PDA

Se full versjon : Å gi sine barn en klaps på baken.... Hvor ille er det egentlig?

Harneshaug
14-01-2011, 02:44
Nå er vi jo en del på FH som har vokst opp i forskjellige generasjoner...
Hvordan ser dere på det å knipse et barn på fingrene når de tar noe de gjentatte ganger har fått beskjed om å ikke røre, eller gi klaps på baken med flat hånd?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013383

Brimstone
14-01-2011, 03:06
Er vel av den gamle garde jeg, siden jeg synes det er helt greit, iallefall med fingerknipsing. Synes ikke noe om det å dra ned buksa på barnet for å gi en klaps som det står om i artikkelen.

Men uansett og åkkesom så må de lære forskjell på rett og galt, og vinglete foreldre som truer med straff men ikke gjennomfører det lærer jo kun barnet at det kan gjøre det det vil uten konsekvenser.

Jeg har alltid sagt at enten det er dyr eller barn man oppdrar så bør man være rettferdig og konsekvent. Nei betyr nei, ikke kanskje en dag og ja en annen dag.

Harneshaug
14-01-2011, 03:17
En når du knipser til knotten på 4 år over fingrene i det han står og river bladene av potteplanten din hvorpå han hånflirer av deg og han grabber blomsterjord fra den samme planten og sender i en sky utover gulvet?

Brimstone
14-01-2011, 03:24
En når du knipser til knotten på 4 år over fingrene i det han står og river bladene av potteplanten din hvorpå han hånflirer av deg og han grabber blomsterjord fra den samme planten og sender i en sky utover gulvet?

Burde kanskje sjekke han for vondter. Det kan jo hende at bleia ikke passer helt :p

Harneshaug
14-01-2011, 03:29
Nei bais på deg Brimstone... IKKE ødelegg tråden, jeg vil se hva pedagogene og NH folket svarer!!! Fy.... :lol:
Men eksempelet er høyst reelt, bokstavelig talt, ikke min knott da, jeg har bare knottinner.... Lurer litt på at folk blir dømt for dette når man kan missbruke barn seksuelt og omentrent gå fri?

Brimstone
14-01-2011, 03:41
Uff, bajs i bleia på meg! Jeg skal holde meg i skinnet fra nå av, jeg lover :lol:

Her på NZ ble det vedtatt en lov i 2009 (tror jeg) at det ikke er lov å fysisk straffe et barn. Det er nok at noen ser deg smekke lanken til poden din. Om de går til politiet og anmelder det er politiet forpliktet til å undersøke saken. Har vært endel mediastyr rundt det.

T.B.
14-01-2011, 05:46
Hmm - jeg som er såååå gammal - tror jeg kan huske at jeg fikk en klaps på rompa en eller to ganger - for ca. 50 år siden. Hadde da sannsynligvis klabba til min hyyyperirriterende lillesøster.
Men mest at min "straff" var å gå på rommet. Da mor oppdaget at jeg hadde massevis av lesestoff under madrassen, var jo ikke dette noen straff - jeg elsket å lese.
I ungdomstiden fikk jeg husarrest en gang, mener å huske at jeg kom bedugget hjem, i altfor ung alder. - Var ellers et snilt barn, da, som vokste opp i "et møblert hjem".

Har aldri lagt hånd på min datter - men hun er også et snilt barn.

Man kan vel være glad for at våre avleggere ikke er særlig lik "Annoying Orange" - daaa hadde jeg frika....!

tipsy
14-01-2011, 08:41
Kommer ikke på tale. Knips eller slåing er ikke akseptabelt. Overhodet. Jeg hadde klikka helt om noen hadde lagt hånd på jentungen.
Hvorfor knipse? Hvorfor slå?
Selv har jeg heller aldri blitt lagt hånd på som liten, men har fått husarrest.

Jentungen har da vært gjennom en ***** trassalder nå, og jeg har ikke visst mine arme råd. Man har i grunnen lyst til å riste hele ungen :p Men det "verste" jeg gjør er å løfte henne opp i trappa og der får hun bli til hun oppfører seg normalt.
Nå -bank i bordet- virker det som om første trassperioden er over. Men det var jaggu langt tøffere enn jeg trodde.....

Johanne S.
14-01-2011, 09:44
Nei, det blir feil med fysisk avstraffelse syns jeg, jeg syns barna skal lære med en gang at det er helt uakseptabelt å slå og da må vi gå foran som et godt eksempel. Barn skal ikke lære at konflikter kan løses ved vold, uansett hvor "uskyldig" den fysiske avstraffelsen er.

insolita
14-01-2011, 10:09
Synes ikke noe om å slå, men fysisk kontakt kan bli litt hardere enn man egentlig ønsker når barnet slår seg helt vrang. Det å bære barnet vekk etc. mens ungen slår etter deg kan medføre at man må ta litt hardt tak i de.

Ellers mener jeg vel egentlig at barn ikke tar større skade av å bli knipset/dasket dersom ikke noen forteller de at dette skal være svært traumatisk. Årsaken til at jeg likevel er i mot det er at jeg ikke har tro på det som metode til et menneske da de forstår hva man sier og man kommer lengre med ord.

MeretheHa
14-01-2011, 10:23
Å daske løs på rompa kommer jeg aldri til å gjøre på en eventuell unge nei. Men jeg blir å knipse fingre hvis det står om....tror jeg!

Alle har forskjellige meninger, og jeg har ikke bare fått dask på rompa,...ble kastet ned kjellertrappa da jeg var 14 faktisk!!!! Ble tatt da jeg hadde prøvd å røyke :lol:
2 uker husarrest i tillegg...i kjelleren :rolleyes:

Kan ikke huske så mye annet enn at jeg fikk "stryk" hvis jeg gjorde noe skikkelig teit....STRENG oppdragelse i heimen ja!

Johanne S.
14-01-2011, 10:47
Å daske løs på rompa kommer jeg aldri til å gjøre på en eventuell unge nei. Men jeg blir å knipse fingre hvis det står om....tror jeg!

Alle har forskjellige meninger, og jeg har ikke bare fått dask på rompa,...ble kastet ned kjellertrappa da jeg var 14 faktisk!!!! Ble tatt da jeg hadde prøvd å røyke :lol:
2 uker husarrest i tillegg...i kjelleren :rolleyes:

Kan ikke huske så mye annet enn at jeg fikk "stryk" hvis jeg gjorde noe skikkelig teit....STRENG oppdragelse i heimen ja!

Dette høres mer ut som barnemishandling enn streng oppdragelse...

goytil
14-01-2011, 10:47
Er det nå jeg skal si at vi har inført "slår du meg, så slår jeg deg" , altså om han slår alt han kan så får han gjerne en dytt i skuderen . Det blir ytterst sjelden nødvendig, for jeg ser han tenker seg om. Og somregel holder det med å si det, jeg slår jo ikke barna mine. Ikke knipser jeg de heller, men de får ofte gå på rommet eller sitte på krakken på badet. Jeg kan ikke helt se effekten med ris på rumpa altså, da må en slå ganske hardt tror jeg og da blir det jo igjen helt feil.

Men det er ikke sjelden jeg har lyst til å ta den ene og denge den andre med.. He he he..

mallilen
14-01-2011, 11:07
nå har ikke jeg barn (heldigvis for barna :p), så noe særlig bastant skal jg ikke uttale meg i denne saken.

Likevel tror jeg en dask på rompa er mest effektiv når den IKKE brukes. Trusselen om dask bør sitte langt inne hos de fleste, og absolutt ikke benyttes før knotten er gammel nok til å forstå at trusselen kan bli reell, samt at dette er den verste formen for straff man kan få.
De få barna jeg har sett få dask har ikke blitt slått på noen måte, men selve ritualet virker som om det er meget krenkende for barnet. Ydmykende, rett og slett.
Det finnes vel egentlig ikke noen verre straff enn akkurat det...

REGO
14-01-2011, 11:08
Nå generaliserer jeg veldig, men jeg har inntrykk av at de mest "hardhendte" foreldrene er de som generelt har en mangelfull forståelse og oppdragelse av sine barn. Stort sett passer gjerne det jeg ser på som trøblete barn med det inntrykket jeg har av foreldrene.

tipsy
14-01-2011, 11:11
Hvordan skal man lære barn at å slå er feil når foreldrene slår?!? Dasking og slå er en og samme ting for meg. Om jeg klasker til en med flat hånd kunne jeg likegodt slått med knyttneven. Jeg har likevel slått...eneste forskjellen er skaden man gjør. Jeg hever ikke en hånd mot en unge. Det er bare feil!

Akkurat som når jentungen kommer og skal "koseklappe" på kinnet mitt. (Fått fra barnehagentro?) Noen ganger er hun direkte hardhendt, men det er ikke vondt ment. Da må hun lære at man må være forsiktig...

Men så synes jeg det er feil å spille på samvittigheten til barna også i oppdragelsen. Type; " Gjør du sånnt begyner mamma å gråååte da jo!" og sånt. Synes bare det er teit. Er utrolig hva d skjønner om man ordlegger seg litt lett og snakker ordentlig med dem.

Johanne S.
14-01-2011, 11:22
Hvordan skal man lære barn at å slå er feil når foreldrene slår?!? Dasking og slå er en og samme ting for meg. Om jeg klasker til en med flat hånd kunne jeg likegodt slått med knyttneven. Jeg har likevel slått...eneste forskjellen er skaden man gjør. Jeg hever ikke en hånd mot en unge. Det er bare feil!

Akkurat som når jentungen kommer og skal "koseklappe" på kinnet mitt. (Fått fra barnehagentro?) Noen ganger er hun direkte hardhendt, men det er ikke vondt ment. Da må hun lære at man må være forsiktig...

Men så synes jeg det er feil å spille på samvittigheten til barna også i oppdragelsen. Type; " Gjør du sånnt begyner mamma å gråååte da jo!" og sånt. Synes bare det er teit. Er utrolig hva d skjønner om man ordlegger seg litt lett og snakker ordentlig med dem.

:wav:

Lopke
14-01-2011, 11:24
Jeg er imot fysisk vold mot barn. Det er ikke måten å gjøre det på.
Men å si at man aldri kommer til å ta "litt hardt tak" i noen gang vet jeg ikke. Jeg vil tro at alle foreldre på et eller annet tidspunkt tar tak i ungen sin. Derfra og til å slå synes jeg det er en forskjell.. Jeg håper jeg aldri går over den grensen for jeg mener det er feil.
Men har full forståelse for maktesløse og fortvilet foreldre som reagerer der og da. Men nei, det skal ikke skje.

Det er nå tragisk å se hvordan rettsystemet fungerer på et foreldre par som har gikk noen klask på baken ifht til hva noen andre foreldre slipper unna med av seksuelle overgrep :( det er bare så tragisk tragisk!!!!!!

Lopke
14-01-2011, 11:27
Jeg er aldri blitt direkte slått... men jeg tror jeg har fått ris på rompa da jeg var liten. Husker egentlig ikke. Foreldrene mine var ellers veldig for fri oppdragelse og har vært varme og kjærlige på alle måter.. (hippie generasjonen)
Men jeg vet at jeg drev mamma til vannvid av og til. Gjorde slemme ting for å være slem (som jeg husker :lol:).

Malene_Fiola
14-01-2011, 11:55
Tror ikke vold løser stort mye, og da hvertfall ikke angående barn, da blir det vel mer minnet om den fysiske straffen og frykt for gjentakelse som holder dem fra å oppføre seg slik de gjorde igjen.

daim
14-01-2011, 12:17
Er sanneleig ikke sikker.. Tror nok det blir litt fingerknipsing her i gården ja..
Men hvis man tenker litt tilbake og så ser på samfunnet i dag.. Dagens unge er jo håpløst uoppdragne, vet ikke helt med min generasjon. Ser også at barn i dag lever i en helt annen "fri dressur" enn det jeg gjorde når jeg var barn.
Om det har noe med klask på stumpen eller fingerknipsing vet jeg ikke..

Birre
14-01-2011, 12:25
Burde kanskje sjekke han for vondter. Det kan jo hende at bleia ikke passer helt :p

Helt enig her. Gnag og trykkskader KAN gi varige mèn, så her skal man være forsiktige før man skylder på barna.

Seriøst - et klaps eller en dask har aldri skadet noen, og selv ble jeg lagt over fanget til min far med buksene rundt anklene og fikk meg noen klaps. Det var ikke "slagene" i seg selv som svei, men fornedrelsen over å måtteligget brettet ut over fanget med stumpen bar. DET var straffen.

Men nå ser dere jo hvordan jeg er blitt som person, så dere andre får jo selv bedømme om jeg har tatt skade av det eller ikke.

Selv har jeg aldri gitt Fabian ris på stumpen, men jeg har tatt hardt i han og faktisk gitt han et par ørefiker når det har blitt FOR drøyt.

EliFi
14-01-2011, 12:31
Jeg fikk ris en gang som liten. Syntes bare det var sært, og i ettertid synes jeg ikke det var særlig effektivt heller, jeg gjorde samme rampestrek flere ganger etterpå. Mulig jeg var litt for stor til å få særlig respekt og skamfølelse av det.

Jeg kommer ikke til å gi mine unger ris, da har jeg mange andre mulige responser jeg kommer til å prøve, og som jeg faktisk tror vil ha større effekt. Inndragelse av materialistiske goder er et virkemiddel.

Jeg må forresten bare fortelle en ting, som har vært med å gjøre meg enda mer sikker på at jeg aldri skal legge hånd på ungene mine.
Det er ikke så veldig lenge siden dette skjedde, og jeg synes det er vondt å tenke på, selv om det ikke var meningen.
Datteren vår som er 2 1/2 år lå på stellebordet (eh, ja, vi bruker stellebord til henne enda :lol: ) og vi skulle bytte bleie. Ved stellebordet står varmtvannsberederen vår, og oppå den står det som regel en del ting som vaskemidler, hårspray etc.
Den aktuelle kvelden var hun ikke særlig med på det å bytte bleie, og lå og sparket på varmtvannsberederen. Jeg sa flere ganger ganske strengt, at hun måtte holde opp. Hun gjorde selvsagt ikke det, og greide å velte ned to flasker med vaskemiddel.

I det jeg fyker frem for å prøve å ta i mot flaskene (i ren refleks) klasker hånda mi litt hardt borti det ene fotbladet til ungen. Jeg har aldri sett henne så sjokkert før, og hun trodde faktisk at jeg slo henne for å straffe henne. Huff og HUFF, det var ikke en god følelse. Prøvde å forklare at jeg skulle ta i mot flaskene som falt ned fordi hun sparket sånn på berederen, men jeg vet ikke helt om det gikk inn.
Der og da bestemte jeg meg for at jeg aldri skal slå eller være unødvendig hard med ungene mine.

Når det er sagt, så hender det jeg holder dem fast i hendene, ganske hardt og tvinger dem til å se på meg når jeg skal irettesette dem.
Anna er da ganske snart ute med å si "Mamma, du PIP mæ" - "mamma du klyper meg", men jeg holder bare stramt rundt håndleddene deres, og slipper ikke før de ser og hører på meg.

Samboeren min knipset en gang fingrene til sønnen vår da han var litt mindre, etter X antall ganger med tilsnakk for at han tegnet på tv`n med tusj. Sjokkreaksjonen var visst stor da også, og samvittigheten til den voksne svart. Vi har snakket masse om dette, og er enige om at så langt det går så skal vi snakke med dem. Fungerer ikke det er det lov å holde fast, eller bære dem i "time out".

Nina007
14-01-2011, 12:43
Jeg fikk nok et klaps på rumpa når jeg var barn. Men jeg slår ikke, og har aldri koblet klapset på rumpa med å slå. Mulig jeg er unik der ;)

Om jeg er for eller imot et klaps på rumpa vet jeg ikke helt. Men jeg ser jo at dagens ungdom ikke har samme oppdragelse som min generasjon. Så noe "feil" er det i dagens overanalyserte pedagogiske oppdragelse.

Birre
14-01-2011, 12:46
Tegnet på TV`en med tusj!!!??? :shock:

Du har tydeligvis ikke holdt ungen godt nok i hendene EliFi... Man tegner på papir - ikke møbler, vegger, gulv og tak!

EliFi
14-01-2011, 12:58
Tegnet på TV`en med tusj!!!??? :shock:

Du har tydeligvis ikke holdt ungen godt nok i hendene EliFi... Man tegner på papir - ikke møbler, vegger, gulv og tak!

:rofl: Han var 2,5 år. Resultatet ble inndragning av tusjer og tegnestifter til han ble stor nok til ikke å gjøre sånt.. Nå er det vesla som er i samme rampemodus. Og det hun gjorde var verre, sprittusj på ubehandlet vinduspost. Er nok velsignet med kreative unger.

Edit for å si at storebroren får alldeles HETTA når den minste gjør noe som han vet er galt nå. Var rimelig alvorlig i ansiktet da han fortalte at søsteren hadde funnet sprittusjen min ja.

Birre
14-01-2011, 13:03
Jeg ser jo nå at jeg har vært "heldig" med Fabian som aldri har plukket på ting. Alt har fått stå i fred på sin plass og aldri har han ødelagt noe ved skrabling og tegning heller. Gudsjelov, da tegning på andre flater enn papir ville gitt med hjerteinfarkt. Jeg får utfordingene nå når han er i tenårene, når hverken fysisk eller psykisk straff har noen effekt. Han ser ned på sin "lille mor" som er 177 cm... Og kan lett bunte meg sammen og putte meg under armen. Hahaha!

Neida, han er stort sett en snill gutt, men du verden så fort det snur fra ultrasjarmerende til fullstendig uspiselig og tilbake igjen...

Pluto
14-01-2011, 13:11
Helt imot fysisk avstraffelse. Men har veldig snille barn da :p :D
Har brukt mye "time out", og hvis det en sjelden gang har gått veldig villt for seg, har jeg sittet med henne på fanget eller ved siden av henne. Og hun har ikke fått lov til å få ut av time out før jeg (når hun var veldig liten) forklarte hvorfor hun måtte sitte der litt, eller at hun sa selv hva hun hadde gjort som var galt.
Har funket veldig bra for oss, og kan ikke huske sist vi måtte bruke time-out.. Hun er 4 nå..

Om man begynner med fysisk avstraffelse tror jeg man er inne i en ond sirkel. Skal barna forvente å få straff på den måten? Hva hjelper DET for? Tror det fører til null respekt for foreldrene etterhvert, og at barna prøver så godt de kan å skjule det om de har gjort noe galt.

daim
14-01-2011, 13:11
Jeg holder fast på at barna blir det du gjør de til :-D
Merkelig nok så ser jeg at folk med god "kustus" på hundene og hestene sine ofte har greie barn også.. Snodig :confused::D

Harneshaug
14-01-2011, 13:16
Mange forskjellige svar her, kjempebra!!

Jeg er også av de som har fått en "lofsing" og klaps på baken... På meg hadde det i alle fall en avskrekkende effekt men så var ikke jeg spessielt hard som barn heller. Jeg har aldri lagt hånd på mine egne unger men jeg har tatt eldste hardt i skulderen og fysisk holdt tilbake ja og vært såååå nærme en gang til å dra til, men gjorde det ikke. Når de er små er de verdens søteste og snilleste, man kan liksom aldri tenke seg at man kan bli SÅ sint på de som man faktisk kan når de blir eldre og ufattelig provoserende.
For meg er det viktig med grenser, selvsagt vil de forsøke å tøye dem og bryte dem, men det er bedre å ha grenser å bryte og lære at det får en konsekvens enn fri barneoppdragelse som skal stimulere ungene til å tenke selv :rolleyes:
Jeg HATER fri barneoppdragelse, det finnes ikke mer ufordragelige krapyl enn de som vokser opp som et resultat av dette!!!!

Jeg stiller opp for ungene mine med lek, lesing, hobbyer, musikk, hest, leksehjelp osv og jeg forventer at de skal hjelpe til hjemme og at de skal oppføre seg anstendig. Dvs ikke være stygg med hverandre, andre unger, gjøre pliktene sine og ikke klage og syte.

Det verste jeg vet er foreldre som diskuterer med ungene sine om alt. "Fordi slik er et" ER faktisk et fullgodt svar og her i huset er Nei faktisk Nei.
I og med at vi har vært enige og konsekvente på dette begge to så har vi faktisk fått unger som ikke maser (så veldig). Jeg snur ALDRI fordi jeg ikke gidder ta bråket.

Tar jeg de i å lyge så har de lært at å tilstå medfører mindre straff enn å fortsette å lyge. Dét har tatt litt tid, spesielt med yngste som har litt lettere for det enn den eldste ...

Jeg tror ikke foreldre som straffer ungene fysisk er nødvendigvis dårlige foreldre som kommer til kort. Dere som har yngre unger skal få kjenne avmakten eller redselen rive i dere når ting blir mer alvorlige.
Foreldre som diskuterer alt i hjel med ungene vil få en smakk i trynet senere når poden/jenta plutselig bare driter i deg og du står igjen der som et nek uten noe mer du skulle sagt. Barn trenger grenser, alle unger er forskjellige og trenger forskjellige grenser. Noen er "lettere" enn andre...
Akkurat som med hester :lol:

Blir helt kvalm jeg når jeg ser drittunger som setter seg opp mot foreldrene og ommentrent "håner" dem i full offentlighet, bare driter fullstendig i hva de sier.
Hadde dét vært en av mine hadde jeg hekta tak i øret på de og dratt de rett i bilen eller hjem, fjortiss eller ikke. Skal man behandle barna sine med respekt får det jaggu meg være gjennsidig.
Minsten har sittet ute alene i låst bil mens jeg var på butikken et par ganger i 3-4 årsalderen, vi bor på ei øy da, ingen by :lol: Tantrums på butikk er forbudt.
Eldste gledet seg i 6 mnd til å dra på kino og se Twillight men klarte 2 dager før å lyge seg vekk fra dén kinobilletten og måtte vente 9 mnd til før filmen kom på DVD og ALLE vennene hadde sett den... Dét var en tragisk straff det, mye bedre enn håndspåleggelse ;)

Pluto
14-01-2011, 13:27
Enig med Harneshaug her. Verste er barn som setter seg opp mot foreldrene sine i ffull offentlighet. Somregel når jeg har sett dette har ikke foreldrene gjort en dritt, og bare dysset det ned. Som om det hjelper for noe.
Beste er å være konsekvent, så de VET hva som er lov og ikke, og at det gjelder uansett hvor vi er.. Kan være veldig kjedelig om man er avsted og ikke har lyst til å ta den kampen da, men om man bare gjør det, så skjer det ikke så mange flere ganger. Det er min erfaring hvertfall. Men nå er mi bare 4, så har vel en del kamper foran meg;)

EliFi
14-01-2011, 13:30
Helen! Jeg liker barneoppdragelsen din, og du beskriver de tanker jeg har om temaet! Håper jeg greier å holde fast ved det når ungene mine blir eldre, for jeg tror på deg når du sier at det blir vanskeligere jo eldre de blir.

Føler meg som ei kontrollerende heks innimellom allerede nå jeg. Jeg forventer at de gjør som jeg sier, og jeg kontrollerer at de har gjort det. Prøver å være flink til å snakke mye med dem, spesielt om hvordan andre føler seg dersom de har historier om noen som har vært slemme med andre. Spiller masse på empatien og samvittigheten. Med hun som er minst har vi snakket masse om hvordan folk ser ut i ansiktet når de er lei seg, og jeg har stor tro på det å bruke tid på å utvikle barnas empati for andre. Det er viktig at de har med seg fra de er helt små.

Jeg har vært beinhard med den første, og merker at jeg kan være mer slepphendt med den andre. Vet jeg har en kamp foran meg i skrivende stund, for den minste nekter å spise kveldsmaten sin til normert tid, men skal plutselig ha mat likevel når hun skjønner at det nærmer seg leggetid. I kveld må hun nok legge seg uten kveldsmat (og det er vondt for mor, når hun vet at barnet heller ikke er særlig flink til å spise middag), men forhåpentligvis lærer hun leksen sin av det. Det gjorde i hvertfall den største når vi hadde samme runde med ham.

Hurra for konsekvenser, og gjennomføring av trusler. Tomme trusler tror jeg er det dummeste ma gjør som forelder, da mister man respekt hos ungene.

MeretheHa
14-01-2011, 13:37
En liten historie...

Det var en mamma som hadde sine to barn med på butikken, og de var helt tullete! De skulle ha alt og sprang rundt om. Mora ga seg til slutt og sa de kunne hente seg hver sin is. De fant fram hver sin kroneis. De åpnet den og begynte å spise i butikken.
Da de skulle i kassen å betale, stod der en velkledd mann foran dem i køa.
Det ene barnet klarte ikke å stå i ro, og fikk smurt deler av iskremen på buksa til han mannen foran dem.

Mora beklaget det hele veldig....men jeg prøver meg på sånn fri oppdragelse, sa hun!

Mannen står like rolig, setter handa ned i handlevogna og tar opp en youghurt. Drar av "lokket" og heller den over mora og sier: JEG fikk også fri oppdragelse!

LisaFi
14-01-2011, 13:45
Haha, kan jeg trykke *liker* her, Merethe?

MeretheHa
14-01-2011, 13:46
Hahaha....bare gjør det!!!! :D

Lopke
14-01-2011, 13:47
Jeg HATER fri barneoppdragelse, det finnes ikke mer ufordragelige krapyl enn de som vokser opp som et resultat av dette!!!!

:lol: sånne som meg det :D

Harneshaug
14-01-2011, 13:51
Pluto og EliFi, jeg er så enig!
For å kunne forvente en viss type oppførsel og reaksjon av barna MÅ man legge ned mye jobb i å lære dem hva som forventes. Jeg tror at om man er en engasjert forelder så er man det på "godt og vondt".
Jeg er følelsesmenneske og det innebærer vel at jeg blir like glad og ivrig som sint og sur om dere skjønner :lol:

Konsekvens og konsekvent! er slagordet her i huset selv om jeg noen ganger blir lei av meg selv :( Føler jeg går rundt og er sur og maser hele tiden.
Ungene fikk spill til PS3 i julegave med sånn bevegelsesgreier, kjempegøy helt til de ommentrent ryker i tottene på hverandre :shock: Dét var noe nytt her i huset for de er gode venner og sover alltid sammen, enda eldste er 13 og yngste 7. De klarer ikke å sove hver for seg :lol:

De ble så ivrige og engasjerte at det gikk over alle støvleskaft, det ble ikke øvd, ikke stelt ponnier, ikke noe som helst, de var helt oppslukt i det h***** spillet!
De fikk 2 advarsler som ikke hjalp, dermed pakket jeg det bort. Demonterte hele dritten og gjemte det, skulle SETT fjesene på de! Så satte vi oss ned og jeg fortalte HVORFOR spillet var vekk, ikke fordi jeg ikke likte at de spilte, visste skjønner jeg det er gøy og at de blir oppslukt, men å sitte å stikke slik til til hverandre, kjefting og klaging på den som spilte og krangle om hvem som hadde spilt 2min mer enn den andre samt at de glemmer verden rundt seg, nope.
Nå får de spille torsdagskveld etter badevask når jeg og Frank drar på øving og i helgene.
Ingenting man, tirs, ons og torsd før kl 1930.
Det merkeligste er at det var faktisk greit? og nå blir det gjort lekser igjen, øvd og stelt ponnier. Istedenfor scrapper vi, de tegner eller er med venner når de er ferdige med lekser og plikter som å sette ut/inn i oppvaskmaskinen, skrelle poteter ol.

Freden senket seg. Blir kvalm jeg når de gyver lys på hverandre...
Og som du sier EliFi, empati, sympati og hensyn MÅ læres, unger kan være grusomme om de får ture frem... Tror mange barns oppførsel er et resultat av slappe fpreldre som ikke gidder ta seg bryet.

Og *hosthost* mine har begge lagt seg uten kvelds og de lever i beste velgående og elsker mamman sin like høyt enda :lol:

Harneshaug
14-01-2011, 13:52

Eh... Hallo :lol. Har da hørt noen historier fra din barndom også, du hadde da ikke fri barneoppdragelse.... Bare veldig alternativ :D

Harneshaug
14-01-2011, 13:52

Eh... Hallo :lol: Har da hørt noen historier fra din barndom også, du hadde da ikke fri barneoppdragelse.... Bare veldig alternativ :D

Lopke
14-01-2011, 14:01
:lol:

Lopke
14-01-2011, 14:02
Lærte noe veldig viktig på et av pedagod kursene jeg tok i DK.

Man skal si hva man gjør og man skal gjør hva man sier..

Slik at ungene vet om konsekvensen, man skal forklare hva som skjer hvis ditten og datten.
Og hvis det da skjer likevel, da MÅ man gjennomføre det man sa. Ellers har man tapt.

(Helen er flink på det)

Harneshaug
14-01-2011, 14:07
Det er en godt sitat! Virkelig!
Jeg prøver i alle fall, noen ganger er det heller tungt om det er midt i Greys, eller jeg egentlig bare vil krølle meg i en middagslur på soffan, eller om det innebærer at jeg også hadde gledet meg veldig til Twillightfilmen og heller ikke fikk se :lol:
Vi var enige den kvelden om at vi hadde vært så sint og sagt mye dumt begge 2, jeg har ingen problem med å se at jeg også kan bæsje på leggen av og til og da var jeg RASENDE og hadde vel utav meg en del unødvendige ting, så som egenstraff nektet jeg meg selv å gå på kino også :D
Men jeg er sabla STA og det tror jeg berger meg. Skal jo aldri "tape" ... om det er i poker eller barneoppdragelse :lol:

Lopke
14-01-2011, 14:24
He he.. den er på DVD nå. Har nettopp sett den og tenkte på deg. KNALLFILM!! så gled dere begge.

Men det er dumt å tape i opdragelsen. for man taper ikke kun den ene kvelden.. neida, de husker godt! så da har man liksom lagt standarden til neste diskusjon. Kjenner mange som ga opp igjen og igjen.. ungene deres vet veldig godt at spør de bare en gang til så blir det et ja. "Bare hold ut så vinner vi over gamlingene" :lol:

Ang sitatet, det var også veldig viktig å faktisk si HVA som ville skje hvis sånn eller sånn. Så de får valget å tenke over konsekvensen. Mange straffer uten at ungene vet hva straffen ble/blir. Så det tror jeg også er viktig.

Mandy
14-01-2011, 14:28
Jeg er konsekvent i mot bruk av fysisk makt ovenfor både dyr og barn, neppe et sjokk:D

Men jeg har et annet utgangspunkt; vi har våre barn til låns, vi kan aldri "beholde" dem, like lite som fremtiden kan spoles tilbake. Min fremste oppgave som mamma, er således å gi dem best mulig ballast med seg i livet, slik at de endag kan fly selv, dvs. klare seg selv. Det er ikke lenger det fnugg av tvil, dvs. det foreligger en faglig konsensus om at alt av fysisk avstraffelse er skadelig for barn, lik det eller ikke, det fakta. Men vi snakker her om langtidskader, som ikke kan avdekkes der og da. Om man klapser eller fyrer løs, spiller ingen annen rolle enn styrke på straffen, det kan likefullt skade et barnesinn. Ettersom jeg ikke selv besitter doktorgrad i psykologi oa,. velger jeg for min del å respekterer at jeg ikke har noen reell mulighet til å overprøve de klare anbefalinger som kommer fra fagmiljøet, og som nå også er forbudt og straffbart. Det er ikke alle barn som blir skadet, noen mer enn andre, men er det verdt risikoen?

Så med hvilken rett har jeg, fordi jeg har født et barn som jeg skal vare på, bevisst velge å utsette det for skader: Fordi jeg personlig mener at at helt fagmiljø tar feil?

Eller rettere sagt; ikke besitte nok selvbeherkelse til at jeg klarer å la være å slå?

For ofte handler det om det; foreldre fokuserer på seg selv, og nærmest leter en gode forklaringer (les: bortforklaringer) for hvorfor de lar seg vippe av pinnen av en unge som ikke har mulighet til å ta igjen.

Jeg kan virkelig ikke se eneste situasjon som berettigheter at jeg klapser, knipser til barn, som er den mest primitive løsning på konflikter. Hva slags forbilde er det for poten? Respekt er det siste du får ut av det.

Keeta
14-01-2011, 14:29
Jeg vet om en unge som viirkelig hadde trengt ett klaps i baken! Dette er en 15 år gammel guttunge som mobber på skolen, slenger ting på læreren, kaller lærerene for ord jeg ikke skal skrive opp her. Han har også stjelt gifteringene til mora og faren til en kompis av meg, han har vært i vårres hus og stjelt ting. Han har tatt av klærne til en annen guttunge og stokket ei gulrot oppi der.. Ja, og han hiver sneball\stein på hestene når vi rir. Og han har 0 respekt for voksne eller andre i det hele tatt. Han gikk inn til naboene våre når de var bortreist, satte seg på pcn dems, og gikk i kjøleskapet etter snop.. Er mye mer også, men gidder ikke ramse opp alt her. Jeg er enig med dere om å ikke ha fysisk straff, men denne ungen har jeg SÅÅÅ lyst å filleriste!! Gah, dagens utblåsning!

Lopke
14-01-2011, 14:33
Jeg vet om en unge som viirkelig hadde trengt ett klaps i baken! Dette er en 15 år gammel guttunge som mobber på skolen, slenger ting på læreren, kaller lærerene for ord jeg ikke skal skrive opp her. Han har også stjelt gifteringene til mora og faren til en kompis av meg, han har vært i vårres hus og stjelt ting. Han har tatt av klærne til en annen guttunge og stokket ei gulrot oppi der.. Ja, og han hiver sneball\stein på hestene når vi rir. Og han har 0 respekt for voksne eller andre i det hele tatt. Han gikk inn til naboene våre når de var bortreist, satte seg på pcn dems, og gikk i kjøleskapet etter snop.. Er mye mer også, men gidder ikke ramse opp alt her. Jeg er enig med dere om å ikke ha fysisk straff, men denne ungen har jeg SÅÅÅ lyst å filleriste!! Gah, dagens utblåsning!

Lurer på hvilke verdier han har lært hjemmefra?

Lopke
14-01-2011, 14:34
Jeg er konsekvent i mot bruk av fysisk makt ovenfor både dyr og barn, neppe et sjokk:D

Men jeg har et annet utgangspunkt; vi har våre barn til låns, vi kan aldri "beholde" dem, like lite som fremtiden kan spoles tilbake. Min fremste oppgave som mamma, er således å gi dem best mulig ballast med seg i livet, slik at de endag kan fly selv, dvs. klare seg selv. Det er ikke lenger det fnugg av tvil, dvs. det foreligger en faglig konsensus om at alt av fysisk avstraffelse er skadelig for barn, lik det eller ikke, det fakta. Men vi snakker her om langtidskader, som ikke kan avdekkes der og da. Om man klapser eller fyrer løs, spiller ingen annen rolle enn styrke på straffen, det kan likefullt skade et barnesinn. Ettersom jeg ikke selv besitter doktorgrad i psykologi oa,. velger jeg for min del å respekterer at jeg ikke har noen reell mulighet til å overprøve de klare anbefalinger som kommer fra fagmiljøet, og som nå også er forbudt og straffbart. Det er ikke alle barn som blir skadet, noen mer enn andre, men er det verdt risikoen?

Så med hvilken rett har jeg, fordi jeg har født et barn som jeg skal vare på, bevisst velge å utsette det for skader: Fordi jeg personlig mener at at helt fagmiljø tar feil?

Eller rettere sagt; ikke besitte nok selvbeherkelse til at jeg klarer å la være å slå?

For ofte handler det om det; foreldre fokuserer på seg selv, og nærmest leter en gode forklaringer (les: bortforklaringer) for hvorfor de lar seg vippe av pinnen av en unge som ikke har mulighet til å ta igjen.

Jeg kan virkelig ikke se eneste situasjon som berettigheter at jeg klapser, knipser til barn, som er den mest primitive løsning på konflikter. Hva slags forbilde er det for poten? Respekt er det siste du får ut av det.
Godt innlegg!

Johanne S.
14-01-2011, 14:36

Foreldrene skulle nok også vært filleristet. Men det du og andre kan gjøre er å levere en bekymringsmelding til barnevernet.

Harneshaug
14-01-2011, 14:42
Men hva definerer du da som fysisk makt Mandy?
Hva gjør du den dagen barnet er så stort at du vet at om du ikke stopper det så vil det skade seg selv eller andre? Velger du da å fysisk holde det tilbake eller bruke ord i dét det forsvinner ut døren?

Prinsippene er vi enige i men står om noe alvorlig er jeg ikke i tvil om at jeg hadde brukt fysisk makt for å stoppe det jeg så var i ferd med å skje. Vi lever i et samfunn bestående av mange mennesker og problemstillingen kan like gjerne være at ditt barn skader andre, trenger ikke være en konflikt bare mellom deg og barnet. Hvor langt vil du la ditt barn gå overfor andre barn eller voksne? DET er også en del av barneoppdragelsen og ditt ansvar, det omfatter ikke bare oppførsel innenfor husets 4 vegger.

Keeta
14-01-2011, 14:43
Ja, er nok foreldrene som er skylda her. Men så skal det sies at dem har 3 barn jeg vet om, og de er kjempegreie og trivelige. Dattra dems, er ofte med meg i stallen og hjelper til osv. Jeg vet at politiet har vært i kontakt med dem, men det skjer ikke noe med det. Han er like jævlig uansett. Mora hans jobber på skolen og er lærer. hun er kjempegrei, men jeg får vondt i meg når jeg får vite at sønnen hennes slår henne hvis hun f.eks skrur av pcn hans eller gjør noe han ikke vil.

flaana
14-01-2011, 14:44
En liten historie...

Det var en mamma som hadde sine to barn med på butikken, og de var helt tullete! De skulle ha alt og sprang rundt om. Mora ga seg til slutt og sa de kunne hente seg hver sin is. De fant fram hver sin kroneis. De åpnet den og begynte å spise i butikken.
Da de skulle i kassen å betale, stod der en velkledd mann foran dem i køa.
Det ene barnet klarte ikke å stå i ro, og fikk smurt deler av iskremen på buksa til han mannen foran dem.

Mora beklaget det hele veldig....men jeg prøver meg på sånn fri oppdragelse, sa hun!

Mannen står like rolig, setter handa ned i handlevogna og tar opp en youghurt. Drar av "lokket" og heller den over mora og sier: JEG fikk også fri oppdragelse!

Dagens!!!! :rofl:

Johanne S.
14-01-2011, 14:48
Ja, er nok foreldrene som er skylda her. Men så skal det sies at dem har 3 barn jeg vet om, og de er kjempegreie og trivelige. Dattra dems, er ofte med meg i stallen og hjelper til osv. Jeg vet at politiet har vært i kontakt med dem, men det skjer ikke noe med det. Han er like jævlig uansett. Mora hans jobber på skolen og er lærer. hun er kjempegrei, men jeg får vondt i meg når jeg får vite at sønnen hennes slår henne hvis hun f.eks skrur av pcn hans eller gjør noe han ikke vil.

Enda en grunn til å kontakte barnevernet. Barnevernet går ikke inn og henter ut ungene straks de får en melding, det er ulike tiltak de kan sette i verk. For meg høres dette ut som en familie som trenger hjelp, når du sier at sønnen slår moren så er det vel grunn til å mistenke at han kan finne på å slå søskene sine også. Det er ikke for å være ekkel med foreldrene jeg syns noen skal kontakte barnevernet, tvert imot.

Harneshaug
14-01-2011, 14:52
DER har du en skremmende velkent problemstilling. Jeg vet om flere unger (alle gutter) som utøver vold mot spesielt mødrene sine, jeg har rapportert 2 av dem, men det verste av alt er at det blir for h***** ikke tatt seriøst. De VET jeg aldri har blitt lagt hånd på hjemme!
Har ikke denne lille dritten en far?? Bryr han seg ikke?
DA er det ikke rart noe går galt i oppdragelsen om man har så liten respekt for sin ektefelle og så ulike verdier.
Unger er EKSPERTER på å kynisk sette foreldre opp mot hverandre og utnytte situasjoner og det bør dras opp en rullegardin på en del foreldre som tror at ALT kan forklares og snakkes tilrette.
Noen har faktisk større annlegg enn andre for å være regelrett det vi i gamledager kalte (før alle syndromene og bortforklaringene kom) slemme :(

Keeta
14-01-2011, 14:55
Da tror jeg at jeg kontakter barnevernet ja. For jeg vet at han slår søstra også når hun er med meg i stallen. (Hun er vel 11-12 år gammel) Pluss at han hevner seg på hestene når han krangler med søstra, fordi hun er så glad i dem. (Ja, han har stått utfor gjerde og slengt snøballerr på hestene og skutt med softgun. Men har dessverre ikke bevis..) Og han har sagt til henne at han skal tenne på stallen osv.. (Sannsynligheta er vel ikke stor, men man VET aldri..)

Sussi
14-01-2011, 14:57
Dialog og forklaring fungerte på meg og mine søsken. Og jeg tror på det fremfor slag hos mine egne unger. ;)

Mandy
14-01-2011, 15:04
Men hva definerer du da som fysisk makt Mandy?
Hva gjør du den dagen barnet er så stort at du vet at om du ikke stopper det så vil det skade seg selv eller andre? Velger du da å fysisk holde det tilbake eller bruke ord i dét det forsvinner ut døren?

Prinsippene er vi enige i men står om noe alvorlig er jeg ikke i tvil om at jeg hadde brukt fysisk makt for å stoppe det jeg så var i ferd med å skje. Vi lever i et samfunn bestående av mange mennesker og problemstillingen kan like gjerne være at ditt barn skader andre, trenger ikke være en konflikt bare mellom deg og barnet. Hvor langt vil du la ditt barn gå overfor andre barn eller voksne? DET er også en del av barneoppdragelsen og ditt ansvar, det omfatter ikke bare oppførsel innenfor husets 4 vegger.

Med fysisk makt; alt, men tema var vel her; klaps og rising.

Ellers er jeg ikke sikker på om jeg forstår spørmsålet ditt, men skal prøve å svare så godt jeg kan.

Med å skaffe barna mine en god ballast i livet, mener jeg å lære dem om konstruktiv konfliktløsning, sosial fungering osv. Det innebatter grunnleggende verdier, som behandle andre som du vil bli behandlet selv, vold avler vold osv. Det er jo nettopp det barna lærer hjemme, de lever ut, i samhandling mellom andre. Da har jeg vanskelig med å se at det vil kunne oppstå noen situasjoner som du beskriver. Så langt jeg vet, har mine barn aldri vært et problem for andre, har iallefall aldri fått annet enn gode skussmål fra både barnehave og skole. Jeg vil heller si det slik, at de langt mer eksemplariske utenfor husets 4 vegger, enn innenfor:)

Silje
14-01-2011, 15:06
Der volden begynner slutter fornuften spør du meg. Hvordan skal barnet lære at det å slå ikke er en god måte å kommunisere på hvis det er slik foreldrene kommuniserer? I følge en venninne av meg som har studert barnevern i England slår 52% av engelske foreldre sine barn. Kan kanskje dette være en årsak til at det englske samfunnet er så preget av vold med tanke på hooligans o.s.v?

Jeg tror det er mye mer effektivt og mer forståelig for barnet med straffemetoder som tar fra de privilegier. Det er viktig å forklare hvorfor de ikke får lov til å gjøre ting hvordan de vil bli straffet. Straff skal være forutsigbart.

Men, jeg er enig med Helen i at det er lov til å holde fast en unge. Noen ganger er man nødt til det rett og slett.

flaana
14-01-2011, 15:06
Det er veldig sant at der kunnskapen tar slutt kommer volden inn....

Jeg vet for min del at det absolutt funker best å forklare, ta timeout og få ungen til å skjønne hva som var galt. Mannen er fantastisk med barna sine og jeg beundrer hans tålmodighet! De er stort sett snille, hjelpsomme og greie å ha med å gjøre. Men skal love dere jeg slet i begynnelsen når jeg var ny for dem og de skulle teste grenser så det holdt! De er i dag 9 og 11 år gamle.

Jeg har slått et annet menneske en gang. Og det var mannen min... Da var jeg så fra meg at jeg visste ikke hva mer jeg kunne gjøre. Han var full, ville ut på båten og gjorde seg klar med mer alkohol. Jeg prøvde alt jeg kunne å overtale og forklare hvorfor det ikke var lurt. Da ingenting førte fram ble jeg så sint at jeg slo, kastet boksene i gulvet så de sprakk :lol: og fikk en mindre glad mann...hehe Men der og da hadde jeg ikke noen bedre måte å takle det på, selv om jeg absolutt ikke burde gjort som jeg gjorde.

Johanne S.
14-01-2011, 15:09
Da tror jeg at jeg kontakter barnevernet ja. For jeg vet at han slår søstra også når hun er med meg i stallen. (Hun er vel 11-12 år gammel) Pluss at han hevner seg på hestene når han krangler med søstra, fordi hun er så glad i dem. (Ja, han har stått utfor gjerde og slengt snøballerr på hestene og skutt med softgun. Men har dessverre ikke bevis..) Og han har sagt til henne at han skal tenne på stallen osv.. (Sannsynligheta er vel ikke stor, men man VET aldri..)

Dess flere som kontakter barnevernet dess bedre er det, lettere for dem å opprette en sak da. Så om du vet om andre som også kan tipse barnevernet er det flott.

Det er kjempeflott at du tar tak i dette, dette er helt klart et sånt tilfelle der de som ser hva som foregår har en moralsk plikt til å si ifra :)

Keeta
14-01-2011, 15:12
Joda, både mora og faren hans bor ilag. Men han hører ikke på noen av dem. Får han husarrest, så stikker han bare ut når det passer han likevel. Og alle gangene han har blitt utvist fra skolen, så blir han bare glad..

Keeta
14-01-2011, 15:15
Dess flere som kontakter barnevernet dess bedre er det, lettere for dem å opprette en sak da. Så om du vet om andre som også kan tipse barnevernet er det flott.

Det er kjempeflott at du tar tak i dette, dette er helt klart et sånt tilfelle der de som ser hva som foregår har en moralsk plikt til å si ifra :)

Det er mange foreldrer som reagerer på hvordan han oppfører seg. To har tilogmed sluttet på skolen her fordi han er så jævlig.. (Blant annet han som fikk ei gulrot opp der solen aldri skinner og den andre som har sluttet er hun som har hesten min på for. Hun må nå ta båt til skolen en annen plass fordi hun ikke fikk være i fred her. hun har også utviklet angst og deprasjoner pga han.. (Hun er 13)

Johanne S.
14-01-2011, 15:25
Det er mange foreldrer som reagerer på hvordan han oppfører seg. To har tilogmed sluttet på skolen her fordi han er så jævlig.. (Blant annet han som fikk ei gulrot opp der solen aldri skinner og den andre som har sluttet er hun som har hesten min på for. Hun må nå ta båt til skolen en annen plass fordi hun ikke fikk være i fred her. hun har også utviklet angst og deprasjoner pga han.. (Hun er 13)

Ja, jeg er ikke for fysisk avstraffelse i prinsippet men hadde det vært min datter eller sønn som hadde blitt så plaget så skal jeg love at denne jævelungen hadde fått en skikkelig omgang juling... Men det korrekte å gjøre i dette tilfellet er å kontakte barnevernet, helt klart.

Lopke
14-01-2011, 15:38

Jeg stusser ikke så mye over de andre rampestrekene han finner på med å skyte med paint ball og kaste snø.. Gutter ER ofte sånn. Og drittunger er hvertfall sånn :D

Men episoden med guleroten opp i anus er faktisk overgrep på det groveste. :( Dette er ikke normalt...

tipsy
14-01-2011, 15:43
DER har du en skremmende velkent problemstilling. Jeg vet om flere unger (alle gutter) som utøver vold mot spesielt mødrene sine, jeg har rapportert 2 av dem, men det verste av alt er at det blir for h***** ikke tatt seriøst. De VET jeg aldri har blitt lagt hånd på hjemme!
Har ikke denne lille dritten en far?? Bryr han seg ikke?DA er det ikke rart noe går galt i oppdragelsen om man har så liten respekt for sin ektefelle og så ulike verdier.
Unger er EKSPERTER på å kynisk sette foreldre opp mot hverandre og utnytte situasjoner og det bør dras opp en rullegardin på en del foreldre som tror at ALT kan forklares og snakkes tilrette.
Noen har faktisk større annlegg enn andre for å være regelrett det vi i gamledager kalte (før alle syndromene og bortforklaringene kom) slemme :(

Jeg synes også det er rart at ikke far stiller opp. En kollega av meg sier rett ut at han ikke klarer å holde seg alvorlig når 3 åringen går beskjerk på mora, men som jeg sier; Hva gjør du nå han er 15-16-17 og gjør det samme? Han har heldigvis begynt å sette ned foten... tror det gikk opp et lys for han etterhvert...

Gubben stepper inn når han så jentungen slå meg. (Vi har hatt et par episoder hvor hun har prøvd, men ble heldigvis med det) Selv om jeg tar hånd (Time out) om situasjonen har jentungen prøvd å få sympati fra han, noe som ikke har funka :p Foreldre må stå sammen. Og være enige om måte. Vi tar begge totalt avstand fra håndspåleggelse, men nei er nei.

Bea
14-01-2011, 15:48
Jeg ble fysisk avstraffet ( stefar) , jeg er imot all fysisk avstraffelse inkludert knipsing og klasking.
Man kan alltids fjerne barnet fra situasjonen og bruke time outs som har mer for seg enn bruk av vold.

Bea
14-01-2011, 15:54
Hvis man tror det hjelper straffe et problembarn fysisk maa det vaere en kortslutning et sted mener jeg ! De av alle boer vel laere at ting ikke loeses paa den maaten..
Barn laerer av sine foreldre. Jeg ble meget voldelig pga min oppvekst og hvis jeg ikke likte noe klinte jeg til med knyttneve,slo med balltre, sparket osvosv jeg vokste det av meg men fremdeles sliter jeg med aa ikke ty til vold naar det koker litt over. Jeg var ikke et problembarn saa det er sagt, foer jeg ble slaatt, sparket og dratt etter haaret.

irenee
14-01-2011, 16:07
Er veldig enig i Harneshaug sine uttalelser på alle måter, og vil nok stille meg slik når ungen her skal begynne å oppdras.

Keeta: Det er IKKE normalt å stikke en gulrot opp i anus på mindre unger, og det er et overgrep som skulle blitt anmeldt til politi og barnevern. Hadde det vært min unge dette hadde skjedd, hadde jeg ikke vært nådig! Dette er en sak for barnevern, politi og familievern. Er guttungen så vanskelig at foreldrene ikke klarer med han, finnes det flere ungdomsinstitusjoner som har mulighet til å hjelpe han og familien til det bedre. Overgrep er overgrep og kan ikke føyses under en stol.

Harneshaug
14-01-2011, 16:19
Bea, jeg er selvsagt ikke for å slå unger (i tilfelle noen skulle få det intrykket) men om mitt barn hadde plaget andre slik som denne gutten har gjort så skal jeg love jeg hadde tatt h*n fysisk og og låst h*n inne på rommet OG spikret for vinduet.
På den annen side så tror jeg nettopp derfor at ingen av mine hadde kunnet finne på å gjort slik, fordi de har lært bedre.

Dog vet jeg om snille og fornuftige foreldre som har fått klin gærne umuliuser. Hvor, som nevnt her, de andre barna er helt vanlige og en kronidiot. Når de da har fått samme oppdragelsen hva mener dere da det er som går skeis?

Og når denne oppførselen kommer i en slik alder at det faktisk går ut over andre enn bare foreldrene. Har dere en 13-14 åring til å sitte på en krakk for time-out?

Bea
14-01-2011, 16:26
Det er jo litt vanskelig, hvem skal bestemme hva som er ok ? Knipsing og klapsing, hvor hardt er ok ? Hva skal vaere lovlig ? Det blir veldig uklare grenser.
Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i foreldrenes sted, men helt klart NOE , gi han juling eller ris tror jeg ikke han hadde laert noe av.. Ungdomsinstitusjon som Keeta sier kanskje, der har de utdannelse og erfaring med slikt.

Mandy
14-01-2011, 16:41
Bea, jeg er selvsagt ikke for å slå unger (i tilfelle noen skulle få det intrykket) men om mitt barn hadde plaget andre slik som denne gutten har gjort så skal jeg love jeg hadde tatt h*n fysisk og og låst h*n inne på rommet OG spikret for vinduet.
På den annen side så tror jeg nettopp derfor at ingen av mine hadde kunnet finne på å gjort slik, fordi de har lært bedre.

Dog vet jeg om snille og fornuftige foreldre som har fått klin gærne umuliuser. Hvor, som nevnt her, de andre barna er helt vanlige og en kronidiot. Når de da har fått samme oppdragelsen hva mener dere da det er som går skeis?

Og når denne oppførselen kommer i en slik alder at det faktisk går ut over andre enn bare foreldrene. Har dere en 13-14 åring til å sitte på en krakk for time-out?

I så fall synes jeg det er fornuftig å skaffe hjelp. Kjenner til et par tilfeller, hvor er det da også noe galt med barnet, som foreldrene ikke helt klarer å ta innover seg. Skal ikke dømme noen jeg, må være en forferdelig situasjon. Prøver så godt jeg kan å feie for egen dør, og tror jeg har vært veldig heldig med egne poder.

Cammie
14-01-2011, 19:14
Nå er det enda noen måneder til jeg blir mamma, og forhåpentligvis en stund til det blir snakk om oppdragelse. Men jeg kommer aldri til å legge hånd på sønnen min, jeg ser bare ikke at det skal ha noen positiv effekt. Jeg ble tatt etter ørene hvis jeg hadde gjort noe galt, og har vel også fått ris på baken. Og jeg husker veldig godt at det ikke hadde effekten foreldrene mine ønsket. Det eneste det resulterte i var at jeg ble illsint fordi foreldrene mine gjorde meg vondt, og etterhvert som jeg ble eldre ble det også til at jeg konkluderte med at de ikke kunne være glad i meg, og hang opp post-it lapper rundt om på rommet mitt hvor det stod "aldri bli som mamma". Så joda...Det finns bedre metoder enn å ty til fysisk avstraffelse. Inndragelse av materielle ting eller goder ser jeg på som bedre.

Eyyerhvert som søsteren min ble eldre og lærte seg en del ting gjennom utdannelsen sin, så ble jaggu meg oppdragelsen av meg også mer effektiv. Jeg hadde en periode i 12-års alderen hvor jeg var helt håpløst dust å være med. Jeg var sur og tverr, geipa og himla med øynene for alt. Det eneste jeg var positiv til var ridninga. Og det var forsåvidt planlagt at jeg skulle få egen ponni. Men for å da få slutt på oppførselen min, så laget vi en avtale om at jeg i en hel måned måtte gjøre pliktene mine uten å bli mast på, og oppføre meg ordentlig. Holdt jeg ikke dette, så ble det ingen hest før konfirmasjonen. Og hvis jeg gikk tilbake til å oppføre meg som en idiot etter at jeg hadde fått ponnien, så ville de selge den. Denne motiveringen funket helt supert, og vips var det slutt på trassinga mi :)

T.B.
15-01-2011, 02:54
Regner med at de fleste her er blitt oppdratt likt som gutter (er jo bare damer her), og selv oppdrar gutter og jenter likt.

Jeg handler stort sett på samme sted, og i området er det mange nye landsmenn.
Må si jeg reagerer på hvor fullstendig forskjellig de oppdrar gutter og jenter. Mange har en drøss med unger - og de er med i butikken.
Jentene går pent og stille med senkede blikk 1/2 meter bak sin mor, mens brødrene raser rundt, klatrer i hyller, spiser av grønnsakene, henter seg snop i massevis og hiver oppi kurven, hyler, bråker og gjør akkurat som de vil, uten å få den aller minste irettesettelse.
Da en gammel dame ble løpt ned, sa hun "Se deg litt for, er du snill" - og fikk til svar "Skjærp dæ, gamla!"
Kulturelle forskjeller i barneoppdragelse - oh jess.

Siden jeg bruker rullestolen i butikken, er det mange varer jeg ikke får tak i, og det er ikke ungdommer som hjelper meg.....

Star-Carro
15-01-2011, 03:53
Jeg ble spytta i ansiktet og hevet(ja, hevet) inn på rommet mitt av stefaren min og ofte slått i tryne av moren min hvis jeg sa no feil(er mer, men vil ikke legge ut alt).. Dette har endt med at jeg er livredd stefaren min og er redd og trassig samtidig mot moren min... Stoler og har respekt på faren min som kun har snakket med meg hvis jeg har gjort no galt eller no. Og jeg sliter den dag i dag med at jeg kan bli plustelig veldig hissig og føle for å klapse til ett eller annet(noe jeg jobber masse med)

Så hvis jeg noen gang skal få unger, så gjør jeg nok som jeg gjør med småungene til pappa; snakker med dem, evt setter dem i trappa som en time out eller at de legger seg. Aldri slag!

tipsy
15-01-2011, 10:41
Synes det er ganske tøft å lese om dere som har fått stryk hjemme jeg... synes det er så himla feil..!

Johanne S.
15-01-2011, 12:43
Regner med at de fleste her er blitt oppdratt likt som gutter (er jo bare damer her), og selv oppdrar gutter og jenter likt.

Må si jeg reagerer på hvor fullstendig forskjellig de oppdrar gutter og jenter. Mange har en drøss med unger - og de er med i butikken.
Jentene går pent og stille med senkede blikk 1/2 meter bak sin mor, mens brødrene raser rundt, klatrer i hyller, spiser av grønnsakene, henter seg snop i massevis og hiver oppi kurven, hyler, bråker og gjør akkurat som de vil, uten å få den aller minste irettesettelse.
Da en gammel dame ble løpt ned, sa hun "Se deg litt for, er du snill" - og fikk til svar "Skjærp dæ, gamla!"

Siden jeg bruker rullestolen i butikken, er det mange varer jeg ikke får tak i, og det er ikke ungdommer som hjelper meg.....

Ja, de kulturelle forskjellene har jeg også sett. Men synd du opplever at du ikke får hjelp fra ungdommer, jeg håper dette ikke er vanlig blandt ungdommer. Jeg har selv sett at datteren min (14 år) hjalp en person med å nå varer i en butikkhylle så jeg får glede meg over at min barneoppdragelse ikke kan ha vært helt feil :) (Og den har vært fullstendig uten noen former for vold, mennesker kan man prate til).

jilmavi
15-01-2011, 18:23

No veit eg ikkje om du sikter til spesielle grupper når du seier "nye landsmenn", eller om du berre generaliserer grovt og hiv alle inn i ei stor, homogen gruppe mot (formodentlig) betre vitande. Men om araberar kan eg jo seie at all den tida eg har oppholdt meg i Midtausten har eg aldri sett born oppføre seg respektlaust mot vaksne og eldre i offentligheit. Tvert imot lærer born å ha respekt for vaksne og spesielt eldre der, det er faktisk ein hjørnestein i kulturen. (På godt og vondt).

Men kanskje det skjer noko på vegen, eller så er det noko i vatnet muligens...

mallilen
15-01-2011, 20:05
Eller så kan det jo hende at settingen blir en helt annen her i Norge enn i midtøsten ;)

*helle litt bensin på bålet*

Silje
15-01-2011, 20:20
Jeg ble spytta i ansiktet og hevet(ja, hevet) inn på rommet mitt av stefaren min og ofte slått i tryne av moren min hvis jeg sa no feil(er mer, men vil ikke legge ut alt).. Dette har endt med at jeg er livredd stefaren min og er redd og trassig samtidig mot moren min... Stoler og har respekt på faren min som kun har snakket med meg hvis jeg har gjort no galt eller no. Og jeg sliter den dag i dag med at jeg kan bli plustelig veldig hissig og føle for å klapse til ett eller annet(noe jeg jobber masse med)

Så hvis jeg noen gang skal få unger, så gjør jeg nok som jeg gjør med småungene til pappa; snakker med dem, evt setter dem i trappa som en time out eller at de legger seg. Aldri slag!

Forferdelig trist å lese at dette er praksis hos dagens foreldre! Slike oppvekstforhold skal ingen unger ha! :(

michel
15-01-2011, 20:40
Da tror jeg at jeg kontakter barnevernet ja. For jeg vet at han slår søstra også når hun er med meg i stallen. (Hun er vel 11-12 år gammel) Pluss at han hevner seg på hestene når han krangler med søstra, fordi hun er så glad i dem. (Ja, han har stått utfor gjerde og slengt snøballerr på hestene og skutt med softgun. Men har dessverre ikke bevis..) Og han har sagt til henne at han skal tenne på stallen osv.. (Sannsynligheta er vel ikke stor, men man VET aldri..) Har gutten
ad/hd?? Eller psykisk syk på en eller annen måte. Han høres veldig sånn ut, hvis ikke foreldrene er gale. Helt klart at familien trenger hjelp og lokal samfunnet trenger beskyttelse fra han. Vet ikke om barnevernet hjelper, men gutten trenger opplagt profesjonell hjelp, før noen flere blir skadet. (Dyr, mennesker) Om et år er han kan han vel bli straffet for sine handlinger? Uff tragisk for dere som opplever dette barnet.

T.B.
16-01-2011, 00:26
Høres ut som den gutten trenger en diagnose eller fem - alt fra ADHD, psykopati, autisme, dissosial personlighet osv. Man oppfører seg ikke sånn ved bare å være full av f...., det må være noe mer.

Min datter er også svært hjelpsom, ikke bare for meg. Men så er hun vokst opp med meg i rullestol (hun var bare 18 mndr. da jeg ble syk). Hvis hun ser en gammel dame som står og myser på priser, eller strever med å få tak i noe, er hun på pletten og hjelper. Hun blir sjokkert når ungdommer ikke reiser seg på bussen osv.

"Gjør for andre det du vil at de skal gjøre for deg" - synes jeg er greit å lære våre barn.

Lopke
16-01-2011, 00:37
Det er også langt fra alle med ADHD som oppfører seg sånn da..

Birgitte&Kongen
16-01-2011, 04:04
Og kan vel si det slik at det hjelper ikke skrike, slå eller noe som helst slikt hvis barn har ADHD. Snakker av egen erfaring her.

I løpet av mine år på jord har jeg fått en klaps på kinnet eller hardt grep i armen, aldri noe værre enn det (dvs, harde, strenge ord er værre enn en fysisk avstraffelse, i allefall de fysiske avstraffelsene jeg fikk). De var kun av mor, pappa rørt meg aldri, og jeg kan telle antall ganger det skjedde på en hånd. Jeg var nok litt for gammel de gangene hun tydde til slike metoder, for de gjorde meg bare enda mer sint og obsertansi :p
Er ikke forelder selv så jeg kan bare uttale meg på generell basis og egne tanke jeg har gjort meg opp. Jeg er forsåvidt i mot fysisk avstraffelse, men et fast grep i armen må kunne gå an. Prøver barnet å dra seg unna da så vil grepet automatisk bli hardere og barnet lærer (kanskje) at det er dumt å protestere villt.

lil_julie
17-01-2011, 13:28
Min erfaring er at det er kort vei fra et klask på baken, til en barn som er oppriktig redd for foreldrene sine. Det samme gjelder noen former for verbale "angrep" fra foreldre.

Vell så viktig som oppdragelse er det at foreldre skal være en trygghet. Dette kan fort henge i en tynn tråd hos mange, ved fysisk avstraffelse, eller når man stadig blir verbalt tråkket på. Det går fint ann og lære barna forskjell på rett og galt, uten fysisk avstraffelse. Det er også en viktig lærdom for barna at man ikke tyr til vold når man er uenige. Barn flest skjønner ikke før i ganske voksen alder at dette er feil, når de selv blir utsatt for det, og tror langt på vei at dette er normalt i andre familier og, og lærer seg at den måten voksne håndterer situasjonen på, er akseptabel.

Jeg er imot et klaps på baken, ikke fordi det ene klapset er verdens undergang, men fordi man krysser en grense som ikke skal krysses!

Kaja
08-02-2011, 18:40
http://www.youtube.com/watch?v=jIjQ2Num_9w

Jeg lurer på hva dere synes om DENNE videoen? Jeg får inntrykk av at alle her er i mot mishandling, og det å slå et barn. Men denne videoen viser både PSYKISK og FYSISK avstraffelse som gjør meg direkte kvalm. Da jeg så denne, fikk jeg vondt overalt, og begynte å gråte hysterisk. Det er på en måte mobbing, og det er dette som gjør at folk lett kan bli mobbere senere i livet, for åta ut sin aggresjon på andre.

Amanthea
08-02-2011, 18:52
Den der har vært diskutert her inne tidligere og den er bare helt syk. Hun er rett og slett ikke en mor.. ingenting annet enn et ondt vesen som tilfeldigvis har barn. :( Klart en skal kunne klapse barn på baken (bokstavelig talt) i lek, skjer jo rett som det er at jeg tuller med det.. men å faktisk bruke det som straff er fullstendig 1950. En legger ikke hånd på barn, enkelt og greit. :)

Harneshaug
08-02-2011, 18:59
Denne videoen har en egen tråd mener jeg? Kan ikke si jeg hverken gråt eller annet av den men langt over streken ja. Dog synes jeg det er nesten like graverende hvor mange foreldre det er som driter i ungene sine, som ikke gidder å engasjere seg eller ta jobben med oppdragelsen og gjemmer seg bak "min unge gjør ikke slikt, ntååå han er nå så søøøøt da, mente det ikke, det er da ikke min unge sin feil", skylder på alle andre og tar unna og syr puter under armene på avkommet....
DET får meg til å bli kvalm :( Naive, uengasjerte og late foreldre *spy*

AnnaLene
08-02-2011, 19:04
Denne videoen har en egen tråd mener jeg? Kan ikke si jeg hverken gråt eller annet av den men langt over streken ja. Dog synes jeg det er nesten like graverende hvor mange foreldre det er som driter i ungene sine, som ikke gidder å engasjere seg eller ta jobben med oppdragelsen og gjemmer seg bak "min unge gjør ikke slikt, ntååå han er nå så søøøøt da, mente det ikke, det er da ikke min unge sin feil", skylder på alle andre og tar unna og syr puter under armene på avkommet....
DET får meg til å bli kvalm :( Naive, uengasjerte og late foreldre *spy*

:hill:

Kaja
08-02-2011, 19:13
Så du blir mer kvalm av slike foreldre, enn av videoen der? Eller hva mener du egentlig? :s

MonaB
08-02-2011, 20:08
Jeg håper jeg aldri kommer til å drive med fysisk eller psykisk avstraffelse av sønnen min, rett og slett fordi jeg vet hvor jævlig det føles når foreldrene ens gir totalt faen i deg og som ikke har problemer med å slenge ut en hånd.
Jeg har aldri vært et slemt barn, men til å være såpass dårlig oppdratt som jeg faktisk ER så har jeg kommet ganske greit ut av det. Har stort sett oppført meg greit. Èn gang fikk jeg fysisk juling hjemme, og den ene gangen var nok til at jeg ble vettaskremt og ikke greide å respektere moren min igjen i det hele tatt.

Sønnen min er inne i en periode nå der han synes det er kjempefestlig å pirke spesielt meg i øynene/daske meg i ansiktet for så å le, og da er det jo om å gjøre å få ham til å forstå at dette ikke er noe moro for mamma(uten at det blir "åååå så synd det er i mamma"-opplegg). Hadde ikke falt meg inn å straffe ham fysisk for dette, men jeg har ingen problemer med å løfte ham opp og sette ham inn på rommet hvis han ikke hører etter når jeg sier nei. Han er bare 1,5 år, så er ikke så enkelt å forklare ham at det gjør vondt heller:) Merker det har blitt mye bedre allerede etter at jeg bare begynte å fjerne ham fra situasjonen, han liker jo å være med meg og synes det er kjipt nok å måtte leke alene... Er noe i det Helen sier, en gang blir disse guttene store, og jeg er ikke interessert i å ha en 16-åring som slår meg i hus.

Harneshaug
08-02-2011, 20:29
Nei Kaja jeg synes ikke noe er "bedre", men om man engasjerer seg som forelder så gjør man i alle fall så godt man kan istedenfor å være likegyldig.
Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, det er likegyldighet.

Jeg går ut fra at denne mammaen ikke vet bedre, at hun er et resultat av sin egen oppdragelse og at mangel på empati fostrer nettopp det uansett på hvilken måte man formidler det.
Religion gjør ofte rare ting med mennesker og om man er usikker på egen oppdragelse så er det ofte enkelt å ty til de som er overtalende.

Mona, jeg tror du tenker helt korrekt. Det er ofte ikke selve handlingen men budskapet bak som må komme frem. Å slå er ikke akseptabelt om man er 2 eller 20 år. Det ligger helt naturlig for barn å slå, det må faktisk læres at det ikke er akseptabelt og det er ofte derfor man ser unger som lugger/drar/klapser til dyr og hverandre i barnehagen.
Alt må læres og det viktigste er at uønsket oppførsel får en uønsket konsekvens. Å miste temperamentet som forelder er ikke akseptert, det er helelr ikke lønt, men jeg tror at jo mer man lærer barna mens de enda er små jo mer har man igjen for det senere.
Det skaper trygge og glade barn det å ha faste rammer, regler og en regelmessig tilværelse å forholde seg til. Rutiner gir trygghet... nesten som med hester :)

Nimbus
09-02-2011, 12:25
Å fy, den filmen der ble jeg skikkelig kvalm av! Takke meg til en ørefik eller et klaps på rumpa i ny og ne... Ikke at jeg synes det er ok eller en god løsning, men dette her var jo terror, ungen er jo pisseredd psykobitchen.

Ellers litt enig med den andre siden her også. Det går faktisk litt for langt det med at man aldri aldri aldri skal være fysisk mot et barn. Barn vet det, og mange utnytter det. En lærer har ikke lov å holde fast et hysterisk barn i armen en gang, det blir for dumt. Og jeg synes det er stor forskjell på å smekke til en 5 åring som har vært rampete, og en 15 åring som har gjort noe alvorlig...

tipsy
09-02-2011, 12:47
Men hvorfor i all verden skal man slå?!

Harneshaug
09-02-2011, 12:53
Det er ingen som sier man skal slå men du kan komme opp i situasjoner som krever litt sterkere tiltak enn formaninger.
Det er ikke alltid nok å sette seg rolig på gulvet og ta en "Nå skal du høre her...." når storebror bruker hodet til baby lillesøster som fotball..... for 5 gang?

tipsy
09-02-2011, 14:04
Det er ingen som sier man skal slå men du kan komme opp i situasjoner som krever litt sterkere tiltak enn formaninger.
Det er ikke alltid nok å sette seg rolig på gulvet og ta en "Nå skal du høre her...." når storebror bruker hodet til baby lillesøster som fotball..... for 5 gang?

Akkurat den situasjonen har jeg ikke vært i, men vet likevel at jeg aldri noen sinne kommer til å slå mine barn. Og jeg synes ikke det er greit i det hele tatt.
Hvordan lære storebror at ikke han får slå storesøster når mamma/pappa slår?!

T.B.
10-02-2011, 00:52
Min datter gikk i en fin barnehage som hadde nulltoleranse for at ungene var slemme mot hverandre.
Da hun begynte på skolen, kom hun en dag hjem med en diger kul i panna - og kunne forklare:
"Jo, en gutt slo meg med en spade - og han gjorde det med VILJE!"
Det var litt av et sjokk for henne.
Så det er nok forskjell på oppdragelse, ja.

Harneshaug
10-02-2011, 00:56
Nei Tipsy, jeg sier jo at man ikke skal slå, men har du et forslag til hvordan løse situasjonen? Å fjerne barnet, distraksjon, time out og div har selvsagt vært forsøkt, det tar en som en selvfølge.
Poenget er at det er faktisk farlig for lillesøster som skal brukes som prøveklut for oppdragelse og for de som er så naive å tro at slikt gjør ikke barn... :D
Jepp det gjør de, oppdragelse eller ikke. Alle er forskjellige, enkelte er tiltrukket av mer fysisk utfoldelse enn andre og hva gjør man da?

MariaR
10-02-2011, 01:18
http://www.youtube.com/watch?v=jIjQ2Num_9w

Jeg lurer på hva dere synes om DENNE videoen? Jeg får inntrykk av at alle her er i mot mishandling, og det å slå et barn. Men denne videoen viser både PSYKISK og FYSISK avstraffelse som gjør meg direkte kvalm. Da jeg så denne, fikk jeg vondt overalt, og begynte å gråte hysterisk. Det er på en måte mobbing, og det er dette som gjør at folk lett kan bli mobbere senere i livet, for åta ut sin aggresjon på andre.

Nå fikk jeg vondt i magen! Stakkars lille unge! :( Kan da ikke ha vært gamle karen!? Det er nesten så jeg syns lærerne er med på "mishandlingen" på passiv måte, ved å faktisk varsle hjem etter slike dager på skolen, om de har så mye som litt aning på hvordan konsekvensene er hjemme, og litt må de nå ha, om de har øynene og hjernen plassert i hodet..
Jeg jobber selv på barneskole, og er enkelte barn vi er veldig sellektive hva vi forteller hjem og ikke, fordi vi ser på barna at ting kanskje ikke er helt som de skal, og vi frykter konsekvensene hjemme er i hardeste laget..

Og de som er for fri oppdragelse skulle hatt en obligatorisk mnd. å jobbet på en barneskole, så hadde de nok snudd fort..

T.B.
10-02-2011, 05:23
En gang på 70-tallet tok jeg pedagogikk grunnfag, og hadde bla forelesninger av anerkjente psykologer.
På denne tiden var det "peace & love og fri barneoppdragelse" - og en psykolog fortalte om en familie han kjente som praktiserte dette - og han sa noe sånt som dette, etter at han hadde vært i et middagsselskap:

"Ja, ungene herja, hylte og løp rundt som gale, svingte seg i taklampene, rappa mat fra alles tallerkener, lempa alle skoene våre ut på gården, og jakker og skjerf etter - og det var vinter. De dro katta i halen og spiste maten til bikkja. MEN - da en av småjævlene hadde krøpet under bordet og knyttet skolissene mine sammen, så jeg gikk i gulvet med et brak - ja DA sprakk jeg, og skjelte ungene ut etter noter, med alt de hadde gjort, som etter min mening ikke var akseptabelt. Ungene sååå på meg med stooore øyne, da de aldri hadde hørt et ord om at det de gjorde ikke var heeeelt greit. Foreldrene så sjokkert på meg. - Men etter et par uker kom de og takket meg - for ungene hadde plutselig begynt å "oppføre sæ"...."
Glemmer aldri den forelesningen.

Ikke at jeg har sett så mye på Supernanny - men man gjør seg jo sine tanker.

tipsy
10-02-2011, 09:23
Nei Tipsy, jeg sier jo at man ikke skal slå, men har du et forslag til hvordan løse situasjonen? Å fjerne barnet, distraksjon, time out og div har selvsagt vært forsøkt, det tar en som en selvfølge.
Poenget er at det er faktisk farlig for lillesøster som skal brukes som prøveklut for oppdragelse og for de som er så naive å tro at slikt gjør ikke barn... :D
Jepp det gjør de, oppdragelse eller ikke. Alle er forskjellige, enkelte er tiltrukket av mer fysisk utfoldelse enn andre og hva gjør man da?

Jeg vet helt ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort... selvfølgelig skal man ikke la barn være voldelige mot hverandre... men jeg hadde nok prøvd snakk, time-out. Ta fra goder osv hvis det ikke ble noen bedring.Jeg han godt ta jentungen i armen å si "nok er nok", men derfra og til å heve armen, om det så "bare er et knips" er et helt hav for meg. Jeg ser ikke behovet og heller ikke nødvendigheten. Jeg har ikke stor erfaring å skryte på meg med barn, har kun min flinke datter på 4 år. Og vært borti noen av mine venners... men det utrolig hva man kan få til ved tålmodighet og grensesetting. Uten at jeg aner noe fasit på noe, eller har nevneverdig erfaring å flagge med....

emilie75
10-02-2011, 12:33
Har gutten
ad/hd?? Eller psykisk syk på en eller annen måte. Han høres veldig sånn ut, hvis ikke foreldrene er gale. Helt klart at familien trenger hjelp og lokal samfunnet trenger beskyttelse fra han. Vet ikke om barnevernet hjelper, men gutten trenger opplagt profesjonell hjelp, før noen flere blir skadet. (Dyr, mennesker) Om et år er han kan han vel bli straffet for sine handlinger? Uff tragisk for dere som opplever dette barnet.

Godt å se at noen faktisk ser disse signalene når de leser om denne gutten. Dette var også min første tanke. Rett og slett fordi jeg selv har en sønn(snart12 år), med Hyper kinetisk ADHD. Han eier ikke impuls kontroll, selv ikke med medisiner. Hos han ligger alt på å måtte lære alt på nytt, og sakte. Det er en H******S læringsprosess, som dessverre utsetter andre barn og voksne for hans ukontrollerte fysiske utbrudd. Her er skjerming alfa og omega, og det krever en vanvittig innsats fra skolen sin side. Jeg er jo ikke i stand til å være med han på skolen...
Så kan dere jo selv tenke dere, hvor vanskelig det er å holde seg i skinnet, når gutten har fullt raseri utbrudd-kaster ting, sparker, slår, klyper og banner.... Det er fryktelig vondt å se, og river ett mamma-hjerte i fillebiter..... MEN jeg kan til dags dato si at jeg ALDRI har lagt en hånd på han under disse utbruddene. Jeg setter meg ned med han(hvor enn det måtte være), og holder han fast. Dette er ikke en løsning jeg synes er bra, men det trygger både meg og han(og andre i nærheten) å bli skadet. For når utbruddene er over, så synker han sammen i dyp fortvilelse, skam og sorg over hvordan han har oppført seg.

Det finnes ingen oppskrift på hvordan man skal oppdra barn. Selv mener jeg at man må se hvert enkeltes barns behov an. Alle kan ikke "slåes under en kam".

Jeg har flere ganger måtte fysisk sette meg på hendene mine, når tenårings datteren i huset setter i gang med sine aller verste tenårings fakter.... Det er ikke lett å være foreldre, man vil jo bare barnas beste alt i alt ;)

michel
12-02-2011, 20:25
Stakkars lille gutt, kjente jeg ble skikkelig dårlig, noen foreldre trenger virkelig å lære hva de skal gjøre og ikke gjøre når de kokker over. Lurer egentlig på hvordan hjem mammaen kommer fra, hun kan da ikke ha det godt med seg selv. Hvis hun ikke er psykopat noe som er sannsynlig??? Tragisk at noen barn skal oppleve dette til hverdags, de blir jo ødelagt for resten av livet sitt. Så at han var adoptert, mulig derfor moren ikke har kjærlighet til han, hevner seg på han siden hun ikke får egne barn?

michel
12-02-2011, 20:28

Farlig situasjon, da blir man nok rådvill hva man skal gjøre. Noen barn har en sånn måte å være på dessverre, trist men sant.