PDA

Se full versjon : Fletting til Utstilling og stevne.

anita helen
17-01-2011, 13:41
Hvordan gjør dere det? jeg har alltid bare delt opp i passende "flette-emner" helst prøvd å fått 7 fletter i allt. åsså brette de opp, men disse har en tendens til å løsne fra strikken når hingstepåsan rister mange nok ganger på hodet.. Så jeg har alltid en pose strikk i lomma når jeg er på show og utstilling ;)
Men hvordan gjør dere? Noen som syr? har andre lure ideer for å få det til å sitte...? Gjerne med illustrasjonsbilder ;)
Og dere som har stillt ridehest raser, fletter dere halen?

hnaess
01-02-2011, 23:28
Her fant jeg ei lur side med bilder som forklarer litt. http://www.wikihow.com/Braid-a-Horse's-Mane. Fletter på halen tror jeg er etter smak og behag hos de fleste raser/eiere.
Det som er viktig med fletting av man, er lengden på manen. Om den er for lang, blir rosetten litt merkelig (for mye hår å rulle opp).

missy_vikky
01-02-2011, 23:42
For lang man er ikke bra å flette nei, sprangjentene i stallen prøvde å lage "dulter" med manen til dølahoppen min,hoho, de hang også rei jeg i vel 5 min før de spratt opp! Men, jeg skal ikke konkurrere jeg, så ingen problem for meg:D.

Men hva gjør de som driver med konkurranse med hester som har mye man?

heidi84
02-02-2011, 00:33
Jeg ser an nakken på hesten før jeg velger hvilke fletter jeg skal ha.. På ponnien jeg rir nå, der ligger flettene. På tidligere hesten jeg red lot jeg flettene stå opp.

Dersom det er en hest med mye og lang man så er det veldig fint med pariser-flette, og den er flettet på ca 1min ;)

Det ligger masse filmer på youtube ang. fletting ;)

MonaB
02-02-2011, 01:08
På hester med mye man fletter jeg også pariserflette så fremt de har en fin nakke under der:p Ellers får den heller henge fritt.

Har fått kommentar på et stevne jeg startet en gang at pariserflette kun var for hingster(kommentar fra dommeren).

hnaess
04-02-2011, 12:49
Som foreslått ovenfor kan man lage ei pariserflette på hester med for lang man. Må ærlig innrømme jeg ikke har sett mye av dette på utstilling, tror rosetter er ganske vanlig på 'ridehester' (hester med kort man) og at hester med lang man er kun vasket og børstet:)
Med tanke på nappet man, så har jeg alltid lært at ved å legge handflaten med fingrene vannrett på nakken, er det lengden til manen. Dette er det nok mange andre meninger om også:)
Jeg er heller ingen stor fan av å klippe en man rett av med saks da jeg synes det ofte ser 'hakkete' ut. Jeg foretrekker å nappe manen med en kam for å tynne ut manen, og når man har oppnått en fin tykkelse av manen, bruker man kammen til å få de lengste hårene frem. Deretter tar man saksen og klipper av til den lengden man ønsker. På denne måten ser manen mest naturlig ut og jeg blir i alle fall godt fornøyd med resultatet:)

Emma & Elana
05-02-2011, 12:43
Kaldblodsen min har ganske lang man, og for å lage knopper så må vi surre. Altså så tar vi en del av manen, tvinner den til den stritter i mot og nekter mer, så bretter vi den og stikker tuppen av snurren gjennom festet av delen jeg tok, og deretter så surrer vi rundt den lille knoppen og fester den med strikk. Hvis du skal lage knopper ved å flette, på hester med lang man så må man sy...

http://s734.photobucket.com/albums/ww344/GryCat/Gjenbrukshesten/?action=view&current=Burberry_innedekken_155_0084.jpg

Du kan jo også lage pariserflette, noe som er mye lettere og mer tidsparende enn å surre knopper :)

