PDA

Se full versjon : Skremmende tankevekker om psykriatrisk behandling...

Lene Th.
06-11-2010, 18:18
*Slettes*

Silje
06-11-2010, 19:11
Meget interressant lesing! Men, også skremmende. Psykiatrien er et vanskelig fag hvor det ikke finnes noen fasit. Jeg tror nok mange blir sykere av en innleggelse framfor å bli friskere, mye fordi pasientene blir sykeliggjort.

Tindretingen
06-11-2010, 19:25
Dette forsøket ble gjort i USA i 1973. Det er med andre ord 37 år siden. Mye har forandret seg siden den gang, og for meg blir det litt "heksejakt" mot psykiatrien å si at dette er skremmende i forhold til "hvordan psykisk syke blir behandlet", med andre ord formulert som at dette har noe med nå-tiden å gjøre. Psykiatrien balanserer en hårfin balanse, og det vil alltid være de som ikke er fornøyd med behandlingen de har fått. Det som er trist er at vi bare får høre deres side av historien (når hører vi at noe faktisk gikk bra?).

berith
06-11-2010, 19:39
Dette forsøket ble gjort i USA i 1973. Det er med andre ord 37 år siden. Mye har forandret seg siden den gang, og for meg blir det litt "heksejakt" mot psykiatrien å si at dette er skremmende i forhold til "hvordan psykisk syke blir behandlet", med andre ord formulert som at dette har noe med nå-tiden å gjøre. Psykiatrien balanserer en hårfin balanse, og det vil alltid være de som ikke er fornøyd med behandlingen de har fått. Det som er trist er at vi bare får høre deres side av historien (når hører vi at noe faktisk gikk bra?).

Kanskje fordi det faktisk er veldig mange som ikke er fornøyd med behandlingen? Jeg har selv en søster som har slitt psykisk i mange år. Har hennes historie og mange andre i samme situasjon. I dagens situasjon proppes de full av medisiner.( medisiner for depresjon,for og få sove,for og holde seg våkne.for og fungere osv.En hel håndfull medisiner)) Behandlingen har vært variert og så som så..Går på trygd. Jobber ikke. Det som er veldig viktig for psykisk syke i mange tilfeller er faktisk sosialisering. Skulle vært "tvunget" til en eller annen slags jobb med noe de trivdes med og MÅTTE gå på. Tror faktisk vi hadde hatt bedre resultater,mindre medisinering og bedre livskvlitet for de psykisk syke. Men hun har greid seg bra. Går i kor med mange som har slitt/sliter psykisk. Fantastisk flinke! Min søster som elsker dyr kunne feks jobbet et sted med dyr. Dyr er veldig helsefrembringende!

Amanthea
06-11-2010, 20:21
At det er mye snusk i psykiatrien den dag i dag også er vel ingenting å legge skjul på, men at det har blitt bedre har jeg tro på. Hadde dog aldri klart å jobbe i et yrke med mennesker man ikke skulle "se" på andre måter enn med argusøyne og analyser i bakhodet.. trasige greier. Er for følsom til slikt. :lol:

Lene Th.
06-11-2010, 20:28
*Slettes*

Star-Carro
06-11-2010, 23:08
jeg er mye inni der, men går bare til psykolog, og de vil proppe i meg "happy" tabletter osv.. og helt ærlig så føler jeg ikke at psykolog hjelper.. det som har hjulpet meg masse er venner og dyra mine :)

Tindretingen
06-11-2010, 23:08
Norge er dessverre et land som fungerer slik at dersom du ikke har noen diagnose så faller du til kort når det kommer til hjelp og støtte. I tillegg balanserer man både innen sosiale tjenester og andre felter på en meget streng lovgivning når det kommer til bruk av tvang og makt. Når medier og andre kanaler så i 99% av tilfellene setter søkelys på de som føler seg urettferdig behandlet eller dårlig behandlet og ikke et eneste tilfelle hvor det faktisk har gått bra eller sett fra behandlingsapparatets side, så er det ikke rart folk sitter hjemme i sine egne stuer og danner seg både den ene og den andre oppfatningen av hva som foregår. En sak har alltid to sider.

For å ta en annen og mer aktuell sammenligning: se filmen "Problembarna" om barnevernsbarn som faktisk er sjeleglade for det barnevernet har gjort for dem. Hvor mange slike saker har man sett innenfor barnevern, sosiale tjenester, psykisk helse og så videre? Så langt vet jeg bare om en.