PDA

Se full versjon : "Hvite skoler" ???

Lopke
03-09-2010, 15:00
Herregud jeg er så lei av VG sin måte å vinkle ting på altså..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10035926

Her sender de sønnene til «hvit» skole

- Hva syns dere om å ta bussen til en skole så langt borte?

- Det går bra. Vi har det fint på den andre skolen, svarer Faisal (7,5) på klingende dansk.

Lillebroren Fawad nikker.

- Elsted er god skole, og jeg vil gjerne at de skal gå der. De blir hentet av bussen hver dag, og vi syns det fungerer, sier Safi til VG Nett mens hun holder godt rundt guttene.

Mastora Arams eldste sønn Dayan (7) går også på Elsted.

Aram forteller at hun håper søsteren også får samme tilbud når hun skal begynne i førsteklasse neste år.

Blir litt oppgitt når historien vinkles til "hvit skole" og tvangsflytting osv..
Dette er et BRA tilbud der innvandrer elever lærer seg dansk og ikke gebrokkent i en klasse som er på 90% innvandrere.. Betalt av kommunen!
Snakk om at uansett hva man prøver å gjøre mtp integrering så er det galt?

Tindretingen
03-09-2010, 15:06
Jeg må innrømme at jeg også tenkte litt "doh" når jeg leste den saken der. VG har klart å vinkle det der veldig negativt, mens mødrene faktisk sier at de er fornøyde? Vinklingen og de fakta som kommer frem henger ikke sammen. Dårlig journalistikk.

Lopke
03-09-2010, 15:12
Jadet høres ut som "hitler skole"

mallilen
03-09-2010, 15:31
Jeez...

Tiltaket er jo intet annet enn flott, vil jeg tro?
For integreringens del, altså.

Slik burde det vært gjort her også, en viss prosentandel av utenlandsk opprinnelse, resten norske. Så hadde innvandrerungene kanskje lært seg skikkelig norsk også, og dermed hatt en større sjans senere til å bli vellykkede og utdannete. Samtidig ville hver eneste skoles norske elever lært seg å omgås andre kulturer også.

Edit:

Kommunens virkemiddel er å flytte elevene. Reiseveien blir ofte lang. For Faisal og Fawad tar det nesten 30 minutter før de er på skolen.

Og såååå forferdelig.. Her borte bruker ungene over 45 min på å komme seg på skolen med bussen. Og det gjelder også førsteklassingene!

Belinda<3
03-09-2010, 15:45
Leste ikke hele saken men.

Jeg m&#229; bare kommentere en ting; 30 min i buss er ikke lenge. Om bussen jeg tar til skolen er presis, bruker den 18 minutter. Meen bussen er jo kronisk forsinket i rushtiden, s&#229; det hender den er opp til 15 min forsinket :rolleyes:

Og "hvit skole" er litt rase-preget tittel kansje? Det blir jo som at jeg skal si at jeg gikk p&#229; en hvit skole f&#248;r og g&#229;r p&#229; en svart-hvit skole n&#229; :rolleyes: