PDA

Se full versjon : hvem har ansvaret om forrytter skader seg under tur med din hest?

Gustur
26-12-2010, 18:32
Lurer på dette, og hvilken forsikring som evnt dekker. har forrytter til min hest, og lurer på hvem som har ansvaret om det skulle skje noe? hesten er selvsagt forsikret, men hva dekker rytteren?

julnil
26-12-2010, 18:39
Rytter får forsikre seg selv, ingens ansvar i den forstand
Fórrytter må tegne seg en personforsikring om vedkommende vil være forsikret ved invaliditet/død

Nina
26-12-2010, 18:39
Vet ikke alder på fôrrytter, men foreldre har som regel forsikring på sine barn. På stallen der vi står har stalleier en forsikring som dekker om det skjer noe med oss som driver der,men hva slags forsikring det er vet jeg ikke.

Kakemonsteret
26-12-2010, 18:47
Har ikke forrytter pdd. men når jeg hadde forrytter hadde jeg kontrakt der det sto at om forrytter skadet seg, var jeg ikke erstatnings pliktig (eller hva man skal si), vill ikke ende opp med ei regning på to millioner siden forrytter var uforsiktig med ridning på glatta...

julnil
26-12-2010, 18:54
Vet ikke alder på fôrrytter, men foreldre har som regel forsikring på sine barn. På stallen der vi står har stalleier en forsikring som dekker om det skjer noe med oss som driver der,men hva slags forsikring det er vet jeg ikke.

Stalleier kan ikke ha en personforsikring på dere uten at dere har samtykket skriftlig.
En annen sak er at den som holder forsikringen, er det som får utbetalt pengene om noen skulle skje, altså ikke nødvendigvis den som opplevde ulykken.

F.eks om jeg tegner en personforsikring på min mann (som han må samtykke til), og noe skulle skje med han, så er det jeg som får pengene utbetalt, ikke han.

Nikita
26-12-2010, 22:21
Lurer på dette, og hvilken forsikring som evnt dekker. har forrytter til min hest, og lurer på hvem som har ansvaret om det skulle skje noe? hesten er selvsagt forsikret, men hva dekker rytteren?

Forrytter har alltid måtte stå for forsikring selv, i alle fall det jeg har erfart. Jeg har alltid et punkt i kontrakten der det står at de har ansvar for seg selv og eventuelle skader, altså at jeg ikke er erstatningspliktig hvis ulykken skulle være ute.

tipsy
26-12-2010, 22:33
Stalleier kan ikke ha en personforsikring på dere uten at dere har samtykket skriftlig.
En annen sak er at den som holder forsikringen, er det som får utbetalt pengene om noen skulle skje, altså ikke nødvendigvis den som opplevde ulykken.

F.eks om jeg tegner en personforsikring på min mann (som han må samtykke til), og noe skulle skje med han, så er det jeg som får pengene utbetalt, ikke han.

Arbeidsgivere er jo pliktet til å ha forsikring som dekker arbeidstagere.... jeg ha aldri skrevet under på det, men er jo forsikret? Kansje annerledes når man er ansatt?

De som holder på med mine hester er forsikret gjennom forsikringen jeg har på hestene. Både skade på eiendom og personer utført av forsikret hest.

julnil
26-12-2010, 22:48
Arbeidsulykkeforsikringer er noe annet ja. Der har jeg forsikret meg selv (om du skjønner), bare at det er jobben som har tatt seg av det, samt betaler for polisen.

tipsy
26-12-2010, 22:54
Men på en bedrift der det jobber mange, hundre mennesker fikser bedriften alt med dette... Mulig de kan bruke samme regelverk på en stor stall? At utbetalinger går gjennom forsikringstager, fordi det er det forsikringstager har forsikret seg mot? Altså ulykker i dems anlegg som de kan komme til å stå ansvarlige for? (Jøss, så god jeg er på å forklare mine eminente tanker:p)

Nina
26-12-2010, 23:12
Har ikke skrevet under på noe, men ble informert om at forsikring dekket de på stallen, og har værtslik på flere staller/ridesentre der jeg har drevet uten at jeg har skrevet under på noe som helst.

Ellers har jeg også i kontrakt med mine fôrryttere at ridning/håndtering er på eget ansvar.

julnil
27-12-2010, 00:13
Isåfall ville det vært en interessant forsikring, om stalleier kan forsikre alle leietakere.
Kan du finne mer ut om denne Nina? Hva den heter, hvem som tilbyr den, og hva som er forsikret?

