PDA

Se full versjon : Svømming

Cecilie_Stormur
02-01-2007, 21:32
Noen som erfaring med svømming for hest? Fikk høre for et par år siden at det skulle være så bra, spesielt for Islandshest. Hvorfor spesielt for Islandshest egentlig? Er det noen steder som har "svømmehall" på Østlandet? Og hva koster noe slikt?

pelsdott
02-01-2007, 21:45
De har sånn svømmehall, solarium, masasje o.l for hest på et sånt sted i Løten, midt mellom hamar og elverum.. aldri vært der, men har lest sånn annonser i avisa.. hehe.. kan sikkert lete etter hva det heter om du er interisert..

Cecilie_Stormur
03-01-2007, 02:14
kunne kanskje vært greit å fått vite navnet på det:) tackar. i utgangspunktet litt langt for å dra på svømmetime, men om det er bra, så er det jo verdt et forsøk...

embla
03-01-2007, 09:43
Prøv dette:

http://www.holthestesenter.com/

Liz
03-01-2007, 12:01
Kan alle hester svømme? Må de ikke lære det sånn som oss?

Cecilie_Stormur
03-01-2007, 13:05
Prøv dette:

http://www.holthestesenter.com/

Ah, det ble mer aktuelt. Kortere vei :) Noen som har vært der?

Therese
03-01-2007, 13:40

Jeg har aldri møtt en hest som ikke kan svømme fra første stund, og tror ikke alle hadde vært å svømt før. Kan sjekke for sikkerhetsskyld med bebishesten til sommeren :lol:

pelsdott
03-01-2007, 15:39
men tenk om hesten ikke vil gå ned i vannet? *mary vil prøve svømming....*

Frekja
03-01-2007, 15:48
Alle hester kan vel svømme, men ikke alle hester som liker å svømme ... min hater vann og vil ikke engang gå i sølepytter - de hopper vi helst over :smile:
Vasser litt med han noen ganger, men når vi snur kan han ikke komme seg på land fort nok. :smile:

Katinka
03-01-2007, 17:10
Om alle hester kan svømme? Det er jeg litt usikker på..
For vi har et par hester som ikke er spesielt begeistra for vann, der jeg jobber om sommeren.. En dag skulle jeg ri den ene av dem rett ut i vannet, uten å sale av eller noen ting, for at den ikke skulle rekke å tenke at "nå skal jeg bade - og DET er farlig".. Joda, funka det, helt til vi kom et stykke ut, og hesten bare sank! :shock: Etter et par sekunder kom hodet til syne - han blåste vannet ut av nesa og tok noen kjempebyks for å komme seg på land fortest mulig. Har aldri sett noen hest så sinna før.. :eek:
Pelsdott: Dette var forresten Moalingur.. ;-)

Mandarinhest
03-01-2007, 17:23

Jeg har aldri møtt en hest som ikke kan svømme fra første stund, og tror ikke alle hadde vært å svømt før. Kan sjekke for sikkerhetsskyld med bebishesten til sommeren :lol:Joda, alle kan svømme og hesten er programert slik fra naturens side, sånn som at den flykter når den er truet. Så er jo også svømming et hjelpemiddel for at den skal overleve hvis den har et rovdyr etter seg.

Jeg har forstått det slik. Men som alle hester er de forskjellige. Noen liker å svømme, andre liker det ikke. Noen hester liker å løpe, mens andre ikke osv.

Håper jeg ikke tar grådig feil her.

Therese
03-01-2007, 17:29
Eikdokka liker svømming og vann mens Vårgò hater det. Vårgò også svømme for det.

Noen er vel kanskje ikke så flink til enkelte ting, slik som vi mennesker :smile:

pelsdott
03-01-2007, 20:02
Om alle hester kan svømme? Det er jeg litt usikker på..
For vi har et par hester som ikke er spesielt begeistra for vann, der jeg jobber om sommeren.. En dag skulle jeg ri den ene av dem rett ut i vannet, uten å sale av eller noen ting, for at den ikke skulle rekke å tenke at "nå skal jeg bade - og DET er farlig".. Joda, funka det, helt til vi kom et stykke ut, og hesten bare sank! :shock: Etter et par sekunder kom hodet til syne - han blåste vannet ut av nesa og tok noen kjempebyks for å komme seg på land fortest mulig. Har aldri sett noen hest så sinna før.. :eek:
Pelsdott: Dette var forresten Moalingur.. ;-)

haha :D lik tankegang som sorti det :P "Tenk om det er fa'li! Jeg går væffal ikke dit!"

Marte+Quicky
03-01-2007, 20:28
Er ikke svømming ekstra bra for isiser pga de har like bevegelser i tølt (eller pass?) som i svømming? Eller er jeg helt på jordet nå? Mulig jeg tar feil, men synes jeg husker å hørt noe sånt før...

Cecilie_Stormur
03-01-2007, 20:47
Er ikke svømming ekstra bra for isiser pga de har like bevegelser i tølt (eller pass?) som i svømming? Eller er jeg helt på jordet nå? Mulig jeg tar feil, men synes jeg husker å hørt noe sånt før...

de svømmer som om de går i pass ja. er mulig det var dette som det ble argumentert med når jeg fikk høre hvorfor det var så bra for islandshest. that make sense (=

Shadowfax
05-01-2007, 09:58
Tja, svømmingen styrker musklene i overlinjen og i bakparten og er også meget effektiv for å rette opp skjevheter. På Hammerthor i DK var det masse islandshester, men også ridehester og travere.
En ting er i hvertfall sikkert. Etter en mnd med svømming ser de helt utrolig flotte ut!
Kan vel ta med at div verdensmestere i tølt svømmer ukentlig ;)

Cecilie_Stormur
05-01-2007, 12:10
div verdensmestere i tølt svømmer ukentlig ;)

hmmm, får vel bare invistere i en svømmehall jeg da ;)

lurer på om jeg skal teste det. hrynjandi trenger litt variasjon for å holde humøret og samarbeidsviljen ved like. og jeg er lei av å sykle og jogge med han...

Hanna&Brá
05-01-2007, 19:01
Tror ikke svømming hadde vært tingen for Freyja og hennes humør... hihi.. Eller hva tror du Nina? Etter vaskeforsøket på Biri... hmm..
Fikk henne ut i vannet på stranda en gang, men nesten ikke opp igjen.. For det var skummelt der bølgene slo mot land.. hjelpes..

Kurre
05-01-2007, 19:38
Når hester svømmer beveger de seg i tølt.
Alle hester faktisk,ikke bare isisene.

Derfor burde de da utvikle rett type muskulatur til å tølte bedre.

Jeg har kun erfaring med svømmetrening på travhest,som ledd i opptrening etter skade.
De så flotte ut (som rene bodybuilderne) men det var mer "luft" enn muskler.
Lite utholdenhet og lite faktisk muskelstyrke.

= Lite imponert trener og lite imponert Nina.

Men som avveksling og slikt er det sikkert kanon.

Shadowfax
05-01-2007, 20:16

...

Ey, det er en god ide! Vi bygger svømmehall! hehe..

Siljur
05-01-2007, 22:46
Noen som har peil på hvor mye det koster ca for en "time" med svømming på holt hestesenter eller et annet som ligger på østlandet???

Hanna&Brá
05-01-2007, 23:14

...

Jeg slenger meg med!
Vi kan vel ta et jorde her i nærheten, så får du bli Tønsbergenser, Tine! Da har vi planene klare;-)

Cecilie_Stormur
06-01-2007, 14:17
Noen som har peil på hvor mye det koster ca for en "time" med svømming på holt hestesenter eller et annet som ligger på østlandet???

Holt koster 350,- for en enkeltime. Men usikker på hvor lang en enkelttime er da... Noen som vet varighet på timen kanskje?

Siljur
07-01-2007, 15:01

Holt koster 350,- for en enkeltime. Men usikker på hvor lang en enkelttime er da... Noen som vet varighet på timen kanskje?

Ok :smile:
Som de sa på hjemmesiden demmes, så er det stor variasjon på hvor lenge hestene svømmer- alt etter kondis, evt. skade osv.
Det tar vel kanskje litt tid med tørking og solarium i tillegg?
Rundt 1,5 -2 timer kanskje, har egentlig ikke peiling!

Shadowfax
07-01-2007, 17:22
Hmm... hvor lenge de svømmer. Det varierer veldig. Den ene vi hadde med som ikke hadde vært med på det før svømte bare et par-tre lengder i bassenget før det var inn i solariumet.
Ganske tungt for de å svømme så de tar det veldig gradvis. Men tror nok ikke de holder på med de mer enn en halvtimes tid, og da svømmer de feks et strekk, så leies de tilbake og så uti igjen.
Utrolig festlig å se på i hvertfall.. ;-)

Lygna frå tveiten
11-01-2007, 00:14
Benytt sommeren... :-D en nydelig tid å bade på både med og uten hest.. Lygna elsker å bade og de får kjempe fine muskler av det.. men lønner seg jo å finne ett vann som ikke er overbefolket av vanlige folk som ikke liker verken hest eller heste møkk... og bade er en kjempe god måte å komme i god kontakt med hesten din på.. man får en utrolig god kjemi og man lærer å stole mer på hverandre.. :-D det er mitt tips i hvertfall.. å det er helt gratis å bade ute.. :smile: men er jo bare en sesong da

Cecilie_Stormur
11-01-2007, 00:35
å det er helt gratis å bade ute.. :smile:

er ikke lov å bade med hest her om sommer'n, så det kan i tilfelle bli alt annet enn gratis =(

Lygna frå tveiten
11-01-2007, 00:38
hehe da er det vel heller værre ja.. :) men da passer det nok bedre med ett svømme basseng.. men skal du og hesten på ferie en gang så må dere prøve utendørs.. er knall gøy :)

Shadowfax
11-01-2007, 09:54
Joda, men det blir kanskje ikke heelt den samme effekten bare med "bading" eller? ikke veit jeg, men.

Elisabeth E
11-01-2007, 13:05
Er vel det samme om man svømmer i et basseng eller i elva..?

I alle fall merker ikke jeg noen forskjell på meg selv!

Shadowfax
11-01-2007, 16:12
Joda, men det kommer jo an på om det blir svømt skikkelig eller om det bare blir "bada"... svømmes det skikkelig blir det vel det samme ja.. ;-)
På disse "senterene" eller hva det nå kan kalles så kan de jo også svøme i sirkel..

Wilisia
11-01-2007, 16:24

...

Jeg slenger meg med!
Vi kan vel ta et jorde her i nærheten, så får du bli Tønsbergenser, Tine! Da har vi planene klare;-)

Det er bare å begynne å grave :lol:

Shadowfax
11-01-2007, 16:31
Så flott, Vi har fått en graver dere! hehe

ChristineW
06-09-2008, 22:30
Jeg dytter opp denne tråden jeg.

Er det noen flere som har erfaringer fra holt hestesenter?

Lene H
07-09-2008, 11:29
Jeg dytter opp denne tråden jeg.

Er det noen flere som har erfaringer fra holt hestesenter?

Tjaa.. jobbet der i arbeidsuka mi for et og et halvt år siden:)

ChristineW
07-09-2008, 12:53
Tjaa.. jobbet der i arbeidsuka mi for et og et halvt år siden:)

Spennende :)

er det sånn at de tar i mot hester "i full pensjon" med kost, losji og svømmetrening? I f.eks. en månedes tid?

sender deg en pm jeg.

Ljufur
07-09-2008, 14:08

lurer på om jeg skal teste det. hrynjandi trenger litt variasjon for å holde humøret og samarbeidsviljen ved like. og jeg er lei av å sykle og jogge med han...

Vi svømte på holt hestesenter med Ymir og Rafn i fjor vinter tror jeg det var.
de er veldig flinke får senebeskyttere, og sånn tau til halen og tau på hver side av grimen, da ser de litt på teknikken og tauet i halen er som en hjelp hvis hesten går under hehe.. det tar man etterhvert av. Yms hoppet rett uti men ble da litt overrasket og ville ikke helt uti neste gang men gikk omsider, Rafn elsket det og dagene etter når jeg red var de veldig myke, spreke og glade:P hehe Så øker de antall strekker ettersom kondisen til hesten blir sterkere, veldig god trening for kondis på dem

IngaSN
07-09-2008, 14:28
Svømte i sommer med Fjalar i Akersvanet. Holdt han i leitau fra båten. De første sekundene træla han litt, men så fant han ryttmen;-)

Lene H
07-09-2008, 14:41

er det sånn at de tar i mot hester "i full pensjon" med kost, losji og svømmetrening? I f.eks. en månedes tid?

sender deg en pm jeg.

Da har jeg sendt deg en laaang pm;)

Ja de tar imot hester i full pensjon:)

LailaE
08-09-2008, 10:21
Ah, det ble mer aktuelt. Kortere vei :) Noen som har vært der?

Jeg var der mes Snerten i vinter, riktignok for å barbere, men fikk en liten omvisning i tilllegg. Stort anlegg!!
Synes det var fint jeg, men har ikke noe annet å sammenligne med heller da.

sender deg en pm jeg.

SEr du har fått pm tilbake, men sånn om flere lurer, ja det gjør de, har plass til ganske mange der også.
Fikk også inntrykk av at for å få best effekt av trening så var dette det mest optimale opplegget.

Og til de av dere som lurte på hvor lang timen var.. Det er avhengig av hvor god form hesten din er i for det er skikkelig slitsomt.

Tritla
06-10-2008, 20:52
Noen som har nettadresser til de forskjellige stedene?
Prisen pleier å være?

Lind@
06-10-2008, 22:47
Jeg har svømmt hunden min der lenge,( På Holt Hestesenter) hatt ett opphold nå, Og har jobbet der, hjulpet til med svømming av hester.
Starter med bare få lengder, og øker gradvis. De er flinke, det skal de ha.
De har skikkelig peiling begge to:)
Bare ring, Line er veldig grei. Alt i fra hobbyhest, travere, andre konk. hester, og en haug islandshester er der og svømmer. Men pass opp for lang pels og vått under magen. Best om hesten er klippet der for å unngå evt våteksem, ikke noe særlig..

hmósi
06-10-2008, 23:30
Er da vel ikke verre enn om man vasker dem når de har lang pels. Det tørker jo om de står tørt.

Hansajenten
14-10-2008, 22:55
Noen som vet hva det koster på Holt ?
f.eks for en måned.