PDA

Se full versjon : God sal til turridning?

Gustur
05-08-2010, 21:58
Har en fjording som jeg bruker mye som turhest. Rir mest i skog og mark, og i MYE ulent terreng. Har noen et forslag til type/ merke sal jeg bør kjøpe?

Kakemonsteret
05-08-2010, 22:19
Bomløse saler er veldig gode å ri på tur i:) Den fra hooks er veldig god!

Bente & Etanec
06-08-2010, 00:33
Specialized sal (http://www.specializedsaddles.com/) - det hender slike selges brukte her i Norge, og jeg anbefaler slik sal til turridning på det sterkeste :)

JeanetteU
06-08-2010, 02:32
Enten en Westernsal eller en Bomløs sal :D
Selv elsker jeg bomløse.. er så deilige å ri i.. så naturlig <3

Harneshaug
06-08-2010, 03:34
Jeg synes boml&#248;se saler er noe dritt, spesielt i kuppert terreng om du m&#229; klatre eller ned bratte fjellsider. De gir alt for lite st&#248;tte til b&#229;de deg og hesten.

Ikke egner de seg for oppakninger heller *grrrr* Nei, til ren tursal er stock eller western suveren.

En ok og god tursal med mulighet for litt medbrakt og som man kan ri "vanlig" i ogs&#229; er den her fra TOF

http://www.tofhesteutstyr.no/images/exmoor&#37;20endurance%20sadddle.jpg

smulemor
06-08-2010, 03:50
er enig med Harneshaug her faktisk, skal du ut i litt terreng med klatring s&#229; er de boml&#248;se noe herk, ihvertfall p&#229; hester med rund rygg og lite manke.

personlig s&#229; liker jeg ikke stocksaler da jeg f&#248;ler at l&#229;rene blir fullstendig l&#229;st fast av "&#248;rene" foran men westernsal er godsal nummer 1 i mine &#248;yne :)

Chevaleresse
06-08-2010, 11:41
Det er forskjell p&#229; boml&#248;se saler ogs&#229;. Jeg har n&#229; omtrent bare ridd i det i de siste &#229;rene, og ikke hatt problemer med at de sklir, hverken opp eller ned bakker og gjennom kratt og skog, og noen kan ogs&#229; brukes med oppakning ogs&#229;, de har ringer til &#229; feste i og slikt.Rir til og med den rundeste av runde hester, tungd&#248;len Hjalmar i boml&#248;s i alt slags terreng uten problemer.

Men n&#229; er sikkert jeg inhabil da siden jeg ogs&#229; selger saler

Hva sllags prisklasse er det snakk om?

Sensation Hybrid som jeg selger er en veldog god sal og gir mye st&#248;tte til rytteren, du kan evt ta en titt p&#229; den? Har en brun inne p&#229; lager n&#229;. Den har ringer for festing av oppakning.

Mvh Torill

Hanna
06-08-2010, 11:46
Sensation Hybrid som jeg selger er en veldog god sal og gir mye støtte til rytteren, du kan evt ta en titt på den? Har en brun inne på lager nå. Den har ringer for festing av oppakning.

Mvh Torill

hvis den hadde vært godkjent for dressurstevner (og jeg hadde vært litt rikere) hadde jeg kjøpt den på flekken. dødsdigg sal!!

JeanetteU
06-08-2010, 12:04
hehe som chevaleresse sier så er det flere typer bomløse, men jeg er enig med at de kan skli litt innimellom, men selv har jeg ikke hatt noen problemer med den fra hooks :)

linnda
06-08-2010, 12:04
Det er forskjell på bomløse saler også. Jeg har nå omtrent bare ridd i det i de siste årene, og ikke hatt problemer med at de sklir, hverken opp eller ned bakker og gjennom kratt og skog, og noen kan også brukes med oppakning også, de har ringer til å feste i og slikt.Rir til og med den rundeste av runde hester, tungdølen Hjalmar i bomløs i alt slags terreng uten problemer.

Men nå er sikkert jeg inhabil da siden jeg også selger saler

Sensation Hybrid som jeg selger er en veldog god sal og gir mye støtte til rytteren, du kan evt ta en titt på den? Har en brun inne på lager nå. Den har ringer for festing av oppakning.

