PDA

Se full versjon : Betfor vs. betfiber

Astrid
12-01-2007, 17:10
Hva er egentlig forskjellen på betfiber og betfor? Da mener jeg betfor kjøpt hos FK, ikke speedibeet..
Er det noe forskjell på bløtleggingstid og mengde vann? Betforet jeg bruker nå er det 3 deler vann til 1 del betfor..
Noe forskjell på stivelsen og slike ting?

Eva
12-01-2007, 17:19
Betfiber ser ikke ut som avklippete kroppsdeler når det er oppbløtet :)

Videre er det vel tilsatt noe olje, samt urter.

Betfiberet oppgis til hvor mange liter vann til en liter betfiber, men erfaringsmessig blir det veldig flytende, så jeg har brukt en liter mindre vann enn i oppskriften. Har ikke tatt tiden på verken vanlig betfôr eller betfiber, men legger det i vann når jeg kommer i stallen, og lager til fôret før jeg går.

Anniken B
12-01-2007, 18:13
Betfor er også tilsatt endel sukker i form av melasse (opptil 35% av total vekt), betfiber har veldig lavt sukkerinnhold, bare 4%. Betfiber sies å skal bløtlegges i 3-4 timer, og da med blandingsforhold på 1:5, men det er ofte litt mye vann, så beregn litt mindre og bruk litt sunn fornuft. Jeg pleier å la det stå litt lenger også.

~Anniken

Ingvild
12-01-2007, 18:49
Eg har akkurat begynt å gi Lassi betfiber. Det bruker omlag 2 timer på å suge opp vatnet, kjem an på kor mykje betfiber ein blauter opp.

Kaja
12-01-2007, 22:38
Jeg forer med betfiber, og Meeg elsker det!
Hun får det mellom 1700 og 1900 hver dag, og jeg pleier å blande det kvelden før, siden det er så kaldt nå, så holder det seg! :smile:

Jeg hadde planer om betfor, men takket være forumet her ble det betfiber, ettersom det er mer sukker i betfiber.
Så det er supert at vi har dette forumet å lese/spørre på! :-D

Ragnhild
13-01-2007, 03:55
Jeg hadde planer om betfor, men takket være forumet her ble det betfiber, ettersom det er mer sukker i betfiber.
Så det er supert at vi har dette forumet å lese/spørre på! :-D

Her mente du vel "ettersom det er mer sukker i betfor"? Jeg fôrer også med betfiber, og det ser ut som om det er noe Janko liker.

Kaja
13-01-2007, 10:17
Ops! Mente sukker i betfor ja! :oops:

Nina & Flight
03-02-2007, 01:30
Ja vil anbefale betfiberet jeg også, men nå som jeg bor i scotland har de 2 å velge mellom, speedibet (som det sies 10 min, men BØR IALEFALL stå i 20 min) og et som må stå i 24 timer.. men det ble litt for lenge for meg..

Men det er en skikkelig merkelig form på det.. ser ut som brun/grå frokostblanding (cornflakes) Litt morsomt egentlig :smile:

Astrid
03-02-2007, 17:11
Ja vil anbefale betfiberet jeg også, men nå som jeg bor i scotland har de 2 å velge mellom, speedibet (som det sies 10 min, men BØR IALEFALL stå i 20 min) og et som må stå i 24 timer.. men det ble litt for lenge for meg..

Men det er en skikkelig merkelig form på det.. ser ut som brun/grå frokostblanding (cornflakes) Litt morsomt egentlig :smile:

Er ikke Speedibeet betfor..?

Nina & Flight
03-02-2007, 19:24

Er ikke Speedibeet betfor..?

Jo, det eneste forskjellen tror jeg er tiden.. Trenger bare å stå i 10min ifølge pakkningen, men jeg har den ialefall i 20 min for å være på den sikre siden ;-)
Så er det jo formen som er anderledes;) det ligner mer på betfiberet enn betforet når det er oppløst! :smile:

crusabell
07-02-2007, 14:24
bruker vanlig betfor jeg. avklipte kroppsdeler,hehe:) måtte le av den. synes det fungerer helt fint,selv om det ikke er like sundt som betfiber.