PDA

Se full versjon : Sal fra England. Hente, sende, bestille?

Falo
16-01-2011, 12:33
Skal ha ny sal, og planen var å bestille den her i Norge, fra norsk forhandler. Men tingen er at det er 4-6 ukers leveringstid, da denne må bestilles fra England igjen. Har sett på den på Engelske nettsider, og i tillegg til at den er billigere der (har forsåvidt ingenting å si, men det er jo et pluss), så blir den sendt direkte til meg fra forhandleren, i stede for å gå gjennom flere ledd = litt mindre leveringstid.

Jeg er ikke hundre prosent sikker på at den passer min hest såklart, siden jeg ikke har fått prøvd den. Skulle den ikke passe, så tar den norske butikken den igjen. Men å sende den tilbake til England regner jeg med både er dyrere og tungvindt. Det er i grunn bare det som holder meg litt igjen fra å bare bestille den fra England.

Men det jeg lurte på, var: Hvordan er det å kjøpe salen i England, og ta den med seg på fly til Norge? Dette er ikke snakk om en 20.000 kr lærsal, men en relativt rimelig syntetisk. Umulig prosjekt?? Kommer man gjennom tollen? Jeg skal til England om to ukers tid, og kunne alltids skippet litt shopping til fordel for å få plass til denne, men føler i grunn det er ganske umulig. :lol:
Kan man slippe unna ekstra avgifter dersom man får butikken til å sende den som gave? Jeg har snakket med butikken, og de hadde ikke hørt om det, men kunne sikkert gjøre det. Hvordan gjøres det?

tigergutt
16-01-2011, 18:34
Hvis du selv frakter med deg salen og du kan dokumentere at den har verdi under NOK 6000 kan du ta den med inn som reisegods, vel og merke hvis du har vært utenfor Norge i over 24 timer.

Hvis den sendes per post slipper du å momse inn hvis avsender merker den som gave og en verdi under NOK, men en viktig forutsetning er at avsender er en privatperson og ikke selve firmaet. For regelen gjelder nemlig kun mellom privatpersoner.

Falo
16-01-2011, 19:28
Den har verdi under 6000 NOK, men jeg er ikke helt gira på å ta den med meg når man står og ser på hvor "fint" de behandler bagasjen. Jeg kunne alltids pakket den godt inn altså, men æsj...litt skeptisk ja.

Kan jo høre om butikken vil sende den som privatperson. :) Takk for hjelpen!!

tigergutt
16-01-2011, 19:44
Hvis den pakkes inn skikkelig og samtidig fester på sånne klistremerker med "forsiktig-glass" burde det gå bra. Dessuten; hvis den sendes per post er den jo like utsatt for dårlig håndtering.

Husk også på at porto fra England til Norge er dyrt...

Falo
16-01-2011, 20:15
Hm, ja...jeg tenkte vel mer at om jeg skulle pakke den selv (får å slippe å drasse rundt på en svært eske), så var det ikke så godt å sørge for at den var godt beskyttet, liksom.

Hvor mye er portoen på, sånn ca?

tigergutt
16-01-2011, 20:36
Tror vel at selger er vant til å sende saler per post så hvis du ber de pakke den ekstra godt på grunn av flytransport så fikser de nok det.

Porto på salen blir nok godt over £40, svindyrt fordi Norge er et ikke EU land.

Falo
16-01-2011, 23:53
På Ryanair må man betale 300 kr dersom man vil ha med bagasje (har bare håndbagasje ), så dyrt blir det nok uansett. Jeg får høre med butikken hva de tror er best.

Anne og gampene
19-01-2011, 15:30
Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags sal du skal kjøpe, hvilken forhandler i Norge og hvem du har vært kontakt med i England!

Jeg er i akkuratt samme situasjon, salen jeg ønsker meg har 6-8 ukers leveringstid fra norsk forhandler (fordi de må bestille fra engelsk salmaker). Men thesaddlery.co.uk har en slik sal på lager og kan sende meg den slik at jeg får den i løpet av 7-14 dager. Frakten vil komme på 60 pund. I tillegg kommer norsk moms på 25 % og et fortollingsgebyr (ca 200 kr). Jeg har regnet ut at hvis den engelske butikken kan trekke fra engelsk moms (15%), vil jeg likevel spare en hundrelapp og få salen omtrent en måned før, avhengig av hvor lenge den blir i tollen. Å hente salen i England er ikke et alternativ for meg, men da kunne jeg ha spart både frakt og norsk moms som ville komme på omtrent 2000 kr (hm, kanskje jeg burde reise likevel???).

