PDA

Se full versjon : Rekord kald vinter?

Balaton M
09-10-2010, 22:46
http://www.adressa.no/nyheter/article1538570.ece

Bare et lite problem med akkurat det, for 1000 år siden var det mye varmere enn det er nå. Kaldeste perioden etter siste istid var fra ca 1650 til 1700.

Forøvrig synes jeg sist vinter var mer enn kald nok

EvaV
09-10-2010, 22:58
NEI, kødder du? Det var jo rekord-kald vinter både i fjor og forfjor syntes jeg.

Lopke
09-10-2010, 23:13
Kanskje man bare skulle flytte til Spania?

Ina91
09-10-2010, 23:17
Ånei :-( Og jeg som fortsatt bor i kuldehullet Meråker, fysj!
Sommer igjen takk, tror jeg flytter til Bali jeg altså!

EvaV
09-10-2010, 23:18
Jeg blir med!

Muzikaa
09-10-2010, 23:25
jeg blir med til sydligere strøk!!

Hegepii
09-10-2010, 23:31
Glad jeg alt har emigrert.... Men tror jeg flytter bare enda mer sørover etterhvert altså :p

Muzikaa
10-10-2010, 00:21
Gran canaria passer meg fint. temp. mellom 20 og 30 grader stort sett hele året:D

Johanne S.
10-10-2010, 00:36
Svigerfaren min sa allerede tidlig i sommer at kommende vinter kommer til å bli minst like kald som den forrige, kanskje han får rett da ;) Ja, ja, jeg er i alle fall bedre forberedt for denne vinteren, har f.eks. rikelig med ved lagret og har fått tak i tørr høyensilasje (husker med gru på alle dagene jeg stod i -30 grader og hakket løs frossen ensilasje i fjor vinter!). Vannledningen ved stallen er bedre isolert og har dessuten fått en varmekabel surret rundt seg :) (i fjor måtte jeg med klaustrofobien min krype under et golv for å tine vannet, det var langt å krype og veldig trangt...). Har to thermobarer til hestene og skal i det hele tatt takle en vinter veldig bra - selv om den skulle vise seg å bli kald :D

Lopke
10-10-2010, 01:07
Tror også det blir kjøp av Thermobar i år... i fjor var et helvete mtp vannet.

Nina
10-10-2010, 01:21
Skaffet thermobarer på stallen i fjor,og det var en god investering. Før det fikk Sandy kolikk, antakeligvis fordi han hadde drukket for lite. Så aldri en vinter uten thermobar mer!

_popcorn_
10-10-2010, 04:15
Jeg nekter. Jeg legger inn protest og klage og hele pakka!
Enda kaldere enn i fjor? Jeg går rett og slett ikke med på det!
*sette seg ned å være trass*
Uakseptabelt!
Da må jeg kanskje vurdere kjøpe vinterdekken likevel da.

Johanne S.
10-10-2010, 09:49
Tror også det blir kjøp av Thermobar i år... i fjor var et helvete mtp vannet.

Ja, løp og kjøp, thermobar må være en av de mest geniale oppfinnelsene man har til bruk i forbindelse med hestehold :D

Men ellers så stod det vel nederst i artikkelen av Nasa avviste noen endringer i Golfstrømmen så tror vi skal ta den kuldeadvarselen med en klype salt ;-)

JeanetteU
10-10-2010, 14:00
vinteren som var i fjor, var KALD nok altså !!!
håper ikke det kommer en kald sånn en til med 30 og opptil 40 minus om natta som vi hadde her....uffameii

:(

mallilen
10-10-2010, 14:52
Merkelig det der, altså.
Før om åra VAR det så kaldt om vintrene slik det var nå sist vinter. Eller de kunne være milde og våte også.

At vintrene er milde eller iskalde eller ustabile er virkelig ikke noe nytt de siste 300 år. Eller siste 30.000 for den del.
At vi får en vinter som gjennomsnittlig blir kaldere enn den har vært på 1000 år, tilsier bare at den kanskje blir en halv grad kaldere. I snitt. Og det ER virkelig ikke stor forskjell på -19,5 og -20, altså.

