PDA

Se full versjon : Øvelser for å vinne mer respekt

MariaR
05-01-2007, 17:10
Noen som har tips til hvilke øvelser jeg kan gjøre med Prinsessa for å få mere respekt fra henne? Hissige lille frøknen har ikke særlig respekt for noen, utan at hun er sjef. Bare at når hun bestemmer seg går det ikke å prøve å bestemme over henne, må velge kampene jeg vil kjempe mot henne liksom :roll:
Har ridehus, ridebane og *for tiden gjørmete* luftegårder, desverre ikke noe roundpen eller noe som kan funke likt som det.

Så jo det der med å "brekke/knekke" hesten ned i bakke, for så å vise at man er over hesten på rang, men syns det var litt i vell voldsomste laget..! :neutral: Om det bare fantes noe lignende som ikke var så.. Voldsomt..

Er forresten en veldig viljesterk denne hoppa da *som nevnt i tidligere tråder*, så hun har et med å protestere.. :razz:

Kaja
06-01-2007, 00:08
Detaljer?
Hva er verst?
Hingsten på stallen er ganske yppete, småsteiler, biter osv.
Hver eneste gang han biter etter meg eller begynner å kødde, må han rygge laaaaaaaaaangt, blir mindre og mindre av det.

Prøv på sånne småting som at hvis hun gjør ditt og datt må hun gå på volte rundt deg eller rygge langt. Noe slitsomt hvertfall!

Frida&Jameel
06-01-2007, 00:12
Hva med å lære henne å vike for press? Flytte frampart, bakpart, og få henne til å rygge når du rygger. Når du stopper skal hun rygge et eller to skritt, for å gå ut av "ditt område".

Kan hun noe av dette fra før?

Her er en link til et liknende tema: http://hestene.diskusjonsforum.no/hestene-about6.html

Gjest-
06-01-2007, 00:17
Leie på tur, få henne til å forstå at hun SKAL gå bak (eller bak på siden), fordi du er "lederen". Om hun har et nesehår foran din kroppslinje, snur du henne på volte og går raskt fram så du kommer først i rekka. Slik gjør du hver gang hun prøver å gå forbi din linje :) En enkel grei øvelse, hvor hun må jobbe hvis hun går over din grense.

MariaR
06-01-2007, 00:26
Leie på tur, få henne til å forstå at hun SKAL gå bak (eller bak på siden), fordi du er "lederen". Om hun har et nesehår foran din kroppslinje, snur du henne på volte og går raskt fram så du kommer først i rekka. Slik gjør du hver gang hun prøver å gå forbi din linje :) En enkel grei øvelse, hvor hun må jobbe hvis hun går over din grense.

Når jeg gjør dette *om jeg forstod deg rett* så traver hun bare etter og skal først.. Men jeg har begynt å snurre litt på enden av leietauet, så om hun kommer foran meg, så dasker det borti mulen hennes, veeldig effektivt.. :roll:

Har tenkt å jobbe endel med å få henne til å gå bak meg, stoppe og gå når jeg gjør det, men hun er vandt til å være på "lik linje", så ting tar tid! Og da blir jeg litt usikker på om jeg gjør ting riktig igjen.. Og Mulighet for instruktør/hjelp til akkurat dette er litt vanskelig å få ordnet med..!
Men siden hun er såppas følsom på kroppsbeskjeder ol *selv om hun noen ganger gir blaffen*, så vil jeg ikke bli "for" sjef over henne heller. På en måte kompis, men alikevell sjef. Om noen skjønte? Feks, skraper hun i gulvet, slår i veggen eller krangler med naboen, er det nok at jeg snakker til henne i et litt strengt tonefall så tar hun hintet og slutter.
Merket noe i dag, og ble eentlig litt overrasket..! Satte meg i åpningen av boksen hennes og støttet meg mot veggen. Så kom hun bort til meg og var veeldig nysjerrig på hva jeg gjorde *pusset beinbelegg*, men da jeg snudde meg for å kose med henne vek hun litt unna, men da jeg snudde meg så kom hun tilbake. Slik fortsatte hun fram og tilbake. Men når jeg stå oppreist står hun stort sett i ro. Men om hun f.eks. prøver å snu seg vekk/snu rompa til meg, sier jeg "Nei", og hun stopper..
Skjønner ikke alltid helt om hun er utrygg på meg, tuller med meg, prøver å bosse over meg eller hva hun enn gjør!?

