PDA

Se full versjon : Er denne hesten jarp/rød?

stine
10-01-2007, 16:29
Har ikke turt å registrere henne enda, i "frykt" for at hun skulle bli skimmel som sin bror.
Men nå ser det ut til at hun skal beholde denne fargen.
Men er det jarp/rød?? Det står det i papirene til faren hennes ihvertfall, og de er ganske like i fargen...Men er det riktig?
Har ikke så god greie på disse fargebetegnelsene..

Det synes bedre om sommeren, men hun har svarte bein opp til knea.

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/PB120244.jpg

Flashback
10-01-2007, 16:51
For meg ligna det på en blanding av bleikalöttùr og jarp. Jeg er ikke sikker.. Hehe.. Søt hest!

Måne
10-01-2007, 17:49
Veldig jarp i mine øyne.

Elisabeth E
10-01-2007, 18:48
Jeg stemmer også for jarp.

Funa
10-01-2007, 18:54
Sier jarp jeg også

Karen
10-01-2007, 19:28
så veldig jarp ut i mine øyner også ;-)
når du sier den har svarte bein, er det et "tegn" på at den er jarp ;P

JiviDream
10-01-2007, 19:51
Hvorfor har islendinger så rare navn på fargene sine? :-P

Wilisia
10-01-2007, 19:52
Nå er jeg nysgjerrig her! Så kule navn dere hadde på isis fargene. Hvilke farger har dere? Litt OT da men :lol:

Cecilie_Stormur
10-01-2007, 20:09
Hvorfor har islendinger så rare navn på fargene sine? :-P

de er på islandsk... direkte oversatt blir vel alt av fargenavn det samme som på norsk. (og alle hestenavn blir plutselig veldig travsport-aktige)

Kurre
10-01-2007, 20:18
Jarp.
Om du vil kan du vel kalle henne "raud-jarp"? men Jarp absolutt.

embla
10-01-2007, 20:48
.... hvorfor ikke bare kalle den brun, som fargen faktisk heter på norsk....? :lol:

Jarpur - brun

Brúnn - Svart

Svartur - Svart

Raudur - Rød

Grár - skimmel

Leirljós - palomino

Móldóttur - bork

Vindóttur - ehh...vindott... :-D silversvart på svensk, kanskje sølvsvart...?

...og så kommer de "álótte", eller kanskje vi skulle si de "ålete" som det ville hete på norsk :lol: Altså de med ål

Bleikálóttur - brunblakk

Bleikur - rødblakk (ålen synd ikke så godt, men de har den jo!)
Egentlig betyr bleikur rosa på "vanlig" islandsk :smile:

Móálóttur - gråblakk.

Osv osv osv. Mange morsomme og beskrivende fargeord på islandsk. Men i WF er det ganske standardisert: Først hovedfargen og nærmere beskrivelse av den, så avtegn og så tilslutt spesielle kjennetegn.

Eks Jarpur/raud- einlitt Brun (rødbrun) ensfarget

Jarpur/ljós- skjótt Brun (lys) flekkete

Raudur/dökk- stjörnótt glófext Rød (mørk) stjerne lys man

-embla-

Måne
10-01-2007, 20:50
Hva betyr milli?

Wilisia
10-01-2007, 21:01
Stilig :-D
Móldóttur er Roxanne. Haha!

Kurre
10-01-2007, 21:03
Jeg synes det er kjekt med rødvindotter jeg....Sluuurp...

batta
10-01-2007, 21:34
Hva betyr milli?

Det lurer jeg også på, for eksempel sånn som her:

"Rauður/milli- sokkar(eingöngu) vindhært (grásprengt) í fax eða tagl"

Hva ville man her sagt på norsk?

embla
10-01-2007, 21:42
Hei,

milli betyr mellom. Altså hverken mørk eler lys i dette eksempelet.

Batta: Mellomrød, sokker, grå hår i man og/eller hale.

Kurre: Rødvindotte finns ikke... "Vindgenet" virker ved å bleke ned svarte langhår. Móvindótt er en svart hest med sølvgenet. Jarpvindótt er en brun hest med sølvgenet. Det er gjerne disse som kan se ut som "rødvindotte"

Roxanne: Hvis Roxanne er hoppe som jeg vil tro, så er hun Moldótt, ikke moldóttur.... Islandsk gramatikk. Adjektivbøying.

