gå kurs/lesebøker/se film for å lære meg hestens språk. Det er noe vi lærer når vi er sammen med hesten. Bare man kan litt om hestens instinkter som kanskje er det første du lærer så kommer resten selv. Det er bare å bruker hjernen, rett og slett.

Men NH ser jeg mer som et begrep på alle de forskjellige metodene de forskjellige instuktørene bruker. Feks. de Ellen Offstad, Parelli bruker. Alle de forskjellige teoriene som er ute å går. Mye enklere å kalle det NH enn sunt hestevett synes nå jeg.

Sikkert mange som er uenige.

Silje og Tindra
14-01-2007, 00:46
Jeg finner ingen feil ved å sammenligne hestehold med sunn fornuft. Dersom folk tror jeg tenker på naturlig hestehold, så tror de feil. Det er igjen noe annet, som jeg ei heller praktiserer fult ut.

Gir du ikke hesten din "kjerneverdier" som god og regelmessig fôring, riktig stell og pleie, passende utstyr, kjærlighet og tillit - så får du heller ikke de to sistnevnte tilbake fra hesten. Jeg ser en klar sammenheng i dette.

Om jeg hopper frem og står stille, eller om jeg bare stopper - eller hvordan jeg holder kroppen når jeg stopper, er egentlig likegyldig for meg, for min hest stopper når jeg gjør det, uansett form for stopp.

NH er ingen gren man praktiserer mener jeg. Tror folk virkelig at alt Parelli og diverse folk gjør, er å løpe rundt med hestene sine i round-pen dag etter dag?

Frida: Jeg tenker på slike ting som å flytte bakparten i det uendelige, f.eks (som er personen jeg har fått mitt meningsgrunnlag fra, sitt eksempel), 7 games og slike ting. Hvorfor fortsette å male på dominerende øvelser når du har tilliten?

Silje og Tindra
14-01-2007, 00:48
Men i sunt hestevett legger jeg mer med ALT innenfor hest egentlig. Foring, stell, utegang, håndtering. Alt skal foregå på den sunne måten, så naturlig som mulig. Jeg vil tro jeg ikke hadde vært nødt til å gå kurs/lesebøker/se film for å lære meg hestens språk. Det er noe vi lærer når vi er sammen med hesten. Bare man kan litt om hestens instinkter som kanskje er det første du lærer så kommer resten selv. Det er bare å bruker hjernen, rett og slett.

Bøyer meg i støvet, Kristine. :-)

Marte og Zerafina
14-01-2007, 00:51
Men NH er jo bare en benevnelse? Hva som ligger under er det vel mange delte meninger om.. Men det er jo ikke sånn at "det er riktig" og "det er feil." Men at det går ut på å behandle hesten utifra hva som er naturlig for den er vel hele utgangspunktet, og bakgrunnen for alle teoriene og "metodene."

Frida&Jameel
14-01-2007, 01:02
Frida: Jeg tenker på slike ting som å flytte bakparten i det uendelige, f.eks (som er personen jeg har fått mitt meningsgrunnlag fra, sitt eksempel), 7 games og slike ting. Hvorfor fortsette å male på dominerende øvelser når du har tilliten?

Nei, det er ikke noe poeng i flytte feks bakpart uten mål og mening, og kan hesten det så trenger man ikke å gjøre det flere ganger om dagen hver dag. Man skal gi seg når hesten gjør det den har fått beskjed om. En gang er nok, er ikke noen vits i å terpe på noe en kan. Hesten må jo kunne det for å benytte det i ridningen. Du flytter jo frampart og bakpart når du rir også, eneste forskjellen er at du sitter på ryggen og setter sammen de grunnleggende enkeltøvelsene til mer sammensatte øvelser. Jeg mener ikke man skal herje med hesten og be den om og om igjen om de samme tingene, hverken fra bakken eller ryggen. Disse "øvelsene" er vel mer ment som trening for mennesket enn for hesten, slik at en kan bruke det i senere anledninger, feks ved generell håndtering og ridning.

Selvfølgelig klarer hestene å lære ting på menneskespråket også, det har jo noe med belønning å gjøre, men jeg tror hestene lærer raskere på sitt eget språk.

Enig med deg i kommentaren angående trenere og rundpaddocker, jeg håper ikke folk tror det er det NH går ut på, da har de desverre fått det presentert/opplevd det feil, noe som er veldig synd....

Nå var bare ryggingen min et eksempel på at jeg bruker hestens kroppsspråk ved å formidle en beskjed til hesten min. Selvfølgelig kan dette gjøres på flere måter, og hestene kan lære det på flere måter.

Frida&Jameel
14-01-2007, 01:04
Men NH er jo bare en benevnelse? Hva som ligger under er det vel mange delte meninger om.. Men det er jo ikke sånn at "det er riktig" og "det er feil." Men at det går ut på å behandle hesten utifra hva som er naturlig for den er vel hele utgangspunktet, og bakgrunnen for alle teoriene og "metodene."