Jeg tar heller en slik vinter til, enn en halvvåt, snøfri vinter med varierende nedbør og temperatur, og dertil isholke pokker meg overalt, altså! Sist vinter kom det jo en meter snø dagen etter at frosten fikk satt seg. Og så LÅ den der til i mars en gang heller enn å regne bort og komme på nytt med dertil livsfarlig føre.

Lopke
10-10-2010, 15:04
Tar gjerne en kuldevinter igjen... men ikke minus 26 grader... la oss heller si minus 10 (som er kaldere enn det pleier her) og så tørt og fint som det var.
Da sprenger ikke alle vannrør ute og inne heller.

EliFi
10-10-2010, 15:09
Jeg tar gjerne en kald vinter til jeg. Hestene hadde det storveis i kalden, selv om jeg var bekymret. Thermobar ja, tidenes oppfinnelse. Jeg skal ha en til :)

Nimbus
10-10-2010, 15:35
Veldig enig med mallilen. I år kjøper jeg bare en thermobar, og blir det like fin vinter som i fjor er jeg strålende fornøyd. Jatakk til kaldt tørt vær!

Torhild
10-10-2010, 15:41
Stortrivdes jeg i vinter, kan ikke huske en så fin vinter i mitt liv!!!
Hestene på utegang slapp å tråkke rundt i søle, hestene var rene og pene, ingen våteksem, JEG var tørr og god, ingen forkjølelse (jeg tåler godt kulde, men ikke å bli gjennomvåt, da blir jeg syk), huset var rent og pent, ingen slaps og dritt som ble dradd inn osv osv. Så kom igjen vinter; jeg er klar!!!!

Dunjar
10-10-2010, 16:41
glad jeg kjøpte inn thermobar 130l i fjor.. den var genial og samtidig så en jo hvor mye hestene drakk tilenhver tid:)

det jeg derimot gruer meg til ,er at jeg i desember er nyutdannet konduktør, og med kulda så fryser sporvekslene og tog blir forsinka og folk blir sure...hehe.. uten om det synes jeg vinteren har sin sjarm tross -28 grader. Fikk da omsider brukt alle de varme klærne mine, og gud hvor skjønt det var å komme inn i varmt hus med fyr i ovnen:)

xxAne
10-10-2010, 17:04
Noen som kan smitte meg med litt av denne vinter-gleden???

Hanna
10-10-2010, 17:17
kanskje hvis det blir skikkelig kaldt at vi får snø her i england også :D:D

Nina
10-10-2010, 17:20
Kaldeog tørre vintre er supert,men -30 hver dag i flere uker blir litt vel mye for min del.Men om det holder seg til -20 grader,så skal jeg ikke klage..så mye i hvert fall.;)

stallflua
10-10-2010, 19:17
Som den regnvante, forblåste sunnmøringen jeg er, tar jeg gjerne i mot en slik vinter igjen!! Greit at vi måtte knuse is fra elva der vi henta vann, og at en var rimelig stiv i bevegelsene når en møkka, men tar gjerne det når man dag ut og dag inn kan hente inn rene, tørre og fornøyde hester fra rene, og tørre paddocker :D Er rett en fryd å tenke tilbake på, når man jevnt over er vant med 15 cm gjørme, liten kulin og regn ;)

Moonlight
10-10-2010, 20:01
kanskje hvis det blir skikkelig kaldt at vi får snø her i england også :D:D

Hvor i england bor du?
Jeg bor i Herefordshire, her hadde vi mere snø i fjord en siden jeg flyttet hit for 6år siden. Men enda var det bare ett par uker med endel snø i Januar og Februar (om jeg ikke husker feil). Ene tiden var hvertfall i Januar, for da kjørte vi til London i snø, var ikke noe morro med bil uten piggdekk osv.
Kansje vi må kjøpe oss ski og slede, har jo trekk hund :)

StallNes
10-10-2010, 20:13
Litt kald vinter gjør ikkje meg noko, har jo solide anti-dekken fjordinger som har vane med å miste alt av pels i jula!
Hadde bare 1-2 dager med frossent vann, fine og klare vinterdager og masse snø som var perfekt til tungt muskelbringende arbeid!
Men syntes det var litt drøyt å ha snø fram til April omtrent da!
Sleit meir her heime med frost enn i stallen så hestene hadde det igrun veldig fint vil eg tru!

Nina
10-10-2010, 20:17
Hvis dere bare hadde et par dager med frossent vann så var det vel ikke så veldig kaldt.:p Her var det frossent vann hver dag i flere måneder, men det er det jo hver vinter..

Polar
10-10-2010, 21:04
Håper ikke denne slår til! Sist var det lite snø, barfrost fram til jul ca og kanskje en mnd til sammen med mer enn 15 kalde på nyåret. Pluss at det snødde så sent som 4 juni...

StallNes
10-10-2010, 21:17
Hvis dere bare hadde et par dager med frossent vann så var det vel ikke så veldig kaldt.:p Her var det frossent vann hver dag i flere måneder, men det er det jo hver vinter..

Dei kaldetse dagene var rundt -20 til -25 grader, men det låg veldig gjevnt på -15 :P
Synest no det er meir en kaldt nok eg da xD
For å sei det slik, har fortrengt den kalde vinteren så godt eg kan :P Synest nemlig det ikkje kulde er heilt meg! <3 Sommer <3

Nina
10-10-2010, 21:32
Hva slags vann har dere som ikke fryser når det er -15 da?:p

mallilen
10-10-2010, 21:54
hva slags vann har dere som ikke fryser når det er -15 da?:p

ildvann! :d

StallNes
10-10-2010, 22:08

Ekte brønnvann :p
hihi, nei aner ikkje eg da, vi var iallefall veldig heldige tydligvis!
Men dei andre stallene rundt om har hatt meir problemer enn oss!

Lopke
10-10-2010, 22:25

:lol: den var god.

Men altså ved minus 15 blir vannet ikke frosset inne i hele stallen.. ved minus 25 gjør det det.. og inn til huset og :S det var ikke bra.. (heldigvis ikke mitt hus da)

Nina
10-10-2010, 22:36
Inne i stallen dere tenker på ja.:lol: Tenkte vannet ute jeg, så da begynte jeg å lure.:p

Vi hadde faktisk mellom 25 og 30 kuldegrader her uten at vannet frøs i stallen. Skjedde vel kun et par ganger. Men det hjelper med sauer og varmeovn.

Lopke
10-10-2010, 22:39
varmeovn og storfe i 1 etasje funket ikke her. Men så er det ikke isolert heller..

Nina
10-10-2010, 22:51
Vi har sauer i samme rom, og det hjelper veldig. Men om døra står oppe ett minutt for mye er det gjort da, ikke mye som skal til i 30 minus.

Lopke
10-10-2010, 23:05
Sant det.. vi hadde hestene inne på skift i vinter, dels pga mangelen på 1 boks så de var på skift inne 2 og 2, men også for å holde litt temp i stallen. Er ganske mye disse dyrene gir fra seg av varme.

StallNes
10-10-2010, 23:08
Kan ikkje huske eller registrert at vannet i stampen ute heller har frøse :p
Kanskje vi bare har ein bonde og eier som virkelig skjekker til vannet!

Hanna
10-10-2010, 23:20
Hvor i england bor du?
Jeg bor i Herefordshire, her hadde vi mere snø i fjord en siden jeg flyttet hit for 6år siden. Men enda var det bare ett par uker med endel snø i Januar og Februar (om jeg ikke husker feil). Ene tiden var hvertfall i Januar, for da kjørte vi til London i snø, var ikke noe morro med bil uten piggdekk osv.
Kansje vi må kjøpe oss ski og slede, har jo trekk hund :)

Bor i Lancaster.. er visst veldig vått her om vinteren sies det! hadde ikke gjort noe med snø :D man vet jo aldri!

tuuuva
10-10-2010, 23:23
Vil mye heller ha kald vinter med snø sånn som i fjor, enn en drittvinter til med regn og slaps og gjørme, eller barfrost...

Er bare å kle på seg :D Gleder meg til vineteren (hvis vi får snø like lenge som i fjor) :D

Chem
10-10-2010, 23:37
Stemmer for kald tørr vinter med mye snø jeg også.
Hater slaps!

T.B.
11-10-2010, 00:18
Heller kaldt og tørt enn slaps og slush og gjørme.
Har sjekka de lange ullunderbuksene og avtalt med ved-mannen at jeg får nok å fyre med til vinteren.
I stallen har alle hestene flyttet sammen på en side, og der er en vask endestasjonen på vannet - så den blir nok å stå og dryppe for å hindre frostsprengte rør.
Gamla har begynt å sette pels big time - ikke så lang enda, men merker at det er blitt mye mer hår pr. kvadratcentimeter.
Vet ikke hva stalleier har tenkt med utevannet til hestene i vinter, men ifjor var gamla mi den eneste hesten som ikke stod og stura ved frosne vannkar - hun vet hvor bekken går, og slo hull på isen og kunne drikke rennende vann.
Håper at vannet på hytta ikke fryser i år igjen - da må SOL og Lars'en komme og besøke meg igjen...

rebeccaH
12-10-2010, 02:46
Litt delte følelser her :P

Er forsåvidt enig med de andre, heller kaldt og tørt men det er måte på alt :p Trenger helst ikke snø til Mai/Juni, og hadde vært fint om det ikke ble kaldere enn -10 :D

smulemor
12-10-2010, 03:21
altså, kulda gjør meg ikke et kvekk men jeg vil VELDIG gjerne slippe så mye snø i år. det kan komme en meter så det får isolert litt og deretter opphold. på slutten hadde jeg ingen plass å legge snøen jeg måket ut av innkjørselen så jeg måtte lage en snipp ytterst i innkjørselen og bruke resten til snødeponi :rolleyes:

T.B.
12-10-2010, 05:17
Kuldegrader - i "selveste Bææærum" i natt - må få rydda unna stoler og bord på terrassen, før det detter noe kaldt fra himmelen.
Og - smulemor - nå trenger du ikke lenger være "scull" - hvis ikke den hesteskallen er fra en kjær venn....
Gamle meg skvetter hver gang dauingen popper opp - myyye koseligere med et trivelig hestebilde.

smulemor
12-10-2010, 05:34
he he, teknisk sett så er det jo en hest ;)

men joda, skal nok få byttet når jeg finner noe annet jeg liker. må bare finne det først...

MeretheHa
12-10-2010, 08:13
Og så snakkes det om global oppvarming.... HOPP I HAVET!!!

Gjerne en kald vinter, bare det kommer SNØ! Oppe her i Narvik var det bare barfrost hele vintern, og frostdybde helt ned til 3m....det frøs mange vanntilførsler ja :lol:
*danse snødans*

ToveIr
12-10-2010, 08:14
Hvis det er slik skal jeg investere i varmepumpe.
Det var kaldt om morgenen som regel i fjor vinter

Malene_Fiola
12-10-2010, 08:35
Kulde kan det komme, men, ikke mer enn 10- eller noe, og da et stabilt vær med en grei stabil snømengde, slik at vi får fine snøveier, men ikke mer, og null vind! :p
Er så drygt når det blir varmt så snøen smelter, så kaldt så slapset fryser til is!

Takr91
12-10-2010, 08:51
Snøen kom hit igår den, ikke mye da og det meste har smeltet bort, men den er ihvertfall rett rundt hjørnet:D

Skjóna
12-10-2010, 11:55
Håper på minusgrader hele vinteren og endel snø. Trenger ikke komme så mye som i fjor, men snø vil jeg ha! Blir så mørkt uten. Heller kulde og snø enn regn og blåst! Men trenger ikke bli 20 blå akkurat, brrrr!