Noen eksempler:

Raudur hestur (han) Raud hryssa (hoppe,hun) rautt folald (føll, det)

Brúnn " Brún " Brúnt "

Jarpur Jörp Jarpt

Osv...... 8-)

-embla-

ChristineW
10-01-2007, 21:59
Så da blir:
Rauður/milli- einlitt vindhært (grásprengt) í fax eða tagl
Mellomrød - ensfarget (vindhært??) med grå hår i man (og? hale)?

Kurre
10-01-2007, 22:01
Jodda!
Det finnes rødvindotter såh!
Bare gi meg en time eller to til,så er jeg en! :skål

Sånn for å vende tilbake til seriøsiteten...
Det høres da unektelig festligere ut med "Moalottur" en "Musegrå"...eller "Gråbrun"?

embla
10-01-2007, 22:32
Det finnes rødvindotter såh!
Bare gi meg en time eller to til,så er jeg en! Hehe, ser ut som det heller blir en øldott med den smilyen :skål :lol:

Finns jo en "usynlig" vindóttur hingst i Norge. Stigur fra Haga. Helt alminelig, vanlig, kjedelig "milliraudur", men gir vindótt. Pass bare på ikke å sette røde hopper til han, da..:razz: Det trengs noen svarte haler og maner og bein å sølvbleke ned :smile:

OT- forresten finns denne hingsten ennå....?

Så da blir:

Ja, mellomrød. Ensfarget. Vindhært - "vindhåret", som i vindótt. Altså sølvaktige hår. Eller gråsprengt :lol: . Fax = man Tagl = hale.

Kjenner ei hoppe som er fífillbleik litförótt skjótt... Tar dere den? ;-)

-embla-

Måne
10-01-2007, 22:44
Hmm. Flekkete, bleik fargeveksler?

Hva med han her? Han er registrert som Jarpur/milli-einlitt, men det må jo være feil. Jeg ser han som brúnn, men han er jo mye lysere enn hoppa mi (også brúnn), som er nesten svart, men med litt lysere man og hale. Går det an å si Brúnn/milli-einlitt?

Språk er gøy! ;-)

http://www.hestemarked.no/vip/10959/Jul%2006%20053.jpg

Flashback
10-01-2007, 23:17
JarpUR.. Er ikke det en mørkere farge? Hrafn er registrert som Jarp-einlitt, det er mørkebrun, ihvertfall..

ChristineW
10-01-2007, 23:19
Så da blir:

Ja, mellomrød. Ensfarget. Vindhært - "vindhåret", som i vindótt. Altså sølvaktige hår. Eller gråsprengt :lol: . Fax = man Tagl = hale.

-embla-

Da vil jeg påstå at hun er det nærmeste en rødvindott man kommer så 8-)

embla
10-01-2007, 23:37
Flekkete, bleik fargeveksler?

Ja, men bleik er vel neppe noe forståelig norskt ord for farge på hest.... Mer vinterfargen til de fleste tobeinte kanskje... :smile: Hun er rødblakk flekkete fargeveksler. Eller konstantskimmel som jeg har hørt enkelte kalle den fargen. Syns ikke det er noe bra betegnelse da, fordi fargevekslere har ikkenoe med skimler å gjøre. Selv om en skimmel godt kan være fargeveksler i tillegg, men det vil være umulig å se bortsett fra de første årene. Fargevekslere ligner heller ikke spesielt mye på skimler med mindre grunnfargen er svart.

Syns hesten på bildet ditt Måne ser ut som en typisk "brúnn" hest. Eller som WF ville ha sagt "Brúnn, milli-" , og einlitt hvis han ikke har avtegn.

Ellers så er han så lys i øra at han kanskje kan være det som kalles "móbrúnn". Dvs en svart hest med et palomino (albino?) gen. Vet ikke hva som er rette betegnelsen. Genet som i enkel dose gjør røde hester til palomino, brune til bork (móldótt) og altså svarte til "móbrúnn" Smokey black på ytenlandsk.... :smile: Og i dobbel dose gjør disse hestene mer eller mindre hvite med mer eller mindre blå (og ravgule?)øyne.

Móbrúnn kan denne hesten bare være hvis han har en av foreldrene med en av disse fargene.

Litt om den første hesten i tråden. Vanligvis er det ikke vanskelig å se ganske tidlig om hesten blir skimmel. Gråspettete "briller" dukker fort opp rundt øynene. I tillegg er disse hestene som blir skimler, født med mye sterkere i grunnfargen enn de som er "vanlige".

Brune føll som blir brune har gjerne nærmest beige ben som nyfødte, mens brune som blir skimler har svarte ben som en voksen brun hest.

Svarte føll som blir svarte er elg-grå... Svarte skimler er gjerne kullsorte, også beina. Og røde føll som blir skimler er skikkelig røde på beina også, ikke "beige-rosa" :smile:

-embla-

embla
10-01-2007, 23:46
JarpUR.. Er ikke det en mørkere farge? Hrafn er registrert som Jarp-einlitt, det er mørkebrun, ihvertfall..

Nei, nei, NEI... Fargen heter jarpur. Hvis den skal beskrive noe som er hankjønn (EN hest, EN farge) så er det JARPUR. Beskriver det hunkjønn (EI hoppe) så er det JÖRP. Og intetkjønn (ET føll) så er det JARPT. Samme fargen. Hvis det er en tydelig mørkebrun hest som er registrert som "milli", så er det feilregistrering. Han skal i så fall være "dökk_". Eller så er han ikke det som islendingene kaller jarpur i det hele tatt, men brúnn. Altså det som de fleste vil kalle en svart hest.

Siden han heter Hrafn, ville jeg tro han er brúnn? I alle fall hvis han er islandskfødt. Ravner er vel helst svarte......?

-embla-

Funa
10-01-2007, 23:52
Jodda!

Det høres da unektelig festligere ut med "Moalottur" en "Musegrå"...eller "Gråbrun"?

Enig i den. Høres jo bare "trist" ut om jeg skulle si at Lina er musegrå.
Moalott er mye bedre :skål

batta
10-01-2007, 23:55
Så da blir:

-embla-

Da vil jeg påstå at hun er det nærmeste en rødvindott man kommer så 8-)

Hehe, samme som med mitt eksempel, det:p

Men hesten jeg siktet til er faktisk ikke rød om sommeren, hun er nesten plommefarget (brunlilla). Om vinteren derimot, passer hun til beskrivelsen.

Edit for å spørre: hva er egentlig en fargeveksler?

Måne
10-01-2007, 23:56
Hehe, sant det. Bleik er vel ikke så godt norsk. Tenkte da på rødblakk.

Han er etter Heljar, er det ikke noe palominogen der? Helsøsteren er vel palomino? Interessant.. Min blir ganske lys om sommeren.

http://www.hestemarked.no/vip/10959/026_23.JPG

embla
11-01-2007, 00:18
Hei igjen,

moren til Heljar er det som islendingene kaller "glóbrún", som er det samme genetisk som "móbrún", altså svart grunnfarge med ett albinogen. Hun var så lys at hun kunne tas for å være mørk rød (leverfuks?). Men svart var hun, ellers kunne helsøsteren til Heljar aldri blitt palomino, som hun var. De har begge helt ordinær rød far.

Er ingen ekspert på fargegenetikk, akkurat, men tror nok ikke albinogenet kan være skjult. Altså er ikke fargen forandret, så har ikke hesten genet. Så Heljar er nok ingen bærer av det. Da er nok hesten din "brúnn". De kan jo være i mange nyanser. "Kommunesvart", hehe :lol:

Fargeveksler. Hesten har et gen som gjør at all "underull" er hvit/grå. Denne egenskapen kan være på alle farger og fargekombinasjoner. I sommerpels er gjerne disse hestene ganske stikkelhårete på kroppen. Når de setter vinterpels blir de først lysere før de glatte dekkhårene skjuler "ulla". Om vinteren ser de ganske normale ut, mens i vår-røytinga ser de helt sprø ut. De miste jo dekkhårene først, og da har du en periode hvor hesten er gråhvit på hals og kropp, og farget på bein og i hodet, der de ikke har spesielt mye ull. "Mugne" har jeg hørt de beskrevet som, og dt er ganske treffende :lol:

Genet er i dobbel dose dødelig. Ellers arves det ned 50%. Og det kan ikke være skjult. Den mest skjeldne farvevarianten i rasen, antageligvis. Det blir utbetalt bonuser til de som klarer å få en hingst med denne fargen over 8 i avlsdom.