Til slutt vil jeg bare skryte av the Saddlery, de svarer vanvittig rask på e-post og jeg har nå fått bekreftet at de trekker fra engelsk moms:)

Falo
22-01-2011, 11:07
Jeg skal ha en Thorowgood. Har vært i kontakt med altforrytter, men de har så mange ukers leveringstid at jeg ikke vet helt om jeg vil bestille der. I tillegg har de ikke akkurat rykte på seg til å være den aller mest pliktoppfyllende butikken ut fra nettbutikk-tråden. Jeg har snakket med en Irsk nettbutikk, men de hadde også 4 ukers ventetid på denne salen. Det samme med en engelsk, så tror bare ikke butikkene har inne denne salen. :(
Jeg snakket med dem angående moms osv, og spurte om de kunne sende fra privatperson. Men de kunne de ikke. Og siden de ikke får den før om en måned er det ikke aktuelt å ta den med når jeg skal til London. Så da er alternativet å enten bestille den fra Irland, få den kanskje litt kjappere, og kanskje litt billigere (er bare snakk om 5-600 kr), MEN: måtte betale over 500 kr for å sende den tilbake dersom den ikke skulle passe. Bedre alternativ å selge den kanskje, men tap uansett.

Andre alternativet er å bestille den fra Alforrytter, men betale 500-600 kr mer, mest sansynlig vente noen uker mer, MEN: ha mulighet til å enkelt sende den tilbake om den ikke skulle passe. Det er jo snakk om en Thorowgood med Fish, utskiftbar bom osv og etter det jeg har sett av den, så skal den kunne passe greit. Men det vet man jo ikke før man får prøvd den på hesten. ;-)

Så jeg er veldig i tvil egentlig, hehe...

Betaler man bare 10% moms da, i stede for 25%? Om de trekker fra 15%?

Anne og gampene
28-01-2011, 13:38
Jeg skal ha en Thorowgood. Har vært i kontakt med altforrytter, men de har så mange ukers leveringstid at jeg ikke vet helt om jeg vil bestille der. I tillegg har de ikke akkurat rykte på seg til å være den aller mest pliktoppfyllende butikken ut fra nettbutikk-tråden. Jeg har snakket med en Irsk nettbutikk, men de hadde også 4 ukers ventetid på denne salen. Det samme med en engelsk, så tror bare ikke butikkene har inne denne salen. :(
Jeg snakket med dem angående moms osv, og spurte om de kunne sende fra privatperson. Men de kunne de ikke. Og siden de ikke får den før om en måned er det ikke aktuelt å ta den med når jeg skal til London. Så da er alternativet å enten bestille den fra Irland, få den kanskje litt kjappere, og kanskje litt billigere (er bare snakk om 5-600 kr), MEN: måtte betale over 500 kr for å sende den tilbake dersom den ikke skulle passe. Bedre alternativ å selge den kanskje, men tap uansett.

Andre alternativet er å bestille den fra Alforrytter, men betale 500-600 kr mer, mest sansynlig vente noen uker mer, MEN: ha mulighet til å enkelt sende den tilbake om den ikke skulle passe. Det er jo snakk om en Thorowgood med Fish, utskiftbar bom osv og etter det jeg har sett av den, så skal den kunne passe greit. Men det vet man jo ikke før man får prøvd den på hesten. ;-)

Så jeg er veldig i tvil egentlig, hehe...

Det kan virke som akkuratt den salen du skal er utsolgt fra de som lager den og det er derfor det er lang ventetid fra alle forhandlere. Tror jeg har lest et sted at T6 salene er så populære at de blir solgt raskt.

Nettbutikken jeg kjøpte fra trakk fra engelsk moms slik at det jeg betalte til dem var prisen på salen uten moms og frakt. På pakkelappen står det verdien på det som er inni og den norske momsen er 25% av det. Her kan man spare noen kroner hvis nettbutikken skriver en lavere verdi.

Jeg var veldig spent da jeg kjøpte salen og redd for både hvor lang tid det ville ta å få den og hvor mye jeg måtte betale i moms og fortollingsgebyr. Men jeg har bare blitt positivt overrasket :thumpsup:
I dag hentet jeg salen jeg bestillte fra en engelsk butikk i forrige uke. Salen ble sendt fra England samme dag som jeg bestillte, tirsdag, og i går fikk jeg hentelapp fra postkontoret. Det tok altså bare en uke og en dag før salen var ferdig fortollet og klar til å hentes på posten. Moms betalte jeg på postkontoret og betalte ikke noe gebyr for det. Pakken ble sendt med ParcelForce. Alt i alt er jeg superfornøyd med kundeservicen til the Saddlery, ParcelForce og Posten. Jeg har spart over 1000 kr og minst en måneds ventetid på å kjøpe salen fra England framfor å bestille fra norsk forhandler. Det gjenstår å prøve salen på hesten, men jeg har stor tro på at den vil passe siden den er lagd til hester med slik rygg som hesten min (bred og kort) og har bra med tilpasningsmuligheter. Om den ikke skulle passe hesten min vil jeg prøve å selge den videre, og håper at jeg ikke vil tape noe særlig på det.

tigergutt
28-01-2011, 18:33

Nei så enkelt er det dessverre ikke.
I england er momssatsen 15 % og i Norge 25 %. Når du som en ikke EU borger kjøper varer fra et EU land skal prisen være uten engelsk moms.