PDA

Se full versjon : Priser på Islandshester

Tritla
07-01-2007, 23:31
Vi vet alle at prisene på Islandshester har steget drastisk de siste årene.
Hva forventer du å få for de forskjellige prisene?

Her om dagen så jeg en annonse. Var noe slik som dette: "Snill og grei islandshest ønskes. Må ha god tølt og ikke sommereksem. Max pris 15.000" Hva er det folk tenker??!! :roll:

Hva "forventer" du å få til disse prisene:

* 20.000 - 30.000
* 40.000 - 60.000
* 80.000 +

Er vel i disse priskategoriene folk flest handler hest... Kom gjerne med innspill i prisklassene "lenger opp" også :)

Katinka
08-01-2007, 01:16
20.000 - 30.000: Eksemhester, "problemhester", eldre dyr, hester med store taktfeil/grisepassere, hester som har hatt skader som kan/gir varige mèn, 3-gjengere og turhester.

40.000 - 60.000: Hester med god/brukbar takt i alle gangarter, ikke nødvendigvis de beste konkurransehestene, men kanskje lovende unghester el. helt ok konkurransehester. Evt. svært gode turhester.

80.000 +: Lovende unghester, gode konkurransehester, hester med god takt, tempo og løft i alle gangarter.

Cecilie_Stormur
08-01-2007, 18:30
Jeg vet faktisk ikke jeg. Vet ikke hvor mange som egentlig får det de ønsker for hestene sine.... Jeg har alltid syntes at det har vært syyyykt å kjøpe hest for over 100 000,- Men ser hvordan ting utvikler seg, og skal ikke se bortifra at jeg må krysse min personlige grense (altså når tallet blir 6-sifret) når jeg skal anskaffe meg ny konkurransehest/avlshoppe.... (Eller satse på at Svala får hoppeføll etter Nasi) Forøvrig enig i det Katinka skriver:)

Tritla
08-01-2007, 18:45
Det vil da egentlig si at jeg bare har "Eksemhester, "problemhester", eldre dyr, hester med store taktfeil/grisepassere, hester som har hatt skader som kan/gir varige mèn, 3-gjengere og turhester"... Hehe

Min persomlige grense var på 20.000 før jeg kjøpte Gloria, så nå er den på 35.000... Hm... Kanskje meg som er rar!

Egentlig så er jo 100.00 for en HEST helt vilt... Men "må man" så må man..

Cecilie_Stormur
08-01-2007, 19:25
Det vil da egentlig si at jeg bare har "Eksemhester, "problemhester", eldre dyr, hester med store taktfeil/grisepassere, hester som har hatt skader som kan/gir varige mèn, 3-gjengere og turhester"... Hehe

Min persomlige grense var på 20.000 før jeg kjøpte Gloria, så nå er den på 35.000... Hm... Kanskje meg som er rar!

Egentlig så er jo 100.00 for en HEST helt vilt... Men "må man" så må man..

Selvsagt kan man finne noen gullkorn hvis man leter godt nok...og har litt flaks ;)

Katinka
08-01-2007, 19:30
Tenkte ikke på uinridde hester da jeg skrev det, dog. Man kan alltid finne gullkorn som Cecilie påpeker, men lagde bare en kort oppsummering av hva jeg har sett og erfart av de fleste prisklasser nå for tia. :smile:
Men.. Alltid vanskelig med priser. Avhenger jo av så utrolig mange faktorer.. Hvor i landet/utlandet du handler, hvem man kjøper hesten av/om det er personer med mye eller lite erfaring om islandshest, stamtavle, foreldre, osv., osv..

embla
08-01-2007, 19:54
Jeg syns 3-gjengere og grisepassere godt kan koste under 20 tusen... Hvorfor betale mer for en islandshest uten tølt? Eller som har så vanskelig for gangarten at det nesten ikke er "forsvarlig" å kreve det av den... Heldigvis ikke så mange slike tilfeller, da. Men en islandshest uten tølt blir som en hvilkensomhelst new forest. Eller nordlandshest. Altså en sports/hobbyhest, som kan være god eller mindre god til det den skal brukes til.

Eksemhester kan være så mangt. En grei turhest med eksem er ikke så mye verdt. En landslagshest/ sikker finalehest, kanskje til og med en VM hest er nok ikke så mye redusert i pris pga eksem.