Jepp ;-) Det er å kommunisere med hesten ved å benytte dens kroppsspråk. Verre er det ikke. Det har ikke noe å gjøre med om en har taugrime eller rundpaddock. Det er hvordan du leser hesten din, og hvordan du formidler og tar i mot beskjeder fra den. Jeg er ganske sikker på at alle benytter NH mange ganger uten at de vet det ;-)

Flashback
14-01-2007, 01:12
Alt jeg kan om hest, har jeg lært av hesten selv, så jeg kan vel si at det jeg driver med, er NH.

JO, jeg har gått på rideskole, ooog på rideleir, men alt man lærer der, der det jeg allerede har lært av mine forrige hestelærere.

Benytter sjansen til å takke Hrafn, Sunniva, Leidi og Hlökk for å være fantastiske læremestre!

Marte og Zerafina
14-01-2007, 01:13

Er helt enig!
Men er jo fint med et kurs, lese en bok eller se en film, bare for å komme igang. ;-) så du blir litt "satt på sporet," så utvikler du deg videre selv...

Edit for å fikse Quote.

Frida&Jameel
14-01-2007, 01:16
Alt jeg kan om hest, har jeg lært av hesten selv, så jeg kan vel si at det jeg driver med, er NH.

JO, jeg har gått på rideskole, ooog på rideleir, men alt man lærer der, der det jeg allerede har lært av mine forrige hestelærere.

Benytter sjansen til å takke Hrafn, Sunniva, Leidi og Hlökk for å være fantastiske læremestre!

Jepp, det er vi som må lære, hestene kan det jo allerede, hehe ;-) Nabih er et flott eksempel på det. Nesten ikke håndtert, og kan ikke så mye, men han gjorde alt venninnen min ba han om med en gang, selv om jeg ikke har "lært" han det. Hun brukte bare hestens kroppspråk, og det kan han jo godt, og han ga respons på det.

Flink du er Ojdiis ;-)

Flashback
14-01-2007, 01:37
Ååå, Frida, da :ilu:

Men slik er det bare. Jeg lærer utrolig masse når jeg holder på med hest. Etter å ha studert MR litt, og sett på Hlökk i paddocken og observert hennes kroppsspråk, resulterer det alltid i et samspill mellom meg og Hlökk som jeg syns er kjempeflott. Og dette samspillet kommer av at jeg har brukt tid til å lære av Hlökk.

Frida&Jameel
14-01-2007, 11:04
Ååå, Frida, da :ilu:

Men slik er det bare. Jeg lærer utrolig masse når jeg holder på med hest. Etter å ha studert MR litt, og sett på Hlökk i paddocken og observert hennes kroppsspråk, resulterer det alltid i et samspill mellom meg og Hlökk som jeg syns er kjempeflott. Og dette samspillet kommer av at jeg har brukt tid til å lære av Hlökk.

Så flott! :-D Det er jo nettopp det som er NH :-D

Asa Garsy
14-01-2007, 12:55
om jeg er et nh menneske? jeg kan det ikke men eeelsker å ta kusr, samt når jeg lærer litt får jeg op øynene og skjønner hvorfor hun er slik og slik, Garsy er ikke bare merrette, men ganske redd av seg oxo... Trenger masse motivasjon..Men jeg kan ikke en dritt, masse som sitter i gjen etter det var ei morsom å snill dame som var å holdt kurs for oss, samt nå flytter jeg opp til en som bruker nh for å ri inn hestene sine og få hestene rolige og til å stole på han.... Kansje han kan lære meg litt også

Andreas
18-01-2007, 21:37
Jeg praktiserer Natural Horsemanship. Har lært det av veldig gode instruktører, og tar privattimer for å lære ennå mer, og akkuratt nå så er det Hawk Christensen som trener meg. Han er utrolig dyktig.
Natural Horsemanship er en del av min hverdag, og jeg tenker ikke lenger over at jeg gjør det jeg gjør, for det er helt naturlig for meg, og det er jo det som er meningen..

Spør gjerne hvis du lurer på noe!

Line
18-01-2007, 21:47
Jeg er nok ikke noe "NH-person" men jeg har i det siste begynt å forstå sammenhengene mellom mitt kroppsspråk og hvorfor hesten reagerer som den gjør..
Har lært mye ved å ha en hest som er veeeldig følsom for press og generelt min kropp, mitt blikk, osv.

Hester tar jo aldri feil, det er bare vi som må sette oss litt inn i hvorfor den reagerer som den gjør.. Det er egentlig veldig logisk :) Anbefaler filmene med ellen ofstad!!

Therese
19-01-2007, 21:23
Jeg følger ikke noen spesielle metoder fra andre kjente trenere, gjør heller det som er naturlig for meg og hver enkelt hest.
Som Kristine sa, for meg er sunt hestevett alt innen for hest.