T.B.
27-12-2010, 01:05
I min fòr-rytteravtale står det klart at fòr-rytter er forsikringsmessig ansvarlig for seg selv, og foreldre til de under 18 må skrive under på dette.
Hvis det blir skade på hesten, er den forsikret hos meg, som eier, men hvis det er spørsmål om "uaktsomhet" hos fòr-rytter, må situasjonen avklares.
Har heldigvis sluppet å bekymre meg - enn så lenge.

Anita&Svarten
27-12-2010, 01:14
Ringte forskjellige forsikringselskap nå i vinter. Som privatperson skal rytter selv ha ulykkesforsikring, mens eier står for ansvarsforsikring(hos de fleste fulgte dette med i innbo). Var man næringsdrivende(rideskole feks) måtte man ha ulykkesforsikring på rytter.

Nina
27-12-2010, 10:32
Isåfall ville det vært en interessant forsikring, om stalleier kan forsikre alle leietakere.
Kan du finne mer ut om denne Nina? Hva den heter, hvem som tilbyr den, og hva som er forsikret?

Ja, jeg kan spørre stalleier neste gang jeg snakker med henne.:) Hun nevnte det bare da jeg flytett dit,men tenkte ikke noe mer over det da jeg har egen forsikring. Mulig det er noe lignende som idrettslag har? Der er jo utøverne forsikret, søsteren min fikk i hvert fall igjen en del da hun skadet seg under fotballkamp.

Gustur
27-12-2010, 12:15
for å avklare noe. har en privat stall hjemme med to egne hester, og en utleieboks. har ikke skrevet noen kontrakt med min forrytter, hun kommer bare når det passer. vanlig at foreldre forsikrer sine barn, men det vet jeg jo ikke i praksis om hun er. hun er 15 år. men skal sjekke om min innboforsikring kan dekke det, evnt høre med forsikringsselskapet mitt. tror ikke hesteforsikringa dekker annet enn på hesten.

Snofte
02-01-2011, 18:31
Jeg er fór rytter og har forsikring selv, hesteeier har forsikring og dekker hesten, jeg dekker meg selv. Noe jeg syntes er helt rimelig siden ehsteeier ikke kan følge emd alt jeg driver på med. Hadde vært litt merkelig om hesteeier skulle forsikret rytter, da trur jeg mange kun ville gått med på rolig skritting på banen. Mine foreldre har forsikring på meg og hesteeier på sin hest. Altså vis jeg skader hesten evd ulykke på tur kan ikke jeg lastes heller emd forsikring. En helt grei måte og gjøre det på syntes jeg, at man tar ansvar for sin ''egen'' ting!

Gustur
02-01-2011, 20:33
jeg er helt enig, det høres fornuftig ut:)

Tinemon
20-04-2011, 18:21
Noen som har lyst til å dele sin forrytter avtale, eller sette opp punkter som er viktige å ha i en forrytter avtale? Må skrive en med den nye forrytteren her,men er usikker på om jeg får med alt som er greit å ha med. Så alle forslag mottas med takk:-))).

Tibia
23-04-2011, 10:05
Hestenes eier er ansvarlig uansett. En kan skrive så mange avtaler en bare vil, disse er ikke juridisk gyldige og er ikke verdt papiret de står på om noe skjer. Dette var beskjeden jeg fikk når jeg forhørte meg med mitt forsikringsselskap.

Lov om skadeerstatning §1.5
Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

Skulle jeg hatt forrytter så hadde jeg diskutert jussen med en advokat.

nanoq
23-04-2011, 10:58
jeg lurer ofte på hvorfor man i det hele tatt skriver kontrakt. halvparten av hva som står i de er jo aldri gyldig jo O_o....

T.B.
24-04-2011, 02:14
Jeg begynte med fòr-ryttere for ca. 25 år siden.
Stalleier der jeg selv hadde vært fòr-rytter 15 år tidligere hadde en fòr-rytter-avtale, som mine foreldre måtte undertegne, men tenkte ikke på å ha egen fòrrytter-avtale, før denne episoden, for ca. 20 år siden:

To venninner hadde hver sin hest på fòr, men disse hestene likte ikke hverandre, og vi heste-eiere visste dette, og gav KLAR beskjed: "S må gå bak F, og hold GOD avstand". Det gikk bra lenge, men så fant jentene ut at de skulle ri om kapp, og da S tok igjen F, og skulle passere, slang F ut et bakbein mot S, og traff min fòrrytter midt på leggen. Hun datt av, og opp på gården kom F med tårestrømmende rytter og S uten. Jeg var tilfeldigvis - og heldigvis - i stallen, og kjørte med bil til oppgitt sted for avramlet rytter. Hun hadde tydelig vondt i beinet, og oppe i stallen måtte jeg klippe av henne de kliss nye ridestøvlene (heldigvis gummi), før jeg kjørte henne til legevakten. Brukket leggbein. Foreldrene var varslet og møtte oss på legevakta, og tok gipset datter med hjem.
Spørsmålet som da reiste seg var: Hvem har skylda, hvem skal betale (for ridestøvlene)?
1. Eier av hest F?
2. Fòrrytter på hest F?
3. Fòrrytter på hest S?
4. Eier av hest S (som hadde ødelagt ridestøvlene)?

Da historien om kappridningen kom for en dag, ble vi heste-eiere "frikjent", og jentene fikk høre litt om at man bør ta råd fra andre alvorlig. Foreldre til rytter på S fikk faktisk igjen penger for ridestøvlene på sin forsikring.

Siden hesten S var terapihest, kunne fòrrytter ri igjen etter kort tid - med gips.
Fòrrytter på F byttet fòrhest - til en hest som var venn med S - og jentene kunne igjen ri på tur - sammen.

Etter denne episoden utformet jeg en fòrrytter-avtale, som alle foreldre siden har skrevet under på - og det har aldri vært noe problem. Men så har det ikke vært tilsvarende dramatiske hendelser siden - men jeg har fortalt om denne episoden til foreldre som spør om dette med forsikring og ansvar.
Og de har vært hjertens enige i at det er greit å ha en slik avtale.

Tibia
26-04-2011, 17:52
jeg lurer ofte på hvorfor man i det hele tatt skriver kontrakt. halvparten av hva som står i de er jo aldri gyldig jo O_o....

Det kan du si...

hilde&cal
15-07-2011, 14:20
Enig her også, forrytter og den som rir hesten får stå for forsikring sjøl. Jeg holder hesten og hestehengeren forsikret så tillegg plikter alle som rir min hest å bruke riktig fottøy for ridning, hjel, og vest. Og viktigst av alt: jeg slipper ingen på egen hånd på min hest før jeg har forsikret meg om at enkelte håndtere hesten i alle ganarter og kan håndtere den i alle situsasjoner. :)

maiken
22-06-2012, 12:45
Til info: Alle travhester er forsikret mot skade de gjør på andre personer. Uansett om de har gått løp, holder at de er registrert i DNT.

Asa Garsy
28-06-2012, 14:16
Når jeg skaffer meg forrytter eller om noen skal låne hesten min så skjer alt på eget ansvar. jeg har forsikret hest, å personen må ha egen forsikring.

Heffalompen
28-06-2012, 15:35
Om forrytteren er under 18 år så er det vel faktisk i prinsippet hesteeier som har ansvaret dersom ulykken skulle skje. Det gjelder da både for rytteren og evt. materiell (biler, hager, forbipasserende, sykler o.s.v.) som måtte komme til skade mens forrytteren rir. Så det gjelder å være godt forsikret som hesteeier.
Selv om vi har god forsikring, så har vi også her på stallen laget en skriftelig kontrakt med alle som rir her fast (+ naboungene), om at all omgang med hestene skjer på eget- eller pårørendes ansvar dersom vedkommende er under 18 år. Og disse har vi fått signert enten av rytterne selv, eller av de pårørende for de som er under 18.

Det er et kjempe ansvar man har som hesteeier, og det er ikke bare ovenfor hesten. P.g.a. dette får ingen under 18 ri alene på tur her, uansett hvor dyktige de er, og ungene får kun drive med hestene her under tilsyn av en voksen. Ja, jeg tenker nok veldig mye på sikkerheten (kanskje litt for mye iblant), men det gjør man automatisk når man har opplevd så mye med hest gjennom årene.

Et spark i en bil, kan fort koste 10.000,- vis av kroner (da er god forsikring gull verd), men skader på personer/unger kan i værste fall ende med å bli ubetalelig. Enkelte ting kan ikke repareres for penger, og en slik erfaring ønsker man ikke å få. Så å tenke sikkerhet i enhver situasjon, å være føre vare, er et billig tiltak, men man har aldri noen garantier for at ulykker ikke skjer, uansett hvor mye man legger ting til rette og tenker på sikkerheten. Så du tar virkelig opp et kjempe viktig tema her, som mange ikke egentlig tenker så mye over før ulykker er ute.