Nikita
12-10-2010, 16:41
Det verste synes jeg er slafs, holke og barfrost! Så takker ja til minusgrader, kulde og snø ;) Men jeg må jo si at det ikke videre var deilig i stallen i fjor da det var minus 30 grader. Jeg orket rett og slett ikke å ri, må jo pakke meg så inn så jeg knapt kan bevege meg.. Og hestene ble i flere uker ikke satt ut på morran. Stalleier synes det var for kaldt, noe som bare var piss! Jeg hadde gitt beskjed om at min hest SKULLE ut! Jeg fikk heller ikke beskjed om at hesten stod inne og fikk meg mange overraskelser når jeg kom i stallen i 14-15 tida... Så hesten blei dritsprek, og vi hadde ikke ridebane. Jeg torde rett og slett ikke ri når jeg satt inntulla som en ball på toppen med en sprek hest... Noe jeg gir stalleier mye av ansvaret for!

Det skal i alle fall unngås til vinteren! Dessuten så frøys vannet fordi sønnen hadde tatt ut kontakten til varmeannlegget som skulle gjøre slik at vannet ikke frøys.. Men stalleier sa ikke at det var på grunn av vannet at hestene ble stående inne, han bare synes det var for kaldt for dem å komme ut.

Skjóna
13-10-2010, 12:49
Er så tullete at folk ikke slipper ut hestene fordi det er kaldt! Jeg hadde blitt fly forbanna! Herregud, hestene tåler jo kulde mye bedre enn varme! Håper du har flyttet hesten til en annen stall nå hvor den får komme ut. Mine er ute hele døgnet de og jeg har aldri hatt gladere hester. Har såklart leskjul og sånt, men bruker det lite. Bruker det stort sett bare når sola steker. Og på stevner og sånn når Dona står på boks er hun alltid skikkelig småsur dagen etter når jeg kommer tilbake på søndagsmorran og hun har stått inne hele natta. Napper etter salgjorden og sånn og det gjør hun ALDRI ellers. Så tydelig at hun ikke liker å stå så lenge inne. :)

Amanthea
13-10-2010, 17:44
Å ikke slippe ut hesten pga kulde er så penny at blæh. :lol: Så lenge det ikke er kraftig vind og ingen leskur plager det jo ikke hestene. Selv håper jeg på sprengkulde, lite vind og middels snø. Eneste problemet er at jeg plages med å puste når det er for kaldt ute, men det får så være.

Muzikaa
13-10-2010, 19:39
Jeg har kuldeastma, så vinteren i fjor var et rent mareritt.... Så jeg håper på en mild vinter... Det må gjerne komme snø som ligger fra desember til februar, og temp. på mellom 0 og -2 grader:D deretter kan det blir VÅR!! I fjor varte jo vinteren helt til juni...:rolleyes:

Nikita
14-10-2010, 10:45
Er så tullete at folk ikke slipper ut hestene fordi det er kaldt! Jeg hadde blitt fly forbanna! Herregud, hestene tåler jo kulde mye bedre enn varme! Håper du har flyttet hesten til en annen stall nå hvor den får komme ut. Mine er ute hele døgnet de og jeg har aldri hatt gladere hester. Har såklart leskjul og sånt, men bruker det lite. Bruker det stort sett bare når sola steker. Og på stevner og sånn når Dona står på boks er hun alltid skikkelig småsur dagen etter når jeg kommer tilbake på søndagsmorran og hun har stått inne hele natta. Napper etter salgjorden og sånn og det gjør hun ALDRI ellers. Så tydelig at hun ikke liker å stå så lenge inne. :)

Jeg står på samme stallen, men gjett om jeg skal være i forkant denne gangen, ikke EN dag skal hesten min stå inne!!

mema
14-10-2010, 11:16
Jeg hørte noe som sa at det var vanlig med en mild vinter etter vulkanutbrudd/askeskyer? Var bare noe jeg hørte i går, men jeg slukte det rått! ;D

Forøvrig så syntes jeg vinteren i fjor var herlig med tanke på rideføre. Men fy så kaldt det var. Vannet i stallen frøs og jeg er en superfrysepinne. Kjøpte meg hest i sommer, så jeg har mye hesteutstyr igjen å kjøpe. jeg hadde liksom håpet at det skulle bli en mild vinter slik at jeg kunne hamstre masse dekken på salg til våren (har selvfølgelig vinterdekken og stalldekken klart, men ikke i tykkelse som passer -30 grader).

