PDA

Se full versjon : Syk av betfor?

Kristina og Ozzy
01-01-2007, 14:57
Jeg begynte å gi hestene våre litt betfôr dagen før nyttårsaften. Kjøpte en sekk speedybeet, og prøvde selvfølgelig å begynne forsiktig. Ca en halv liter tørt betfôr oppblødt med 2,5-3 liter vann, og delt på to hester store hester - så det ble ikke så mye på hver. Dette fikk de både i forgårs og i går.

Men i natt, etter at det verste bråket fra nyttårsfeiringen var over, fikk jeg telefon fra stallen. Hesten min hadde vært utrolig stressa under alt bråket, og når det begynte å roe seg så fikk han kolikklignende symptomer. Han var slapp, begynte å legge seg ned, kikket på magen sin osv. Jeg dro bort, leide han i en times tid, så tror jeg at ting ordnet seg - han var mye kvikkere når vi satte han inn igjen. Og jeg tror ikke det var så veldig alvorlig, han hadde hele tiden gode tarmlyder og gjorde fra seg.

Men til spørsmålet, daglig leder på stallen mente at dette kunne være pga betfôret, at noen hester rett og slett ikke tåler betfôr. Dette har jeg aldri hørt om før, synes det virker litt merkelig. Betfôr skal jo være bra for fordøyelsen, eller har jeg misforstått? Selv tror jeg heller at det kanskje var pga alt stresset - han er en ganske lettstressa og får litt lett panikk. Kan også nevne at han ikke hadde fått noe annet rart denne dagen, siden han har gått veldig lett i det siste får han ikke noe store mengder kraftfor, bare 1/2 liter gull til hvert måltid.

Noen som har erfaringer med hester som "ikke tåler betfôr"? Evt. andre meninger om hvorfor han ble slik? :neutral:

Sara&Korak
01-01-2007, 16:51
2,5 dl betfiber å begynne med syns jeg var veldig mye.
Hvis det hadde vært min hest ville jeg begynt med kun 0,5dl eller 1 dl før det legges i vann.
Det kan jo være at fôret var gått ut på dato ?

Reaper
01-01-2007, 17:16
kan det bare ha vært en dårlig kombinasjon? nytt för pluss veldig stressa hester?!
jeg har aldri hørt om hester som ikke tåler det, men det kan jo ligge noe i det!

Kurre
01-01-2007, 19:41
jeg har aldri vært borti hester som ikke har tålt betfor,men jeg HAR hatt hest her som fikk kolikk pg av stress på nyttårsaften for to år siden.

har også hørt om andre der dette har skjedd.

Torhild
01-01-2007, 20:46
Jeg har heller ikke hørt om hester som ikke tåler betfor, men har som Kurre sier hørt om hester som har fått kolikk pga stress.
Og 2,5 dl betfor før oppbløtning er ikke mye. Jeg gikk også rett over på den dose, før jeg øket til 5 dl uken etter.