PDA

Se full versjon : Matlei.... What to do??

Sara&Korak
12-01-2007, 17:59
Korak blir nå fôret med bare betfiber (3 dl før det legges i vann), b-vitaminer og salt 2 ganger for dag. Skal egentlig gi havre og olje i tillegg... men oljen fryser og havren vet jeg ikke om han reagerer på... enten så er det multitilskuddet eller havren han får proteinkuler av i huden.... Huff, jeg blir forvirra.

Før fikk han Champion Energi og da slukte han nesten alt i et jafs.... Mens nå er det visst så kjedelig å spise opp maten sin, det er liksom så bløtt.. Ingenting å tygge på. Når jeg legger i vann tar jeg 3 dl betfiber + 1,5 liter vann.. Slik det skal være. Skal det ikke??
Alt er liksom bare grøt, og nå er det bare høy som er godt.. .

Så, hva skal jeg gjøre??

AnnikenB ??
Anyone??

Edit: Mer tekst

Ingvild
12-01-2007, 18:51
Jo, det hørtest ganske rett ut ja. Dersom han et den andre maten er det vel ikkje noko problem med tennene, så det er vel bere apetitten. Du kan ikkje prøve å legge til litt gulrøtter etc i fôret då, og sjå om han et alt då? ;-)

Torhild
12-01-2007, 19:21
Katie var også drittlei av betfor en periode, så jeg kuttet de ut en liten uke, og så begynte jeg på igjen. Da spiste hun. Men jeg pleier alltid å ta en halv liter kraft oppå, slik at det blir litt tyggemotstand også, ikke bare grøt. Hva med å kutte opp en gulerot eller et eple å ha oppi? Da kommer nok apetitten tilbake =)

IngvildK
12-01-2007, 20:04
Enig med de andre her, putt oppi noe som gir litt tyggemotstand :) Ikke så moro for deg å spise risengrynsgrøt hver dag, ikke sant? :mrgreen:

Sara&Korak
12-01-2007, 23:04
Tusen takk for svar! :-D
Skal prøve å ta litt gulrøtter og slikt oppi :-)

Sara&Korak
12-01-2007, 23:05
Har noen noe erfaring med gull?

lillings
12-01-2007, 23:14
Kan også knekke opp litt knekkebrød i tillegg til gulerøtter og epler. Det synes ihvertfall hesten min er godt. Også er det mange hester som liker at det smaker litt av grøten, hva med å ha i litt hvitløkspulver(kan jo kjøpe sånn stor krydderdings på europris, veldig billig. 10 kr eller noe betalte jeg for min)? Bare for smakens skyld?

Sara&Korak
12-01-2007, 23:16
Jeg har hvitløkspulver i stallen jeg.

OT: kan en hest få proteinkuler i huden av multitilskudd?? Eller er det havrens "skyld" ?

Therese
13-01-2007, 01:55
Begge mine to er gal etter gull, både tørt og vått. Men de er ikke akkurat kresne ;-)

Marte+Quicky
13-01-2007, 19:07
Røste Bo her på stallen får gull og havre...

Sara&Korak
13-01-2007, 22:06
Hva inneholder gull egentlig?

Ragnhild
13-01-2007, 22:12
Knekkebrød ja, sannelig. Det var en god idé! Billig og bra!

Lenech
13-01-2007, 22:14
Gull inneholder vel mais, havre og melasse? Eller blander jeg alt sammen nå? Er vel noe annet snadder oppi der også..?

Sara&Korak
13-01-2007, 22:19
Æsj, inneholder det havre ;/
Jeg tror ikke Korak tåler havre.¨...

Torhild
14-01-2007, 00:22
Nei, gull inneholder ikke havre tror jeg...

Sara&Korak
14-01-2007, 00:30
Snakket med AnnikenB og hun sa jeg kunne prøve, Green Power (var det det??) som jo er Lucerne.... Men så er jo jeg så dum at jeg ikke evt hva det er, kan noen forklare meg??

Eva
14-01-2007, 06:26
Er ikke havre i gull nå, men det var det i begynnelsen. Er noe pelletsgreier, valset bygg, maisflak....(se på FK sine sider, er vel noe innholdsfortegnelse der)

Kanskje du har for mye vann på betfôret? Tøm av det overflødige når det er ferdigsvellet?

Lucerne er en gresstype. GreenPower er tørket lucernehakk med div tilsetninger.

Sara&Korak
14-01-2007, 17:10
Er ikke havre i gull nå, men det var det i begynnelsen. Er noe pelletsgreier, valset bygg, maisflak....(se på FK sine sider, er vel noe innholdsfortegnelse der)

Kanskje du har for mye vann på betfôret? Tøm av det overflødige når det er ferdigsvellet?

Lucerne er en gresstype. GreenPower er tørket lucernehakk med div tilsetninger.

