PDA

Se full versjon : er jeg for tung... eller?

Anne&gneistene
29-12-2006, 18:58
Red spot et kvarter i dag, han var helt i hundre så jeg satte meg på for å få litt energi utav han :)

Nå har jeg ikke ridd han siden i vår(?), det blir uansett aldri mer enn en sjelden gang siden jeg kjører og går tur med han til vanlig.

Så det jeg lurer på, er jeg virkelig for tung for han for noen korte turer iblant? Jeg veier 50 kg. Hvor mye kan en shetlandsponni bære egentlig?

Litt synd, fordi han kan ikke ries av småjenter, han er så forbaska smart at han finner alltid en metode for å kaste de av ;) Jeg har gjennomskuet han, så han "tar" ikke meg!

Christina
29-12-2006, 19:01
Du er lett :shock:
Jeg trooor at det skal gå helt fint for han å bære deg en gang i blandt. Shetlandsponnier er jo som kjent veldig sterke i forhold til størrelsen. Så jeg tror det skal gå greit, spesielt iom. du ikke veier så veldig mye.

Anne&gneistene
29-12-2006, 19:03
Du er lett :shock:
Jeg trooor at det skal gå helt fint for han å bære deg en gang i blandt. Shetlandsponnier er jo som kjent veldig sterke i forhold til størrelsen. Så jeg tror det skal gå greit, spesielt iom. du ikke veier så veldig mye.

.. og tynn som ei flis ;)...

Ja, jeg tror jeg har spurt om dette tusen ganger, men jeg begynner alltid å lure når jeg setter meg oppå, får nesten litt dårlig samvittighet. Med tanke på høyden min er jeg jo for stor.. men vekten min er jeg alltid usikker på! Det virker ikke som han sliter heller, han er mye piggere under ridning enn kjøring, og nesten som han kan pass når han traver avgårde!

Funa
29-12-2006, 19:05
Har faktisk hørt at det er rundt 50 kg en shettis kan bære jeg, så tror han fint tåler at du rir han litt ;-)

Christina
29-12-2006, 19:06
Aww :smile:
Skjønner godt har du får dårlig samvittighet, men tror ikke du trenger å være det. Iallefall ikke for å sette deg opp på han en gang i blandt! Sånn utseendesmessig blir det kanskje litt rart, men jeg tror det er det eneste du trenger å beskymre deg for ;-)

Har faktisk hørt at det er rundt 50 kg en shettis kan bære jeg, så tror han fint tåler at du rir han litt ;-)

Har hørt at voksne menn kan ri dem jeg.. ;-)
Men nå er jo Spot minishettis også da.

anettex
29-12-2006, 19:13
Det er vel skjelden vekta som forhindrer folk fra å ri shettisene sine, oftest er det vel lengden.
Min datter loffer enda rundt på sin ponnis i blandt, både på banen og på tur, selv om hun vel strengt tatt ar alt for lang til han.
Men siden hun er så tynn, er det jo ikke så farlig liksom.

Anne&gneistene
29-12-2006, 19:16
Aww :smile:
Skjønner godt har du får dårlig samvittighet, men tror ikke du trenger å være det. Iallefall ikke for å sette deg opp på han en gang i blandt! Sånn utseendesmessig blir det kanskje litt rart, men jeg tror det er det eneste du trenger å beskymre deg for ;-)

Har hørt at voksne menn kan ri dem jeg.. ;-)
Men nå er jo Spot minishettis også da.

jeg liker å kalle han minishettis siden han skulle være det i utgangspunktet, men nå måler han omtrent 95, så da regnes han nok som shettis :neutral:

Anne&gneistene
29-12-2006, 19:18
Det er vel skjelden vekta som forhindrer folk fra å ri shettisene sine, oftest er det vel lengden.
Min datter loffer enda rundt på sin ponnis i blandt, både på banen og på tur, selv om hun vel strengt tatt ar alt for lang til han.
Men siden hun er så tynn, er det jo ikke så farlig liksom.

det er jo det jeg også har tenkt på, særlig når jeg tenkte på dette med når de rir inn shetlandsponnier. Ikke så vanlig at barn rir inn shetlandsponnier, så da må det jo en større person til.

Jeg ser jo helt idotisk ut på ryggen hans, men jeg tar faktisk ikke nedi bakken med beina, ikke uten sal heller!

Wulfi
29-12-2006, 19:22
Spot hadde nok helt klart vist deg det dersom han syntes det var for tungt å drasse på deg. :lol:

Funa
29-12-2006, 19:22
Jeg sa det vell kanskje litt feil.
Har hørt at det er ca 50 kg på dem som skal bruke shettisen litt mer enn bare sitte litt på som en voksen mann hadde mest sannsynlig hadde gjort :smile:
Men er bare det jeg har hørt. Om det stemmer vet jeg ikke

Rusket
29-12-2006, 19:26
Hadde meg et kvarter oppå spot i dag, han var helt i hundre

Hahaha, jeg klarte ikke dy meg *misforstår med vilje* :happy:

Christina
29-12-2006, 19:27
Har hørt at det er ca 50 kg på dem som skal bruke shettisen litt mer enn bare sitte litt på som en voksen mann hadde mest sannsynlig hadde gjort :smil:

Okei :smile: ja, ja. Jeg har egentlig ikke peil selv :roll:
Men Anne trenger nok ikke beskymre seg, nei :-D

Anne&gneistene
29-12-2006, 19:30
Har hørt at det er ca 50 kg på dem som skal bruke shettisen litt mer enn bare sitte litt på som en voksen mann hadde mest sannsynlig hadde gjort :smil:

Okei :smile: ja, ja. Jeg har egentlig ikke peil selv :roll:
Men Anne trenger nok ikke beskymre seg, nei :-D

Håper ikke det :) Jeg må uansett ri han litt først hvis niesa mi skal ri han etterpå, hvis ikke kommer han til å slenge henne til Jupiter! :lol:

Sara&Korak
29-12-2006, 19:39
Jeg vet om en mann på sikker over 70 kg som "red" på en minishettis. Shettisen gikk der så glad og fornøyd atte.
Tror ikke det er noe problem for Spot å bære deg. OT: Du veier mindre enn meg :O Jeg veier 54 kg og er 15 mens du er 21 ;O

Ingvild
29-12-2006, 20:13
Eg har hørt at shettisar kan bære opptil 80 kg. Det kjem jo an på bygninga på hesten etc. Dersom han ikkje viser noko ubehag når du sitt på han er du helt sikkert ikkje for tung :)

Anne&gneistene
29-12-2006, 20:17
Hadde meg et kvarter oppå spot i dag, han var helt i hundre

Hahaha, jeg klarte ikke dy meg *misforstår med vilje* :happy:

nei... hehe :P fysj og fy ;)... tror jeg redigerer det innlegget der!

Sara&Korak
29-12-2006, 20:47
Dritbra Rusket!! :-D

JOHANNE
29-12-2006, 21:54
Det går nok kjempefint skal du se! :razz: Ingenting å bekymmre seg over, en mann mamma kjenner brukte å ta seg en ridetur på datteras shetlandsponni en gang i blandt viss den ble for rampete. Etter en ridetur med han på var ponnien snill leeeenge... Men skal sies at denne mannen var minst 80-90kg.

Måne
30-12-2006, 01:37
Jeg veier det samme som deg og rir Mascot av og til. ;-) Ja, det føles litt feil, men jeg tror ikke han lider av det. Særlig ikke når det blir såpass sjelden.

lillekira
30-12-2006, 19:25
Vi har en shettis-rideskole( med bortimot 40 stk hester) i nærheten her.Og der har de en max-vekt på 50kg på shettis. Om de kan bære mere vet jeg ikke,men det er iallefall grensa der. Så om rytteren er tyngre må de over på annen ponni der iallefall.
Men som sagt,jeg har ikke mere peiling enn hva de har sagt der.Så om det er riktig eller ikke skal ikke jeg påstå :smile:

Sara&Korak
30-12-2006, 20:07
Vi har en shettis-rideskole( med bortimot 40 stk hester) i nærheten her.Og der har de en max-vekt på 50kg på shettis. Om de kan bære mere vet jeg ikke,men det er iallefall grensa der. Så om rytteren er tyngre må de over på annen ponni der iallefall.
Men som sagt,jeg har ikke mere peiling enn hva de har sagt der.Så om det er riktig eller ikke skal ikke jeg påstå :smile:

Da skal det jo ris og ikke koses med ;-)

Andrea & Bajas
30-12-2006, 21:30
En shettis kan bære opptil 90 kg.