PDA

Se full versjon : Jakta er i gang-hvordan ferdes trygt i skogen?

mkrist
10-09-2010, 20:10
Hvordan ferdes dere trygt i skogen til hest nå som jaktsesongen er i gang?

Selv holder jeg meg til traktorveier og stier i skogen og har på refleksdekken men føler meg allikevel litt utsatt når jeg hører skudd rundt meg. Man vet jo aldri hvor disse jegerne ligger og lurer og om de skyter på alt som rører seg. Med skrekkhistorier fra media er det ikke rart om man føler seg litt utrygg. Ellers rir jeg alene på tur etter som jeg har hester hjemme, savner en turkamerat å skravle og le høyt med i disse jakt-tider.

Hva gjør dere, noen tips?

StallNes
10-09-2010, 20:34
Hva med å feste ei form for bjelle på hesten?
Som lager lyd som er lite realistisk som hjort og andre viltdyr? :)

Vi ferdes som oftes ikkje på utsatte steder, men mange mange år tilbake var det ein fjording som blei skutt på sommerbeitet vi har.
Forhåpentligvis ser dei fleste forskjell på ein brun hjort og ein lys fjording :rolleyes:

EvaV
10-09-2010, 20:34
Som du sier, lurt å ri flere, og skravle, og ha på knallfarger. Går/ri du med masse refleks i skogen skal det mye til for at du blir skutt, altså!

Jeg rir også på tur noen ganger med mp3spilleren på mobilen på høytaler, altså at musikken spilles høyt. Skremmer vekk både elg og jegere :p Ellers så kan du jo synge høyt selv :D

Hegepii
10-09-2010, 20:38
Pleide å ha knallfarver på meg og hesten, pluss refleks over alt hvor jeg kunne. Musikk hadde jeg også på i høyt volum.

Andrea-Villimey
10-09-2010, 20:42
Hold deg på brede grusveier der det ferdes folk, samt refleks så går det nok bra :)

MBK
10-09-2010, 20:57
Du kan også seie frå til det aktuelle jaktlaget, og seie at du plar ri i området. Ein jegar skal ikkje skyta før han er 400% sikker på KVA han skyt på, men knalle fargar er lurt.

Andrea-Villimey
10-09-2010, 21:03
Ooooog noe jeg har hørt av jegerene i nærheten er at et skudd KAN gå gjennom elgen og videre. Litt skummelt. Plutselig lå det to døde elger av et skudd, hadde stått en elg bak den som ble siktet på..

Lopke
10-09-2010, 21:15
Refleksdekken..

stallflua
10-09-2010, 21:15
Godt synlige klær er greit å ha på seg :) Ellers synes jeg at vi skal også tenke litt på jegerene, så riding når det begynner å bli skumring og ut på kvelden bruker jeg å unngå så langt jeg kan. Ikke fordi jeg er redd for å bli skutt, men jegerene ligger der for en grunn, og er det noe som kan skremme bort dyra så er det nettopp en høytsyngende skingrende rytter i fargesprakende klær ;)

EliFi
10-09-2010, 21:32
Reflekser, og blinkende sykkellys har jeg tenkt å bruke :)

trollungen
10-09-2010, 21:36
Som grunneier så er jeg litt opptatt av å forstyrre jegrene minst mulig jeg da, så de blir ferdige kjappest mulig:)
Av den grunn unngår vi stort sett å ri langs veiene her når det pågår jakt i nærheten. Hadde aldri funnet på å ri langs stier og traktorveier om det fantes jegere i området. Både av hensyn til selve jakta og egen sikkerhet.
Vi har også jaktradio så vi kan høre hvilke områder som det blir jaktet i.

smulemor
10-09-2010, 22:36
må man tillate jakt på sin grunn hvis man er grunneier ?

mallilen
10-09-2010, 22:54

Jepp. Med mindre det er statsregulert eller at jaktrett allerede er "gitt bort".

Her går det i refleksdekken og refleksVEST, samt refleksfortøy.
Og bjelle som er festet i stigbøylen min. Ei sånn lita klokke som sier plingeling i en ganske så høy tone.

Det pleier være ganske oversiktlig hvor lagene jakter her i området, så forsøker å holde meg unna teigene de er på. Ikke vil jeg bli skutt på, pluss at de nok blir illsinte om jeg skremmer vekk viltet for dem :lol:

MBK
10-09-2010, 23:00

Ja.

Er forøvrig einig i at det er best å halde seg litt unna når det er jakt. Som jeger sjølv er det pittelitt irriterande om ein ryttar skremmer opp ein elg eg kunne ha skote, liksom :p

Nina
10-09-2010, 23:56
Jeg bruker reflekser når jeg er i skogen, og synger eller snakker høyt med hesten. Stoler ikke heeelt på jegerne herover for å si det mildt.
Jeg holder meg ikke unna skogen selv om det er jakt, men passer på å synes og høres godt.:)

Wachita
11-09-2010, 00:32
min hest får ikke stå på beitet en gang hun stakkar xD er så redd de skal ta feil. Var planen at hestene skulle stå ute i helga, men hun ene i stallen dro opp halv 10 og tok inn hestene. er to hester på stallen som er rød, så er så lett og ta feil. ellers holder jeg meg borte fra skogen nå i jaktsesongen. tar ingen sjanser eller orker å risikere en død hest. da holder jeg meg heller borte.

Tvillingmamma
11-09-2010, 07:35
Rir på dagtid og med rød genser eller gul genser. Har ikke så mange muligheter til å unngå skogen her siden vi bor i et skogfylke og jeg ikke har no planer om å ligge langs en hardt trafikert vei når det gjelder tungtransport. CE bilene er ikke det som skremmer hesten, for dem tar hensyn, men C1 lette lastebiler) er det som er farlig og som absolutt ikke tar hansyn her. Spesielt svenskene.

I fjord var det ikke jakt i området vi rir i. De var nærmere oss og mot sentrum. Håper på det samma i år også.

Hesten står også på beite nederst i hagen der vi leier så om noen går ditt for å skyte har de faktisk allerede gjort en kjempe tabbe.

Det jeg liker minst med jakta er dyr på flukt!! Skremte en forhest jeg rei for lenge siden så kjenner på at det fremdeles sitter i meg. men Balder har signalisert når det er noe i gjære. Han blir ikke skremt eller stresset, men vegrer for å gå frem. Og sist vi tvang han frem så oppdaget vi tre STORE elger på skogsveien forran oss. Snudde bare rolig å tuslet tilbake i stallen. null stress eller no fra han selv om de så hverandre godt. Sånt er trygt. Spesielt nå når dyra trekker ut. rådyra er så tamme her at de står å ser på oss bare noen meter unna. Og Balder nekter ikke så plent der som med elg, man igjen "varsler" han om at det er noe han ser/merker lenge før vi ser det.

Siden vi rir i grenseområdet norge/sverige håper jeg vi slipper unna jaktsesongen. Ca 20 min ridning så er man inni flere hyttefelt i Sverige så det er lov til å håpe ja :)

Marianne og hesteflokken
11-09-2010, 07:51

Nei, selvfølgelig må man ikke det. Man kan fredlyse eget areal, da er det jaktlagets plikt å gjøre seg kjent med grensene og ikke jakte på ditt areal.
Det er å be om å krangle med naboene og å bli upopulær, men man har sin fulle rett til å nekte jakt på eget område. Jegerene kan da gå gjennom området, men med uladd og knekt våpen. :)

Og for de som måtte lure, vi har fredlyst vårt utmarksterreng ;)

_popcorn_
11-09-2010, 09:37
refleksvest og refleksdekken her!
Og høy skravling!
Har jeg ikke med meg en vennine å skravle med, så har jeg jo alltids verdens beste turkompis under meg, som nikker og er heeeelt enig i alt jeg sier, så hun kan jeg lesse alt av sladder og annet til, og slipper måtte tenke ut gode argumeneter :D hun sier aldri i mot det som høres smart ut i mitt hode :D *føle seg smartere da*
Og hun godtar også at det til tider høres ut som ei drukna katt som sitter oppå å prøver huske teksten på ABBA-låter, og andre godlåter :D
Så om en jeger skulle skutt oss, så tror jeg det er mer for å stoppe kejften min, enn feiltakelse :p

Tvillingmamma
11-09-2010, 09:41
refleksvest og refleksdekken her!
Og høy skravling!
Har jeg ikke med meg en vennine å skravle med, så har jeg jo alltids verdens beste turkompis under meg, som nikker og er heeeelt enig i alt jeg sier, så hun kan jeg lesse alt av sladder og annet til, og slipper måtte tenke ut gode argumeneter :D hun sier aldri i mot det som høres smart ut i mitt hode :D *føle seg smartere da*
Og hun godtar også at det til tider høres ut som ei drukna katt som sitter oppå å prøver huske teksten på ABBA-låter, og andre godlåter :D
Så om en jeger skulle skutt oss, så tror jeg det er mer for å stoppe kejften min, enn feiltakelse :p

Må le litt! Godt ho ikke sier deg i mot i alle fall.

Det du skriver minner meg litt om mitt møte med en elg, tror hele Rakkestad viste at jeg var ute å rei, og det var mega falsk. Men hesten klaga ikke, så håper det i alle fall falt i smak der ;)

Nikita
11-09-2010, 10:45
"Spenning i hverdagen"

:wav:

For de som er engstelig er rødt lurt å kle seg i, eller reflekser, holde seg til større stier. I alle fall unngå stier som ikke er merka.

For oss som liker spenningen: ri midt i blanke skogen, på en mørk brun stor hest, med kun brune og beige og grønne farger, og for all del, ikke lage en lyd!

Tvillingmamma
11-09-2010, 17:13
Tror jeg holder meg til rødt på overkroppen og nå nyinnkjøpt helgult refleksridedekken :D Dermed ble min brune stille flotte gamp veldig selvlysende. Men runden min midt i skogen har jeg tenkt å ri :o Tviler på at jeg møter noen der da jeg rir ved grensa, litt inn i Sverige og tilbake i Norge eller motsatt. Har heller aldri sett no tråkk der faktisk.

Barenina
11-09-2010, 17:47
Jeg ville gjort som de fleste andre her. Med refleksdekken og rød på overkroppen skal man berge :-D
Vis du er gla i å synge så synger du skikkelig høyt, slik at hesten din legger på ørene når du kommer i de høyeste tonene :D Tror det vil funke :-)

Malene_Fiola
11-09-2010, 18:03
Vel, hesten jeg rir og den jeg rir med er jo lite viltfarga, førstnevnte er lys og den andre flekkete, men man vet aldri :p Vi babler jo alltid på tur, den lyseblåe shabracken jeg bruker hjelper vel også. Her hvor vi bor/rir er det ekstremt mye hjort og lite jegere, men man vet aldri :p Vurderer å innføre plystredager igjen, dager hvor vi plystrer mens vi rir, da skyter de vel ikke på oss! :D

Hofdi
12-09-2010, 11:26
Snakker med jaktlaget og unngår skogen når de skal jakta. Som oftest blir kvota tatt raskt og hestene kan igjen ferdes trygt i skogen.

mkrist
12-09-2010, 13:10
Å unngå å ri i skogen i jaktsesongen går ikke for min del. Her er det enten skog el rv7 til bergen som er tungt trafikkert å velge mellom. I fjor holdt de på fra 10/9-23/12 kan ikke la være å ri hele denne perioden pga jegere heller....

Tenkte på en ting, bruker ikke jegere hørselvern/propper på jakt? De vil jo ikke høre plystring/prating da...

Som nevn tidligere så kan jo skudd gå veldig langt, det er vel det jeg er mest engstelig for og ikke at jeg blir siktet på med vilje. Men det var vel senest i sommer i sverige hvor en hest ble skutt og drept på beitet hjemme så stoler ikke helt på at alle jegerne vet hva de sikter på før de trekker av. Elghunden på jaktlaget hadde los på hestene for noen år siden hjemme på beitet også.

HøibyArwen
12-09-2010, 13:38
Bruker ikke hørselvern på jakt nei.. Hører jo hverken dyra eller jaktradioen hvis du har pakka ørene fulle..:)

mkrist
12-09-2010, 13:43
Bruker ikke hørselvern på jakt nei.. Hører jo hverken dyra eller jaktradioen hvis du har pakka ørene fulle..:)

Ja,ja så mye kan jeg om jakt:)
Trodde de kanskje beskyttet hørselen ift skudd. Fint for vår del at de ikke gjør det.

Nina
12-09-2010, 13:44
Skulle tro den jegerne jeg skremte vettet av hadde noe i ørene i hvert fall. En del år siden nå,men jeg red i skogen på en traktorvei vi ofte brukte, og vi red jo ofte i litt tempo der og. Visste jo at det var elgjakt, men trodde ikke jegerne satt klin inn i traktorveien, noe den ene jegeren tydeligvis gjorde. Så når jeg og gampem kom i 120 oppover der holdt stakkaren på å dø av sjokk.:p Godt det ikke var en elg som kom, han hadde nok ikke fått med seg den heller!

Elis&Merita
12-09-2010, 14:04
Pleier å ha reflekser både på meg og hesten, og ri imens det er lyst på de områdene jeg vet det er jakt. Har gjort det i mange år og aldri hatt noen problemer:)

Barenina
12-09-2010, 14:09
Trodde de kanskje beskyttet hørselen ift skudd. Fint for vår del at de ikke gjør det.

Trenger ikke å beskytte seg mot lyden av skuddet når man stå bak gjeveret. Høres ikke så godt da ;)
Men skjønner det at du er redd med tanke på at skudd kan gå langt. For skudd kan gå veldig langt.
Vi som rir i skogen får begynne med skuddsikker vest og rustning til hesten :D

HøibyArwen
12-09-2010, 14:52

Bruker vern når vi trener, men på jakt er det ikke snakk om mange smellene:)
Jeg er rimelig skvetten av meg, så hadde sikkert dødd om jeg ikke hadde hørt dyra før de sto rett foran meg :D Greit å høre om noen kommer ridende også ja!

mala
15-09-2010, 08:18
Er jeger selv, så er mye i skogen mens elgjakta er i gang. Det er veldig greit dersom det er noen som skal gå i skogen kan melde i fra til jaktlaget pga sikkerheta. Selv melder jeg alltid i fra dersom jeg skal ut å ri. Jeg holder meg unna de stedene jeg vet de skal ha drev den aktuelle dagen. Man trenger jo ikke ri akkurat der jegerne er. Jakta varer ikke så lenge, så synes ikke det er noe tap at man må ta hensyn noen dager. Selvfølgelig skal eg jeger være helt sikker på hva man skyter på, men når man har med skarpe våpen å gjøre er det likevel greit å være føre var...

Plankerud
15-09-2010, 09:24
Jeg har noen ganger brukt en liten bjelle som jeg henger i hakereima på hodelaget. Det er nok litt irriterende for hesten, men bevegelsene på hestehodet sørger for konstant klinging og det gjorde det ikke på stigbøylene.
Ellers har jeg litt kontakt med det lokale jaktlaget og vet særlig et par stier hvor det er mange jaktposter der de helst ikke vil at jeg skal ri for å unngå å skremme viltet.
Så er det reflekser, plystring og synging.

MeretheHa
15-09-2010, 09:48
Jeg har kubjelle på hestene når jeg er i fjellet i jakta. Hestene synes sikkert det er litt irriterende i starten, men de venner seg til det. :)

Tvillingmamma
15-09-2010, 09:50
Jakta varer ikke så lenge, så synes ikke det er noe tap at man må ta hensyn noen dager.

Synes det er en stund jeg da. Det er vel småviltjakta som varer fra nå og frem til 23.12. Det er ganske lenge å være foruten å bruke skogen ;)

Håper at de ikke skal jakte i trasene rundt oss i høst siden de var der oppe i fjord. De pleier å bytte på. Dessverre hvet jeg ikke hvem av jaktlaga som går her, men oppdager dem nok om dem skulle være der. Og priser meg lykkelig for at jeg rir mest på dagen og at det ikke er så veldig mange jaktlag som holder på i lange perioder med dagen. Det er vel mest høstferien og en uke før eller etter som vi har vært "rammet" av det her.

Funa
15-09-2010, 09:57
Her har vi avtalt med jegerne at vi ikke rir i området der de jakter etter klokka fem, så jeg føler meg ganske trygg :)

Quutamo
15-09-2010, 10:27
Trenger ikke å beskytte seg mot lyden av skuddet når man stå bak gjeveret. Høres ikke så godt da ;)
Men skjønner det at du er redd med tanke på at skudd kan gå langt. For skudd kan gå veldig langt.
Vi som rir i skogen får begynne med skuddsikker vest og rustning til hesten :D

Unnskyld, hvor mange hagler eller rifler har du dratt av ett eller flere skudd med? Man hører skuddet bedre bak geværet enn 100 meter unna. Er en grunn til at det er mange jegere som sliter med hørselsproblemer. Ett skudd kan være nok til at man får tinitus for resten av livet. Det er i tillegg veldig mange i disse dager som jakter med hørselvern, det er egne som er laget for jakt som går på batterier og som (om man velger det) fremhever alt av lyder i skogen, men demper når man skyter pga sensorer i apparatet.

Må bare legge til:

Det er heller ikke så mange som er i jaktlag når det kommer til småviltjakta. Mange jakter alene, og noen i litt mindre grupper. Men sjelden organiserte jaktlag utover elgjakta, som forøvrig ikke har starta enda.

TicoTurid
24-09-2010, 18:23
Jeg bruker like mye refleks som jeg gjør midtvinters i mørket jeg. Unntatt hodelykten da, den dropper jeg. Billistene stirrer litt rart på meg når jeg kommer dekket i refleks klokka 2 på dagen, men det bryr jeg meg lite om ;)

I tillegg, hvis jeg rir alene og ikke har noen å skravle med, hender det jeg synger eller nynner. Eller roper høyt innimellom, hehe :)

T.B.
25-09-2010, 01:00
Ikke at jeg har ridd så mye i jaktterreng - men det burde forresten vært tatt ut en del vilt i området, da vi ser elger omtrent daglig, og de trør ned gjerder, eter på traktoreggene og er ellers til stort bryderi - men ville nok hopa på med reflekser, særlig et signalfarget trekk på hjelmen (som jegerne, som går med røde luer).
Tror også jeg ville skapt litt "julestemning" i skauen, ved å sette på dombjellekransen jeg har. Hesten elsker denne lyden, mye behageligere enn en skarp bjellelåt.
Får da håpe at jegerne ikke tror det er Rudolf reinsdyr som er på tur....

Sigrid
26-09-2010, 15:25
Er ikke stort med elg å jakte på her jeg bor, heldigvis. :p

IngvildK
26-09-2010, 15:45
Jeg ville nok satset på å dekke meg selv + hest i refleks, ha rødt hjelmtrekk og feste et eller annet som lager lyd på hesten. Og synge masse :D

Vestbø
01-10-2010, 08:58
Jeg bor midt i jakt-mekka, jeg kler meg i refleksjakke og evt bukse. Siden det er min egen eiendom det blir jaktet på, vet jeg rimelig greit hvor det er best å holde seg borte fra - og det fungerer fint slik at vi slipper ubehagelige opplevelser. Hesten er "skuddsikker", slik at vi kan ferdes uten å bli skremt til døde. En god idè å trene på sånt om man skal ut i utsatte områder. Unghestene holder jeg hjemme til jakta er over.

_popcorn_
01-10-2010, 19:00
Nå er jo jakta i gang, og jeg er positiv overaska hos oss!
Jaktleder kjører spaning innover fra oss grytidlig, og er tilbake omtrent når det er morgenforing. Da blir det informert til stalleier om dagens planer, og eventuelt hva dem har felt.
Takket være god dialog, så får dem i år tatt all nærgående elg rundt stallen, dvs sitter på post like ved møkkadungen på morgen før foringstider, og ute på jordet bortafor ridebanen på formiddagen.
Og jegerne holder seg unna ridestiene rundt middagstider, når vi som regel rir der.

Snofte
08-10-2010, 19:24
Tja, Reflekser så man ligner et juletre og gjærne prate til hesten. det er det jeg gjør hver gang disse tidene kommer. Men jegerne her oppe er faktisk veldig flinke har hørt dem men de har vedlig god kontroll på alkohol inntaket ( som er et lite problem ) og ikke minst bikkjane. Jakt bikkjene komemr alderi løpendemot oss de bjeffer men så fort de blir kalt tilbake så lunter de vekk. Er fornøyd med jegerne her!

Langebru
09-10-2010, 10:47
He he, her var det en av jaktbikkjene som losa på hestene til naboen, inne på beitet. Litt beskjemmet jeger som måtte hente den der inne ;-)

Tvillingmamma
19-10-2010, 19:28
Ble vist snytt for å se jegere i år. Så slapp vel billig unna da :p

T.B.
20-10-2010, 02:20
Skulle gjerne sett en jegerbombom eller to, for elgebelgene i området er svært så nærgående og ikke redd for noe som helst.
Skulle tro elgene hadde sendt ut beskjed: Kom hit, ingen jegere her...

Elis&Merita
20-10-2010, 06:47
Samme her T.B. I vår så vi 4-5 elger i den skogen vi rir mest, og nå i høst har vi sett dem flere ganger, og de er ikke skye av seg akkurat..

Tvillingmamma
20-10-2010, 07:40
Samme her T.B. I vår så vi 4-5 elger i den skogen vi rir mest, og nå i høst har vi sett dem flere ganger, og de er ikke skye av seg akkurat..

Heldig at dem holder seg i skogen da. Her går dem lang beitet og inn i gården og blåser i oss andre to og firbente. hunder og hester og mennesker er langt fra farlig. Hadde ønsket meg et skudd eller to for å få ned noe av bestanden. Men så skjedde ikke gett.

T.B.
21-10-2010, 02:14
Holder seg i skogen??? Å nei, her spaserer de på veien, river ned gjerder, og tar seg tilrette.
Har måttet surre inn rundballene med ekstra tjukt lag med plast, da de ellers hærpa ballene, så fòret ble ødelagt.

Hmm - kanskje jeg skulle gjenta "suksessen" og kjøre ned en elg..... Nei, forresten det var IKKE noe særlig, og unner ingen å oppleve det.
Har hørt følgende: Statistikken sier at det er lite sannsynlig at man kjører på elg to ganger - men det vet ikke elgen....

Tvillingmamma
21-10-2010, 15:37
Hmm - kanskje jeg skulle gjenta "suksessen" og kjøre ned en elg..... Nei, forresten det var IKKE noe særlig, og unner ingen å oppleve det.
Har hørt følgende: Statistikken sier at det er lite sannsynlig at man kjører på elg to ganger - men det vet ikke elgen....

At elg ikke skjønner er helt klart. Vi har en liten klan på 3 stykker som går her og går sine unoter (har heldigvis alt foret hjemme utenom noen hundre kg som ligger inne i stallen og elgen har ikke lært å åpne dører - ennå). Og når jeg var tidlig ute for å slippe ut og fore i stallen så stod disse titt og ofte i kanten av veien. Vi snakker da om et ben eller en rompe som er i MITT kjøreområdet i de verste svingene. Og jeg kommer med full guffe på anlegget og dem tygger og titter opp, funderer og står videre. Jippi. Så at de ikke forstår at biler er farlig er helt klart. De forstår heller ikke at jeg ikke har tenkt å treffe dem, eller kanskje det var det dem forstod. Håpløst er det og jeg håper inderlig ikke jeg skal være så uheldig å en dag treffe en elg. Er det her i bygda er vi heldig for halve viltnemda er jo naboer rundt om. Så man får i det misnte ut noen som kan det der. Men vil absolutt gjøre alt for å unngå det.