PDA

Se full versjon : Noen som har forslag til forplan?=p

htj
29-12-2006, 20:30
Heij! Jeg lurer på om det er noen her som kan mye om for/vet om noen, som kan komme med sine meninger om denne forplanen. Vil høre flere sine meninger(=

Her er litt om trening og nåværende forplan:

Treningsplan

Mandag: Skrittetur fra 60 min.

Tirsdag: Fri:p

Onsdag: Klatretur. ca 30 min med intervaller opp og ned bratte bakker i skritt og rolig trav:p(+ oppvarming/"nedvarming" ca 45 min)

Torsdag: Sprang ca. 30-45 min (+45 min oppvarming/"nedvarming")

Fredag: "vanlig" tur. Dvs ca. 40-90 min med forskjellig tempo:p

Lørdag: Bakkearbeid ca. 30-45 min intensiv trening(+ 45 min oppvarming/"nedvarming").

Søndag: Longering/tømmerkjøring ca 30 min intensiv trening(+oppvarming)

Nåværende forplan

Morgen: 1 1 /2 kg komplett

Middag: Fri tilgang på rundball ute

Kveld: 1 kg komplett og 1/2 kg gull+ vit, kalk, biotin og groddolje + 3-4 kg høy.

Håper på svar ja(=
Jeg kan ikke stort om for...:p

htj
29-12-2006, 20:36
Kan dette flyttes til foring? Glemte meg og satte det her... :shock: hehe:p

Hege
29-12-2006, 21:01
Er det noe spesiell grunn til at du vil forandre på forplanen din?
Nå har jeg aldri foret med gull og komplett, så jeg har vel ingen kunnskap om disse forsortene, men det virker iallefall som hesten din får i seg det den trenger! Får nok i tillegg iallefall :smile:

htj
29-12-2006, 21:14
Ok(= takk for svar:) Det er Nâste, hvis du vet hvem det er, gamle hesten til Ingunn.(du kjenner ingunn?:p)

Forplanen funker bra i allefall, og hun er i godt hold. Jeg bare viste ikke om den var riktig:p

Hege
29-12-2006, 22:02
Ingunn kjenner jeg ja, hun er en av mine beste venninner :smile: Jeg kan jo høre med henne om hun husker hva hun ga Naste!

Kaja
29-12-2006, 23:41
Er både Meeg og Naste fra Hårstad?

Hege
29-12-2006, 23:59
Er både Meeg og Naste fra Hårstad?

Begge hestene har stått der ja. Ingunn eide Naste, men hun sto der ikke så lenge. Meeg kom dit da hun var 4 (sto noen år på andre staller), og hadde 2 ulike eiere.

Asbjørg
30-12-2006, 08:09
Vanskelig å si om dette er veldig mye eller lite för så lenge jeg ikke vet om det er shettis eller oldenburger, men det beste svaret høres det ut som hesten selv gir deg, i og med at den er i fint hold og er frisk og rask :smile:

Frida&Jameel
30-12-2006, 11:10
Jeg vil anbefale å få en fôrkonsulent til å lage en fôrplan for deg. Jeg gjorde det forrige høst siden jeg har lite peiling på det, og ville ha noen tips. Han kom og så på Jameel, og vurderte om han burde legge på seg/gå ned i form, så på det fôret vi hadde tilgjengelig, veide Jameel, og så sendte vi inn grovfôret og fikk den analysert, slik at han kunne sette opp en fôrplan i forhold til næringsverdien på de ulike fôrtypene, trening og formen til hesten og målet med fôrplanen (om hesten skal opp/ned i vekt, eller om den skal holde seg slik den er).

Dette kostet vel ca 500 kr, og jeg lærte mye om det. Han lagde en hel mappe til meg med informansjon om hvor mye han fikk i seg av næringsstoffer gjennom fôret, og man kunne lære masse ved å studere disse oversktene. Hvis en kan mye om fôring fra før, så er det ikke sikkert det er så nyttig, men jeg kunne ingenting, og jeg har hatt veldig mye bruk for han hjelp. Jeg har fått god oppfølging, og han har vært flink til å svare meg hvis det er noe jeg har lurt på i forhold til endring av trening/fôrplan.

Bare kom på det da jeg så innlegget ditt, hvis du har lyst på litt hjelp fra noen som holder på med det. Men så er det også ganske lurt å se på hesten sin, det er jo den som er fasiten på om treningen/fôret er bra for den ;-)

htj
30-12-2006, 23:31
Naste er en "småheit" fullblods. Men hun har blitt mye roligere i d siste da<33

Therese
31-12-2006, 01:10
Å gi noe ekstra dager hesten har gått hardt er nok ingen vits, ville heller hatt den samme fòrmengden hele tiden. Slik at du ikke "utsetter" magen for mye forandring (nå vet ikke jeg om 1/2 kg har så mye å si).

Noen spesiell grunn til at hesten får kalk? Og har det blitt sjekket at hesten trenger ekstra vitaminer i tillegg til det som er i kompletten? 2 kg komplett (+1 kg gull) inneholder vel nok vitaminer for å dekke behovet til vanlig..
Hvordan rase er dette, og vekt?
Spiser hesten mer grovfòr hvis den får mulighet til det? Jo mere grovfòr jo bedre, så kan man regulere kraftfòr etterpå.

I tillegg ville jeg flyttet om treningen slik at det er forholdsvis rolige dager før og etter en fri dag. Også ville jeg ikke hatt så mye som 45 minutter oppvarming, men det er jo noe som alle har forskjellige meninger om :smile:

Kan ikke så mye om fòring så det ble bare noen tanker fra meg. Fòrkonsulent er aldri dumt å ta kontakt med!