PDA

Se full versjon : gjørme klumper...

lukka, solfari og greta
05-01-2007, 23:45
Har to isiser ute hele året og før det begynte å bli kaldt ute var det masse gjørme og sånn, og da fikk hestene kjempe masse gjørme og sånn under magen.. Altså sånne klumper man ikke klarere å gre ut, kjempe ekkelt..

Har vært flere vintre at jeg ahr måttet klippe vekk alle de klumpene ved gjorden for det gnager.. Er det andre som har hestene sine ute med samme problem? åssen er det dere får det bort? må dere og klippe det vekk?

Gjest-
05-01-2007, 23:52
om det er tørre klumper så funker det å rulle klumpene mellom fingrene til de går i sand. Kan jo gjøres i alle fall der gjorden skal ligge ;)

lukka, solfari og greta
06-01-2007, 00:20
mhmh;-) har prøvd det, men de er liksom alltid fuktige.. hehe

Gjest-
06-01-2007, 00:21
hårføhner ;)
hehe, nei jeg vet ikke jeg... er ikke mulig å spyle de litt vekk da?

lukka, solfari og greta
06-01-2007, 00:24
jo har tenkt litt på det ;-) men kan jo fort bli kaldt og nå er det for det meste frost, men jeg spøkte med den hårføner greia for noen dager siden :P haha..

Men en dag det blir mildere tror jeg nok jeg må vaske litt.. ;-) ender det vel med at dagen etter så legger de seg i gjørma:P hehe.. men bedre å gjøre hva man kan for å få det vekk da =)

Gjest-
06-01-2007, 00:26
å jada, når de får sjansen er de fulle av gjørme igjen ;) sliter selv med en hest som er gjørmete fra hoven til øretippen, men jeg rir ikke da, så for min del er det ikke så ille... men ser på min egen hest at alt nedenfor siden av hesten er omtrent umulig å rengjøre med mindre man spyler :\

lukka, solfari og greta
06-01-2007, 00:38
ja, uff det er ikke greit ;-) hehe.. Om de vil være sånn får de heller bare være sånn , neida.. men bruker å ri barbak innimellom for da slipper jeg jo den gjorden ;-)

Silje og Tindra
06-01-2007, 01:35
Jeg fant ut at hundekarden min som egentlig skal brukes på manen, tok disse klumpene veldig bra. Kjøp en stor, vanlig hundekarde, omtrent slik som denne (http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=NO&ScreenWidth=1920), bare at min faktisk er en pelskarde, at taggene står en vei, er kortere og sitter tettere. Funket helt fantastisk på stri isispels, faktisk.

Rosita!
06-01-2007, 01:46
Er så glad jeg slipper det problemet der :smile:

Har to hester her på utegang og med gjørme overalt,men har heldigvis aldri vært noe problem med sånn klumper her,ikke en eneste har de hatt.

Men vet det er noe skikkelig dritt å få bort hvis de har det.

lukka, solfari og greta
06-01-2007, 18:30
Silje og tindra: den linken du ga kommer man bare rett på forsiden til Hööks.. hehe.. men er det den man og hale børsten som er sånn tre farget som ser nesten ut som en vanlig børste? er det den du tenker på? hehe

Karen
06-01-2007, 21:13
sikkert en sånn http://i1.tinypic.com/2iu29gh.jpg
hun tenkte på?

men har du ikke et skur?
hvis jeg ikke har missforstått alt, må du ha et skur m/ minst 3 vegger, + tørt underlag der..?!

har hestene en tørrere plass å legge seg på på beite?

her legger hestene seg i skure/boksen hvis de skal legge seg..

lukka, solfari og greta
07-01-2007, 13:54
Karen, Vena & Herkula: okai.. da skal jeg prøve en sånn en ;-) joda hestene har et kjempe fint sted de kan gå inn, men det er jo ikke alltid de bruker det..

så blir jo litt feil å si at i et skur det er der de legger seg.. ;-) i hvertfall er ingen av hestene på stallen sånn at de alltid legger seg inni der..

[/img]

Shadowfax
07-01-2007, 17:12
Det mest effektive vil vel være å evnt barbere de under magen, sånn at man får vekk ragget ;-)

lukka, solfari og greta
07-01-2007, 19:28
jepp, det er jo det i grunn ;-)

Hanna&Brá
08-01-2007, 02:34
Freyja hadde sånne klumper da jeg fikk henne... Fyttigrisen.. Bare stått i søle og jævelskap og ikke sett en børste.. Tok noen uker å bli kvitt det, i og med at hun ble veldig sår i huden om jeg prøvde å dra dem av, klippe nytta ikke. Barbering hadde sikkert vært lurt, men jeg tenkte ikke på det den gangen.. Var sånn størkna søle og dritt i salig blanding.. Æsj...
Det forsvant helt med vinterpelsen og siden har hun ikke hatt det.