PDA

Se full versjon : hva koster det å få en hest importer fra island?

Karen
07-01-2007, 21:18
ja..
jeg har alltid lurt på hva det koster å importere en isis i fra island..?
til trønderlag..

det er vell billigere med båt, enn med fly?

Kurre
07-01-2007, 21:24
15-20.000 også var det transporten opp til trøndelag,da...
De kommer til Danmark eller Sverige og må hentes der.

Karen
08-01-2007, 19:03
åja :roll:

men kommer det ikke hester direkte til Norge?

ikke til oslo engang?
eller ved kysten?

embla
08-01-2007, 22:21
Kommer ikke hester til Norge med fly. Har vært noen forsøk på det, men det ble veldig dyrt...

Før gikk det båt til Moss og Fredrikstad, men det er det lenge siden jeg har hørt om nå. Heldigvis for hestene, antageligvis :smile:

Du skal betale en speditør på Island for papirarbeid, frakt på Island, evnt andre utgifter før flyturen (oppstalling noen døgn er vanlig). Så selve flybilletten. Ny veterinær i ankomstlandet og "flyplassavgift".

Så for frakt fra Sverige/Danmark.

I Norge skal du så fortolle dyret, dvs betale MVA av hestens pris, og alle utgifter i forbindelse med å få den til norsk grense...

Så som Kurre sier, blir det fort et sted mellom 15-20 tusen. Det avhenger selvsagt mye på hva hesten kostet på Island :smile:

-embla-

Shadowfax
09-01-2007, 09:15
Pluss de utgiftene du har når du skal hente hesten eks med fergebilletter og sånt styr.
"Heldisgvis" kan man søke om tollfri kvote. Går som vanlig greit å få.

Skulle de ikke begynne å fly til Gøteborg? Eller ga de opp det?

embla
09-01-2007, 21:31
Har ikke hørt noe om Gøteborg. Men det høres ikke dumt ut.

Tollfri kvote har jeg gått utfra i mitt siste innlegg her. Det er jo en fritagelse fra den berømmelige kjøttavgiften. Som er 5000,- pluss MVA.... (moms av avgift.... :shock: Trodde ikke det var lov engang.... avgift av avgift...)

MVA av hesten, transporten og alle andre utgifter med å få den til norsk grense, kommer du aldri utenom.

Hvis du eks kjører din egen bil til DK, kjøper fergebillett osv, så skal du i prinsippet betale MVA til norske myndigheter for kjøring av din egen bil og ferga, på vei hjem med dyret.... Det er helt utrolig. Heldigvis er det greie tollere innimellom, som f eks de som sier "ja da skriver jeg 300,- pr hest i frakt fra flyplass til grensa. :smile: Og momsen av det er jo bare 75,- så det kan en jo leve med 8-)

-embla-

Shadowfax
10-01-2007, 08:37
Synes jeg hørte noe om Gøteborg for lenge siden, men kjenner jeg de rett blir det vel med snakket ;-)

Ja, det er helt utrolig hvor mye penger de greier å skvise ut av folk. Må være *pottit-Norge* på sitt "beste"
Det er jo ikke rart at det blir en del tukling og justering på hestens verdi av det der..

Kurre
10-01-2007, 19:46
*mumle mumle* Hvorfor skal jeg betale like mye i "kjøttavgift" på Pilgrim på noen mnd som på 175 ridehest på 700 kg...*mumle mumle*

embla
10-01-2007, 22:56
*mumle mumle* Hvorfor skal jeg betale like mye i "kjøttavgift" på Pilgrim på noen mnd som på 175 ridehest på 700 kg...*mumle mumle*

Ja det kan du si, skikkelig urettferdig. Men en gang hørte jeg at den avgiften var noenogførti kroner pr kg, men max 5000 pr hest. Hvor i all verden får man over 40 kr for kg hestekjøtt....? Haha, ikke noe slakteri i Norge i alle fall. Og for hver eneste kg hest? Hud og hår og bein og høver.... :???: Hvilke glupinger har lagd denne regelen?