Føler jeg har 1000-spørsmål jeg.. :roll:

Gjest-
06-01-2007, 00:32
Nå vet jeg ikke helt om vi snakker forbi hverandre ;) Kan godt hende jeg er for påståeliog nå også.
Men når du altså da leier henne, så kjører du henne på volte rundt deg selv altså, hver eneste gang hun prøver seg. Tilslutt vil det ende med at hun blir drittlei av å bli sendt ut på den hersens volta konstant, og skjønner det at hun skal gå bak din linje, ellers er det ut igjen :) Om det blir 100 volter i minuttet, så får det bli det ;) Men tror at til slutt så vil hesten fatte greia.
Tror ikke en liten dask på mulen vil hjelpe henne til å gå bak. La henne heller jobbe om hun går over grensa ;)

Uansett, gjør dette først. Når hun har begynt å skjønne greia, så kan du begynne å tenke på å få henne til å stoppe når du stopper.
Et steg av gangen ;) Og tålmodighet er bra. Og konsekventhet ;)

Og dette vil ikke gjøre deg til den ultimate sjefen tror jeg, men greit å ha litt kontroll, og dette er en grei liten øvelse å trene på det :)

Frida&Jameel
06-01-2007, 00:39
Tror faktisk jeg er litt uenig med deg Lene, hehe ;-)

Hvis hun lett blir stressa, så tror jeg ikke det er noe bra å sende henne på bolte. Da ville jeg heller ha rygga. Brukt masse kroppsspråk og laget meg stor hvis hun ikke tok det med en gang. Er faktisk litt enig i den lille rappen på mulen, noen hester trenger litt klare beskjeder. Ville kanskje sett det an, er ikke det første jeg ville prøvd. Men er litt vanskelig å si noe når jeg ikke ser helt hva hesten/menensket gjør og hvordan hesten reagerer....

MariaR
06-01-2007, 00:43
Nå vet jeg ikke helt om vi snakker forbi hverandre ;) Kan godt hende jeg er for påståeliog nå også.
Men når du altså da leier henne, så kjører du henne på volte rundt deg selv altså, hver eneste gang hun prøver seg. Tilslutt vil det ende med at hun blir drittlei av å bli sendt ut på den hersens volta konstant, og skjønner det at hun skal gå bak din linje, ellers er det ut igjen :) Om det blir 100 volter i minuttet, så får det bli det ;) Men tror at til slutt så vil hesten fatte greia.
Tror ikke en liten dask på mulen vil hjelpe henne til å gå bak. La henne heller jobbe om hun går over grensa ;)

Uansett, gjør dette først. Når hun har begynt å skjønne greia, så kan du begynne å tenke på å få henne til å stoppe når du stopper.
Et steg av gangen ;) Og tålmodighet er bra. Og konsekventhet ;)

Og dette vil ikke gjøre deg til den ultimate sjefen tror jeg, men greit å ha litt kontroll, og dette er en grei liten øvelse å trene på det :)

Hihi, jeg får vell lære meg å være litt mer tålmodig.. :roll: Hun er så seig, så jeg gir på en måte litt opp og "bytter strategi".. *ikke lurt* Har det med å bare gå rundt og rundt.. Men skal ta ei økt i morgen der vi skal øve på slikt, så forteller hvordan det gikk når jeg kommer hjem :smile:

Takk for tips sålangt! :-D Godt å få bekreftet at ikke aalt jeg har tenkt er helt dust da.. Er så redd for gjøre noe galt, men bosse over meg får hun ikke! :lol:

Gjest-
06-01-2007, 00:44
Næmen Frida! Uenig med meg?? :eek:
Neida :lol:

Men nå har hun to forskjellige råd i alle fall, så har hun litt å gå på :)

Frida&Jameel
06-01-2007, 00:46
Hehe ;-)

Jepp, det er bra å få tips fra flere kanter ;-)

MariaR
06-01-2007, 00:52
Hmm.. Kan ta med kamera til stallen i morgen, kanskje noen kan filme "problemet" så jeg kan legge ut her.. :)

For når jeg har sendt henne ut på volte har det endt med at hun går og går og går *selvstyrt skrittemaskin*.. :P Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det, men det med å gi henne en lite nrapp på mulen har fungert, helt til neste gan vi skal ut, da er det påan igjen.. :/

Gjest-
06-01-2007, 00:53
Hva med klikkertrening?
Det motiverer hesten også, og gjør treningen morsom ;)

Kaja
06-01-2007, 01:41
Dask på mulen er dumt..
Hesten kan etter hvert bli redd for mulen sin.
Stort sett enig med Lene på det hun skriver! =)

Sara&Korak
06-01-2007, 01:51
Dask på mulen er dumt..
Hesten kan etter hvert bli redd for mulen sin.
Stort sett enig med Lene på det hun skriver! =)

Ikke nødvendigvis. Er ikke alle hester som blir redd for mulen sin skjønner du ;-)

Sara&Korak
06-01-2007, 01:52
Hva med klikkertrening?

Klikkertrening funker veldig bra!! :-D

Hege
06-01-2007, 02:21
Vær klar, tydelig og konsekvent i alt du gjør! Og det at du blir sjef, fører faktisk til at dere blir gode "kompiser" også! Hesten min var litt som din da jeg fikk henne, men etter at jeg fikk hjelp fra Bjørg (Andreassen), så har hun blitt en helt annen hest. Eller som Bjørg pleier å rette meg på- jeg har blitt en helt annen eier! Hesten min vet nå hvor grensene går, og hun synes det er fantastisk deilig med klare grenser, det får henne til å slappe av, respektere meg og få tillitt til meg.

Bjørg kommer kanskje til Trondheim og skal ha kurs om ikke så lenge, om du er interessert. Hun er gravid, så det blir vel en stund til hun kommer igjen neste gang.. Bjørg er iallefall utrolig dyktig, både med hest og eier :)

Frida&Jameel
06-01-2007, 11:08
Og hun har en nyydelig hest :-D

MariaR
06-01-2007, 18:55
Hva med klikkertrening?

Prøvde litt i sommer, men hun ble bare "redd"/synres klikkelyden var ekkel. Veldig var for brå lyder.
Var også tre "styrker" på klikkelyden, og hun reagerte likt på alle.. Tydlig hun ikke likte det :???: :sad:

Gjest-
06-01-2007, 18:58
Hva med klikkertrening?

Prøvde litt i sommer, men hun ble bare "redd"/synres klikkelyden var ekkel. Veldig var for brå lyder.
Var også tre "styrker" på klikkelyden, og hun reagerte likt på alle.. Tydlig hun ikke likte det :???: :sad:Du kan også bruke et ord som skiller seg ut fra andre ord du bruker.
F.eks er det flere som bruker ordet "braa" istedenfor å klikke :)
Mange muligheter her :)

MariaR
06-01-2007, 19:02
Hva med klikkertrening?

Var også tre "styrker" på klikkelyden, og hun reagerte likt på alle.. Tydlig hun ikke likte det :???: :sad:Du kan også bruke et ord som skiller seg ut fra andre ord du bruker.
F.eks er det flere som bruker ordet "braa" istedenfor å klikke :)
Mange muligheter her :)

Ja, det går jo såklart an :)

Hadde kosedag med henne i går, bare koste oss, trikset litt, børstet og strøk på henne. Var kjempe blid hele dagen, noe hun også var i dag! :D Red henne på tur, og hun ble ganske sliten. Så i morgen blir det "bakketrening" på oss, nå som hun ikke har like mye overskuddsenergi.. :roll:

Gjest-
06-01-2007, 19:04
Om hun har for mye energi, kanskje tilpasse foret? Evt ta en liten longerunde før du begynner med henne, så er utgangspunktet bedre for dere begge :)

MariaR
06-01-2007, 19:07
Er litt min skyld hun har fått overskuddsenergi.. Hatt det litt travet i det siste og i jula, så ikke fått ridd like mys om jeg skulle ønsket :(
Men nå er vi tilbake i trening igjen :)

Gulponnis
24-02-2007, 11:25
Jeg sier som regel fra en stor gang, så er jeg kvitt problemet:)