40.000 - 60.000: Hester med god/brukbar takt i alle gangarter, ikke nødvendigvis de beste konkurransehestene, men kanskje lovende unghester el. helt ok konkurransehester. Evt. svært gode turhester.

Enig i denne :smile:

Jo, 100 tusen og mer er kanskje "helt villt" for en hest.... På den annen side, kvalitet koster. Det koster også mye å få fram topp individene, og det må være forskjell på de som avler superseriøst, med bare høyt bedømte hopper og topp hingster og de som avler på middelmådig.
Det er mye anne det går an å bruke helt villt mye penger på, som heller ikke er nødvendig. Det at folk er villige til og bla opp flerfoldige hundretusener sier naturligvis mye om økonomien blandt folk, men også noe om at interessen for sporten øker. Det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene.

Jeg syns det er helt OK at det betales mye for førsteklasses dyr, som er skikkelig "utdannet". Syns det er mer trist med de som har handlet i "middelklassen", dvs hester 40-80 tusen (som faktisk er en hel haug penger!), og som har fått "problemhester", hester med vanskelig gemytt, med kompliserte gangarter osv.

Ofte kan hestene være ok, men dårlig match hest/rytter. Men noen ganger har folk virkelig betalt altfor mye for noe ordinært, eller et problem.

-embla-

Cecilie_Stormur
08-01-2007, 20:49
Enig der. Folk bruker gjerne en halv million på bil, så... Mulig jeg ombestemmer meg litt på enigheten min gitt. Har tross alt kjøpt problemhest i "* 40.000 - 60.000 og * 80.000 + " klassen, og kommet til Nordisk med en grisepasser. Hehe... Så problemhest og grisepasser kan være så mangt ;)
http://www.hestemarked.no/vip/9681/Litli-Stormur%20Nordisk.jpg
Wohooo, måtte bare

Elisabeth E
09-01-2007, 00:44
Embla sier noe veldig viktig, nemlig at det koster å avle skikkelig.
Det er jo vannvittig dyrt å avle, både med sprangpenger og foring og oppfølging av hoppe/føll/unghest.

Ellers så er jo hesten verdt det kjøper er villig til å betale..
100 000 er mye penger, og det er snakk om prioriteringer.

Den prisklassen jeg synes er "vanskeligst" er middelklasssen. Der er det mye rart til mye rare priser.

Når jeg ser mye av det som selges og til hvilken pris, da føles det nesten som om jeg gav bort gamlehesten min, selv om jeg var fornøyd med prisen jeg fikk.

Cecilie_Stormur
09-01-2007, 01:02
enig der Elisabeth, tror også at det er vanskeligst å selge hester innenfor middelsklassen også. Folk virker litt skeptiske, nettop fordi det er "mye rart" der...

Dugur
18-01-2007, 23:23
jeg synes at 20-30 000 er hester som er kanskje er litt eldre, og veldi snille å greie! kanskje typisk 1.gangs hest:)
40-60 000 er vell hester som er litt yngre igjen å snille med gode gangarter. eller eldre hester, med gode resultater fra større stevner.
80 000 er etter min mening veldig lovende unghester. som mange sier at det er "mye" hest under dem:)

Karen
19-01-2007, 00:23
15 000 - skadde hester, gale dyr, pølser..

20.000 - 30.000: Eksemhester, "problemhester", eldre dyr, hester med store taktfeil/grisepassere, hester som har hatt skader som kan/gir varige mèn, 3-gjengere og turhester.

40.000 - 60.000: Hester med god takt i alle gangarter,ok som konkurransehest, kanskje lovende unghester el.
Evt. veldig gode turhester.
jeg vil si at dette er "standarprisen", de fleste isiser koster rundt 50 000.

80.000 +: Lovende unghester, svært gode konkurransehester, hester med god takt, tempo og løft i alle gangarter.

takk, Katinka & Snorri, for at jeg kunne gjøre det enkelt :lol:

Kurre
19-01-2007, 00:37
Den dagen noen betaler 30.000 for en tregjenger da.... :shock:

jeg solgte en fullt frisk,gjennomsnill,11 år gammel,bra grunnridd moalott valakk for 15.000...for han var tre og en kvart gjenger. (Etter Siggi fra Aase)
Mulig man kunne presset prisen mer,men mangler det noe så vesentlig som tølt,så er ikke en Islandshest lenger noe man betaler mye penger for.

Problemet med priser på Islandshester synes jeg er det at det er så lite skille i pris på en GOD hest og en driter,at folk ikke lenger vet hva de skal se etter og hva en god hest er.
(Har bl annet hatt fler som har ringt på geysir,men som synes han er ALTFOR dyr for han er jo importert og da kan det hende at han får eksem,så da bør han jo ikke koste mer enn 30.000!)

En god hest BØR koste en del.
men jeg blir riktig lei meg når jeg ser folk som betaler 60-70-80.000 for kroniske grisepassere som for eksempel ikke kan trave.

*Sukke*

embla
19-01-2007, 00:51
Den dagen noen betaler 30.000 for en tregjenger da.... :shock:

jeg solgte en fullt frisk,gjennomsnill,11 år gammel,bra grunnridd moalott valakk for 15.000...for han var tre og en kvart gjenger. (Etter Siggi fra Aase)
Mulig man kunne presset prisen mer,men mangler det noe så vesentlig som tølt,så er ikke en Islandshest lenger noe man betaler mye penger for.

Problemet med priser på Islandshester synes jeg er det at det er så lite skille i pris på en GOD hest og en driter,at folk ikke lenger vet hva de skal se etter og hva en god hest er.
(Har bl annet hatt fler som har ringt på geysir,men som synes han er ALTFOR dyr for han er jo importert og da kan det hende at han får eksem,så da bør han jo ikke koste mer enn 30.000!)

En god hest BØR koste en del.
men jeg blir riktig lei meg når jeg ser folk som betaler 60-70-80.000 for kroniske grisepassere som for eksempel ikke kan trave.

*Sukke*

Vil bare si enig i alt.

30 000 for en tregjenger?!? Tror ikke dere er riktig vel bevart :shock:

Hester med skikkelig dårlig/ingen tølt bør prises som "ponni". De kan jo sikkert fungere i andre settinger enn i islandshestverdenen, men som gangartshester er de verdiløse.

Og det er forskjell på en stusslig grisepasser med eksem enn en VM hest med eksem.... De koster faktisk ikke det samme....

Ser desverre litt for ofte overprisa dritthester og problemdyr. Hvorfor skal noe sånt koste minimum 30 tusen, bare fordi det heter islandshest og kanskje kan gå noe som ligner tølt.....?

Shadowfax
19-01-2007, 00:53
Veldig veldig enig med de to siste her, må bare si det før jeg kryper i bingen ;-)

Kurre
19-01-2007, 00:55
Sov godt! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/muede/e025.gif

Katinka
19-01-2007, 02:10
Jeg vet om en "4"-gjenger som tølter 4 meter i saaaaakte tempo med nesa i himmelen, og eieren vil ha 50.000 for han.. Hehe.. Finnes sprø folk over alt. ;-)
Såklart er det skille mellom VM-hester med eksem og "dritthester" med eksem, men regner med ingen antar at noen her mener at VM-hester med eksem bør koste 20.000. Burde nok ha spesifisert innlegget mitt mer med tanke på det, men antar folk skjønner hvor man vil hen likevel. :smile:

Silje og Tindra
19-01-2007, 02:32
En ting jeg tror man må tenke på når man rangerer hester i slike prisklasser er også hvor i landet hesten selges/kjøpes.

En hest som går for 16000 i gokk fordi eier ikke tar seg bryet med å annonsere så veldig og heller selger lokalt, hadde antagelig gått for veldig mye mer om den hadde blitt annonsert ut, for eksempel her på Østlandet, hvor folk gjerne punger ut i det vide og brede.

Selv om dette skjer, betyr ikke det at hesten kun er egnet til pølse, som noen ser ut til å mene når den koster under 20 000.

Frøyaen min er en sådan.

Hanna&Brá
19-01-2007, 02:58
Freyjan min kosta heller ikke så mye.. Den gang.. Men jeg tok en risk, hun var erklært "gæren og mannevond" av tidligere eiere.. Og de KUNNE jo hatt rett.. Men min magefølelse sa at de tok helt feil.. Og det stemte.. Har virkelig provosert den hesten det jeg kan, uten å oppleve noen trusler eller skumle ting fra den.. Så har erklært henne sinnsfrisk jeg:-)

Ida_Blær
20-01-2007, 02:51
Jeg solgte en helt frisk vallak på 12 år, som har vært med på nordisk to ganger, vært Norgesmester maaange gangher i mange år, flott hest å ri! super læremester, faktisk den beste hesten jeg noen gang har samarbeidet med.
gikk for 65 000. I ettertid har jeg tenkt litt på det at han sikkert kunne godt en god del høyere, men jeg fant ut at hvor han kom var det viktigste:) så gullkorn kan man vel finne i alle prisklasser:)

Cecilie_Stormur
20-01-2007, 12:20
Jeg solgte en helt frisk vallak på 12 år, som har vært med på nordisk to ganger, vært Norgesmester maaange gangher i mange år, flott hest å ri! super læremester, faktisk den beste hesten jeg noen gang har samarbeidet med.
gikk for 65 000. I ettertid har jeg tenkt litt på det at han sikkert kunne godt en god del høyere, men jeg fant ut at hvor han kom var det viktigste:) så gullkorn kan man vel finne i alle prisklasser:)

jeg vet t.o.m. om noen som hadde vært villig til å gi mer for han ;)

Kurre
20-01-2007, 12:47
Så har erklært henne sinnsfrisk jeg:-)

Jepp...heeelt sinnsfrisk denna her...
:-D

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/20051211_0080.jpg

Ida_Blær
20-01-2007, 12:59

jeg vet t.o.m. om noen som hadde vært villig til å gi mer for han ;)

Jeg tviler ikke! :)

Hanna&Brá
20-01-2007, 13:34
Så har erklært henne sinnsfrisk jeg:-)

Jepp...heeelt sinnsfrisk denna her...
:-D

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/20051211_0080.jpg

:lol:
Ikke alle kan være like fotogene...

Karen
25-01-2007, 19:05
Siv (eier til Vena) gjorde ett skikkelig kupp!
kjøpte Glæsir Minni-Reykjum til 10.000 :shock:
kjøpte han av .. typisk.. kommer aldri på dette navnet, men en stor konkurranse rytter. Egil..? skal ikke snakke for høyt, for dette vet jeg ikke! var han islandsk og?
grunnen til at han solgte han så billig, var at han rett og slett var sprø eller GAL(!) og han som konkurranserytter ikke hadde tid til denne gale typen.
han hadde litt eksem, men dette plaget han ikke, har ikke visstes på han i det hele tatt..
Glæsir var redd/sky for det meste..
men Siv brukte masse tid på denne hesten, ble modigere og modigere :-D han er en super gangartshest!
tro det, kjempe vakke ;-)
han er veldig obs på nye folk, nye plasser og nye ting fortsatt, men mye bedre!
husker for 3-4 år siden ca, skeptisk på "rare" ting ja, som motvind :neutral: :lol: <3<3
søtnos<3

lukas
25-01-2007, 19:43
Kan jo egentlig skjønne at noen gir 30.000 for en 3gjenger.. kan jo ha andre kvaliteter som kjøre-sprang-dressur ponni.. Er ikke bare gangartsponni

;)

Karen
25-01-2007, 20:37
noen 3-gjengere trenger bare rette rytter før den tølter.
ja.. mens andre har det ikke "i det hele tatt"..

Herkula er litt av den typen.. tølter ikke..
jo.. for en uke siden, tøltet jeg flere meter, flere ganger :-D
i går tøltet jeg.. tja.. 3 x 2 meter ;-)
det kommer etterhvert!
jeg vil ikke presse henne så hardt til å begynne med.
da hun kom hit, var hun så stressa at jeg ikke brydd meg noe om tølten, siden den ikke var der alikevell.. da konsentrerte vi oss om å gå, og stoppe.. nå er hun lydig :-D
har snakket med eieren, hun sa at jeg ikke trenkte å bry meg noe om rene gangarter før jeg fikk henne til å sammarbeide, dette har nemmlig hun også hatt problemer med.. i sommer skal hun trenes i tølt, blir gøy :dusk:
ja.. har altså tjuvstarta litt på den 8-)
alle gangartene hennes har høye kneløft, og er raske, med hode så å si i himmelen..

Kurre
25-01-2007, 21:01
Joda...er det Egill som solgte den kan jeg så absolutt tro det du forteller.
Han gjør gjerne slikt... (Og Nina slår seg selv HARDT HARDT HARDT i hodet fordi hun ikke gikk på en "grei deal")

Og eksem og endel nerver...vel,da burde den jo ikke være fullpriset heller.