Shenzi
28-02-2011, 22:46
Etter min mening (stevne)
1) Enten har man ridehestman (litt lenger enn en håndsbredd lang) og lager knoppefletter av passende størrelse. Jeg er da sær og vil ha partall i manen, oddetall med panneluggen. Og bruker gjerne en halv mankamlengde som mål for å dele opp mengde hår til flettene. Også bretter jeg dem dobbelt, inn mot hesten, så de ligger flatt mot halsen i stedet for å stå oppover.
2) har man lang man kan man lage pariserflette.
3) ha manen løs, uavhengig av lengde og tykkelse.

På utstillinger har de fleste raser en standard som hesten skal presenteres etter. Den synes jeg man skal følge.
Etter hva jeg har sett skal de fleste raser vises med løs man, dog ridehestraser vises med flettede rideknopper, og trekkhester (shire, ardenner o.l.) vises vel med en form for pariserflette.

heidi84
28-02-2011, 23:12
"plaiting" og "braiding" kombinert med "horse" på youtube... Da får du MANGE treff :)

Det er mye teknikk i det å få flettene til å henge ;) Øvelse gjør mester :)

anita helen
28-02-2011, 23:48
Skal prøve meg på å sy knoppene denne gangen :) tror de holder bedre da. Etter å i dag har nappa man til den store gull medalje med blemmer på de fleste fingre, skal jeg vente et par dager før jeg prøver å flette ;)

Birre
02-05-2011, 19:01
Dalton var på utstilling i går, 1 mai, og denne gangen valgte jeg å sy flettene. Dette var mye enklere enn jeg trodde og de ble penere og satt bedre. jeg deler inn i passende antall fletter, oddetall på nakken slik at det blir parttall med panneluggen. Jeg deler inn manen og fester de løst med manstrikk. Så tar jeg for meg en og en ved å løsne strikken, fukte manen med en våt børste slik at det blir lettere å flette. Så fester jeg fletten med når og tråd i enden, ruller den opp til manken ved å tre nålen gjennom slik at den blir en løkke. Så ruller jeg fletten slik at den ligger pent inntil nakken og syr fast. Sitter som limt!

http://i91.photobucket.com/albums/k298/Birre_2006/Dalton%20p%20utstilling%202011/222252_10150249522814289_700204288_8633962_1778422 _n.jpg

C'est La Vie
18-04-2012, 22:08
drar opp denne igjen. Skal på stevne til helgen og har noen dager på meg til å prøve meg på fletting. Noen som vet åssen tråd man bruker når man syr??

MonaB
18-04-2012, 22:15
Vanlig sytråd har jeg bruke :p

C'est La Vie
18-04-2012, 22:17
ok er det noen som vet hvor jeg får kjøpt den hun bruker til å dra flettene igjennom med??
http://www.youtube.com/watch?v=p9dCz1vsek8

missy_vikky
18-04-2012, 22:28
Mener du den grønne?

missy_vikky
18-04-2012, 22:32
http://www.hooks.no/product.aspx?productid=290029&deptid=102&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Dette settet var jo kjekt:).

C'est La Vie
18-04-2012, 22:49
Nei den med treskaft. Den hun bruker til å dra fletten igjennom manen med. Se filmen vanskelig å forklare.. Får bruke en ståltråd eller noe jeg. Jeg fant også noe i syskuffen til mamma som sikkert kan brukes ;)

Iberica
18-04-2012, 23:24
Dårlige bilder kanskje, men her er pariserfletta: Sistnevnte hesten hadde endel tjukkere man, derfor fletten ble litt "ujevn"

http://i1185.photobucket.com/albums/z342/mariebergenhem/Baltasar%20JC%20IV/464143_10150753610786348_528676347_11902362_716602 666_o.jpg

http://i1185.photobucket.com/albums/z342/mariebergenhem/Facebook/QuoVadis%202011%20RIP/388020_10150438256636348_528676347_10821384_178953 9145_n.jpg

Birre
19-04-2012, 09:37
Vanlig sytråd har jeg bruke :p

Det trenger ikke være mer komplisert:-) Vanlig sytråd og en litt lang og tykk nål - det gjør susen. Kjøpte på Bogerud til noen få kroner.

Lovise_Felex
24-04-2012, 21:38
Den fletten til Iberica har jeg prøvd å flette på lang sportsponni man, flettet stramt og godt men fletta ble stygg, bulkete og hengende noen steder når hesten bevegde halsen! :S hvordan får denne til å holde seg fin?

Iberica
24-04-2012, 21:41
Den fletten til Iberica har jeg prøvd å flette på lang sportsponni man, flettet stramt og godt men fletta ble stygg, bulkete og hengende noen steder når hesten bevegde halsen!

Da har jeg noen tips til deg :blid:
IKKE bruk showshine før du fletter, dette fører til at fletten sklir ner. Det beste er om du klarer å legge til nye man-hårstrå på undersiden fletten i stedet for på oversiden da det gjør fletten mer stabil ved bevegelse :blid: Hvis du vil unngå å knekke av hårstrå i fletteprosessen kan du bruke vann for å fukte manen med før du setter i gang.

Et siste tips er å lage en flette på hesten noen dager før konkurranse slik at den får følt hvordan det er å bevege seg med stram flettet man før man skal ut og starte

Iberica
24-04-2012, 21:48
Dette er min drømmeflette, men har til dags dato ikke funnet ut hvordan man lager den:
30749

link:http://www.caballerizasreales.com/

heidi84
24-04-2012, 22:51
Du fletter på samme måte som pariserflette bare at du bruker fire hårtuster, du bør da være to stk for det krever fire hender :blid:

Iberica
24-04-2012, 23:17
Du fletter på samme måte som pariserflette bare at du bruker fire hårtuster, du bør da være to stk for det krever fire hender :blid:

Jeg har vært på Cordoba og sett det bli flettet med 2 hender, men som du sier: med flere hårtuster. Har sett videoer på youtube hvor de lager slik flette når de baker brød, men ser fryktelig avansert ut! (5 og 7 tuster?) :blid:

Iberica
24-04-2012, 23:22
Legger ved et bilde fra boken min om fletting! Dette kan være et alternativ til de vanlige knoppene vi så ofte ser på dressurstevnene. Flotte fletter, men ser ut som mye møysommelig jobb :D

http://i1185.photobucket.com/albums/z342/mariebergenhem/IMAG0102.jpg

Liisa&Ulvar
25-04-2012, 12:02
Legger ved et bilde fra boken min om fletting! Dette kan være et alternativ til de vanlige knoppene vi så ofte ser på dressurstevnene. Flotte fletter, men ser ut som mye møysommelig jobb :D

[IMG]http://i1185.photobucket.com/albums/z342/mariebergenhem/IMAG0102.jpg[/

Kjempe fin! Men den så veldig tidkrevende ut!

Iberica
25-04-2012, 12:18
Kjempe fin! Men den så veldig tidkrevende ut!

Absolutt! Men man får jo alltid lønn for strevet?:;):

Liisa&Ulvar
25-04-2012, 12:55
Absolutt! Men man får jo alltid lønn for strevet?:;):

Det er sant :) Veit du hvordan du fletter den da? :D

Iberica
25-04-2012, 13:15
Det er sant :) Veit du hvordan du fletter den da? :D

Oppskriften står i boken :D Har aldri prøvd å flette sånne fletter da. (Er en egen bok kun om fletting) Synes jeg må få skikkelig dreisen på pariserfletten først siden det stort sett er den jeg bruker når jeg trener. De påstår at øvelse gjør mester, men vet nå ikke helt jeg :lol:

Liisa&Ulvar
25-04-2012, 13:21
Oppskriften står i boken :D Har aldri prøvd å flette sånne fletter da. (Er en egen bok kun om fletting) Synes jeg må få skikkelig dreisen på pariserfletten først siden det stort sett er den jeg bruker når jeg trener. De påstår at øvelse gjør mester, men vet nå ikke helt jeg :lol:

Aha :D
Artig! så da kan vi forvente "opplærings" filmer innen fletting fra deg i den nærmeste framtid da :lol:
Parieserfletten er jo veldig pen når man får den til!
Er gøy og flette, men det hjelper lite når jeg har fjording med ståman! Kanskje jeg skal spandere på han litt extations så jeg får fletta litt hest og :lol:

Iberica
25-04-2012, 13:22
Aha :D
Artig! så da kan vi forvente "opplærings" filmer innen fletting fra deg i den nærmeste framtid da :lol:

Haha, ja, jeg får kanskje ta å lage noen sånne etterhvert :D :D :lol:

Liisa&Ulvar
25-04-2012, 13:24
Haha, ja, jeg får kanskje ta å lage noen sånne etterhvert :D :D :lol:

Er jo nødt til det da! Hvertfall vis det er sånne uvanlig fletter! :D

Iberica
25-04-2012, 13:26
Er jo nødt til det da! Hvertfall vis det er sånne uvanlig fletter! :D

Jepp, får fikse det! :lol:

Et annet spørsmål: Er alle typer fletter lov på stevner? I så fall hvilke fletter til hvilken gren?

Liisa&Ulvar
25-04-2012, 13:27
Jepp, får fikse det! :lol:

Et annet spørsmål: Er alle typer fletter lov på stevner? I så fall hvilke fletter til hvilken gren?

Jeg tror faktisk det, eneste er vel at det skal se bra ut.

Iberica
25-04-2012, 13:28
Jeg tror også at en slik flette hadde blitt knall!

http://www.youtube.com/watch?v=P31ZwfUQWD8&feature=my_favorites&list=FLqav1rQr8oR4FU0OhesyZ2Q

Lovise_Felex
26-04-2012, 23:48
Da har jeg noen tips til deg :blid:
IKKE bruk showshine før du fletter, dette fører til at fletten sklir ner. Det beste er om du klarer å legge til nye man-hårstrå på undersiden fletten i stedet for på oversiden da det gjør fletten mer stabil ved bevegelse :blid: Hvis du vil unngå å knekke av hårstrå i fletteprosessen kan du bruke vann for å fukte manen med før du setter i gang.

Et siste tips er å lage en flette på hesten noen dager før konkurranse slik at den får følt hvordan det er å bevege seg med stram flettet man før man skal ut og starte

Takk for tips, Skal flette med håret "under" i steden for oppå neste gang :D! Håper det holder!

StineJ
28-04-2012, 21:18
hehe, jeg tyr til hårvoks når jeg fletter sånn parieserflette på min araber med veldig glatt man.... voks gjør det mindre glatt, så sklir håret ikke så lett fra hverandre med en gang han rører på seg. er vel også mulig å forsterke en slik flette med sytråd, men det har jeg ikke prøvd.

Iberica
29-04-2012, 08:56
hehe, jeg tyr til hårvoks når jeg fletter sånn parieserflette på min araber med veldig glatt man.... voks gjør det mindre glatt, så sklir håret ikke så lett fra hverandre med en gang han rører på seg. er vel også mulig å forsterke en slik flette med sytråd, men det har jeg ikke prøvd.

Å ha i voks er lurt ! :D Jeg har flettet pariserfletta og brukt vanlig garntråd for å hindre den i å skli ned. Fungerer supert! Sytråd er nok enda lettere å skjule, men kan tenke meg at den da må klippes opp når den skal av HVIS du har en hest med lang man, for det er ikke alltid å få opp allt håret der som tråden er. Garntråden har bare "sklidd ut" når jeg tar ut fletten, menkrever litt da den er ganske stram.