Shadowfax
11-01-2007, 09:59
Finns jo en "usynlig" vindóttur hingst i Norge. Stigur fra Haga. Helt alminelig, vanlig, kjedelig "milliraudur", men gir vindótt. Pass bare på ikke å sette røde hopper til han, da..:razz: Det trengs noen svarte haler og maner og bein å sølvbleke ned :smile:

OT- forresten finns denne hingsten ennå....?

Så vidt jeg veit er han blitt vallak ;-)

Cecilie_Stormur
11-01-2007, 14:58
Begynner ikke han å dra på årene nu?

Kurre
11-01-2007, 16:48
Ellers så er han så lys i øra at han kanskje kan være det som kalles "móbrúnn". Dvs en svart hest med et palomino (albino?) gen. Vet ikke hva som er rette betegnelsen. Genet som i enkel dose gjør røde hester til palomino, brune til bork (móldótt) og altså svarte til "móbrúnn" Smokey black på ytenlandsk.... :smile: Og i dobbel dose gjør disse hestene mer eller mindre hvite med mer eller mindre blå (og ravgule?)øyne.

Móbrúnn kan denne hesten bare være hvis han har en av foreldrene med en av disse fargene.

-embla-

:shock: betyr dette at mine planer om liten svart fölis til våren kan åke ut vinduet pg av fargen inni disse "Is-Elg-ørene"?
(Hennes mor er igjen svart,e. Starri og pappa er Gustur fra Midsitju. Far til kommende fölis er Trur) :shock:
http://www.hestemarked.no/vip/29844/IMG_9741_1_1.JPG

Flashback
11-01-2007, 18:24
Siden han heter Hrafn, ville jeg tro han er brúnn? I alle fall hvis han er islandskfødt. Ravner er vel helst svarte......?

Han er brun norsksett, mørkebrun. I papirene står det jarp-einlitt, ihvertfall, men jeg aner ikke hva det betyr, men siden det er jarp. Det ER jo litt rart ettersom han er en mer gråmørkbrun (rotete).. Bilde på den der man og hale-tråden.

Edit: Født i Norge.

Elisabeth E
11-01-2007, 18:42
Denne hesten het også Hrafn :lol:

(Forøvrig født svart, og et Thröstur avkom)

http://www.hestemarked.no/vip/6062/120604%20010.jpg

Flashback
11-01-2007, 18:45
Hrafn.. HRAFN?! Nei, vettuhva.. Det der var litt risky-latterlig.. Ups, det sa jeg ikke.. :lol:

Kurre
11-01-2007, 19:07
Det er jo ikke alltid like lett,da...venninna mi fikk et lite føll for mange år siden. Den så ut som en liten elg.
Mørk i pelsen,men "dyppet i rim".Hun ble jo SÅ lykkelig over denne festlige fargen og døpte dyret Frosti...
Han er idag hva svenskene galler "gulsvart" eller mørkbrun med "highlights" i håret.

Idag vet hun jo at alle mørke små isisbarn er født med slik "rimfrost" på,men lille Frosti som var den første passe nok ikke heeelt til navnet sitt.
Denne Hrafnen Eika har bilde av er nok født svært mørk...og de har trodd han ville forbli slik.

Elisabeth E
11-01-2007, 19:26
Hrafnen "min" var nok en slik avblekbar skimmel , er det ikke det det heter*?

Sånn type lippizaner farge, fødes svarte/mørke og blir helt hvite med årene.
Men eier fikk seg nok et lite sjokk når hesten ble hvitere og hvitere for hvert år, siden hesten hun kjøpte var kullsvart.

stine
11-01-2007, 19:32
Draupnir min var født helt lik farge som den jarpe hoppa mi han, med stjerne og snipp også, akkurat som denne(selv om ikke det synes med hode i kraftforbøtta). Tre mnd etter så ble han heelt hvit. Nå er han skimmel da...nesten hvit om sommeren.

Shadowfax
11-01-2007, 20:10
Hemm.. jeg har jo også en med "feil" navn.. En skimmel som heter Bruni liksom.. hva er logikken i det.. (når han fikk navn først da han ble eksportert)
F''nskap regner jeg med.. hehe...

embla
12-01-2007, 18:58
Skal vi se....

For det første har jeg funnet ut at betegnelsen "móbrúnn" ikke brukes konsekvent om hester som er "gulsvarte", altså svarte hester med albinogen. Det brukes også om hester som bare er veldig "lysesvarte" uten at de har noen sånne morsomme farge-gener.

