PDA

Se full versjon : Lånekassen.For et styr!

Gudhild
29-11-2010, 21:36
Jeg forstår virkelig ingen ting,så håper noen andre kansje kan hjelpe meg med akkurat det..

Saken har seg sånn at jeg skulle ta siste året på vidregående og begynte nå i høst.Fikk først beskjed av skolen at jeg var retts-elev,slik at jeg skulle søke som det når jeg skulle søke om stipend/lån av lånekassen.Søkte med en gang jeg begynte på skolen som var to uker etter vanlig skolestart.Fikk da beskjed om at jeg kun fikk utstyrstipend grunnet foreldrene mine tjente for mye.Det er jo greit nok,men når jeg var på yrkes-nm fikk vi beskjed om at det lureste var å ta seg en utdanning først på vidregående for hvis ikke gikk man "glipp" av så mye før man begynte på høyskole.Men om du først har tatt deg en utdanning da(og ikke har oppnådd yrkeskompetanse eller hva man trenger i stedet for studiekompetanse) og skal tilbake på videregående for å få studiekompetanse,så har man jo vanligvis klart seg selv en stund og da stiller jeg et spørsmåltegn hvor lønnsomt det egentlig er,siden uansett alder frem til man blir "voksenopplæring-student",og du går på vidregående så er det foreldrene sin inntekt som avhenger om du får stipend eller ikke...Dette gjelder jo ikke meg,men om noen forstår det,vennligst si i fra:)

Jeg måtte selvfølgelig ha penger siden jeg trenger mat og betaler husleie og slikt,så da skulle jeg søke om lån.Men før jeg kom så langt sa kontordamen at jeg ikke var rettselev likevel,så jeg ringte lånekassen og sa fra med en gang og sendte ny søknad da som ikke retts-elev.Det varte og det rakk med svar,så jeg jobbet hver ledige stund for å være sikker på at det skulle gå rundt.Fikk da svar denne måneden fra lånekassen og var jo kjempeglad for det.

Men så sjekket jeg ut beløpsgrensa og da har jeg plutselig tjent for mye i forhold til å omgjøre 40 prosent av lånet til stipend.Dette synes jeg var litt spesielt siden jeg har jo hatt inntekt inntil jeg begynte på skolen og de fleste tjener jo over 130.000 i løpet av 8 måneder.Dessuten så der jeg jobber så får vi ikke lønn første månedene,så november og desember-lønningene mine kommer på inntekt for 2010.Dette er jo fryktelig dumt,siden da teller jo ikke november og desember dette året i stedet når jeg har tjent betraktelig mindre.Ringte jo da lånekassen for å høre om dette var riktig i og med at jeg hadde jobbet våren 2010.Å joda,sånn var det.Uansett hva jeg spurte om fikk jeg kun til svar at det var sånn departementet hadde bestemt at det skulle være.Jeg tror egentlig ikke vi forsto hverandre så godt heller,da desverre personen jeg pratet med ikke snakket godt norsk.Ikke misforstå,er veldig glad for at vi har utenlandsk arbeidskraft,men synes det blir litt vanskelig når de har en sånn jobb.Gikk da inn på lånekassens sider igjen for å regne ut hvor mye jeg måtte betale tilbake,å da ble det spurt om jeg hadde jobbet våren 2010 noe jeg hadde gjort.Å når jeg da skrev ned beløpet jeg hadde tjent,så trakk dem ikke noe av stipendet..Jeg skjønner faktisk ingen ting.Er det noen som forstår dette om jeg blir trukket eller ikke?

Issa
30-11-2010, 10:27
Em nei.. Jeg er ikke sikker på om lånekassen forstår de greiene sine selv. Ring en gang til, kanskje du får en litt mer.. forståelig person å snakke med. Eller send en mail.