Måne
25-01-2007, 21:20
Min var tregjenger for et år siden. Nå tølter hun godt. Jeg er jo ganske inhabil for å vurdere hennes verdi før og nå, men tipper hun har hatt en ganske drastisk verdiøkning på et år. Men selges skal hun jo ikke uansett..

Men det er en tanke det der. Hvor mye ville dere gitt for en islandshest med tre gangarter, men som kan utvikle seg og lære å tølte?

Cecilie_Stormur
25-01-2007, 21:51
kommer veldig ann på hva den kan da? om den er godt ridbar, kan grunndressuren eller såvidt forstår start og stopp...

Ida_Blær
26-01-2007, 00:20
spørs jo også om hvordan de andre gangartene er. er det en hest med god stamme og potensiale i de andre gangartene, så kan man jo gi litt?

Elisabeth E
26-01-2007, 08:27
Altså, om man ser på "privathester" som er til salgs, så er det en del av dem som er 3 gjengerer rett og slett fordi de som rir dem ikke kan tølte.
Jeg har vært borti en god del individer som har tøltet som bare det med en rytter som kjenner greia.

Så det går ann å gjøre et "kupp" om man vet hva man skal se etter :)

Man får nok neppe en VM hest, men det er mange OK ponniser der ute som på ingen måte utnytter sitt fulle potensiale :)

Stalin
26-01-2007, 09:55
......og jeg er helt lost når det gjelder hva som er fornuftige priser og ikke. Men hva kan man ta for en stor - litt tung - 5 år gammel vallakk som tølter lett, men ikke ferdig gangsatt? Hesten er snill og grei på alle måter - pen og flekkete - men som sagt litt tung... Løfter helt greit liksom, traver greit, 4 gjenger. En helt generell hest egentlig, uten eksem eller noen andre problemer?

Kurre
26-01-2007, 10:48
Jeg leter etter en sånn...så...veldig lite??http://www.my-smileys.de/smileys3/angel_innocent.gif

Kan du sende en PM eller noe og fortelle mer?

Hanna&Brá
26-01-2007, 11:49
Jeg leter etter en sånn...så...veldig lite??http://www.my-smileys.de/smileys3/angel_innocent.gif

:lol:

Stalin
26-01-2007, 12:21

Ja ok ganske treg jeg da.... :oops:

Stalin
26-01-2007, 12:23
Noen andre LITT seriøse som kan hjelpe meg med pris på denne????? :???: Det er kanskje noen som kan tenke seg en slik hest - så det så :lol:

Cecilie_Stormur
26-01-2007, 14:01

hva skal du med en sånn? jeg har også en sånn, men han er så snill, så han blir nok

Fomle
26-01-2007, 14:08
Noen andre LITT seriøse som kan hjelpe meg med pris på denne????? :???: Det er kanskje noen som kan tenke seg en slik hest - så det så :lol:

Jeg kunne faktisk tenkt meg denne hesten om det er den jeg tror det er du beskriver. Heter/het den "Lynet"? :-D
Om det er denne hesten så hadde jeg gjerne gitt mellom 30-40 tusen for han. :smile:
Men bare om det er han jeg tror det er da!? :lol:
mest fordi det er et hærlig vesen!

Karen
26-01-2007, 15:03
Men det er en tanke det der. Hvor mye ville dere gitt for en islandshest med tre gangarter, men som kan utvikle seg og lære å tølte?

ville ikke kjøpt 3-gjenger :roll:
joda.. hvis Herkula hadde vært tilsalgs, kunne jeg gitt.. hmm.. ikke mer enn 20 000(!) tror jeg ;-)
hun har da et herlig trav (<3) og en god galopp, og en aktiv skritt :-D
men hun er et herk!
søt å snill ellers, men trenger en rytter som passer på HELE tiden, for hun prøver seg!

siden jeg jeg har jobbet mye med henne, brukt snart 2 år, hver dag omtrent, trener, trener og trener, fått mye bedre resultater på ALT (!), men fortsatt mye jobb igjen, håper jeg å få henne under 20.000 en vakker dag http://www.my-smileys.de/smileys3/angel_innocent.gif

Stalin
26-01-2007, 15:41
Jeg kunne faktisk tenkt meg denne hesten om det er den jeg tror det er du beskriver. Heter/het den "Lynet"? :-D
Om det er denne hesten så hadde jeg gjerne gitt mellom 30-40 tusen for han. :smile:
Men bare om det er han jeg tror det er da!? :lol:
mest fordi det er et hærlig vesen!

