PDA

Se full versjon : Betale med pay pal eller bankkort/kredittkort?

Hanne
27-12-2010, 00:02
Noen som vet om det lønner seg å betale med pay pal eller med bankkort/kredittkort når man handler i utenlanske nettbutikker?

Kommer vel an på hvilken kurs banken en har bruker og slikt. Men jeg mener å huske at pay pal tok en noe høy kurs sist jeg betalte med det. Det blir jo trekt fra bankkontoen min det også, men virker som pay pal bruker egen kurs? Noen som har greie på dette? Er så lite smart på slike ting.

Endte opp med å betale med Master carden denne gangen. Bestilte en god del akvarieutstyr fra Tyskland til meg selv og en venninde. Har sittet i flere timer med denne ordren, så er litt surrete i hodet til å tenke klart akkurat nå. :p

Nina
27-12-2010, 00:29
Har ikke opplevd at kursen har vært høyere med Pay pal, så bruker alltid det om det er mulig. Veldig enkelt og greit.

xmiriam
27-12-2010, 03:37
Jeg har heller ikke opplevd at kursen er høyere på PayPal enn den "offesielle", så jeg bruker helst det. Enkelt og greit, og jeg slipper alt surret med kortnummer osv. Dog, skulle du bli svindlet, er det større garanti for at du får pengene igjen om du betaler med et visakort, istedenfor gjennom paypal.

Hanne
27-12-2010, 10:05
OK. Jeg regnet litt på det, og i følge den valutakalkulatoren på sidene til banken min, så ble pay pal sin kurs bitte litt høyere. Sparte vel en 60 kr på de nesten 3000 kr jeg bestilte for. :p Men pengene har ikke blitt trekt fra kontoen enda, så vet ikke om det stemmer.

Det aller sikreste er vel å betale med Master card? Der dekker de alle tap om man blir svindlet, og de krever inn pengene for deg. Med vanlig visa må en vel selv kreve inn pengene...

xmiriam
27-12-2010, 11:41
Neida, Visa gir deg pengene tilbake, og går som "torpedoer" selv. Mormor ble svindlet fra seg alle pengenne hun hadde på kortet for noen år siden, og fikk alt tilbake i løpet av et par dager fra Visa ;)

Hanne
27-12-2010, 12:10
Ja, men det gjelder vel ikke hvis du forhåndsbetaler varer og du f.eks ikke får varene? Er jo noe annet om noen går inn å tømmer hele kontoen uten ditt samtykke? :p

Nikita
27-12-2010, 13:43
Jeg trodde det bare var kredittkort som "huntet" etter pengene hvis man blir lurt... Altså ikke vanlig bankkort, visa etc... Det er det gubben har sagt :D

Hanne
27-12-2010, 13:55
Jeg trodde det bare var kredittkort som "huntet" etter pengene hvis man blir lurt... Altså ikke vanlig bankkort, visa etc... Det er det gubben har sagt :D

Ja, det er det jeg også mener. :)

Hofdi
30-12-2010, 15:20
VISA er vel kredittkort det også? Jeg har i alle fall et VISA kreddittkort.

tigergutt
30-12-2010, 16:48
Bruker alltid Pay Pal og det stemmer at kursene der alltid er noe høyere enn i banken.