PDA

Se full versjon : Hvordan gikk det med hesten i natt?

MariaR
01-01-2007, 03:11
Jeg var ganske spent på hvordan det skulle gå med Prinsessa i natt, men Anne Grethe hadde vært flink og hengt opp svarte plastikksekker foran alle vinduer, latt lysene stå på, samt satt radioen på ganske høyt. Det gjorde at hestene ikke så blinkene eller hørte noe særlig av smellene..

Prinsessa var overraskende rolig, det som var mest spennende var skoene mine :razz:
Hesten til ei venninne derimot hadde det ikke like bra.. Han sto bare å dirret, hadde vidåpne øyne og utspilte nesebor.. Ikke hadde han spist opp kveldsmaten sin heller (han som somregel er først ferdig av alle), og han hadde gått såppas mye rundt i boksen sin mye av spona hans var kommet opp i et hjørne.. Men kos, trøst og ei gulrot hjalp litt, så får håpe han følte seg litt bedre også :smile:

Hvordan taklet deres hester det hele?

Mari
01-01-2007, 03:12
Svett og stresset, men det er da liv i a'. Mat hjalp masse!

lillings
01-01-2007, 04:35
Veit ikke åssen det har gått, men stalleier har ikke ringt så da har det nok gått bra. Har pleid og gjort det. Ga masse mat, lot lyset stå på og hang opp søplesekker foran vinduene så da ble det ikke så lett å få øye på lysglimtene...

Asbjørg
01-01-2007, 10:00
Da jeg kom hjem i natt en halvtime før midnatt stod alle tre hestene ute, på det stedet de har mest utsikt rundt seg. Heldigvis ingen raketter like ved, men de hørte jo smellene fra sentrum og stod lys våkne og kikka og lytta. Tror ikke de har vært særlig mye inne i natt, for det er i følge hestene best å mulighet til å flykte hvis uhyret skal komme og ta dem :lol:

Wulfi
01-01-2007, 10:50
Jeg håper det har gått bra. Jeg skulle jo liksom i stallen for å "passe på", men sovnet i ellevetiden. :oops:

Wilisia
01-01-2007, 11:28
Våre står jo i "utebokser". Men de gjorde ikke noe stort ut av det. Jeg kom jo ned med stoooor snopepose alle fikk av :lol:

Kurre
01-01-2007, 11:38
Bomullsdotter i ørene på alle utenom Liten (som bryr seg filla om slikt så lenge han har noe å tygge på) masse tørre brødbiter,gulerøtter og epler og det gikk greit.

Kurr var temmelig redd tidligere før jeg rak å ta i dottene,det begynte å smelle temmelig mye og jevnlig her i 7-8 tiden.
Geysir helt ubekymret.
Jadar var den reddeste,men det gikk sånn nogenlunde.

Hele gjengen var "på tærne" da de kom ut idag.
Løp litt rundt,snorket og kikket (særlig jadar) Det gikk av noen raketter før de kom inn i går og han var ikke helt overbevist om at ikke det lå noen gjemt innimellom gjerdestolpene.

Siste nyttår i uteboks TAKK OG LOV!

neste år kan vi også ha på radio,henge noe forran vinduene...la lyset stå.

Teiteste var litt over ett da jeg tenkte at NÅ er det trygt og tok ut bomullen...DA var det noen som startet på'n igjen og stakkars Kurr fikk litt hetta.
Heldigvis var det bare noen få.

Sagitaria
01-01-2007, 12:07
Gikk helt fint. Alle var rolige og fine. :) De hørte på musikk, både inne og i uteboksene så.

Og så fikk de masse kvister å tygge på. Da er det ikke rom for bekymringer.. :lol:

Boreas var ikke HELT fornøyd dog, jeg gikk inn der ca 00.15. da kikka han på meg, på vinduet og på meg, og så misfornøyd ut! Haha..Kanskje en tilfeldighet..men... jepp. Det var som om han sa, "Fiks det der tullet der.." :lol:

Silje og Tindra
01-01-2007, 12:40
Hestene her stod ute, og det gikk vel egentlig ganske så bra (det har det vel gjort alle årene jeg har vært her :-)). De sirklet litt rundt, men ikke verre enn at de holdt seg ved maten hele tiden (spiste ikke, men i nærheten). Ingen bomull eller lignende her.

Mirakel var ute lenger enn meg, så hun vet vel mer :-)

Anita&Svarten
01-01-2007, 13:26
På nyttåraften gjør vi ikke noen forandringer i stallen, alt går som vanlig. Hestene kan gå ut og inn som de vil selv, og begge to stod ute og så på. Helt rolige. Hadde de vært redde, så hadde vi jo så klart tilrettelagt det for de. De har alltid vært like rolige i alle år, og synes bomber er meget spennende.. :lol: Da henger de over gjerdet og ser på.. Merkelige dyr..

Rosita!
01-01-2007, 13:53
Gikk nå gansk greit her også....
Men hun ene av de som står inne var ganske nervøs og da gikk det utover det stakkars føllet hennes,han fikk ikke røre på seg da fikk han kjeft av mora.
Og de to som går på utegang gikk det greit med så lenge rakettene bare kom fra en plass,men når de begynte å komme fra alle kanter så visste de ikke helt hvor de skulle gjøre av seg,så da sprang de frem og tilbake,men det var ikke så ille da.
Men de tør jo ikke komme inn i huset sitt enda,må være ute på vakt.

Men heldigvis er det slutt nå,merker godt på de alle at de har spist svært lite de siste dagene.

pelsdott
01-01-2007, 14:00
Det gikk superfint for våre.. bonden hadde lagt alt tilrette for nattens pangpang! musikk lys og masse høy! alle var våkne når jeg kom til dem utpå kvelden, men absolutt rolige! :D

Helle
01-01-2007, 14:37
Det gikk veldig fint hos oss :smile: Vi har tre hester på stallen, og to av dem var litt skeptiske, men Borken tok det fint. Heldigvis ingen som hadde raketter i nærheten av stallen. De var litt skeptiske til hylerne, men det gikk fint :smile:

Therese
01-01-2007, 14:47
Va bare innom i 6 tiden i går kveld for å se til dem, da var de helt rolig som vanlig.

Hadde ulltepper forran alle vinduer, de skulle få mat rett før 12 + at vi har lys på inne. Tror nok ikke det har vært noe styr der i allefall..

lillekira
01-01-2007, 15:18
Sleipnir og Zhetan tok oppstyret med ro.Når Sleipnir holder seg rolig,gjør Zhetan det også.
Men Odin var det verre med gitt.Vi sto hos ham fra litt før tolv,til over halv ett. Kraftfor,gulrøtter og brød fikk ligge urørt.Han hopper,stresset og prøvde å komme seg ut av boksen ved å komme over døra.Han har veldig lav dør i boksen sin(ca 1 meter bare) og den ville han gjerne over.Vi sto på utsiden og stengte for ham,så det roet seg etterhvert. Så halv ett-ett smakte han forsiktig og nærvøst på godisen sin.Men har aldri sett ham bruke sååååå lang tid på godis før,hehe.
Jeg HATER nyttårsaften......... Håper bare det blir forbud mot raketter jeg,så vi slipper dette. For dyrene har det forferdelig når det er sånn.

Wulfi
01-01-2007, 15:23
Jeg har nå vært i stallen, og der var det stille og rolig. Kun 3 personer som var der, og hestene sto omtrent i koma. De har sikkert hatt litt av en natt. (Stallen ligger på byens største byggefelt.)

Anne-Lise
01-01-2007, 17:27
Tror det gikk relativt bra med alle på stallen, untatt hesten til venninna mi. Hun hadde ikke spist opp kveldsmaten, alt var dradd utover i boksen, og hun hadde tissa og bæsja i alle mulige retninger. Så hun har ikke hadd det så bra i natt. Var veldig ivrig på å komme ut i dag, og roa seg så fort hun så at verden ikke hadde gått under :)

Sagitaria
01-01-2007, 17:42
Mange trøtte hester i morges dog. hester som vanligvis ikke ligger no særlig, lå henslengt. Og så har jeg sett endel gjesping... Blir deilig for dem med ei rolig natt nå da.

Løkki
01-01-2007, 21:39
Stalleigar hadde vore innom stallen i 12 tida, og da var det Løkki som var mest urolig, sprang litt rundt..men roa seg når han kom inn. Ho har ikkje reagert nevneverdig før, men det var ikkje verre enn at ho hadde spist all maten sin. Boksen såg litt verre ut enn vanlig, men ho hadde ikkje vore svett osv.

Mandarinhest
01-01-2007, 22:07
Rosita likte å se på alle fargene og ville ut!

Men Vilja, hun var stressa. Gikk rundt og rundt inne i boksen sin.

Sagitaria
01-01-2007, 22:39
Vi har 3 utebokser, og der var det jammen 3 forskjellige typer som sto.

Den ene sto og kikka litt ut, gikk inn, kikka ut, inn..osv. Litt nysgjerrig, litt småredd, men ikke så veldig..
Den neste, den minste (men eldste) sto med hodet ut hele tiden og fikk med seg alt. Så nesten storfornøyd ut!
Så har vi den største hesten vår da, sto heeeeelt innerst i hjørnet og fikk ikke tak maten sin fordi den lå ved døra der de skumle lysene og lydene var.. Stakkar "liten" :razz: Flytta maten inn til hjørnet hans, og da gikk det nok litt bedre..

Astrid
02-01-2007, 01:21
Det kunne gått værre for å si det sann.. Ingen av hestene reagerte på noe tidlig på dagen, verken ute eller inne..
Var oppom stallen i halv 7 tida og da var alle rolige selv om det var endel smelling ute.. Puttet svamper i ørene til hesten min og hesten til venninna mi.. (venninna mi sin ristet de ut, men min syns det var helt ok =P)
Ga alle hestene en dott med høy.. Så ble de foret i halv 9 tida..
Når jeg kjørte forbi stallen halv 10 såg jeg at noen hadde slått av lyset!!
Ja, det var jo veldig smart.. Når jeg kom opp var hesten min mest stressa.. Han spiste og hadde spist opp mye av kveldsen, men det var tydelig at han ikke hadde det bra.. Fikk hengt opp en søppelsekk foran vinduet og han var rolig så lenge jeg var hos han.. Når jeg gikk begynte han å stresse litt igjen..
Ellers stod det på radio og det var noen oppom og sjekket i halv1 tida for å se at alt var ok.. Tror hestene hadde vært rolige da..

Litt OT: Den ene hesten på stallen har vært ganske gal rundt nyttårsaften og vært helt nervevrak.. Så i år skulle hun som eier han ordne sann dop som man kan gi selv.. Dyrlegen som kunne ordne det bor et stykke unna, men han skulle sende det på bussen.. Ehh.. Men han hadde ikke kommet seg så langt som å sende pga han hadde vært fyllesyk på lørdagen!! Hallo!! Syns det var skikkelig dårlig.. Men med svamper i ørene og tildekket vindu gikk det heldigvis bra i år også :smile:

Hanniball
02-01-2007, 16:52
Jeg har jo ikke hest nå,men hu som har min hest,sente meg melding 1.januar og spurte om han pleide å være redd for raketter.Han hadde vist vært veldig urolig når han måtte stå litt alene i stallen,og nesten løpt hu som har han ned når han skulle ut til de andre hestene.Men hun hadde satt en annen hest inn på stallen til han,og satt på radio.Da var jo rakettene over for lengst,men det satt nok litt i han.Han hadde slappet sånn nogenlunde av da,men når hun skulle ri han hadde han vist reist seg litt og småtullet litt.Men de hadde blitt enige om å ta det med ro,så da hadde det gått fint=)
Når jeg har hatt han her hjemme,har det vært svært lite raketter,og han har brydd seg lite,men der han står nå,er det et bligfelt rett i nærheten,og en del raketter derfra.Men men..Han lever nå,og det gjør heldigvis hun som har han også=)

absinthe
02-01-2007, 20:48
meg og cindy (bigmac her inne) var ute i stallen fra klokka tolv og litt utover, men den eneste som var litt stresset, var walkover... ellers stod de og glante litt ut av vinduene, og snøftet litt når det smalt ekstra.. men alt i alt gikk alt bra :)
hadde radioen på, og alle lysene, samt dørene lukket..