Så Kurre, den hoppa på bildet (Embla fra Hommen, er det? Opplysningene passer med den i WF.)

Den er jo helt lik på sin far i fargen :smile: Lys inni øra, og ikke veldig svart på kroppen. Gustur kan jo noen ganger se ut som han er veeeldig mørk gråblakk (móálóttur), noe han faktisk kan være, siden han er etter brunblakk hingst (bleikálóttur).

Men jeg tror han bare er "brúnn", om enn i en uvanlig lys utgave.

Moren til Embla er også svart, etter svart (ikke dominant) hingst og mørk rød hoppe.

Hun er bedekt med Trúr, ikke dominant svart hingst (han har jo i alle fall produsert ett rødt avkom)

Jeg kan ikke sette opp prosentvise fordelinger for de forskjelige fargene, men jeg tror sjansen for svart føll vil være 75% i dette tilfellet, etter to ikke-dominante svarte hester.

Så har jeg også funnet ut noe annet. Alle hester som ikke er kullsorte (og det er jo en ganske skjelden farge...), blir gjerne kalt "brunsvarte" eller til og med "mørkebrune" i Norge. Det er her islendingene har to betegnelser: Svartur for helt kullsorte hester. Brúnn for de andre. Så hvis man har en " lys svart" hest som f eks Embla, så blir den kalt brunsvart eller svartbrun eller noe slikt. Og oversatt til "Jarpur/dökk-" i WF. Hun står faktisk registrert som slik der, og det blir totalt feil. Sikkert det som er tilfellet med Hrafn her også.

:smile: Egentlig syns jeg farge er ganske uinteressant på hest, men det er jo litt gøy også da :smile:

Stine, har du nyfødt-føllbilder av de to hestene dine? Kunne vært gøy og se :smile:

Shadowfax, tror du Bruni-navnet har noe med fargen og gjøre da? Da ville han vel kanskje het Brúni (uttales broni)? Brún er forresten et hoppenavn, som ikke nødvendigvis betyr fargen. Det kan bety kant/ende og kan brukes på hopper av alle farger :smile:

Ellers finns det en veldig ordinær brun (jarpur) passhest på island som bærer navnet Skjóni :lol: Finns ikke et hvitt hår på han :lol:

Kurre
12-01-2007, 19:06
Det er lille HommenEmbla,ja. (Lille...det var årets vits...Flodelgen til tante-Nina det!)

Hmm...Antagelig blir det nok da en liten "lysesvart"tingest. (Litt av et navn på en farge :-D )

En god hest har ingen farge og så lenge den ikke er hvit,lysegul,eller flekkete med en masse hvitt på (Upraktiske alle sammen) så gir jeg nå stort sett beng jeg da.Men noen er litt morsommere enn andre også er det et felt jeg kan LITE om og dermed er det rom for å lære noe.
og DET er gøy!

Også er det jo den biten da,at skulle man få noe "moderne",så blir de brått mye dyrere...og det er alltid kjekt!

(Ellers liker jeg forøvrig best de normale Jarpe...en riktig speilblank jarp en..Mmmmm...)

Shadowfax
12-01-2007, 21:38
Shadowfax, tror du Bruni-navnet har noe med fargen og gjøre da? Da ville han vel kanskje het Brúni (uttales broni)? Brún er forresten et hoppenavn, som ikke nødvendigvis betyr fargen. Det kan bety kant/ende og kan brukes på hopper av alle farger

Det er jo sant..
Aner ikke jeg, men jeg har en viss mistanke om at han fikk det navnet bare sånn "Nå skal vi kødde med Svendsen og kalle den grå hesten hans noe som ikke passer" ;-) Men ikke veit jeg, det kan jo ha vært en mening med det ;-)

stine
13-01-2007, 00:05
Embla; jeg har til nå klart å karre sammen noen dårlige bilder av hingsteføllet som jeg bare har tatt bilde av bilde, siden jeg ikke har noen scanner nå og bilde er tatt før digitalkameraets tid i mitt hus...

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P9110045.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P9110047.jpg

embla
13-01-2007, 14:05
:shock: Jøss, stine, denne var spesiell!

Ser jo helt brun ut som bitteliten, med de typiske beige beina. Men det er ikke det rareste. Selv om langt de fleste blivende skimler er født mye sterkere i grunnfargen, er det ingen absolutt regel.