Mvh Torill

har sensation ride oppgradert G3.
med ringer for oppakning:)
nydelig sal.... anbefales:)

Bente & Etanec
06-08-2010, 14:58
Det er forskjell på bomløse saler også. Jeg har nå omtrent bare ridd i det i de siste årene, og ikke hatt problemer med at de sklir, hverken opp eller ned bakker og gjennom kratt og skog, og noen kan også brukes med oppakning også, de har ringer til å feste i og slikt.Rir til og med den rundeste av runde hester, tungdølen Hjalmar i bomløs i alt slags terreng uten problemer.

Men nå er sikkert jeg inhabil da siden jeg også selger saler

Mvh Torill

Jeg er ikke inhabil iom jeg ikke rir bomløst, men kan fortelle at en av dem som rir på toppnivå innen distanseritt rir bomløst og elsker det :)
Vi distanseryttere rir jo høyt og lavt, så salene våre får virkelig bli testet ut ordentlig :lol:

Gustur
06-08-2010, 23:49
her var det mye tips, ja:)
westernsal har jeg grei erfaring med. den jeg hadde var veldig fin å ri i terreng, satt stødig, fin i opp/nedoverbakker og gode muligheter til oppakning. men den salen jeg hadde var dessverre ikke veldig god å ri i. men det finnes jo masse utvalg av disse. bomløs sal og stock har jeg aldri sittet i, så ikke mye erfaring å komme med der. det er liksom allround jeg har tenkt meg, men begynner vel litt å helle mot western..kanskje.
Er ikke så opptatt av at salen skal være dyr, bare den er GOD:)
Er det noen som vet om noen som reiser rundt Hedmark området og selger saler? med mulighet for prøving?

Chevaleresse
09-08-2010, 16:13
Jeg er ikke inhabil iom jeg ikke rir bomløst, men kan fortelle at en av dem som rir på toppnivå innen distanseritt rir bomløst og elsker det :)
Vi distanseryttere rir jo høyt og lavt, så salene våre får virkelig bli testet ut ordentlig :lol:

Ja, flere distanseryttere liker Sensation salene veldig godt i allefall.

Mvh Torill

Tvillingmamma
09-08-2010, 21:53
INGEN negativ erfaring med den bomløse fra høøks, har den på gampen her og har hatt den på den andre jeg begynte å ri igjen etter ei lengre pause. rir også med western, dritten der er stramminga. Det systemet sliter ejg enå med, men øvelse gjør jo mester :) Men absolutt en helt god sal på tur, men kan nok ri lengre med bomløs over tid uten å få vondt. Tror det handler om type westernsal jeg har. Fulgte hesten så aner ikke type da.

Skulle jeg hatt en med bom, tror jeg jeg ville valgt en med dypt sete og god støtte. Prøvde en dressur en gang og den var ille god, men om det er ideelt med så lange kapper om du rir mye raskt tempo enn meg vet jeg ikke. Jeg er en sånn rolig koseturrytter ;)

Gustur
01-09-2010, 18:34
vurdrer nå å kjøpe evnt en bates allroundsal til fjordingen. virker helt topp, men er veldig dyr. alternativet er en wintec synt sal. pris henholdsvis 12000 og 5000. kommer en dame og tilpasser dem, slik at de blir riktige. synes det er mye penger å investere i en sal, men siden det er mulig å skifte bom på dem, så er det jo bare å bruke samme sal om man evnt bytter hest også.... noen som har erfaringer med noen av dem?

Mumimamma
02-09-2010, 15:32
Jeg har en Bates og er knallforn&#248;yd med den! Wintec sine er hardere &#229; sitte i er min erfaring. Veldig positivt at man kan bytte bomjern!
MEN disse salene passer best til helt rette hesterygger og det vil jeg ikke tro en fjording har?

Sol
02-09-2010, 16:16
Jeg er glad i stocksalen som tursal. Hadde en i mange &#229;r som jeg forgudet. Liker westernsalen ogs&#229;, men de har ofte for lang anleggsflate til fjording/d&#248;l. Ulempen med disse er vekten n&#229;r de skal av og p&#229; hesten.

Bente & Etanec
02-09-2010, 19:31
Hvor mye veier stocksalen, Sol?