Jepp det er Lynet:) Var den så lettgjenkjennelig i beskrivelsen min??? :eek:

Hanna&Brá
26-01-2007, 15:41
Jeg tror Nina seriøst tenker seg denne hesten. Det var bare en intern latter fra min side.. Kan ta det på PM jeg:-)

Stalin
26-01-2007, 15:43
hva skal du med en sånn? jeg har også en sånn, men han er så snill, så han blir nok

Tror kanskje det er navnet vårt som gjør at vi ikke helt er med på ironien her..... ;-)

Stalin
26-01-2007, 15:45
Jeg tror Nina seriøst tenker seg denne hesten. Det var bare en intern latter fra min side.. Kan ta det på PM jeg:-)

Ja ok nå er jeg virkelig ute å ikke skjønner noen ting her :shock: he he, er ikke av de skarpeste knivene i skuffa - men er nokså grei hvis det hjelper :lol:

Fomle
26-01-2007, 20:32
Jepp det er Lynet:) Var den så lettgjenkjennelig i beskrivelsen min??? :eek:

Ja det var ganske lettgjenkjennelig ja! men mest fordi jeg kjenner hesten og ho som eier den! har også hatt søstera og mora hans og temt dem begge! :-D :-D
Men om man ser bort ifra at han er tung så er han jo en kjempe fin hest!!
var foresten vi som ordna slik at ho fik kjøpt han :-D

Stalin
26-01-2007, 21:05
Ja det var ganske lettgjenkjennelig ja! men mest fordi jeg kjenner hesten og ho som eier den! har også hatt søstera og mora hans og temt dem begge! :-D :-D
Men om man ser bort ifra at han er tung så er han jo en kjempe fin hest!!
var foresten vi som ordna slik at ho fik kjøpt han :-D

Ja han er det :razz: Skikkelig gromgutt!

Kurre
26-01-2007, 22:01
Såh!
Nå har jeg svart på PM'n din og jeg ER faktisk seriøs... men han blir nok noe dyr ser det ut til.
Forresten et aldeles ILLE navn!!!
SLikt kaller man ikke en Islandshest.

Stalin
26-01-2007, 22:09
Ja skjønte jo det etterhvert da - er jo som sagt ikke av de kjappeste :oops:

Navnet skjemmer ingen sier de, men i dette tilfellet gjør det nesten det! *sier dama som eier STALIN*

Leirbakken
03-06-2008, 20:39
islandsvallak 8 år

Beskrivelse
5 gjenger, lite ridd i det siste, har stamtavle. krever en øvet og tålmodig rytter.
Svart edel type.

kostet 25.000 kr. noe galt med den da ? litt kanskje..

Ane,Blida&Brana
03-06-2008, 20:51
Hva ville dere gitt for ei 19 &#229;r gammel hoppe. Hun er gr&#229; med &#229;l. Veldig lett&#248;ltet(hurtigt&#248;lter), 5-gjenger, kan absolutt stilles i ungdomsflokk. Snill &#229; h&#229;ndtere, god vilje og liker &#229; jobbe. Har gitt fine avkom. Skulle ikke tro hun var 19 &#229;r, frisk og rask p&#229; alle mulige m&#229;ter.Ikke skvetten, passer dermed utmerket om noen &#248;nker en god turhest som ogs&#229; kan stilles litt med.

Noen prisforslag? Tenker da litt p&#229; alderen ;)

Stjarnas
03-06-2008, 23:07
Hva ville dere gitt for en grei turhest, fin f&#248;rstegangshest bortsett fra at hun trenger en med rytter med litt gangartserfaring. Dessverre har hesten eksem.l

Karen
04-06-2008, 00:08
Hva ville dere gitt for en grei turhest, fin førstegangshest bortsett fra at hun trenger en med rytter med litt gangartserfaring. Dessverre har hesten eksem.l

alder? antall gangarter? Hvor mye eksem?
"turhest", altså ikke den største gangartsmaskinen?
20?

Kurre
04-06-2008, 00:14
Mmm...
alder?

ChristineW
04-06-2008, 01:36
Tilbake til tema:p

Hva mener dere klassene:

100 000

200 000

300 000

osv. b&#248;r tilsvare

Rosita!
04-06-2008, 01:53
N&#229;r man selger hest s&#229; kan godt prisene v&#230;re h&#248;ye,men n&#229;r man kj&#248;per syns jeg godt de kunne v&#230;rt mye mindre :p

Leirbakken
04-06-2008, 08:10
Når man selger hest så kan godt prisene være høye,men når man kjøper syns jeg godt de kunne vært mye mindre :p

Enig der ja :), alle synes vell sin hest er verdt mest, men når f.eks . noen skal prøve den, så er den liksom ikke verdt pengene..

Stjarnas
04-06-2008, 23:55
alder? antall gangarter? Hvor mye eksem?
"turhest", alts&#229; ikke den st&#248;rste gangartsmaskinen?
20?

Hoppa er f&#248;dd i 1995 og er 5gjenger, har mye pass. Hun har s&#229;pass mye eksem at hun m&#229; sprayes/sm&#248;res hver dag og g&#229; med eksemdekken de verste nettene. (Varmt v&#230;r rett etter en regnskyll). Tja, vil kalle henne turhest akkurat n&#229; pga formen - har v&#230;rt ute p&#229; f&#244;r i vinter til noen som bare har sittet p&#229; - ikke ridd. For meg er gangartene greie nok, s&#230;rlig traven er ganske bra.

Har forresten tenkt &#229; selge henne i sommer, tenkte p&#229; en pris p&#229; 18000 - har nok den geografiske lokaliseringen litt mot meg ogs&#229;.

Cecilie_Stormur
05-06-2008, 00:01
Hoppa er fødd i 1995 og er 5gjenger, har mye pass. Hun har såpass mye eksem at hun må sprayes/smøres hver dag og gå med eksemdekken de verste nettene. (Varmt vær rett etter en regnskyll). Tja, vil kalle henne turhest akkurat nå pga formen - har vært ute på fôr i vinter til noen som bare har sittet på - ikke ridd. For meg er gangartene greie nok, særlig traven er ganske bra.

Har forresten tenkt å selge henne i sommer, tenkte på en pris på 18000 - har nok den geografiske lokaliseringen litt mot meg også.

hørtes ikke ut som du har tenkt til å overprise hvertfall :)

Stjarnas
05-06-2008, 00:16
h&#248;rtes ikke ut som du har tenkt til &#229; overprise hvertfall

Synes selv det er en reell pris, m&#229; nesten selge henne n&#229; - f&#248;r hun kommer i klassen gammel ogs&#229;. Dessuten er det vell ikke til &#229; stikke under en stol at jeg er drittlei &#229; sette hesten ut p&#229; f&#244;r hver vinter. Har hesten selv hver sommer og det tar tid &#229; f&#229; henne tilbake til den lydigheten jeg krever (jeg blir nok sett p&#229; som litt streng).

Er vanskelig &#229; selge en slik hest, jeg vet hun setter pris p&#229; at jeg sm&#248;rer henne inn med illeluktende eddiksalve og sprayer p&#229; med tj&#230;respray.... (og hva om kommende eier ikke tar seg tid til &#229; gj&#248;re det...). Dessuten s&#229; er jeg skikkelig pingle og har nesten "angst" for &#229; ri hester jeg ikke kjenner...

Cecilie_Stormur
05-06-2008, 00:19
Synes selv det er en reell pris, må nesten selge henne nå - før hun kommer i klassen gammel også. Dessuten er det vell ikke til å stikke under en stol at jeg er drittlei å sette hesten ut på fôr hver vinter. Har hesten selv hver sommer og det tar tid å få henne tilbake til den lydigheten jeg krever (jeg blir nok sett på som litt streng).

Er vanskelig å selge en slik hest, jeg vet hun setter pris på at jeg smører henne inn med illeluktende eddiksalve og sprayer på med tjærespray.... (og hva om kommende eier ikke tar seg tid til å gjøre det...). Dessuten så er jeg skikkelig pingle og har nesten "angst" for å ri hester jeg ikke kjenner...

finnes sikkert noen som bor litt oppå fjellet, eller på en forblåst plass som helt sikkert klarer å følge opp behandlingen. bare kjøper vet hva de går til, så vil de nok ta godt vare på henne... :)