PDA

Se full versjon : Brød

Ragnhild
04-01-2007, 11:59
Okei, Ragnhild har plutselig begynt å tenke. Hva er det egentlig jeg gir hesten min (det gikk plutselig opp for meg at gampen hadde fått en aldri så liten pondus da jeg var ute og tømmekjørte her om dagen). Det kan jeg jo ikke ha noe av, så den må vekk igjen. Jeg har fått feedback på at han får for mye silo om kvelden, da det ligger igjen om morran. Så jeg går sakte men sikkert ned på det. Men så har vi kraftfôret. Janko får 1 liter bygg om kvelden og en halv liter om morran. I tillegg til dette får han 2 brød daglig. Men så kom jeg på det at det er kanskje ikke så veldig mye vits med disse brødene, de er vel bare med på å feite han opp? Det er jo utrolig lite næringsverdi i brød, så jeg har kun gitt det for kosens skyld sånn egentlig. Men burde jeg bare kutte det ut og kun gi han bygg? Jeg er jo klar over at dette også er fetende, så jeg vurderer å gå litt ned på mengden bygg også.

Men hvordan er det, må jeg trappe gradvis ned på mengden brød, eller kan jeg bare slutte?

Therese
04-01-2007, 12:12
Aldri brød her i gården mer, bare elendige erfaringer med det. Dvs. en Eikdokka som legger på seg av "ingenting" skal aldri ha brød mere..

Mari
04-01-2007, 12:21
Gamlehoppa mi ble utrolig syk hver gang hun fikk brød, vi fant aldri ut hvorfor. Derfor - ikke noe brød.

Jossa
04-01-2007, 12:58
Ikke noe brød her heller. Det inneholder så mye som hestene ikke skal ha. Gjør,sukker,mel osv.

Liz
04-01-2007, 13:01
Det er jo stor forskjell på å gi hesten en brødskalk nå og da og å gi 2 brød hver dag! Hvorfor gir du så mye brød egentlig, og kan du ikke heller bytte kosen ut med gulrøtter feks?

Ingvild
04-01-2007, 13:10
Liz, hos stallen vår får vi så mykje brød vi vil gratis. Stalleigar har ein avtale med ein matbutikk, så vi får det brødet som dei ikkje får selt og likevel skal kaste. Gulrøtter må vi betale sjølv, så det er vel derfor hestane våre får så mykje brød.

Eg har faktisk ikkje tenkt over dette, Ragnhild, merker ikkje at Lassi vert større sjølv om ho får brød. Kan hende at det er silomengda som gir han mage?

Liz
04-01-2007, 13:51
Åh, da skjønner jeg. Synes likevel det er litt "risk" å gi hesten to brød hver dag - da må det jo eventuelt inngå som en del av foringen. Jeg tror ikke hester har godt av så mye gjær, feks.

Ragnhild
04-01-2007, 13:51
Liz, som Ingvild sier, det er inkludert i fôringa, og det har bare blitt til at jeg har gitt det. Helt til jeg nå begynte å tenke. Han får gulrøtter også :)

Og Ingvild, som vi jo er smertelig klar over så reagerer hester forskjellig. Og jeg lurer på om ikke denne brødmengden kan ha noe med lille pondusmagen til Janko. I tillegg til at bygg også da er fetende.
Jeg lurer på om ikke jeg blir å droppe brødet en stund fremover jeg og se om det blir noe forandring. Mm..

Ingvild
04-01-2007, 14:06
Ja, i tillegg til bygg så kan det godt hende det er feitande. Kanskje det er ein kombinasjon av mykje brød, mykje bygg og mykje silo? Eller, det kan jo hende at det er berre brødet. Du får prøve deg fram, kutte ned på brødet først, og dersom magen ikkje vert mindre, kanskje det er ein annan grunn til det.

:)

Liz
04-01-2007, 14:09
Er dere dessuten sikre på at hesten faktisk har lagt på seg? Mange hester (og mennesker) blir veldig oppblåste i magen pga gjæret i brød.

Reaper
04-01-2007, 14:40
jeg har hørt at brød ikke er bra for hester, det er noe i brødet som gjør at det legger seg et belegg på tennene til hestene..

Vil tro at 2 brød om dagen er litt mye:s

Hva slags brød gir du?

Ragnhild
04-01-2007, 14:58
Liz: Det kan meget mulig være tilfelle, han er ikke veid, jeg bare satt og studerte bilder fra da jeg fikk han og nå. Noe har har han lagt på seg, men kan veldig meget mulig hende det ligger noe i det du sier.

Reaper: Alt hva vi får inn. Prøver å finne de "sunneste" brødene, men det blir alt fra grovbrød til loff. Wienerstengene med eggefyll holder jeg meg unna.. :p

Anita&Svarten
04-01-2007, 16:42
Som nevnt så inneholder brød mye en hest ikke skal ha.. Gjær feks.. Svarten fikk kolikk etter at noen gav ham brød, og da sa veterinæren at gjærbakst kunne heve i magen på de. Men på hester som tåler det ser jeg ikke noe galt i å gi de tørket brød innimellom som godbit.

På hestemarked.no stod det på den ABC om hest, at 1 brød tilsvarte 1 liter havre... Hvis det kan hjelpe noe?

Astrid
04-01-2007, 17:36
Hadde aldri turt å gi hesten min så mye brød! Ei i mattilsynet sa at det ikke er anbefalt å gi hesten mer en to skiver med brød om dagen.. (hvis den absolutt skal få brød)
Ikke bare kan de få kolikk, de kan jo bli forfangen også.. =/

Kurre
04-01-2007, 17:40
Men kjære.søte Ragnhild...en og en halv liter bygg om dagen?
Hvorfor i huleste så mye bygg?
Kutte ned litt der og begrense deg til ett brød om dagen?

crusabell
04-01-2007, 18:13
det første som slo meg også var byggen. hvorfor får han bygg hvis han er så feit? iallefall så mye..

Ingvild
04-01-2007, 19:25
hvorfor får han bygg hvis han er så feit?

Janko er ikkje SÅ feit, men han har lagt på seg litt sidan Ragnhild fekk han.

Ragnhild
04-01-2007, 19:38
Men kjære.søte Ragnhild...en og en halv liter bygg om dagen?
Hvorfor i huleste så mye bygg?
Kutte ned litt der og begrense deg til ett brød om dagen?

Jo, kjære søte Nina, det er fordi Asle sa til meg at hesten IKKE måtte bli noe tynnere iallefall! Også har jo jeg bare vært veldig flink pike og sørget for at han ikke har blitt det! Helt til jeg nå blei sittende å se på bilder og tenke meg litt om..

Ragnhild
04-01-2007, 19:42
det første som slo meg også var byggen. hvorfor får han bygg hvis han er så feit? iallefall så mye..

Janko får bygg fordi det er det de tilbyr av kraftfôr på stallen. Jeg har hørt om det er muligheter for at de kan kjøpe inn annet kraftfôr, men det gikk ikke. Og Janko er ikke "så" feit, han har bare lagt på seg siden jeg fikk han (noe han også skulle), og på et punkt er det nok. Jeg er bare faretruende nære det punktet nå innså jeg plutselig. Det er ikke lett å se forandringer på hesten sin når man ser den hver dag, men når jeg blei sittende å se på bilder la jeg merke til det. Men, man lærer så lenge man lever :)

Kurre
04-01-2007, 19:48
*Grynt*
Bygg ikke hestemat.
*Grynt*

Silje og Tindra
04-01-2007, 20:33
Kan du ikke dra på FK og kjøpe fôr selv? :-)

Ragnhild
04-01-2007, 21:36
Såklart har dette vært en tanke, men det var dette med økonomien da. Men okei, glem nå bygget, jeg er smertelig klar over dette, jeg trenger ikke få gnidd det inn. Det er brødet jeg lurer på, og det har jeg forsåvidt fått svar på, så japp.. Mindre brød og mindre bygg! Også skal jeg se over den søte studentøkonomien min en gang til og se om det ikke er muligheter å fôre med noe annet..

Og Nina, trust me, jeg har prøvd å forklare stalleiere at bygg ikke er det optimale å fôre med, men det er billig, og det har jo funka for deres hester i alle år. Så jeg setter meg gjerne ned og grynter litt sammen med deg.

Astrid
04-01-2007, 22:01
Hvorfor ikke få litt avslag i stalleien, så ordne kr.for selv? =)

Ingvild
04-01-2007, 22:10
Hvorfor ikke få litt avslag i stalleien, så ordne kr.for selv? =)

Då vi takka ja til stallplass, visste vi at det som var inkludert i prisen var bygg, ølgjer og silo. Vil vi ha noko anna for må vi skaffe det sjølv, sånn er det berre. Trur ikkje det er mogleg å drive forhandlingar med stalleigar heller, så...

Ragnhild
04-01-2007, 22:17
Jeg hørte om det var mulig å få avslag i stalleien så vi kunne skaffe kr.fôr selv da jeg flytta inn i stallen. Det var det ikke. Så, ja.. Ordner vi kr.fôr selv så blir det en ekstrautgift.

Kurre
04-01-2007, 22:55
Slikt er forståelig når man driver stall...
Man vil gjerne gjøre ting så enkelt og rimelig (for seg selv) som mulig.
det er bare synd når man ikke da istedet kan sette opp prisen noen kroner og gjøre det mer optimalt for hestene.

De fleste er villig til å legge på et par hundrelapper og heller vite at hesten fores slik hester skal og om man kjøper med seg bygg hjem eller om man tar med noe mer "hestevennlig" i sekkene burde ikke ha noe å si.

Jeg vet du vet Ragnhild. Bare må...grynte litt.

Ragnhild
04-01-2007, 23:02
Grynting er lov! Og snart skal du få grynte over at du får slik en liten plagsom pm fra en stk. meg.. ;-)

Kurre
04-01-2007, 23:05
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/liebe/a010.gif

Synes de er koselige jeg!

Eva
05-01-2007, 11:26
En sekk med kraftfôr fra FK koster under 200 kr, og en 40 kilossekk tilsvarer rundt 60-65 liter...

anettex
05-01-2007, 12:55
Mine får minimalt med brød, kanskje en skalk i uka.
Tørker alle skalker før jeg gir det.
Ga litt mer brød før, men etter at en av mine tidligere hestepassere ga så mye at hesten ble syk, har vi kutta det helt ut nesten.

insolita
05-01-2007, 15:00
Hester skal ikke ha brød, enkelt og greit ;)

Ellers er jeg uenig med Kurre, bygg i de riktige mengdene i en balansert fôrplan er hestemat. At det finnes andre ting å gi isteden i mange situasjoner er så, men som en erstatning for mykotoksininfisert havre f.eks, er det brukanes i beskjedne mengder. Når det er sagt er kanskje halvannen liter bygg for mye for denne hesten (1,5 l knust er forøvrig noe ganske annet enn 1,5 liter byggmel vektmessig).

Ta aldri vekk grovfôr før kraftfôr i slike tilfeller. Forresten, du spesifiserte det ikke, men jeg håper du kjøper noe multivitamineralblanding? Bygg + grôvfôr er ikke helt tilstrekkelig.

Ragnhild
05-01-2007, 15:16
Det som kommer til å skje nå er at jeg kommer mest sansynlig til å gå over til betfiber fra FK, pluss olje og multivitaminer. Vekk med brød og bygg.

insolita: Jeg tar vekk litt grovfôr. Når han ikke spiser det opp over natta uansett, og da ikke får servert frokost, så ser jeg på det som en bedre løsning enn å fortsette å gi så store mengder grovfôr som han har fått av meg til nå på kveldstid og ikke få frokost. Og ja, han får vitaminblanding i tillegg.

IngvildK
06-01-2007, 15:17
Jeg pleier å gi Hera 1-3 brødskiver i fôret noen dager i uka. Hun har ikke tatt noen skade av det :) Men 2 brød om dagen hørtes veldig mye ut. Men nå har du jo funnet ut av det :)

Kurre
06-01-2007, 18:48
Hmmm...
Ragnhild,jeg VET at jeg anbefalt deg å kjøpe "betfiber"produktet til FK og jeg vil gjerne trekke det tilbake.

For enkelthests skyld dro jeg på FK igår og kjøpte dette istedetfor min vanlige Speedi Beet.
Bløtet opp og luktet...*Gruff*

Leste innhold og ble...ja.
Skuffet?

Dette er tilsatt melasse (masse ekstra sukker (jeg som vil ha mindre)
Det var tilsatt "urtekrydder",skulle ikke ha "urtekrydder",skulle ha betfor
Og elektrolytter??? Skulle ikke HA elektrolytter?? Skulle ha BETFOR!

Skal hesta mine ha elektrolytter vil jeg gjerne tilsette selv,i den mengden og typen jeg ønsker...
Og melasse? EN av grunnene til at jeg er så glad i Speedi Beeten er jo nettopp at sukkeret er borte!

*Knurre* Og om noen vil ha en gratis nettopp åpnet sekk FK betfiber (Dyrt var det OGSÅ) så står den her,klar for avhenting!! :evil:

Anita&Svarten
06-01-2007, 19:20
Det vanlige "ku" betforet skal helst ikke hester gå på over lengre tid.. Husker ikke helt nøyaktig, men var noe som kunne gå galt med tarmene.. Lurer på om det var Equs eller ridehesten jeg leste det i.. Var laget for at kuene skulle melke bedre, ikke for hestemager. De anbefalte å heller bruke speedi beet som var laget for hest.

Ragnhild
06-01-2007, 19:34
Hjeeeeeelp! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/traurig/c020.gif
Men.. Leste litt på gamle tråder på mix. Speedy-greiene blei sterkest anbefalt av "fôrekspertene" der, men at betfiberdingsen fra FK også var grei. Det var kun 4% sukker i. Hm.. Ser nå at det også fra fôranalyse fra SB er 5% sukker i den. Så da vil det da vel omtrent bil det samme? Jeg vil ha betfiber, det hadde vært så perfekt nå! *sutre*
Her (http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=17474) er tråden.

Åh, så oppgitt!

Anita&Svarten
06-01-2007, 20:28
Hmm.. da vet jeg sannelig ikke.. Synes ikke det var så mye forskjell jeg..

insolita
06-01-2007, 20:41
må moderere meg litt, det kunne lett oppfattes som at hester kreperte av brød. JEG gir ikke hester brød, men jeg har gjort det, og da som snack type tørket brød delt i skiver og skivene i fire slik at det igrunn ikke blir stort. Det jeg mener er at brød ikke skal brukes som fôrmiddel til hest, og at det igrunn finnes bedre alternativer til snack enn brød. Ingen hest dauer av noen skiver, men flere brød om dagen vil jeg faktisk påstå at potensielt kan slå uheldig ut.

Når det gjelder betfiber så mener jeg det er en utmerket erstatning for speedibeet dersom man ikke får tak i det. Jeg synes det er bedre å gi hesten betfiber enn å helle i de den melassebada greia man ellers gir. SB er slett ikke 100% sukkerfritt det heller, men de er begge tett opptil, og absolutt brukanes.

Ragnhild
10-01-2007, 23:28
Da kan jeg komme med en liten oppdatering her. Jankos forplan består nå av betfiber, soyaolje, multivitaminer, salt og ølgjær. Foreløpig får han også litt bygg, men det skal trappes ned på til jeg tilslutt ikke skal gi noe mer av det. Så får vi krysse alle fingre og tær for at dette blir bedre for lille magen til gulingen.