Ført hadde jeg 1 del betfiber + 5 deler vann.. Det ble for grøtaktig så jeg tok 1 del betfiber og 3 deler vann. Det som er problemet er at han nesten ikke vil spise det.... Er på en måte ikke noe å tygge på..

Eva
14-01-2007, 20:20
Åja, du bruker betfiber og ikke betfôr (det ble litt sent inatt ;))

Jeg ville puttet noe annet oppi sammen med betfiberet, jeg synes det ser litt trist ut selv, men vi har brukt det sammen med havre og pellets og blandet godt før servering.

Om du ikke vil gi mer kraftfôr er lucerne/green Power fint å blande i for å få litt mer konsistens på maten.

FK selger også lucernepellets fra Kvärnbyfoder som man evt kan blande en dl av oppi med betfiberet? Vær isåfall obs på at lucernepelletsen suger til seg mye vann, slik at det hele ikke blir for tørt igjen.

Sara&Korak
14-01-2007, 20:32
Er det mer å tygge på i betfôr da?

Eva
14-01-2007, 22:31
Betfor er seige trevler etter at det er bløtet. Betfiberet har de vel malt opp og pelletert? Begge deler er laget av roesnitter, et avfallsprodukt fra sukkerproduksjon. Men betfiber er mer bearbeidet enn vanlig betfôr.

Therese
14-01-2007, 23:09
Kan ta med lappen som fulgte med gullet og skrive av.

Det er i allefall 2,5 % melasse, noe som er for mye etter min mening. Men så lenge jeg synes det fungerer bra til hesten får det bare være til jeg lærer meg mer om fòring.
Det er ikke havre i gull nei.

Kristine-
15-01-2007, 14:57
Hva med å prøve Speedi-beet? Vet om flere hester som har vært matleie og som har begynt å spise mer når de ble fôret på dette.

Sara&Korak
15-01-2007, 16:13
Hva med å prøve Speedi-beet? Vet om flere hester som har vært matleie og som har begynt å spise mer når de ble fôret på dette.

Ingen FK-butikker som selger det her jeg bor...

Andrea & Bajas
16-01-2007, 23:53
Daytona får bare vanlig komplett, og når jeg blander det ut så hun får i seg litt ekstra veske, kan hun ikke vente med å spise. Slafser om en gris. Og da er det ikke tyggemotstand i det hele tatt. Hester er forskjellige gitt... ;-)

Carpe Diem
17-01-2007, 03:23
Den ene hesten min blir også fort matlei.

Derfor får han gull i en krybbe og komplett i en annen. For han er så kresen at han sorterer ut pelletsen før han spiser gull. :roll:

Når han var skikkelig matlei raspet jeg en gulrot eller to å blandet i både det tørre foret og betforet. Å da gikk det ned på høykant. :smile:
Hjalp nemlig ikke å kutte opp gulrøtter i biter, for da bare spiste han gulrotbitene.

Et annet tips er å ha raspet gulrot i betforet når det står til "utvanning", for da får det mer smak ;-)

Et alternativ er jo å blande litt gull eller pellets i rett før han får det.

Noe annet jeg også bruker å gjøre med betforet er at jeg tar litt mindre vann til å begynne med, og ca 10-15 før han får det har jeg oppi skikkelig varmt vann, sånn at han får varm mat, det faller som oftest i smak.

Lykke til med din matleie hest! håper du finner en måte å få han matglad igjen :mose:

Bee
17-01-2007, 13:15
Du kan lese om Gull på FK sine sider:
http://www.fk.no/imagecatalogue/imageview/3952/?RefererURL=/article/articleview/2294/1/367/

Ellers vil jeg anbefale MacroGard Equimune som du får kjøpt på FK. Dette er fôrtilskudd som spesielt hjelper for immunforsvaret, men kan brukes mot alt fra stress - transport - aldring - laktasjon - magesår etc.
En hest som stallen fikk dette mot magesår, den ble frisk og sluttet å få fôrtilskuddet. En stund senere sluttet hesten å spise, og etter en stund hvor de hadde prøvd det ene og det andre for å få hesten til å spise begynte de med Equimune igjen, og jammen begynte ikke å hesten å spise igjen også.

Har hørt om flere lignende tilfeller, så tror ikke at det bare er tilfeldigheter lenger.. Vært å prøve i alle fall ;-)

Sara&Korak
20-01-2007, 21:53
Har prøvd nå med hvitløk, sånn knekkebrød greier og gulrøtter. Han ble bedre. Har kutta ut havren nå, så vi får se om kulene forsvinner... ;-)

Sara&Korak
24-01-2007, 14:19
Tror også en av grunnene er at maten var kald, altså frosset. Skal ta maten hjem, lage det her hjemme og ta det med til han.. Da spiser han sikkert opp maten sin :-)