Men jeg har også hørt en gang at hvis hesten er liten og lett nok, så er den avgiftsfri. Har dette fra noen som importerte Shetlandsponnier fra Sverige. Aner ikke om det stemmer, men det ville jeg ha undersøkt. De har vel neppe hestevekt på grensa, og en liten åring er vel ikke så tung.... ;-) Gjelder det ikke et føll født i sommer?

Kurre
11-01-2007, 10:33
Det gjør det!
Hmmm...tror jammen jeg skal prøve å krangle litt jeg.Hørte om noen som tok inn noen kaspiske hester (ikke voldsomt store greiene de heller) og de hadde sluppet med halv kjøttavgift!

Kunne vært noe det,den lille tingen koster meg nok som det er om han ikke skal tas inn som overprisa biff!

Shadowfax
11-01-2007, 15:18
overprisa biff!

:lol:

Rosita!
18-01-2007, 20:58
Sitter faktisk akkurat med importpapirene her så må sjekke hva det kom på når jeg fikk min....

Flyreisen med alt papirarbeid og vetrinær kostet 9230kr.
Transporten til flyplassen på Island var 255kr.

Forstår ikke alt som står her men tror det er tollen som kom på 8000kr.

Vi hentet hesten selv i sverige,Norrkøping.
Så har ikke peiling på noe pris på transport fra der hesten kommer....

Er mulig jeg har glemt noe nå,for trodde jeg hadde betalt litt mer enn 18000...Men er ikke sikker jeg,men ca. det hvertfall;)

Etter hva jeg har hørt er grunnen til at de ikke flyr til Norge at de må samle minimum så og så mange hester på flyet fra Island før de flyr(husker ikke hvor mange dette var,men det var en god del) og var ikke så mange som kjøpte i Norge til at de klarte å få mange nok hester....
Ja,dette ble litt innviklet,men det ble litt vanskelig å forklare;)

Ny Amtoftgaaard
22-01-2007, 19:53
I danmark koster det ca 7800,- at importere en hoppe, lidt mere for hingste - ca 9000,- (dkr)
Oven i lægges 1785 dkr til Mahé (lufthavn i billund)
og evt. transport til norge.

Lopke
22-01-2007, 21:56
og skal hesten til Norge må dere jo huske momsen på 25% av kjøpesummen oppi prisen :) Det er deilig å ikke være med i EU..

Heldige danskene som slipper slikt dritt!!!

Ny Amtoftgaaard
23-01-2007, 16:05
Vi betaler såmænd også moms på prisen fra Island ;-)

lukka, solfari og greta
23-01-2007, 17:28
skulle egentlig ha importert en isis i fjor en gang men som aldri kom, pga han døde :( , han skulle ha kommet til Norköpping, eller åssen det skrives i sverige.. tror de flyr dit fortsatt?

de har sluttet å sende hester med båt fra island pga dyrevernet har vært inn i bildet..

Shadowfax
23-01-2007, 20:36
De flyr til Norrkøping fortsatt ja ;-)

Mm.. det skjedde vel både det ene og det andre på de overfartene med båt der... godt de slutta med det i hvertfall..

Frekja
13-02-2007, 12:36
Da jeg var på Island i fjor ble jeg fortalt at de sluttet å sende med båt fordi hestene ble sjøsyke, og siden hester ikke kan kaste opp var det fryktelig mange som døde på overfarten...

Solo
12-09-2007, 15:19
Vet ikke prisen, men vet at Smyril Line kan frakte hester rett til Bergen.. Bor i Bergen selv, så.. ja.. =)

Shadowfax
12-09-2007, 21:29
Og la de stå x-antall timer/dager eller hva det nå tar på en båt? neitakk, vil heller ha den tilsendt med "privatfly" jeg :lol:

Men en ting skal være sagt, om jeg noen gang skal importere noe nytt, skal den IKKE lande i Billund!
Makan til idioter skal man lete LENGE etter!

tala
02-03-2008, 23:33
Embla, vet du om der er noe tollfritakelse nar man selv flytter mellom landene? dersom jeg melder flytting tilbake til Norge, kan jeg da ta med meg hest tollfritt? sann som jeg kan med bilen...

*lure pa om der finnes ett smutthull her eller der*