Men så sinnsvakt utrolig lys han ble med en gang! Virkelig uvanlig hvit på kroppen. Har vært borti endel skimler født røde og brune, og det ser ut til at de blir veldig fort lysere, for så og stabilisere seg, eller til og med bli litt mer farga en periode. De som er født svarte blekes mer "normalt" ned. Men denne var ekstrem :lol:

Forresten, hva er dette med "avblekbar skimmel"? Alle skimler er vel avblekbare, dvs at de blekes ned år for år, mer eller mindre fort. Og ender opp som hvite hester.
Det blir liksom litt smør på flesk, ikke sant? For hvor er den skimmelen som forblir gråspettete resten av livet....?

Kurre
13-01-2007, 14:10
Betegnelsen avblekbar er vel for å skille fra de hestene som er såkalt "konstantskimler2.
Brune eller svarte med stikkelhår.

Og kanskje for å det skulle være lettere for folk å forstå at deres vakre lillemørkegrå bebis ikke forblir slik resten av livet?

Er ikke uttrykket fra storhestmiljøet da? Ikke kjent for å være voldsomt innsatt i fargevariasjoner der. (Den er brun! Den er rød! Den er svart! Den er hvit! Og intet skal der finnes i mellom...)

embla
13-01-2007, 14:15
Jeg har da også tidligere survet over uttrykket "konstantskimmel", som jeg syns er helt teit. Fordi det får folk til og tro at skimler og disse fargevekslerene har noe med hverandre og gjøre. Rent genetisk er det jo to vidt forskjellige ting. Nesten som å sammenligne epler og appelsiner.

;-)

Kurre
13-01-2007, 14:19
Appelsin - "Kjærlighetseple" så her er igjen navnene ute og krøller i forhold til genetikken! ;-)

embla
13-01-2007, 14:25
Bare forvirrende :lol: Hva med poteter og bananer, da?

Forresten, en "konstantskimmel" kan ha en hvilken som helst grunnfarge og en hvilken som helst fargekombinasjon "under". Grunnfargene rød, brun, svart. Alle blakke farger. Palomino, bork, gulsvart. Flekkete. Til og med skimler :smile:

embla
13-01-2007, 16:27
For de spesielt interesserte:

http://www.icelandichorse.is/

Se under Icelandic horses; står mye om farger der, også endel brukbare bilder.

Og så står det jo en del om det meste ellers også der :smile:

Silje og Tindra
13-01-2007, 16:41
Betyr ikke Erpur noe med brunt?

Kurre
13-01-2007, 16:41
Tja...har du ikke sett mandelpoteter??

Med skimmel som grunnfarge,da får vi en...konstantskimmelskimmel?
Ææh! Gir opp jeg.
Var forresten storhestveterinær som satte fargebetegnelse på Liten...den ble da "Rød".
På World fengur er den "Jarpur milli einlitt"
Er nå ikke helt enig med noen av dem jeg da.

Han ser da slik ut:(Om sommeren,om vinteren er han omtrent som mana/halen hele hesten)
http://www.hestemarked.no/vip/29844/IMG_7020.JPG
http://www.hestemarked.no/vip/29844/IMG_7057.JPG

embla
13-01-2007, 17:33
Liten er rødblakk. Veldig tydelig også. Bleikur. :smile:

Kurre
13-01-2007, 17:38
I mitt hode er han det...men offisielt er han altså Jarpur,eller "Rød".
(Og i flg ei venninne er han "ekkelt rosa" )

embla
13-01-2007, 17:57
Det må du bare få rettet opp. Det er jo bare tull. Jarpur er brun. Bay på engelsk. Denne heste er ikke i nærheten av det :lol:

Tenker litt på farger som sånn litt mange lag, jeg. Den Liten din f eks, er en rød hest. I tillegg har den fått et blakk-gen (en av foreldrene må være blakk av en eller annen variant, brun-, grå- eller rødblakk). Derfor er den rødblakk.

Kom på en historie. En venn av meg hadde ei móbrún hoppe. Bedekte denne med en skimmel hingst, og fikk et hvitt føll, med lyseblå øyne!

Forklaring: Hoppa viste seg å ha et albino, eller creme-gen, som jeg ser det blir omtal som. Det passet også, fordi den var etter palomino mor. (Palomino er en rød hest med ett creme gen)

Hingsten var født bork (moldótt). Det er en brun (som i jarp) hest med et creme gen. I tillegg var denne hesten skimmel, og så i voksen alder helt vanlig skimmel ut.

Føllet fikk et creme gen fra begge foreldrene, og er da dobbel creme. Hvilken grunnfarge den egentlig har er vanskelig å si. Siden moren er svart (men ikke dominant) og faren er brun, kan føllet nok i teorien være både rød, brun eller svart "under" crem-genene. De ser visst ganske like ut de doble cremene...

Hvis den er rød, vil dette føllet gi bare palominoer med røde hingster.

Er den brun eller svart, kan den gi brunt svart og rødt i "bunn", men den vil alltid gi fra seg et creme gen :smile: Sånn at alle "brune" vil bli borkete, alle "svarte" vil bli mó/glóbrún, og som sagt alle røde vil bli palominoer :smile:

I tillegg kan de selvsagt også bli skimler og flekkete, hvis den blir brukt på hingster som har disse fargene.

Forviklingar.... :razz:

Sikkert et verdifullt føll for de som er opptatt av fargeavl ;-)

Kurre
13-01-2007, 18:03
Verdifullt ja?
Selg en slik en til Sverige eller Danmark så kan du vel ta det du vil for det!

Mammaen til Liten er blakk.

http://www.hrimnir.com/Familiestevne%20009.jpg
Trøsturhoppe. Pappa er Jarl.

Da jeg kjøpte ham synes jeg fargen var riktig gyselig,men man venner seg til det meste, Nå synes jeg han er så vakker så!

Cecilie_Stormur
13-01-2007, 18:38
jeg har alltid sliti med sånn "lys rød", akkurat som om man gikk tom for farge når man farga de... og så synes jeg egentlig ikke noe om oransje hester. som keilir. men som du sier, man venner seg til det ;)
http://pic.piczo.com/img/i106885825_4445_3.jpg
en cremello-hingst hadde vært tingen. er en åring i sanmark til salgs... med glassøyne :ilu:

Kurre
13-01-2007, 18:38
*GRØSSE*

Shadowfax
13-01-2007, 18:57
*GRØSSE*

ja!

embla
13-01-2007, 19:01
Kan styre meg for hvite hester med rosa hud og isøyner.....

Den må vel også oppbevares i hel kjeledress, hengende i taket for ikke å bli grønn/gul og brun flekkete.... :smile:

Shadowfax
13-01-2007, 19:03
Hehe ;-)

Du sier noe der ;-)

Cecilie_Stormur
13-01-2007, 19:03
Kan styre meg for hvite hester med rosa hud og isøyner.....

Den må vel også oppbevares i hel kjeledress, hengende i taket for ikke å bli grønn/gul og brun flekkete.... :smile:

praktisk hvis den allerede er gul da, hehe...

Shadowfax
13-01-2007, 19:05
Huff.. min er litt gul... Håpløst å holde han "gullende rein" hele tida.. Han er heldigvis ikke noe fan av å rulle seg. *klemme*

Hmm.. var det ikke Jolni (eller no) til Carina Gliddi som hadde dekken med buksebein på da, tro?

stine
13-01-2007, 22:22
Mine to skimler ELSKER å rulle seg...Er det en brun liten flekk på sommergresset, MÅ de rulle seg der, bare må.
Gràna var veldig morsom engang på stevne på momarken...hadde vaske henne før vi skulle hjem. Hadde med meg ei venninne som skulle gå med henne så hun tørket litt. Og der: DEIS i bakken og rulle seg i den tørre sanda som er der....veldig morro.

Nytter ikke å vaske den hesten uten at hun er helt tørr før hun slippes ut, rulle må hun, uansett.

Kurre
13-01-2007, 22:44
Og de sier islandshester ikke trenger klær?? :roll:

stine
13-01-2007, 22:48
Gikk på en liten smell en gang med klær også...hadde vasket henne. Skulle vel på pinsestevnet tror jeg. La på hesten e rødt nesten ubrukt bomullsdekken, og VIPS så var hesten rosa. Men det fikk den ikke være lenge...

Kurre
13-01-2007, 22:50
:shock:

Shadowfax
14-01-2007, 01:57
Hehe.. kjenner til noen som har en hvit hest, og de hadde fått ny sand/grus i paddocken som skulle være vel og bra.... men det resulterte vel i at hesten ble oransje! hjelpes som den så ut..

stine
14-01-2007, 02:04
Jadda :lol: