PDA

Se full versjon : Bytte av stall, hvordan klare dette uten for stor overgang?

Asa Garsy
08-01-2007, 15:27
slettet

Eva
08-01-2007, 22:12
Om hesten får mye høy inne, er det vel grenser for hvor mye silo den gidder dytte i seg ute.

Så jeg ville gitt den rikelig, slik at den har hele natten, og at den ikke er skrubbsulten når den kommer ut til siloballen.

lillekira
09-01-2007, 15:47
Jeg ville bare latt henne gå ute jeg. Gitt henne høy på kvelden som vanlig.Og gitt henne såpass mye at hun ikke er "sulten" når hun kommer ut.Så vil jeg anta at det går litt tid til å gjøre seg kjent ute på den nye stallen,så er ikke sikkert hun vil spise hele tiden de første dagene uansett. Er det flere hester der,er det ikek sikkert hun får "lov" til å spise hele tiden eller? Og om du da gir henne kjent høy/for på kvelden tror jeg ikke det skulle by på problemer.Det har ikek gjort det for mine hester iallefall.Men selvsagt er noen mere vare enn andre når det gjelder forandringer.

Som sagt,ville jeg bare latt henne være ute :smile:

lillekira
09-01-2007, 23:45
Tja,hvor mye høy hun må ha er vel ikke så lett å si. Tror bare du må se det ann litt etterhvert jeg.Mine får silo ute hele dagen,og det er ikke så mye de spiser inne på natta. For de er jo ikke sultne :smile:
Prøv deg frem,og se hvor mye hun spiser.Begynn med ett par kilo f.eks og se om det ligger igjen i boksen på morgenen. Juster etterhvert tror jeg er det beste tipset jeg kan gi deg.Og se etter så hun ikke plutselig blir "fet" da,hehe :smile:

Bee
17-01-2007, 13:39
hva med å la henne stå inne å få 50/50 noen dager? eller?

Jeg synes at det hørtes ut som en god idé. Silo er ofte et veldig kraftig fôr, og hvis hesten ikke er vandt til det i det hele tatt, så er det ikke alltid like lurt å slippe den ut et sted den plutselig kan spise det hele dagen. Hesten er laget til å spise hele tiden, og hvis den får lov til det så vil den gjerne spise rundt 10 timer i løpet av et døgn.

Høres ut som at du har en matglad hest, så jeg tror ikke det er noen dårlig idé å la henne få et par dager med tilvenning i forveien.

Et annet viktig moment er at når hestene får fri tilgang på rundball ute (som gis uten at ballen deles opp) så har du ved ikke å åpne ballen og dele den utover en helt begrenset mulighet til å vurdere kvaliteten på fôret. Lenger inn i ballen kan fôret være dårlig, eller inneholde jord og kadaver (døde dyr etc), uten at det vises på utsiden. Dette er ofte tilfelle, og det er da faren for oppblomstring av botulismebakterier er størst. Botulisme er en sykdom som kan oppstå når man fôrer på rundballesilo, som gir lammelser i svelget og dermed fører til døden.

Da vi byttet silofôr der jeg jobber i DK (konkurransestall) så var det så kraftig silo at selv om de var vandt til å få ensiliage (mellomstadige mellom høy og silo), så måtte vi fôre utrolig lite de første 2-3 dagene for at de ikke skulle få kolikk..