PDA

Se full versjon : Alder

Skjóna
02-01-2007, 10:18
Min islandshest Skjóni er 27 år og fremdeles like sprek og supervillig. Går hurtigtølt som bare det selvom ikke løftet er all verden. Men det har det aldri vært. Denne hesten blir visst aldri gammel! Lurer på om noen her har nioen eldre hester som fortsatt er i bruk. Selvom islandshesten blir gammel føler jeg at "alle" har unge hester.

Kurre
02-01-2007, 10:34
Oi,så flott!
Alltid like koselig å høre om "gamlinger" som er i knallform.
Eldste her hjemme er Kurr som er...17 i år (Brått ble de ett år eldre alle sammen :shock: ) men vi har en eldre dame i rideskolen,Systri,som er 25 med adskillige barn og konkurranser bak seg.

Hun er rund og fornøyd og fremdeles i god form.Temmelig bedagelig er hun,men ikke mer enn hun var som unghest.
Fremdeles riktig gode bevegelser om hun har en rytter som greier å ri det frem.

Anita&Svarten
02-01-2007, 11:04
Ei venninde av meg hadde og en på 27. Sprek til tusen! Ingen rene gangarter da men.. hehe.. Rolige turer var bare tull for den karen der;) Han ble solgt, og vet at han hvertfall levde til han var rundt 29-30.. Nå vet jeg ikke hvor han er blitt av, eller om han lever i det hele tatt.. Skal vel kanskje noe til.

Flashback
02-01-2007, 11:14
Ja, Brana, hoppe på 28 år. Blir brukt til turer og er fortsatt den gamle sure.. :lol:

Skjóna
02-01-2007, 11:44
Så bra! Skjóni har klokkerene gangarter og er alltid glad for å komme ut på tur. Han er litt stiv da, men jeg er ikke den flinkeste til å ri dressur heller. Merker ingenting på¨alderen verken på form, alder eller utseende. Men han er jo en gammel mann, blir ille når han blir borte. :sad:

Bente & Etanec
02-01-2007, 11:49
Litt sånn O.T., men er dette den Skjòna som for noen år siden bodde i Mandal? Husker at ei som heter Kine eide ei hoppe ved samme navn.

Frekja
02-01-2007, 11:54
Frekja, som jeg har "stjålet" navnet til her, er ei 32 år gammel hoppe. Blitt litt sær med årene, men er frisk og rask og blir fortsatt ridd.

pelsdott
02-01-2007, 12:02
min 18, men fremdeles en go`ing som elsker fart.." Hvorfor trave når vi kan galoppere.. ja okå da...trave, men leke travhest! åååh! ikke leke travhest!? Du er kjip ass!"

Kjenner også en på 28 han er IKKE godt trent, og veldig tykk, men trives på rolige turer...

min svarting begynner å få hvite hår i panna! :'(

Skjóna
02-01-2007, 12:07
Litt sånn O.T., men er dette den Skjòna som for noen år siden bodde i Mandal? Husker at ei som heter Kine eide ei hoppe ved samme navn.

Nei, dette er Skjóni. Nicket mitt er Skjóna og det er moren til Skjóni. Og hun er på Island. Eller var, hun lever ikke mer.

Fint med så mange svar! Kom gjerne med flere. Bra gamlinga blir ridd så sant de er ridbare og i god form enda. Bare tull å slutte å ri bare fordi de er gamle.

Cathrine&Kappi
02-01-2007, 12:13
Weee fint og høre!
Drifandi er 19 år tror jeg.Så han begynner og dra på årene:P

Bente & Etanec
02-01-2007, 12:15
Ja, så i fotoalbummet at denne Skjòna er bare 12 år..
Men velkommen til forumet, Skjòna :-D

Skjóna
02-01-2007, 12:17
Takk skal du ha! :-D Blir nok aktiv her!

Rosita!
02-01-2007, 12:45
Hun eldste vi har er 19år....
Hun er egentlig satt i avl,men blir ridd innimellom og hun elsker å få komme ut på tur,full fart er tingen for henne;)

Men i stallen der jeg har ene hesten står det en vallak på 28 tror jeg det er,han er stiv som en stokk og vanskelig å få i godt hold...Stakkars gamle mannen.

Hanna&Brá
02-01-2007, 13:28
Joda..
Gamle hester kjenner man i bøtter og spann.. Tar de fra 20 og oppover..

Stella fra Fosse: født 1976; altså 31 år!! Enda litt i bruk. Ganske stiv. Trenger gooood tid på å bli varm. Pen og blank i pelsen sommerstid, og ellers fornøyd med livet. I følge dyrlegen har hun meget gode tenner!

Hjörtur fra Helgen: født 1982; pltuselig 25 år blitt! Spatt i bakbeina, og stiv som en stokk, men det er ikke rart etter et helt liv i grisepass.

Begge disse er etter Rodi.

Så har vi.. hmm...

Frøya fra Hommen, tror hun lever, født 1985, 22 år.. (dærsken, det blir jeg og!! :shock: )

Amadeus fra Egg, født 1986; 21 år.

Skúfur frá Syðra-Skörðugili, født 1986, 21 år.

Skaugvind fra Esketveit(kalt Skogvind); født 1987, 20 år.

Nasi frá Stadartungu; født 1987, 20 år.

Ida_Blær
02-01-2007, 13:51
Venninen min hadde ei hoppe som ble hele 34 år!
Gode og spreke kan de være uansett alder, var å prøvde ei hoppe som var godt over 20 en gang, og gud for et tempo!!

Hilde
02-01-2007, 14:04
Min Fröya frå Frette er 19 år i år og jeg tenker ikke på henne som pensjonist akkuratt. Hun trenger lang tid på oppvarming og er ganske stiv, men vi jobber med saken ;-)

Måne
02-01-2007, 15:54
Eldste vår er blitt 17. Hedinn er sprek og trives godt.

Gamle hesten min, Askja er 19, og etter hva jeg har forstått er hun akkurat like frisk og sprek som da hun var 10.

Rosita!
02-01-2007, 18:17
Må bare ta med gamle hesten min Stigandi,jeg kjøpte han som 17åring og vi konkurrerte og kursa land og strand til han var 20år.
Og alle fikk like mye sjokk når jeg sa hvor gammel han var,han var like sprek og fin som en unghest.
Men så døde han av tarmslyng 21år gammel da,hadde ikke det skjedd er jeg sikker på at han hadde vært i super form enda....Snart hadde han da blitt 23år:(

-Marit Petra-
02-01-2007, 18:32
Ja, det er ivertfall ingen tvil om at de fleste islandshester blir ganske gamle. 8-)

stine
03-01-2007, 17:18
Eldste min er 19år.. Trener henne som det alltid har blitt gjort...Hun har ikke forandret seg noe.. Har hatt henne i 11år nå. Man man tenker da litt på alderen alikevel, er jeg er vel mer forsiktig med henne antar jeg.

ellbell
03-01-2007, 19:28
þyraltrollet er 22, oi...så rart! Nyttår er alltid så dramatsik for oss med gamlinger=)
Hun er fremdeles like vill og gal og helt turbo på tur. þyrla har også spatt...sukk, men etter sprøyting ble hun haltfri og fin og har siden vært litt stiv, men ellers helt ok.

þyrla har aldri hatt spektakulære gangarter, men tempoet er like høyt som alltid. Når jeg rir henne er det bånn gass eller ingenting...
Hun er pensjonert da...pga spatten og drektighet som hun falt litt sammen i...Nå går hun å koser seg på store beiter og blir ridd 2-3 ganger i uka av ei jente på 8. Jeg rir henne nå og da.

Så koselig at det er flere med gamlinger!

Stalin
04-01-2007, 10:03
Litt OT; men er det noen som har hørt om Skjoni fra Vikeså?? (Festus)Flekkete litt mannevond vallakk født i 78. Har alltid lurt på hvor i all verden den ble av etter at jeg solgte han... Og om han sprang ned noen folk eller fe :???:

Michelle & Kelly
04-01-2007, 10:10
Skjóna: om du kjenner en jente som hetter kine som bodde i mandal for noen år siden?

Hanna&Brá
04-01-2007, 14:46
Skjóna: om du kjenner en jente som hetter kine som bodde i mandal for noen år siden?

Kine som eide Starkadur? Og en flekkete hoppe?
Vi kjøpte Starkadur der jeg jobbet..

Skjóna
04-01-2007, 19:02
Litt OT; men er det noen som har hørt om Skjoni fra Vikeså?? (Festus)Flekkete litt mannevond vallakk født i 78. Har alltid lurt på hvor i all verden den ble av etter at jeg solgte han... Og om han sprang ned noen folk eller fe :???:

Han har jeg ridd hos Tryggvi Tryggvason i 93! Mannevond ja, hehe han løp etter oss da vi skulle ta bilde av han! Men fin å ri da. Og kjempesøt. Når solgte du han og hvor lenge hadde du han?

Skjóna
04-01-2007, 19:03

Nei, jeg kjenner ingen fra Mandal.

Stalin
04-01-2007, 19:16

Han har jeg ridd hos Tryggvi Tryggvason i 93! Mannevond ja, hehe han løp etter oss da vi skulle ta bilde av han! Men fin å ri da. Og kjempesøt. Når solgte du han og hvor lenge hadde du han?

Jeg solgte han i 92, da hadde jeg hatt han i ca 5 år! Min første islandshest :lol: Men jeg solgte han ikke til Tryggvi, solgte han til noen i Eidsvoll... Ble han slaktet hos Tryggvi, vet du det?? Han var vel kanskje ikke akkurat egnet som rideskolehest kanskje :???: Har du bilde av han fra den tiden?

Skjóna
04-01-2007, 19:25
Ja, det har jeg, skal finne de en dag og ta bilde av bildene og legge de her. Det var jo før digitalkameraenes tid. Mener at Tryggvi solgte han i 95 eller noe, men har også hørt at han er slaktet. På fengur står det at han lever tror jeg. Håper han lever! Han var jo snill å ri, men litt ustabil ellers.

Stalin
04-01-2007, 19:53
Ja, det har jeg, skal finne de en dag og ta bilde av bildene og legge de her. Det var jo før digitalkameraenes tid. Mener at Tryggvi solgte han i 95 eller noe, men har også hørt at han er slaktet. På fengur står det at han lever tror jeg. Håper han lever! Han var jo snill å ri, men litt ustabil ellers.

Tusen takk :-D He he, ja du kan jo kalle ham litt ustabil.... Men han var jo skjønn også da, der han kom etter deg med flate ører og tennene klapret :twisted:
Du aner ikke hvem som kjøpte han??

batta
05-01-2007, 02:46
Min islandshest Skjóni er 27 år og fremdeles like sprek og supervillig. Går hurtigtølt som bare det selvom ikke løftet er all verden. Men det har det aldri vært. Denne hesten blir visst aldri gammel! Lurer på om noen her har nioen eldre hester som fortsatt er i bruk. Selvom islandshesten blir gammel føler jeg at "alle" har unge hester.

Kan jeg spørre hvem du er? Og hvor i landet du er?:p Gikk på fhs med ei som hadde en gammel, flekkete Skjóni. Men når jeg tenker meg om hadde vel ikke han klokkerene gangarter ifølge eieren (møtte aldri hesten, så jeg vet ikke selv).

Ellers var min første fôrhest islending, og hun ble "tatt" pga av beina det året hun ville blitt 27år. Hun var sprek som en unghest når hu fikk komme ut på tur helt fram til et par mnd før hun ble tatt, men beina ble til slutt så stive at eieren ikke ville la det gå lengre.

På stallen jeg er på nå er det ei islandshoppe på 22år, og hu e fortsatt sprek og glad, men noe stiv, da hun ikke blir brukt så frykelig mye.

Shadowfax
05-01-2007, 08:45

Kine som eide Starkadur? Og en flekkete hoppe?
Vi kjøpte Starkadur der jeg jobbet..

Jeg kjenner henne! :-D Har en hest som heter Blikar nå :-D

Tja, den eldste.. Han lever ennå, men er ikke i bruk lenger, Vinur fra Kjersem. Husker jeg ikke heeelt feil så er han født i 77 og er den første hetsen som Bjørn Kjersem avlet!

Men The Grand Old Lady, Nusse, en shettis som levde sine siste dager på Teland ble 50 år!!!!! Ble avlivet i august.

Stalin
05-01-2007, 10:00
Kan jeg spørre hvem du er? Og hvor i landet du er?:p Gikk på fhs med ei som hadde en gammel, flekkete Skjóni. Men når jeg tenker meg om hadde vel ikke han klokkerene gangarter ifølge eieren (møtte aldri hesten, så jeg vet ikke selv).

Det er kanskje min gamle Skjoni - han var vel kanskje ikke klokkeren i gangartene på sine gamle dager.... Hvor var dette og når?? Og hvem som hadde han?

kineram
05-01-2007, 10:41

Skjona bor nå i Rindal helt nord i Møre og Romsdal på grensa til Sør-Trøndelag. Bodde der i to år og hadde hestene mine på samme gård som ho.

Ina&Gydja
05-01-2007, 11:30
Litt OT, men hva syns dere om å kjøpe en islandsvallak på 18 år til familiebruk?

Skjóna
05-01-2007, 12:30

Ellers var min første fôrhest islending, og hun ble "tatt" pga av beina det året hun ville blitt 27år. Hun var sprek som en unghest når hu fikk komme ut på tur helt fram til et par mnd før hun ble tatt, men beina ble til slutt så stive at eieren ikke ville la det gå lengre.

På stallen jeg er på nå er det ei islandshoppe på 22år, og hu e fortsatt sprek og glad, men noe stiv, da hun ikke blir brukt så frykelig mye.

Jeg heter Line og er fra Østlandet. Har hatt Skjóni i 11,5 år så det er ikke samme hesten. Er mange som heter Skjóni da.

Kurre
05-01-2007, 14:51
Litt OT, men hva syns dere om å kjøpe en islandsvallak på 18 år til familiebruk?

Absolutt ikke noe problem i det hele tatt.
har den holdt seg frisk så lenge er den antagelig like pigg og glad om ti år.

batta
06-01-2007, 16:57

Det er kanskje min gamle Skjoni - han var vel kanskje ikke klokkeren i gangartene på sine gamle dager.... Hvor var dette og når?? Og hvem som hadde han?

Hesten sto i Trøndelag (på ei lita øy utenfor Hitra), og jenta som eide han het Tilde. Gikk på fhs med henne skoleåret 04/05, og da var vel hesten rundt 25 år, tror jeg. Syns å huske at de ikke var helt sikre på alderen hans, da de mente de var blitt lurt når de kjøpte ham (de mente at hesten var eldre enn selger oppga).

batta
06-01-2007, 16:58

Jeg heter Line og er fra Østlandet. Har hatt Skjóni i 11,5 år så det er ikke samme hesten. Er mange som heter Skjóni da.

Ok. Tenkte vel egentlig det, men måtte bare spørre for sikkerhets skyld:)

Stalin
07-01-2007, 11:44
Hesten sto i Trøndelag (på ei lita øy utenfor Hitra), og jenta som eide han het Tilde. Gikk på fhs med henne skoleåret 04/05, og da var vel hesten rundt 25 år, tror jeg. Syns å huske at de ikke var helt sikre på alderen hans, da de mente de var blitt lurt når de kjøpte ham (de mente at hesten var eldre enn selger oppga).

Ok, da er det nok ikke han - han har i alle fall papirer og lagt inn WF så det skulle jo være smal sak å finne ut alderen.... Han hadde vært 29 år nå.

Rosita!
07-01-2007, 14:00

Syns heller ikke det er noe galt i det så lenge den er frisk og rask...
Kjøpte min gamlehest som 17åring til konkurransebruk ;-)

Janicke =)
10-01-2007, 17:41

Hmm.. For noen år siden var det en hest i nærheten som het Festus, iallefall ble han kalt det.. Men tror ikke han var islandshest.. Så iallefall ikke sånn ut, ganske liten pånni...

Karen
10-01-2007, 18:42
INGEN SLÅR DENNE HOPPA!
bestemoren til Herkula<3
Tritla, 38 år gammel, blir brukt litt, men ikke mye.
stressa lita tuppe som lever og lever

tror jeg skal finne et bilde av henne en plass.
men det bilde ble tatt for 1 år siden, men hun er lik seg;)

edit for å legge til bilde av henne:
edit en gang til, bilde ble stort, legger ut link:
Tritla (http://i18.tinypic.com/2gv4xhg.jpg)

Karen
10-01-2007, 18:56
hun har blitt grå i ansiktet ser du ;-) :lol: