PDA

Se full versjon : hest og hund på tur sammen?

Gustur
07-08-2010, 00:00
har en hund jeg kunne tenkt med å prøve på tur med hestene. hestene er ikke redd eller usikker på han på noe vis, men hunden er forferdelig vimsete og eier lite respekt for hestene og hvor deres bein er. derfor er jeg noe usikker, da jeg er litt redd for at det skal ende med at han blir tråkket på. Hunden er en jakthund forøvrig, og det er derfor ikke noe alternativ at han går løs.
er det noen som har erfaringer eller noen tips i denne anledning? Finnes det "springer" til hester??

Sofie & Suzett
07-08-2010, 00:15
Jeg tror ikke jeg ville turt noe annet enn å ha den løs, altså. Jeg tok selv med meg min jakthund (setter) på tur med hesten nå i sommer for første gang. Han er 8 år, og ikke før nå i senere tid blitt litt vandt med å være med i stallen. Han er sånn passe lydig, litt vimsete innimellom. Jeg bestemte meg for å bare prøve. Hesten min er godt vandt med hunder da, det er nok en stor fordel. Hesten bryr seg ikke om når jeg må rope (og innimellom kjefte litt) på hunden. Da står hesten rolig med ørene fram, virker som han skjønner veldig godt forskjellen.

Så jeg tok han med på galopptur, og det gikk fint det!

Å ligge stille mens jeg rir på banen, derimot, det har han ikke tålmodighet til..

sisher
07-08-2010, 02:30
Om du har dressur på hunden din så bør det kunne gå bra, så sant hesten tolerer hunden og båndet. Men du må kunne håndtere begge deler på en gang.
Jeg har stort sett alltid min hund med på tur, da i fleksibånd.
Begynte først med leieturer for å se hvordan hund, hest og bånd fungerte sammen. Dette er kjempeviktig!

Under denne treningen, så vimset jeg mye med båndet rundt hodet på hesten, for det er der jeg ville tro et evnt problem ville bli, men det gikk fint :)

Når dette gikk greit, så tok vi steget videre og jeg red på hesten. Hunden min kan kommandoen "på plass" og det er en kommando som hunder flest bør kunne.
Etterhvert (under ridning) har han også lært seg "venstre" som betyr at han ikke skal krysse til høyre foran hesten, også en kjekk kommando å ha :)
Gå bak er også en kommando som han har lært, veldig grei kommando det også (eks på smale stier, oppover stier å sånt)

Stort sett går hunden på venstre side et stykke foran hesten, går han på plass så går han på siden av hesten (da tar vi stor plass og er et minus på eks sykkelsti).

Hesten bør du kunne håndtere med en hånd, for den andre er jo opptatt med båndet.

Hvis krisesituasjon, slipp båndet (derav er fleksi best, det ruller seg sammen)

På min hund bruker jeg "antidrasele" på slike turer, da har jeg litt mer kontroll (føler jeg)

På tur med hund og hest skritter vi kun.

Lykke til :)

Legger med et bilde av min tidligere forhest og hunden på tur :)

Julie og Kamy
07-08-2010, 03:15
Husker på den stallen jeg hadde heste på før, så hadde en av oppstallørene en shæfer, som hun hadde med seg av og til. Hun hadde den i bånd. Gikk som regel bra, men husker engang hun skulle gallopere og hunden havnet under hesten, og hesten trakket hunden på hodet! Flaks at det gikk så fort, hunden slapp bare unna med skrekken. Hun holdt seg alltid unna hestebeina etter det.

BenteB
07-08-2010, 12:16
Hunden er stort sett alltid med på tur når jeg rir gamlemor; løs når det er lov, i bånd under båndtvangen. Jeg har lært ham til å gå foran oss i skogen, og ved siden av på vei - funker dønn! Selv om dette virkelig ikke er den mest lydige skapningen på jord.. :P

http://i923.photobucket.com/albums/ad74/bentebkv/Hest%202010/05%20Mai/P5050046.jpg

Binder ham (med sikkerhetsknute selvfølgelig) fast i barbakgjorden, slik at jeg har hendene frie til å ri hest, dytte unna innpåslitne trær og leke med kameraet :)

Ajax
09-08-2010, 00:22
sånn rir jeg med Flipp også, bare at han har jeg tauet i hånden, for å kunne styre ham litt. Og han har jeg aldri med løs på tur selv når det ikke er båndtvang, jeg tør ikke pga ulven her.

Issa
09-08-2010, 01:08
Ville ha brukt et langt nok lærbånd, dette vil ikke brenne hesten om det surrer seg i hestebena, ryke lettere om det surrer seg i hestebena, og man kan slippe det uten at hesten får en diger kloss å bli redd :) (jf flexiline)

Jeg ville heller ikke ha bundet hunden til hesten, i tilfelle hesten skvetter til, du faller av, hesten stikker avgårde i vill galopp, med hunden fast.. Hjelp.. Ville ha festet hunden i meg selv med magebelte med sikkerhetskrok (slik man bruker når man snørekjører).

Også ville jeg ha begynt med å gå tur med begge.. En i hver hånd.

Har også en vims av en jakthund, men har ikke "turt" i ri med hunden.. Ung hund og ung hest - begge er like vimsete :) men har planlagt hehe.

EliFi
09-08-2010, 01:09
Jeg har i det siste begynt å ha med Bella på tur, fordi hun nå er såpass lydig at hun hører på meg. Her er det mest biler vi treffer, og som jeg er frykter. Hun stopper når jeg sier det, og hun setter seg ned i veikanten på kommando når det kommer bil. Synes det funker bra, men jeg hadde en tilvenningsperiode med hest og hund her hjemme på gården før vi satte avgårde langs E6 (fortauet) og opp i skogen. :)

Edit: Jeg har henne i bånd ved E6, og løs i skogen.

Tvillingmamma
09-08-2010, 21:45
Jeg har hatt med den gang frøken vimse som i dag er blitt frøken vimse som lystrer bare man åpner munnen, på tur med hest. Vi har skritta, vi har trava, vi har galloper, vi har trøblet med hest som tverrsnur/krangler/prøver å kaste av, vi har møtt elg og rådyr og frosker. Alt sammen har ho latt være. Da vi traff rådyret var det med en løshund som hang seg på oss, den løp etter uten at jeg kunne gjøre noe, Zita kom løpende til meg uten at jeg ba henne!! Etter dette har vi trena masse lydighet. Eneste gangen ho nekter å høre på meg er når ho ser masse vann! Det er nemelig til for å bades i. Men når jeg og hesten paserer og ho NESTEN mister oss av synet kommer ho i et tempo som ikke ligner noe etter oss :p

Vi har ikke ridd med Balder på tur, men jeg har hatt henne bundet til vogna, noe som funka veldig. Nå har vi endelig masse skogplass bare vi blir kjent på nærmeste stier, ellers rir jeg inn her inne. Vi møter masse elg her, men ho gidder ikke bry seg! Ser bare dumt på meg. Er så glad ho er så drittlei. Men katter innenfor gårdsplassen våres, DE er til for å jages!! :D

Ville nok brukt en sånn snørkjøresele på henne om jeg skulle ri strekker med bånd på. Da har man jo kroken man får det fort av på. Har to liggende, bare jeg hadde funnet den ene ;-) Funker ille bra til det meste det beltet der. Veksler mellom vanlig sele og halsbånd på henne da. Kommer an på bruken. Antitrekkselen synes jeg aldri gjorde jobben, bedre å jobbe rent på dressur fant jeg ut. Men det passa best til oss.