PDA

Se full versjon : Hundeutstilling i utlandet.

anettex
10-01-2007, 17:11
Lurer på en ting når det gjelder hundeutstilling i utlandet.
Har de samme gruppene for diverse hunderaser som vi?
Feks så stiller Hampus i gruppe 2 her i Norge, vil han gjøre det i Sverige også?

Bente & Etanec
10-01-2007, 17:32
Skal svare deg bedre senere, men ja Hampus stiller i gruppe 2 i utlandet også :-D
Men kan svare deg bedre senere i kveld, står på farten og skal avsted..

anettex
10-01-2007, 17:35
Regnet nesten med at du ville bli min reddende engel Bente. :dusk:
Forresten, er det noen av de Norske utstillingene man "må" få med seg?
Gjerne i forbindelse med en ferie...

Bente & Etanec
10-01-2007, 19:01
He he, du er skjønn du Anette ;-)
Men hvilket land er det du tenker og reise til? Nå har jeg vært i DK og Sverige og stilt ut.
I de forskjellige landene heter det jo bittelitt forskjelligt da, dette med klasse du skal stille hunden din i. DK har også en ekstra valpeklasse som vi ikkehar i Norge, men det er jo lite aktuelt for oss i Norge siden vi må ha rabiesvaksine på hunden for og få den tilbake hertil.

Selv liker jeg best og stille ut i DK, de har så store gode ringer og enormt god plass rundt ringene (når de arrangerer utst. ute). Der er også veterinær på området slik at du slipper og oppsøke vet.kontor for og gi hunden makkekuren den må ha for og komme inn til Norge igjen. Men kjøpe makkekur her hjemme og ta med deg, jeg betalte kr.500.- for og gi den ene samojeden vår makkekur der borte. Og her hjemme betalte jeg under 100.-lappen hos veterinær!!
Men nå plaprer jeg jo ivei her som bare det... Det er jo ikke sikkert det er DK du har tenkt og reise til heller :oops:

Sverige har også store gode ringer (hvertfall på dem ute her også). Om du tenker på og reise til Sverige så kan du jo se om de skal arrangere noe "summerdog show"? Der pleier være noen storcert og hente på et slikt arrangement.

Gruppene er like uansett hvor du reiser.

Men av utstillinger her i Norge bør du kanskje prøve få med deg NKK`en i Vikingskipet, men nå er jo den i november da.. Og ikke om sommeren..
Sommerstid er jo Nesbyen er fin plass og reise til, der pleier der være dobbelutstilling sånn midtsommers husker jeg :-D
Der er nok ikke storcert og få med seg der, men en herlig utstilling og ikke minst nydelig plass!
Om gruppe 2 er med, så er jo også dobbeltutstillingen i Moss også grei og ta med seg :-D
Om noen av dem er aktuelle så kan jeg lete opp datoene og sjekke om gr.2 er med.

anettex
10-01-2007, 20:25
Tror vi må begynne i det små jeg.
Hampus har jo bare vært på valpeshow, og det gikk strålende.
Men jeg følte meg som en idiot!
Tror dommern så at jeg var passe grå i trynet, og jeg som alltid er grusomt skjelven var bare enda værre, så vel ut som et vrak i bakrus.
Så han starta med en spøk, og var veldig hyggelig.
Snille mannen!
Hadde minst like store nerver som da jeg red distanse, og det var håpløse greier...hehe...
Men som med ridninga, når vi var i gang, var det uendelig gøy!

Kan jo ingenting om hundeutstilling, har ikke stilt hund siden jeg gikk "barn og hund" med naboens tibb, da var jeg 14 år gammel.
Så jeg trenger total opplæring i regler osv...hehe...

Forresten blir Hampus 1 år i april, så nå er det jo litt mer seriøse greier da.

Hadde det enda vært inne hest, ja da hadde jeg vært "på nett".
Liker ikke helt følelsen av å være helt grønn jeg.

Hampus er forhåpentligvis klar for ferie i Dk så snart jeg får tatt den siste blodprøven.
Men jeg tror det blir Sverige i år, trivdes egentlig ikke sååå godt i Danmark jeg.
Vi henter mest sannsyneligvis ny valp i mai, i Nord-Sverige, og jeg har tittet på terminlista, og funnet en utstilling i den tia i Piteå.
Men vi får se hva vi får til å klaffe, og om det blir noen valp.

I alle fall skal vi til Harstad 21 april, og her i Tromsø begynnelsen av juni og oktober.
Men det er flust med utstillinger i nord.

Dumt spørsmål kanskje, men er det negativt å gå på for mange utstillinger i en sesong?
Som oftest er det jo 2 utstillinger i løpet av samme helga, en arrangert av den lokale klubben og en i regi av NKK.
Stiller du på begge?

En annen ting er jo dette med rasedommer da.
Kanskje ikke et stort problem for samojed som er en mye større rase.
Men for DSG er det ikke mange utstillinger som har rasedommer.
Det kan jo slå begge veier, man kan få ufortjent dårlig / god kritikk.
Så det må vel også opp i betraktning prøve å få med minst en utstilling med "ordentlig" dommer.

Har fått med meg at Hamar er "stort".
Min tidligere nabo reiser dit hvert år, med eller uten hund.
Er som hunde-folkets Oslo horseshow etter hva jeg har skjønt.
Men er litt skeptisk til å sende lille gullet mitt på fly...
Husker et år vi var på Oslo horseshow, og et par som oppstallet på samme stall som meg hadde hunden sin med på flyet hjem.
Den hylte hele veien, og vi hørte det inn...
Huff!

Puh, dette ble langt.
Alltid kjekt å ha noen å spørre, så takk for at du vil være min engel...

Forresten, har dere hundefolk fått med dere at Reaper har startet et hundeforum?
Registrerte meg der i dag, og har skrevet mange innlegg.
Men siden ingen andre har skrevet, ser jeg jo uts om den "super-spammeren"
http://forumhund.diskusjonsforum.no/