Jeg ønsker å ha fornøyde og sunne hester, som synes det er gøy å bli holdt på med. Derfor er de viktigste tingene for meg fòring, stall miljø, utegang, utstyr som er tilpasset hver hest, lek sammen med hesten, rutiner og konsekvente "regler", sikkerhet, fornuft og mening med det vi gjør, stell generelt, positiv forsterkning og en hel del andre ting!

Respekt, tillit og trivsel gjelder begge veier - for både meg og hesten, men dette ser jeg på som grunnleggende før jeg gjør noe annet. Trenger ikke en rundpaddock (eller andre kjent-NH-trener hjelpemidler for den saks skyld) for å oppnå tillit/respekt/noe som helst med en hest, mener jeg da.

Hestene mine blir aldri å leve slik som er naturlig for en hest.. Prøver fortsatt å gi de mest mulig utegang, best mulig fòr osv., men jeg bruker dekken, barberer, har sko på de, rir/kjører med dem og mange flere ting som ikke er naturlig for en hest. Alt etter hva hesten blir brukt til og hva den trives/fungerer med/uten.

Driver kanskje ikke med NH (natrual horsemanship) ettersom jeg ikke behandler hesten slik som en hest behandler en annen hest, slik har i allefall jeg fått inntrykk av at begrepet brukes. At man skal behandle hesten som om man er en hest selv. Synes ikke "Natrual Horsemanship" blir riktig oversatt hvis man oversetter til "naturlig hestehold" som jeg vet alle "de store" gjør.

Bruker helt klart kroppsspråket mest, noe som gjør alt enklere. Men jeg er ingen hest og jeg ønsker ikke at hesten skal behandle meg som en heller.

Jeg gjør det som blir riktig for akkurat -den- hesten og meg, prøver å være så konsekvent som mulig og noen ganger kan jeg bruke samme metode på forskjellige hester. Mine egne metoder som jeg synes fungerer bra samtidig som de er enkle og mest mulig behagelig for hesten.

Sunt hestehold/hestevett :dusk:

JiviDream
19-01-2007, 21:25
Nå er jeg endelig begynt med skikkelig NH. Holder på mest med treåringene, og de viser mye tillit. Jeg kan ikke si at jeg er ekspert eller noe, men jeg gjør det jeg vet jeg kan klare uten å ødelegge forholdet mellom meg og hesten.

Sol
19-01-2007, 23:51
Jeg veit ikke om jeg kan kalle meg hverken det ene eller det andre jeg. Etter å ha lest mange bøker, sett videoer og gått kurs, både hos såkalte NH trenere og andre føler jeg at jeg har lært MASSE mer enn det jeg hadde klart å finne ut helt aleine om hestene mine.
Jeg forsøker å gjøre hver dag så behagelig som mulig for dem, samtidig som jeg selvfølgelig forlanger at de skal gjøre ting for meg. Jeg er opptatt av at de skal trives der de bor, og ikke minst sammen med meg, og at de skal ØNSKE å være med for å trene. jeg syns at jeg har lykkes bra med å få positive, sunne, friske hester, som stoler mer og mer på meg i stedenfor mindre og mindre.
jeg vil alltid oppsøke steder hvor jeg kan se andre mennesker håndtere hester for å suge til meg alt jeg kan bruke i min daglige omgang med dem. ofte har jeg opplevd at de som sier at de holder på med NH er de som IKKE gjør det i mine øyne, mens de som hevder at de IKKE gjør det, er de som jeg definitivt syns gjør det.
Jeg tror jeg er et oppriktig Solveig-menneske, som praktiserer solveigship og føler at hestene mine liker og respekterer meg for det.

alexax
11-03-2007, 14:02
Jeg har NH som grunnlag i all min håndtering av hest. Jeg vil si jeg driver et godt dyrehold, respekterer dyrene, og er en rettferdig leder. Det er ikke sånn jeg driver å øver på, på lik linje med f.eks dressur. Men driver trening i og, men bare for å variere, og det hjelper meg til å få en trygg hest jeg kan håndtere i forskjellige situasjoner. ( Presenning, rygge, stoppe, vike, henger ol.) Og fordi vi liker det! Tenker ikke over om det er NH eller ikke, synes sånn trening er noe alle bør gjøre. Det skaper en trygg hest, som er lett å håndtere.

tebj0
11-03-2007, 14:56
Hva mener du Ida Eline, hva som beskriver et nh menneske og en nh-wannabe?
Jeg kommer ikke til å kalle meg et Nh-menneske. Har vært på kurs, lest en del bøker og bruker mange av prinsippene i min daglige omgang med hestene. Men kommer ikke til å trene dem i noe rundpaddock. Rett og slett fordi med enkle leieøvelser så er det ikke noe problem å vise hesten hvem som er leder og å vinne respekten og tilliten til hesten. Bruker kanskje lenger tid på det, men har god tid jeg;)

KatrineB
13-03-2007, 14:05
Vil ikke kalle meg for NH-menneske, men følger prinsippene mener jeg.
Plukker opp ting og tang både her og der (natural horsemanship, og nevzorov horsemanship et fett). Vi gjør det vi gjør. Og så gjør vi det som funker best:D

Aina
16-03-2007, 00:11
Liker teorien og prinsippene, og blander det i det hverdagslige. Har fått instruksjon i joinup, og gleder meg til å flytte på stall hvor vi har en running å trene i :) Tror det da blir lettere å bokstavelig talt praktisere det.

SiljeN
13-04-2007, 10:21
Jeg vet ikke akkurat om jeg kan si jeg holder på med NH, men jeg tenker som en hest, og prøver å få tillit til hesten, gjennom tankegangen..

Et eksempel: Ei ganske nervøs og redd oldenburgerhoppe havna hos meg i fjor, for jeg skulle prøve (merk: prøve) å bygge henne opp igjen, med selvtillit og vennskap.. Jg begynte bare md å børste henne, og vise henne hver enkelt børste, og lot henne snuse på..
Senere gikk vi turer, og ble hun skremt, så fikk hu gå, men ikk lenger enn hva tauet var.. Hun begynte så å roe seg ganske ned, og prøvde å sale opp.. Ble hun nervøs eler redd for salen, så snudde jeg meg bare vekk, og venta til hun hadde roa seg..

Slik gikk vi hver dag, og tilslutt kunne vi gjør hva som helst.. Hun skvatt av en planke, og løp litt bort, men innen leietauet hadde gått halvveis ut, stoppet hu, kikket på meg, og luntet tilbake.. Det var fot meg, en helt egen join-up.. Etter det var hun kjempesnill, og skvatt ikke av noe, så lenge jeg var i nærheten.. bgynte så å jobbe med å stole på andre folk også..

Desvere ble denne hesten solgt etter 4 mnd, og avlivet noen uker etter salg.. :(

Seniora
13-04-2007, 10:28
Jeg fatter i grunn ikke hva en wannabe NH-person er, jeg...

Ikke jeg heller. For enten så praktiserer man NH (og lar det hele inngå som en naturlig del av tankene, omgangen med dyr, ens atferd og annet) eller så gjør man det ikke.

Og er det naturlig, så tenker man jo ikke noe spes over det. For det er blitt innarbeidet.

Kaja
13-04-2007, 10:43
Wannabe-NH menneske er for meg en som en dag trener på å vike for press med hesten, og har ulike faser, og neste dag slår hesten om den ikke viker for det hun bare trykket lett for sist gang. Om dere forstår hva jeg mener? Det kan vel ikke kalles wannabe, men en ukonsekvent person, men da ser ikke jeg på denne personen som en med kunnskaper innen hestehåndtering.

Sol
13-04-2007, 12:51
eller som jeg leste for en stund siden : jeg pleier å trene horsemanship hver onsdag jeg.... hm.....

Anne&gneistene
13-04-2007, 13:10
Hei!
Ja, tanken har streifet meg noen ganger, om hvor mange folk det fins som sier at de kan endel om NH, og praktiserer dette, fordi det høres så bra og snillt ut for hesten. Og hvor mange som faktisk praktiserer det?

Er NH blitt noe folk bare sier for at det høres bra ut? Eller sier de det fordi det jobber med det og praktiserer det?

Jeg kan ikke sitte her og si at jeg driver med dette hver dag, har lest 100 bøker og er heeelt frelst. Jeg drar inn NH i min omgang med hest, leser om det er noe jeg ikke forstår og prøver meg frem.

Hvor mange sitter det her, som kan ærlig fortelle at de driver med NH? ikke at du har prøvd en lek en gang, eller lest en side i en bok, men praktiserer dette? Blir bare frustrer over folk som sier at de driver med det, bare fordi det høres bra ut... :???:

Hva er så wannabe NH mennesker?

Jeg kan ærlig fortelle at all min omgang rundt hest praktiseres etter Natural Horsemanships metoder og prinsipper.

Det er nesten som "luft" for meg, noe som jeg bærer med meg hele tiden.

Kanskje NH wannabe's er av den typen jeg har sett innimellom som kjøper seg ei taugrime og sier at nå har de begynte med Horsemanship, uten å gjøre noe videre med dette enn å bruke grimen som ei hvilken som helst annen grime :lol:

Line Christine
21-04-2007, 11:51
For meg er NH en kommunikasjonsfilosofi. Jeg baserer all min omgang med hest på den. Det handler om å forstå hverandre.

Forståelse skaper tillit og legger en god grunnmur for samarbeid. Forståelse innebærer også respekt etter min mening. Den skal gå begge veier. Jeg vil ha respekt, og jeg respekterer at hesten både kan ha meninger og vekslende humør. En god leder SER dem han/hun skal være leder for. Og hører på dem. Så tar lederen en avgjørelse basert på det.

