PDA

Se full versjon : Join-up for første gang

IngvildK
30-12-2006, 18:44
Har du prøvd join-up med hesten din? Hvordan gikk det?

Tenker på å prøve det med Hera på ridebanen, da vi ikke har rundpaddock. Veier for og imot, noe tilbakeslag kan vi ikke få iom. at vi alltid har hatt denne helt ålreite kommunikasjonen vi har nå.

Noen som har tips/erfaringer de vil dele? :)

Flashback
30-12-2006, 19:05
Joda, jeg prøvde med Hlökk nå i jula. Ikke det beste jeg har sett, menmen. Hun virker ihvertfall våken og lærevillig når vi driver med det. Hlökk var ihvertfall ganske oppmerksom med det der hånds-greia. Altså; Legge armen inntil magen og lukke fingrene. Gjorde jeg ikke det i Join Up-øyeblikket, ble hun bare stående å stirre.

Edit for å si at Hlökk ikke er NHS-trent. Har heller ikke vært borti Join Up.

pelsdott
30-12-2006, 20:00
noen som kan forklaree hva dette er? heh.. :P

Flashback
31-12-2006, 00:04
Join Up er Monty Roberts måte å kommunisere med hesten på. Utføres med å invitere hesten til deg, og så videre. Har ikke noe bok forran meg og jeg orker ikke å skrive langt nå. Søk på Join Up, da vil du sikkert få noen svar ^^,

Gjest-
31-12-2006, 00:09
en mulighet er jo å sette opp en midlertidig rundpaddock på banen eller en annen egnelig plass, med sånne hvite plastikkpinner til beitet og med strømtråden. Sett opp en i midten, gå rundt med en tråd og sett opp disse pinnene med greie mellomrom, så får du en grei rund paddock tilslutt :)

Kaja
31-12-2006, 12:06
Hvis du skal gjøre det på ridebane bør du hvertfall ha kondis og fart, for hesten skal være i bevegelse absolutt hele tiden frem til du inviterer den.

Anne-Lise
07-01-2007, 00:15
Jeg ville ikke prøvd det på en stor ridebane :)
Så om du har mulighet til å lage en midlertidig rundpaddock, hadde jo det vært det beste.
Husk at det er veldig viktig å tenke på hvor man står i forhold til hesten. Noen få cm kan få hesten til å endre retning!
Veldig lurt å lese masse om Join up før man prøver, sånn at det ikke bare blir sånn "prøve for å prøve".
Man trenger jo ikke gjøre avanserte ting for å få Join up heller. Læreren vår på skolen holder seg ofte til å skifte retning noen ganger, både ut og inn mot gjerdet.
Hun holder heller ikke på for lenge.
Når tegnene begynner å komme, som slikking, tygging, senket hode og mindre volte (ikke nødvendigvis alle sammen) begynner hun å kikke litt mer ned, og snur sakte men sikkert skuldra til. Hesten stopper relativt raskt, og funderer så på hva den skal gjøre. Noen kommer inn med en gang, andre ikke.
Viktig å være tolmodig hvis hesten ikke komme inn, og ikke bare gå til den. Hvis hesten bare står der, og ikke følgermed på deg, kan du lage lyder, skrape med foten o.l. til den retter oppmerksomheten til deg. Da kikker du ned i bakken, helt til den kikker bort igjen. Fortsett sånn en liten stund. Merker du ikke noe forskjell, kan du også prøve å nærme deg sakte men sikkert. Viktig å ikke komme brått på :)

Forbered ddeg så mye som mulig. Planlegg hva du skal gjøre, og hva du vil gjøre hvis den ikke kommer inn til deg.

Lykke til! :-D

Wilisia
07-01-2007, 00:22
Har gjort det med Roxanne. Det funker det. Vel bortsett fra at hun ikke kommer inn. Vet ikke om hun er for lat eller hva det er. Følger etter meg da og sånn. Men hvis jeg skal ha hun til å følge etter i trav springer hun bare i fra meg :lol:

Gjest-
07-01-2007, 00:24
Men greia er vel så lenge hun ikke vil inn til deg når du ber om det, så sender du henne ut igjen? Trodde det var litt av cluet i join up?

Anne-Lise
07-01-2007, 00:29
Har gjort det med Roxanne. Det funker det. Vel bortsett fra at hun ikke kommer inn. Vet ikke om hun er for lat eller hva det er. Følger etter meg da og sånn. Men hvis jeg skal ha hun til å følge etter i trav springer hun bare i fra meg :lol:

Hun skal komme inn når du ber henne om det ja, du skal ikke "hente" henne. Hvis ikke så kan det vel egentlig ikke kalles join Up ;-)
Men gjør du dette i rundpaddock? På en ridebane blir dette så mye vanskeligere.
Du kan jo prøve på det med å få oppmerksomheten hennes, og nærme deg gradvis. Helst skal hun jo komme uten at du trenger å gjøre dette, men det er mange hester som ikke gjør det. Er jo litt vanskelig å vite hva en skal gjøre uten å ha gått kurs eller fått lært det på andre vis.

Alt for mange som bare prøver, og tror de får det til, men som gjør det helt feil. Mange hester som kommer inn for at de vet de får fri, uten at de blir invitert inn. Dette blir jo selvsagt feil, så det er synd enkelte folk prøver uten vite hva de gjør.

Flashback
14-01-2007, 21:31
Hva join up er, sier seg selv. Join up kan litt sånn udirekte oversettes til kontakt, og MR himself sier at join up øyeblikket er når hesten står ved siden av deg og har fått kontak.

Liz
14-01-2007, 21:35
Har dere ikke alltid kontakt med hesten når dere håndterer den?

Flashback
14-01-2007, 22:02
Join up er bare et klengenavn for kontaktøyeblikket når man utfører MR's versjon av NH i en rundpaddock.

Sol
22-01-2007, 19:40
Jeg vil anbefale deg å rett og slett ikke prøve å gjøre en join-up før du har sett det gjort av noen som kan det jeg. Om du gjør feil, ødelegger du mer enn du fikser. Og om du ikke har noe problem i forhold til heten din, syns jeg det er ganske urettferdig å bruke denne metoden. den skal benyttes på en hest du ellers ikke får til å lytte, eller en du ikke har noe forhold til, som du kjapt trenger å få til å høre etter hva du vil fortelle den.
å be en hest dra åt h... for så å komme å høre på det du vil si til den, når den i utgangspunktet bare vil være samarbeidsvillig er unektelig litt urettferdig!