PDA

Se full versjon : Reise nord eller sør?

anita helen
20-12-2010, 10:16
Da jeg bor på helgeland blir det uansett hvordan vei man kjører langt å komme seg til kåring med lillegutt..
Så derfor trenger jeg litt hjelp til å velge... nordover må jeg opp til bardufoss på nord-norsk hestesenter, dette er i april.
Sørover må jeg til starum eller til rogaland etter det jeg har forstått.. Men har klart å finne ut at vi tar ennten nordover eller starum. Starum er i mars..
Hvem har vert på disse plassene før på kåring? å hvordan er opplegget? er det ryddig og oversiktlig og god inform?

Det er vell i bunn å grunn de samme dommerne som kommer, så sånn sett blir det vell samme greia.

Tenker litt på føret på veiene, er jo en del fint føre nedover og veiene er ok i forhold til nordover. Uansett blir det en lang tur, over 10 timer. begge veier har jeg plass vi kan stoppe på "halv veien" å hvile i en boks og ut å strekke på beina :) Vil jo ikke han skal være utslitt når vi kommer fram heller.

Hva ville dere gjordt? Og har dere vert på slikt arrangsjemang på et av disse plassene?

Vestbø
26-12-2010, 10:08
Jeg har vært både på Starum og i Rogaland. Begge steder er det god oversikt, du får katalog med det du trenger av info i posten før utstillingen. I tillegg er folk veldig behjelpelige med å vise veg og forklare når man kommer på stedet.
Nordover har jeg ikke kjørt vinterstid, men sørover har du flere alternativer - det er ulike fjelloverganger etc, man må bare følge nøye med på værmeldingen.

Jeg har vært på 10-15 timers turer med hest på henger utrolig mange ganger, og aldri opplevd at hesten er utslitt når vi kommer frem. God tid, matpauser og fornuftig kjøring, så slapper hesten som regel godt av dersom den er vant med reising.

anita helen
26-12-2010, 10:42
Ok takk for svar :) det heller nok litt mot at vi kjører sørover grunnet vei og føre på denne årstiden. Min samboer har kjørt en del oppover den veien nå i det siste med vogntog. Er redd for at han skal stivne når han står så lenge på hengern å ikke får strekt på beina.. når vi kjørte i sommer stod han 7-8 timer og da var han litt stiv i bogen når vi kom fram, og dette bemerket self dommeren... mulig om jeg hadde fått varma han litt bedre før han skulle inn i ringen at det hadde vert bedre, da vi hadde litt dårlig tid og dro han rett ut av hengeren og fram for dommeren.. Men man lærer vell så lenge man lever :)

Muzikaa
26-12-2010, 14:04
Du kan kjøre sørover ja, og så kan du jo stoppe innom oss på vei ned :D

anita helen
26-12-2010, 18:27
Det kunne vi gjordt muzikaa , men der har vi allerede avtalt å ta en stopp og muligens overnatting hos hans mor ;) caprice står i klæbu.. kanskje du har sett henne? går med hingsteføll etter Armani i år :)

Inguz
27-12-2010, 05:30
Jeg hadde deff kjørt sørover. Mye verre fjelloverganger nordover, for ikke å snakke om ferga ved Ballangen. Bedre veistandard sørover også.