En god leder oppleves som en kamerat. En som man kan fortelle ting som de er til. En man tyr til om man har problemer, eller spør om veiledning av.
Har du gjort noe du ikke skulle, så forventer du at lederen din gir deg en reprimande, og du aksepterer den som velfortjent.
Bestemmer lederen din noe, så aksepterer du det fordi du stoler på at lederen din har tatt avgjørelsen på et godt grunnlag.
Sånn ønsker vi mennesker å ha det, og slik vil gjerne hester ha det også.

En "wannabe-nh'er" er vel en som står og jager hesten rundt og rundt seg uten å se hestens respons bare fordi de har sett det på tv eller lest det i ei bok. En som gjør ting halvhjertet eller uten å vite HVORFOR de gjør det..
Eller en som tror det gjøres riktig uten å se at det er feil..

Frida&Jameel
21-04-2007, 11:58
For meg er NH en kommunikasjonsfilosofi. Jeg baserer all min omgang med hest på den. Det handler om å forstå hverandre.

:tilber:

LisaFi
21-04-2007, 12:00
Enig angående "wannabe"- en, Line!

Ellers må jeg si at K.R.V sine definisjoner er veldig gode, og at jeg kjenner meg igjen i dem.
Jeg er litt skeptisk til faste "metoder" - fordi hester er jo så forskjellige. Ting jeg gjør, som kanksje ikke hadde fått gamlemor Blivira til å lee på et øre, kunne ha fått Eddi til å eksplodere i angst, for eksempel.

Så det at man som person lærer seg å lese den enkelte hesten, og bruke hodet, er en VELDIG god definisjon på sunn og bra hestehåndtering for meg.

fabolos_willow
28-04-2007, 23:14
Har lest mye her, men leste ikke det siste..

Jeg er veldig opptatt av naturlig hestehold. Jeg trener også etter den akademiske-ridekunstens prinsipper
Jeg vil si at jeg gjør mye bakkearbeid og forskjellige ting folk kan kalle for NH, men jeg prøver å plukke sammen det som passer for meg og den aktuelle hesten og har derfor min egen trenings met.

Når man diskuterer NH, er det faktisk litt viktig å få ut hva man definerer NH som.. Jeg mener nå at det ikke har noe som helst sammenheng med bra foring osv.. selvfølgelig blir hesten glad i deg om du bare forer med masse god mat og du steller den, men det vil ikke si at man får en bedre komunikasjon... tenk om hesten stikker av og du skal fange den inn... men den løper bare sin vei, og det har gått tomt for "lokkemat" (kraftfor ect.) det å basere komunikasjon med stell og foring ser jeg som ikke en fult så god idè..
selvølgelig skal hesten få bra mat og det den trenger og alt.
å lære hesten små triks/øvelser med ros basert på godbiter ville jeg aldri gjort!

Jeg bruker litt av NH prisippene som grunnlag for annen trening, og jeg holder dette gjevnlig ved like.. (det viktigste er jo å ikke fortsette med noe eller holde på presset når hesten faktisk gjør det en ber om!

Altså til dere som ikke er no særlig begeistret for NH:
Hva gjør dere når dere havner opp med en hest som er sta, uvillig, vill, går deg ned, biter/napper, sparker osv????
I mine øyne er det livsfarlig å holde på med en slik hest i nærheten av deg selv som vil si at man leier osv...
jeg foretrekker i allefall å løsjobbe slike hester i en større rundpadock!
Man må jo begynne et sted... eller?

Ta en titt på filmklippet av Uri Peleg på Youtube! der har vi et eksempel jeg er veldig fasinert av, og det er dette jeg er ute etter i min trening!

Men det er klart: ikke ALLE NH-legender har supre prinsipper! Det er ikke alle jeg er like fasinert av... bla. de som har den jage, smatte, piske metoden!

Sigrid
29-04-2007, 07:52
Jeg er sånn wannabeperson xD Jeg bestilte en tynn bok fra nettet og den funker fint. Men Line: Ikke alle wannabe-nhere jager hesten rundt..

Line Christine
29-04-2007, 10:07
Legg også merke til at jeg skrev mere enn det..
"En som gjør ting halvhjertet eller uten å vite HVORFOR de gjør det..
Eller en som tror det gjøres riktig uten å se at det er feil.."

Jeg tror FORSTÅELSEN for hva man gjør skiller "Wanna-be" fra den som GJØR DET. :)

Line.

fabolos_willow
29-04-2007, 23:25
Unskyld at jeg spør, men følte bare for å gjøre det her...

Jeg syns det virker veldig sånn her i Norge at begrepet NH har blitt et veldig stort begrep, altså at det er veldig mye som kan kallet NH...
Hvorfor har det blitt slik?

LisaFi
30-04-2007, 23:48
DET var i alle fall et veldig stort spørsmål, Willow?

Jeg kan IKKE si at jeg praktiserer etter "noens" filosofi, annen enn min egen. Jeg har ikke noe spesialutsyr for hestene jeg håndterer, og jeg jager dem sjelden eller aldri. Om de biter etter meg oppdager de fort at det er en dårlig idè, jeg gir dem ofte albuen på en sånn måte at de gir seg selv en vond en på leppa. AJ, det var vondt å prøve å bite Lisa... HØGGER de etter meg, så er h**te løs, for DET er bare 130% uakseptabelt! Men når hesten har skjønt at DET var sabla dumt, og f.eks hopper tilbake og "ser redd" ut (forskjellige måter å gjøre det på fra hest til hest) - så gir jeg meg med en gang, og fortsetter med de jeg drev med.

Prøver de å stikke av/gå meg ned når jeg leier dem, får de en kraftig bremsebeskjed, og værsågod å gå bak. Gjentas ved behov. Og så kraftig som nødvendig.

Men alt har unntak. Akkurat nå har vi ei hoppe her som vi mistenker har synsproblemer, hun oppfører seg veldig merkelig i enkelte sammenhenger. Hun får være som hun er, med kun prooing, ikke noen brmese/ stp/ ryggebeskjeder for henne.

Jeg har ALDRI noe utgangspunkt om at JEG vil være voldelig, men kommer jeg til det punkt at det er meg eller hesten, da er det bedre at hesten lærer en gang for alle at mennesker ikke er "fritt vilt" som hester i en hesteflokk.
Hester MÅ lære at mennesker ikke kan bites eller sparkes!
(At de Truer for å varsle bør aksepteres, hester må ha lov til å si ifra - men å gjennomføre er fullstendig ulovlig.)
Hester som ALDRI lærer dette ender opp på slaktebenken som "gærne" og "livsfarlige".
Da er EN runde med alvorlig diskusjon bedre, og tryggere for både hest og håndteringsperson enn et langtekkelig drama med kamp om lederposisjonen.

Å oppnå tillit hos en overkuet hest blir noe ganske annet.

Jeg ser ikke noen grunn til å gi rolig og konsekvent hestehåndtering noe nytt eller utenlandsk navn.
Derfor ikke noen "wannabe" eller "NH" person.

Men det betyr ikke at jeg ikke har respekt for andre folk som bruker metoder som gir fine og tillitsfullehster, det er heller omvendt, jeg har respekt for ALLE som bruker metoder som gir fine og tillitsfulle hester (IKKE kuede!) - uansett filosofi.

Mandarinhest
01-05-2007, 12:12
Hører det er mange som sier at man ikke trenger å være leder for hesten sin.

For meg til jeg påstå at det er en viktig del. Hesten ser etter gode ledere. Er ikke du den, kommer man ikke til å få så godt forhold eller bånd med hesten.
Når man er leder, så skal man kunne kontrollere hestens bevegelser. Det er slik det er i heste flokker, også.

Om man ikke er an allright leder ser jeg ikke grunn til at hesten skal stole på deg. Ledreskapet beviser at du er en god person, såfremt det ikke er banket til leder da, som blir noe helt annet. Hesten er medgjøerlig og vil gjøre alt for lederen sin, uansett om det er en hest, eller menneske.

Men selv om du er leder er det ikke meningen av man skal kløve hesten ned til bakken. Man skal ikke knekke den helt. Hesten skal få leve som hest og ha sitt syn på omverden. Og med oss som ledere, på en human og naturlig måte, så skaper det tillit og mange fine stunder - sammen.

Jeg er leder for alle mine. Jeg merker fort at rangen faller på plass, bak meg.
Til og med det lille føllet, som er 2 uker, kan jeg kontrollere som en leder(selvfølgelig kan jeg ikke kreve så mye av det). Selv om vi ikke har drevet noe "NH".
Hestene kan språket, det er JEG(med good hjelp av hestene) som har lært meg det. Og føllet blir preget av flokken. Og med sammarbeid mellom meg og hestene, som vi alle har vår rolle i flokken, så tror jeg føllet kommer til å bli en fantastisk hest. Uten no ekstra "jatt" og trening.

Ja, er veldig opptatt av sunt hestehold. Og jeg vil påstå at jeg driver med det(selv om jeg blir lei av å bli rakket ned på pga. det, av enkelte personer(det er ingen her inne)).

Jabbsaft!
Uansett, herlig å kunne språket til hestene. Og jeg tror det er hestene mine som har vært med å skapt måten de skal trenes på og passes på. Hadde det ikke vært for de, som har preget meg, til den jeg er, så lurer jeg litt på hvordan treningen hadde vært.
All ros til hestene :D

Ina
01-05-2007, 18:05
Ingen av delene, jeg omgås hesten på den måten jeg har inntrykk av at er riktig, og slik jeg har lært. Har plukket opp litt fra mange forskjellige personer og steder.

Men unnskyld meg, syns det å kalle seg NH-menneske har blitt litt vel, enkelt!

Zita
23-05-2007, 17:06
Nå erter jeg vel på meg mange!!!

NH er et nymotens ord som "alle" skal bruke. Når jeg ser tilbake så brukte jeg vel NH for 30 år siden. Men da var det ingen som visste hva det het.
Hestene gikk barfot, for det var billigst, sal hadde vi ikke, så vi red barbak. Og ellers behandlet vi hestene etter det som i våre dager kalles NH-prinsippet.
Dette var en stall full av omplasseringshester, som "ingen" kunne håndtere. Vi hadde de i trening, og det ble da hest av de fleste av dem

ZK
23-05-2007, 18:19
Er ikke et nh menneske og heller ikke wannabe nh..
Jeg prøver å være rettferdig ovenfor hesten, men forlanger den skal respektere meg og mine synspunkter uten å bli altfor bråkjekk..

Kan ikke kalle det nh for alt i verden

Sofie&Lavageitene
08-07-2007, 16:08
Skal bare sitere noe som jeg syntes er veldig viktig når det gjelder min omgang med hest: Horsemanship is training through trust and communication. Wrestling and using force does not build trust, and it does not foster communication. Any fool can use force, the wise use grace.

For meg er horsemanship kommunikasjon, gensidig tillitt og respekt. Og både respekt og tillitt er ikke bare noe man skal kreve, men også noe man skal gjøre seg fortjent til og dette kommer også gjennom kommunikasjon! En hest som ikke forstår deg, vil ikke ha tillitt til deg heller..

Stoler du på hvem som helst?

steinur__
08-07-2007, 16:26
Hvorfor gjør man dominerende øvelser om igjen og om igjen når man allerede har fått hestens respekt? Den skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke fatter (og nei, dette er ikke en mening jeg har fått helt av meg selv, slik at noen kan si jeg er uvitende ;-))

God horsemanship er å gi hesten det den trenger, av ly, mat, stell, riktig utstyr, kjærlighet og tillitt. Dette tror jeg de fleste med et godt dyrehold gjør, og dermed skaper man tillit uten bruk av round-pen, uten bruk av diverse grimer eller domineringsteknikker.

:tilber:

Line Christine
12-07-2007, 08:45
Hvis vi holder oss til uttrykket NH og lar det bety kommunikasjon og psykologi, så kjenner jeg 1 trener som jeg føler meg 100% trygg på å anbefale. Det er Ellen Ofstad. Hun har kommunikasjonsdelen i orden, for å si det sånn.

Veldig mange andre baserer sin NH på dominans som hovedverktøy, og jeg føler sjøl at de da går glipp av utrolig mange ting ved hesten.

Jeg må legge til at jeg heller ikke kjenner så mange andre trenere i Norge og slik sett kan jeg ikke bedømme deres arbeidsmetoder heller.

"Quick-fix" byr meg imot, fordi det er en TILSYNELATENDE effekt på det. Den er ikke varig, men ment å imponere der og da.
TTT, og ikke minst det å endre en adferdsrespons.

En annen ting som vi skal tenke på er at vi kan "snuble til" å løse problemer hesten har med ANDRE TING enn det vi jobber med dersom vi tar tiden som trengs. Dette skyldes at årsaken til to problemer kan være den samme. Og når vi fjerner årsaken til den ene tingen ordnes det samtidig opp i det andre problemet uten at vi engang tenker over det.

Eksempel;
Bølla gikk i flokk, måtte respektere mennesker, flytte seg for press, tåle diverse håndtering uten protest og generelt oppføre seg BRA. Frekkhet ble møtt med nei, og smyging (se så søt jeg er) ble møtt med nei.
Da han skulle på beite gikk han løs inn på hengeren frivillig.
Først da hestene var vel plassert på beitet fikk jeg vite at han var såkalt "håpløs" å laste.
Altså hadde et problem løst seg av seg selv uten direkte trening. Dermed vil vi kunne se at årsaken til adferden var borte. Og derfor forsvant problemet.

OFF TOPIC;
Det motsatte kan også skje.
Lady er en engel å laste. Vanligvis.
Denne gangen kastet hun se av hengeren igjen og forsvant avgårde med Annabelle på slep. 2 ganger skjedde dette med denne stødige hesten før det demret for meg hva hun prøvde å formidle..
Jeg leide på Annabelle, og Lady tuslet rolig på plass i hengeren hun også. Og stod fornøyd i ro.
Tuppen ville ikke skilles fra Lillemor. Javel, so be it. Da reiser de sammen.
Problemet løst.

Line.

SafiraogMarthe
16-07-2007, 17:16
Jeg praktiserer øvelser på hesten min, mest etter Ellen Ofstad og Per Werner Vogel. Men jeg er ikke sånn "hesten skal ha det sååå naturlig som mulig" å tro at d er p hive hesten ut i 30 minus uten dekken. Men prøver å få et bra forhold til hesten min of behandle henne og tilrettelegge hverdagen og omgivelsene som er passende for et flukt dyr :)

LineLovise
02-08-2007, 13:12

Vel jeg kan si at jeg har gjort dette proffesjonelt siden jeg var 13 år... på den tiden så hadde jeg jo ikke så stor anelse om hva jeg gjorde men når andre så hva jeg kunne få hesten deres til å gjøre så ble de så begeistret at jeg skjønte jo at noe var på gang når jeg fikk masse tilbake meldinger om at de hadde tenkt til å sende hestene til slakt fordi ingen kunne ri dem men etter at jeg hadde trent dem så var de så snille at ungene kunne håndtere dem...

Når jeg trener hestene trenger jeg ikke en spesiell grime eller noe som helst annet utstyr som i min mening folk finner opp for å tjene penger... jeg har sett såkalte NH leietau (ikke sikker på hva denne blir bruk til) og grime som helt ærlig ser ut som et tortur middel, jeg liker å jobbe alene med hesten i en lufte gård (round pen) eller lignende uten grimer eller noe annet forstyrrende. tar med et par ting jeg trenger alt etter som hva som skal gjøres med hesten, slik som et teppe den er redd for, eller hvis den skal ris inn så må jeg jo ha med sal og hodelag :)

opp gjennom årene så har jeg trent hundrevis av hester, jeg har aldri eid min egen fordi jeg kan gjøre mye mer nytte med å fikse andres hester. jeg har aldri blitt opplært av noen hva jeg gjør det kommer til meg naturlig når jeg jobber med en ny hest, selfølgelig har jeg lært mye av andre opp gjennom årene. Når jeg møter nye hester har de alltid forskellige personligheter, nye problemer må løses og de trenger forskjellige behandling.

jeg prøver jo å lære eierne hvordan de kan oppføre seg runt hesten så den forsetter å bli bedre, prøver også å rette på feil de gjør som jeg ser når de håndterer den selv. men det er jo ikke alltid de hører på sunn fornuft og da ender det som regel med at hestene går tilbake til å bli slik de var før.

Gulponnis
09-09-2007, 03:10
Jeg bruker noe av det i den grad det er fornuftig. Står ikke Blakken i ro, så erre'vel horesmanship det heter med sånn der Groundtie. Har ikke han respekt slippes han ut i en paddock for å løpe i ring også komme inn til meg osvosv..Timing.. Men, jeg er wannabe.

( Eller.. egentlig "finner" jeg opp det selv, ser det funker, er kjempestolt resten av dagen, så kommer jeg inn på Fh eller hestemarked og ser at alle har gjort det samme i mange år liksom..!)

Tyzonsdoll
22-08-2008, 13:04
Jeg praktiserer NH hver dag! Jeg begynnte med NH når jeg var ti år ( det er 8 år siden) og driver med parelli læringa nu. tre ganger i uken drar vi på bana å trener på foskjellige øvelser Alla "seven games" og slikt. Men vi trener uansett hva vi gjør. Vi sitter ikke bare oppå hesten og iiiiiyyyhhaaaa.

Alocado
11-09-2008, 23:39
Jeg driver masse med NH, i forbindelse med håndtering av unghesten min og slikt. Har vært på kurs, og blir vel mange kurs i framtiden også. Men jeg er ikke den NH-typen som bruker bare "nh-utstyr" og slikt. Jeg gjør det jeg mener er best for hesten min, og det er det viktigste for meg. Jeg har hatt stor nytte av teknikker innen NH og syns det er en flott måte å trene hesten sin på.

Linoo
13-10-2008, 15:36
Wannabe, jeg lærer jo hesten min triks og sånt. Men NH står jo for Naturlig Hestehold så :p ?

Rikke
13-10-2008, 16:07
NH er ikke å lære hesten triks. NH er å trene hesten ved å bruke samme type kroppsspråk som hestene.
Og NH står egentlig for Natural Horsemanship, men pga det er et veldig, veldig vidt begrep er det mange som sier f.eks Naturlig Hestehåndtering i stedet.

Yvona
13-10-2008, 21:19
Er enig med hun over her. Jeg har alltid vært opptatt av å bruke hestens kroppsspråk, og bruke milde, men bestemte metoder, sette meg i respekt, men også være raus og gavmild med kos og kjærlighet.

mener at endel NH-"brukere" har latt det gå seg til hodet, og synes at endel mennesker som holder kurs virker som bedrevitere.. Jeg er veldig stigmatiserende, har ikke vært på kurs med noen, men mener at det meste man kan lære står på seg selv om hesten. tror på kommunikasjon mellom deg og hesten din, og mener at andre kan hjelpe, og vise til gode råd om din kunnskap ikke står til, men at du selv er den som kjenner best din egen hest:)

Så etter Min menig bruker jeg Naturlig hestehold ja:) Aktivt;) uten å lese bøker eller gå på kurs. Leser på nettet, plukker opp tips og gode råd, og sørger for å tilpasse disse meg om min egen hest.. har knapt hatt han,fikk han i juli,og han har stått på beite til nå.. men kommer til å bruke det JEG mener er naturlig hestehold så mye som mulig:)