PDA

Se full versjon : Var hoppen min et håpløst løps-emne eller ikke?

Elisabeth91
16-01-2011, 19:14
Heihei :) Jeg kan veldig lite om galopp, men håper det er noen her som kan hjelpe meg littegrann.

Først har vi litt bar info:
* Hun gikk 3 løp som 3åring før hun ble tatt av banen og satt i avl.
* Alle tre løp gikk i forskjellige land. Ett i Norge, ett i Danmark og ett i Frankrike.
* Hun kom på 3.plass i et av de tre løpene (1800 på 2 blank).
* Hun har i følge ovrevoll.no et formtall på 67.

Nå kan det godt være kunnskapsløsheten min skinner litt gjennom, men jeg syns egentlig ikke det høres ut som noen spesielt dårlig start på karrieren med plassering og pengepremie i et av sine første 3 løp og et formtall på 67. Spesielt ikke når hun ikke en gang var prøvd mer enn en gang på hver bane, hun er jo nesten ikke prøvd i løp. Derfor syntes jeg kanskje det er litt rart at hun ble tatt av banen så fort.

Det jeg i bunn og grunn lurer på er: Høres hun ut som et håpløst løps-emne, og er det normalt å ta hesten av banen etter at den er prøvd så lite?
Jeg har alltid gått ut ifra at hun bare hadde vært for treg, og dermed ble tatt av fordi det ikke var noe poeng i å la henne løpe mer, men nå lurer jeg på om dette kanskje er feil. Istedenfor å bare spekulere for meg selv tenkte jeg at jeg skulle spørre noen som har mer kunnskap enn meg selv. Høres dette ut som en 3åring det ikke er noe poeng å satse på, eller en som det ville vært naturlig å teste ut litt mer?

Jeg har blitt fortalt at hun gikk av banen grunnet skade, men dette har jeg ikke klart å få bekreftet, og 10 år senere bærer hun ingen preg på dette. Tidligere eier mener hun aldri har sett noe til en slik skade, og det tror jeg henne på. Men kanskje det kan ha vært noe som tok henne av banen, men som ikke har noe å si for normal ridning?

Noen her som sitter inne med mer galopp-kunnskap enn meg som kan komme med et "educated guess"? ;)

dorab01
16-01-2011, 20:59
Jeg vet alt om faustine min man jobbet på den stallen når hun var der, og jeg har jo avkomm etter henne. Hun fikk en ganske så stygg skade i frankrike derfor ble hun tatt av banen. Hun fikk sene dette har ingenting med fremtiden hennes som ridehest å gjøre men hun kunne ikke være løpshest mere. Familien som eide henne (nå vår heste eier) er veldig glad i hester og alle som er var i slekt med lororfino noe hun jo er. Moren hennes er søstra til lorofino og loke. Loke tegnet til å bli en kjempe bra hest men han styrtet og brakk benet i ett storlop det var veldig veldig stygg ulykke skjedde på den gangen oslo cup dagen. Skjeldent det skjer så stygge ulykker. Hun er egentlig en god auvlshoppe men hun gir avkomm med veldig mye temperamang. Den første edda var etter kromos og døde hvorfor vet jeg ikke men ble kjøpt for 5000 kroner som åring og kom til ett dårlig sted, Så har du min nirvana han er en fantastisk hest men hadde han stått noe annet sted hos noen annen trener hadde han vert slaktet før han hadde nådd banen! Han er fortsatt sånn de han kjenner og er glad i verdens kuleste hest de han ikke liker er han direkte slem og farlig! Faustino var i hvertfall etter det jeg ser det ett fryktelig uheldig valg med tanke på hingst han er etter lorofino ergo blir jo det innavl delux!! Og så skys muskat kromos var i følge meg aldri en avlshest han hadde dårlig stamme og grunnet skade aldri løpt på banen. Så du ser hadde hun nå fått ett avkomm etter en god hest så hadde jeg gjerne kjøpt det avkommet. Legger ved ett bilde av nirvana:

Dette er rett før han vinner sitt tredje løp på rad!!!

http://img199.imageshack.us/img199/3025/dsc01257vh.jpg (http://img199.imageshack.us/i/dsc01257vh.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Og dette er dagen før løpet:
http://img607.imageshack.us/img607/2626/dsc01416d.jpg (http://img607.imageshack.us/i/dsc01416d.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Elisabeth91
16-01-2011, 21:53
Aha! Sist jeg snakket med deg visste du ikke hvilken skade hun hadde fått. Men er jo supert at det er noe som ikke har noe å si for vanlig ridning!
Men hva med resultatene ellers, syns du hun virket som en lovende unghest, eller var hun ikke noe særlig å satse på uansett?

Er 67 et greit formtall? Og hva med 1800 på 2 blank? Er det en grei tid på den avstanden? Som sagt kan jeg ingenting om dette, hehe :P

dorab01
16-01-2011, 23:10
Siden har jeg undersøkt litt og pratet litt med både min mann og hun som var stallmester på den tiden. Men altså hadde vi ikke sett fantasie i henne hadde vi aldri kjøpt henne. Samt treneren som hun stod hos har kun gode hester av god kvalitet. Hun var absolutt ikke håpløs og eieren hadde store forventninger for henne. Som sagt driver de jo med oppdrett og har verdsatt alt som var i slekt av lorofino. De fleste skader en løpshest for har lite eller ingenting med ridehester å gjøre. Dette misforstår mange og tror hesten er helt ødelagt som regel ikke.

Elisabeth91
16-01-2011, 23:25
Artig å vite :)
Var det bue-sene hun fikk eller en annen seneskade?

Du vet ikke tilfeldigvis om det finnes den minste mulighet for å lete opp gamle bilder? Jeg hadde gitt alt for å se et bilde av henne i trening eller løp :P

dorab01
17-01-2011, 11:35
så lenge hun ikke har vunnet er det veldig vanskelig med bilder vi hadde den gangen en bilde database men de tok jo kun bilde av vinnere. Så tror det blir veldig vanskelig og treneren kan jeg garantere deg tok ikke bilde av henne. Men om du hadde hatt lest på ett føll så må du huskepå å parre med en ordentlig bra hingst. En som hadde passet hennes linjer perfect er gloria de campao den nye hingsten stasjonert i sverige i ett halvt år av gangen. Da hadde jeg vert den første til å kjøpe føllet:)

dorab01
17-01-2011, 11:41
hva slags sene skade det er vet jeg ikke. Mest sannynlig bue sene det er det aller vanligste

Elisabeth91
17-01-2011, 18:10
Føll blir det nok en gang, men jeg har ikke tid eller råd helt enda. Men da blir det nok en ridehest til meg selv, gitt.

Men hvis du er interessert i det føllet er det bare å komme med et tilbud ;) Jeg skal ut og studere, og lurer på om jeg burde satt henne vekk i 1-2 år så jeg kommer igang med studiene før jeg henter henne. Så om noen er interesserte i å ta ansvaret og kostnadene og avle seg et føll er jeg åpen for det ;)