Men alt i alt så håper jeg på en kald og snørik vinter for nå er jeg så lei av gjørme!

Nikita
14-10-2010, 23:26
Jeg hørte noe som sa at det var vanlig med en mild vinter etter vulkanutbrudd/askeskyer? Var bare noe jeg hørte i går, men jeg slukte det rått! ;D

Forøvrig så syntes jeg vinteren i fjor var herlig med tanke på rideføre. Men fy så kaldt det var. Vannet i stallen frøs og jeg er en superfrysepinne. Kjøpte meg hest i sommer, så jeg har mye hesteutstyr igjen å kjøpe. jeg hadde liksom håpet at det skulle bli en mild vinter slik at jeg kunne hamstre masse dekken på salg til våren (har selvfølgelig vinterdekken og stalldekken klart, men ikke i tykkelse som passer -30 grader).

Men alt i alt så håper jeg på en kald og snørik vinter for nå er jeg så lei av gjørme!

Min uthevning ;)

Det kommer jo helt an på det da :D Min varmblods står med 200 grams hele vinteren han, og i fjor var det som du sier ned i 30 grader.

mema
14-10-2010, 23:34
Det har du jo rett i faktisk. Før jeg kjøpte hesten stod hun ute hele forrige vinter med et 200g dekken uten å bli kald. Men hun slet mye med ryggen, og hun er en typisk "rygghest" som får stivere ryggmuskulatur når det er kaldt. Derfor tror jeg faktisk hun trenger et tykkere dekken når det er så kaldt. Men ellers er jeg enig. :)

Takr91
15-10-2010, 00:17
Her ser det ut til å bli en mild vinter, sommeren var kald og rognebærene henger ennå. Og snøen ligger klar ute ^^

StallNes
16-10-2010, 16:21
Vi hadde iallefall veeeldig glade og spreke hester i fjor vinter!
Aldri før har eg opplevd gamlemor med SÅ mykje futt i seg! Til tross for drektighet så holdt ho tempoet og energien så høyt oppe at det var ein drøm! Eineste minuset var at unghsten blei trippelt så sprek som vi kunne ha tenkt henne så det var litt tjo og hei og hopp og sprell vi kunne ha klart oss uten :lol:

Ajax
17-10-2010, 00:20
Heller en tørr, kald hvit vinter enn en gråsvart mild og gjørmete en!
Jeg hadde ikke tremobar i fjor, men lagde min egen variant, der jeg satte et lite vannkar oppi et større, og isolerte med halm, da holdt det seg frost fritt til siste vannskvetten mellom hver oppfylling.
Nå kunne jeg vel fint klare meg med fem til ti kuldegrader, vi slet med varmen i huset da det ble 25 til 30 kuldegrader i flere uker. På hunderommet klarte vi ikke å holde over minus, så vi måtte flytte hundene inn på penstua, vi stengte av stuene og kjøkkenet og der fyrte vi, så der hadde vi vel nesten 20 grader, pluss at der la vi tepper som dekket nesten hele gulvet, det er ikke kjeller her, og huset er fra 1850, så det er himla gulvkaldt.
Soverommet til ungene er rett over det rommet med peisen, og med lufteluke i gulvet, så med en ekstra elektrisk ovn hadde de det ganske greit, mens jeg og Gubben sov tildels med fleecedresser og tildels i stua da det var som værst. Hestene står på utegang, og satte fin vinterpels, men da det var kaldere enn 25 kuldegrader hadde jeg ulldekken selv på kaldblodsen og fjordingen. Jeg trengte ikke noe mer enn ulldekken, for det var jo så tørrt, at de ble ikke våte!