PDA

Se full versjon : Hjelp til valg og mengde på for

Rosita!
07-01-2007, 01:01
Trenger litt tips til hva denne hesten bør ha og hvor mye....
Så håper noen har noe å anbefale;)

Han er en Hollansk varmblods vallak på 5år,blir trent 4-5 dager i uka.
Dressurhest som trenger noe å roe seg på men allikevel ha energi,har ganske mye energi fra før av sånn jeg har forstått det.
Og han er på grensen til å bli litt tynn...

Så håper noen kan komme med noen ideer :smile:

Rosita!
07-01-2007, 01:11
Dette Eggermannsforet du bruker vet du hvor man kan få tak i det? Eller bestille lissom.

-MajorGullet-
19-01-2007, 07:47
Hesten min høres ganske lik ut ut som din. Og min får 1 liter bygg og en halv liter energi. Den blir trent litt mer da noen ganger, og det høyet dem har hos oss er fettende, så det er det eneste hesten min trenger. Men man vet jo aldri fra hest til hest ;-)

Silje og Tindra
19-01-2007, 11:29
Bruker Eggersmann Naturmüsli og er så langt veldig fornøyd med det :-)

Vilde
19-01-2007, 11:47
Så ut som om eggersmann hadde veldig mye bra fôr. Dumt at det ikke var noen forhandlere i nærheten av der jeg bor. Forer seg min hest (fjording) på betfor og Champion energi, dette fordi det ikke ikkeholder havre (sprek denne fjordingen...). Det er derimot anbefalt å fore Energien sammen med havre ller bygg, så hvis hesten din er litt tynn og i tillegg sprek ville jeg satset på bygg (altså i tillegg). Har ikek så mye peiling på fôring dessverre.

Silje og Tindra
19-01-2007, 13:07
Vilde: Du kan bestille fôret fra Eggersmann.nos nettbutikk også, så blir man enige om levering.

Lopke
19-01-2007, 18:11
ellers så går det sikkert an å gi champion foret og.

Husk å gi mye høy til en slik hest. jeg ville minst gitt 10-12 kg pr dag. Så kan du gi kraftfor etter behov, hadde også gitt hesten olje 2 dl pr dag. Det gir både litt fett til kroppen og fungere som et måltid med havre sånn energimessig.

GitteogLone
19-01-2007, 20:22
forsette bare på tråden her da det er samme tema.

Har ei drektig fjording hoppe som skal følle i april/mai. Forer nå med oppdrett og komplett og høy. hun for i tillegg vitaminer og salt.

Men, så har eg hørt så mye om at det er tilsatt altmuli rart i komplett foret. så eg lure på om eg skal begynne å fore med noe mer naturlig.

Det blir nok ikkje før etter føllet har komt.

Dere som har så mye erfaring med eggersmann. Hva må de ha i tillegg? Si at eg forer føllet med Egersmann føllstarter (fohlenstarter) Er det nok? bør føllet ha noe vitamier/ tilskudd?

Og hva ville dere gitt til en 4 årshoppe (moren) som skal melke, og så settes i trening igjen. hun er ganske lett foret. har alltid fort med MYE høy fremfor kr.for. hun er sprek, energisk og våken, så havre trengs absulutt ikke.

Har ikke så mye peiling på eggersmann, men det ser bra ut. og eg prøver å lese mest mulig for å finne et for som er best for min hest.

Er det noen som har noe tips?

:-D

bekka
20-01-2007, 21:37
"Svar" til trådstarter, Rosita:

Anskaffet meg ny hest her i slutten av september, 6 års, stor Svensk Varmblods. Han hadde ikke gjort spesielt mye, og var i litt dårlig form, men etter en to/tre-ukes tid ble han DEN krutt-tønna. Så gikk ned på kraftfòret for at han ikke skulle ha så mye overskudd energi og bli så kreativ... hehe (Han spiser så mye høy han har lyst på, ligger ca på 12 +++ hver dag).
Han hadde ikke mye å gå på og etter en stund begynnte han å tape seg litt i vekt... Har siden den gang gradevis gått opp på fòret, han holder seg nå akkuratt passelig med energi så lenge han blir ridd daglig. Synes også nå at han har lagt litt på seg :smile:

Nå går han på Champion Energi (5 liter fordelt på 3 måltider), litt bygg (kun gått på det en ukes tid, virker som om det hjelper litt hyppigere), og 1/2 liter olje (pluss salt og vitaminer) og han har alltid høy å knaske på.

Noen hester svarer eksplosivt på havre og fetende på bygg, andre svarer eksplosivt på bygg, men legger godt på seg av havren, dette varierer fra hest til hest. Som oss mennesker, alle er forskjellige ;-)

For meg har denne kombinasjonen funket, men hva med å gi den godt med høy (som andre her har gitt tips om) finne et "basis kraftfòr" og suplere med bygg eller havre, og olje ved siden av? Så kanskje han legger litt på seg uten å få for mye overskudd...

Silje og Tindra
20-01-2007, 22:10
Ingvild: I følge forhandler inneholder Naturmüsli nok energi til at man ikke trenger å tilsette noe annet. Den er jo full av mais, mariatistelolje og lignende. Jeg merker det iallfall veldig godt på Frøya.

Jeg ble dog rådet av Insolita til å bruke Pluss i tillegg, siden det var denne som utfylte best.

Rosita!
23-01-2007, 00:19
Takker for svar :smile:

Men som Lopke sier minst 10-12kg. høy?
Vet jo at grovfor er det beste men virkelig så mye?
Men nå er jo ikke jeg vant med disse store hestene og isisene spiser jo langt mindre,syns bare det hørtes så mye ut jeg,men det er kanskje ikke det :???:

Men denne hesten det er snakk om er ikke min da og ikke jeg som forer på den så aner jo ikke hvilke mengder den får.

Muffin
25-01-2007, 20:48
:mrgreen: Må bare spørre. Dere snakker om for og da kommer jeg på noe. Det med høy noen har høynett og noen har kurv,hva er best,må en se an hesten. ????
Hvis de søler med høyet, bruk nett??? Koser de seg mere og lengre med nett,bedre for magen????
Håper noen kan svare på det ,må lære,så det kommer nok noen dumme spørsmål av og til :oops: