PDA

Se full versjon : Jeg har hatt besøk av fotograf i dag! Ridebilder med Arm !

Elisabeth E
28-12-2006, 20:55
Jeg har hatt besøk av min fantastiske fotograf-venn i dag, og da ble det litt bilder av Herr Arm.

Dessverre ser fotografen bare på bildekvalitet og ikke "hestekvalitet", så det er en del fine bilder jeg ikke har fått.

Arm er igrunn ikke helt satt igang etter sommerferien sin, og det ser ut som om han har hatt godt av det.
Han ris med 190 g klokker.
Siden jeg er litt sløv glemte jeg å stramme gjorden før jeg red avgårde, noe som førte til at salen gled noe helt j*** fram.
Menmen, se på ponnien!

Svendsen hadde rett, ponnien min ER søt!

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8083.jpg

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8096.jpg

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8094.jpg

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8098.jpg

Vi plukker litt på passen av og til, men det er myyyye arbeid igjen!

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8099.jpg

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8100.jpg

*Sukk*

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/armdes06/tn__MG_8081.jpg

Greit , greit, jeg skal slutte å spamme! ;)

Anne-Lise
28-12-2006, 20:58
Det var mange nydelige bilder! :-D

Rosita!
28-12-2006, 22:02
Fin fine bilder og søt hest ja :-D

Måne
28-12-2006, 22:29
Flotte bilder!

embla
28-12-2006, 22:51
Hei Elisabeth,

du er utrolig heldig som har en sånn fotografvenn :smile: Det skulle jeg gjerne hatt. Bildene er kjempefine.

Ponnien din kan virkelig løfte på beina! Bra steg i han. Salen har du jo allerede kommentert, men det ser ut som om du rir med sinnsvakt lange bøyler....? Eller er det synsbedrag siden du har sklidd frampå manken? :lol:

Ellers så kunne det være gøy å synse litt rundt disse bildene, sånn rent gangartsmessig. Hvis du syns det er greit. :smile:

-embla-

Funa
28-12-2006, 22:52
Flotte bilder! Søte hesten ;-)

Mari
28-12-2006, 22:57
Veldig gode bilder! Jeg vil også ha en venn som er fotograf!

Malinas
28-12-2006, 22:58
Utrolig flotte bilder ;-)

Hönnu
29-12-2006, 01:05
Kjempefine bilder! ;-)

Hesten din er kjempesøt da! :-D

Elisabeth E
29-12-2006, 12:53
Embla, syns ivei, det er bare gøy!
Konstruktiv kritikk må man bare tåle!

Bøylene er muligens litt lange, det er vel 2.gangen jeg rir i ny sal, og det tar litt tid før man finner "posisjonen" sin. Er vandt til å ri i sånn ekkel bømløs lefse siden vi har vært en stund uten sal, så jeg må bli vandt til bomsal igjen ;)

Neste gang skal jeg stramme gjorden litt bedre 8-)

Ponnis er også veeeldig ivrig, i alle fall når vi rir på rettstrekke rett i nærheten av stallen. Derfor er han ikke så løsgjort og ledig som han burde vært, men spenner seg litt fordi han vil *løøøpe* .
(Og jeg skal ikke nekte for at jeg synes det er gøy med litt fart og spenning selv heller da...)

Liv&Lilja
29-12-2006, 13:11
Så fine bilder!!!!
*Liv vil også ha fotografvenn*

Ida_Blær
29-12-2006, 13:21
For en flott hest du har!! :-D
Har du hatt han lenge eller? Konkurrert noe? Har ikke sett deg på noen stevner?

Elisabeth E
29-12-2006, 14:56
Ida, vi har vært litt rundt om :) Men jeg har nok vært mer rundt om enn hesten. Jeg har noen flere år på baken enn han har, for å si det slik.

Armen er en 2001 modell, fikk han i oktober 05 fra Island. Han ble kjøpt utifra 4 bilder jeg så på nettet.. Sjansespill? Jepp...
Men han er da en trivelig hest!

Vi startet vintercup i Arvakur som vårt første stevne i februar tenker jeg.
Ellers har vi vært rundt på litt småtteri ; telecuper, kvalikstevner, mjøsmot, sørlandsmot, sørlandsmesterskapet, og selvfølgelig pinsa .

Han er jo ung enda, så vi har myyyyye å jobbe med. Men det hender han glimter til :)
Også er han verdens triveligste hest å holde på med.

Cecilie_Stormur
29-12-2006, 16:06
så fin han ser ut. tror faktisk jeg aldri har sett han under rytter, men han ser fin ut da. blir spennende.. tenkt noe mer på kåring?

Kurre
29-12-2006, 17:31
DU så mye bedre han ser ut!
Har lagt på seg og lagt seg ut masse jo.Ikke er det bare pels heller,han har virkelig kommet seg.

Flink fotografvenn!

embla
29-12-2006, 20:51
Hei igjen!

Vel, du har allerede selv kommentert noe av det jeg hadde tenkt å si, det med at han er spent og veeldig framover :smile:

Så du får ta dette som der er ment som, konstruktiv kritikk. Har ikke lyst til å være en surmaga tante Sofie her :smile:

Vil begynne med å si at jeg liker hesten din, som jeg sa tidligere syns jeg det ser ut til at han har et bra steg. Og se på uttrykket hans, spesielt på det aller første bildet. Den positive utstålingen han har der er jo helt utrolig! Det ser også ut til å være tatt før salen forsvant oppå øra :lol:

Jeg ville gjort noen endringer på utstyret:

Først og fremst strammet gjorten 8-)

Syns bøylene dine ser for lange ut, opp 1-2 hakk. Syns spes godt på bilde 3 og 4 der det ser ut som du jobber litt med bremsene.

Nesereima er for lav. Du ser det på alle bildene, og spesielt på nr 3 og 5.

Han er veldig lateral på tøltbildene. Se spesielt på bildet nr 3. De beina han står på, begge venstrebeina. Pipene er nærmest parallelle, noe som betyr at han har satt de ned nærmest samtidig, og nok kommer til å løfte de opp ganske likt også. Fordi han løfter endel på frambeinet, ser ikke høyrebeina så "samtidige" ut her, men tror nok det samme kommer til og skje her, at de lander ganske likt, bakbeinet noe før. Altså veldig passaktig tølt. Det er ganske gjennomgående på alle tøltbildene. Bevegelsesmekanikken er nærme pass. På passbildet beveger han seg ganske likt som på tøltbildene, men har litt mer tempo, ser det ut til. Kanskje kommer det et lite svevmoment; han er på vei til å rulle over høyre frambein, kanskje før venstre bakbein lander.

Det at han går så passaktig er grunnen til at jeg maser om de bøylene.... :smile: Så lenge han går og bruker ryggen såpass feil i tølt, er det viktig og få balansert vekta av rytteren mer ned i stigbøylene og vekk fra ryggen. Det syns i alle fall jeg er vanskelig å få til hvis bøylene er lange og beina rette og stive. Få bort knefestet også. :smile: Kan ikke se så godt om du har mye av det i tølt, men det syns godt på travbildet. Alt som presser i sidene vil gjerne forsterke passtakt. Syns du sitter best på passbildet.

Hadde vært gøy å se noen bilder av dere med salen på plass og en hest som ikke vil forte seg så mye hjem ;-)

Vel, dette var første innspill fra meg :smile:

Cecilie_Stormur
29-12-2006, 22:12
Hvem trenger ridetimer når man kan få såpass mye hjelp ut av et par bilder! :-D (Må få noen til å ta bilder for meg....) :thumpsup:

Rosita!
29-12-2006, 22:36
Ja,det vil jeg også si :lol:

Lurer sånn på hvem embla egentlig er jeg :???:
Det er hvertfall ei så vet hva hun snakker om ;-)

Cecilie_Stormur
29-12-2006, 23:27
tror hun kan gjøre det godt på ridetimer på nett i allefall :)

Sofie & Suzett
29-12-2006, 23:56
Nydelig hest og fine bilder! Likte spesielt det første bildet! :-D

embla
30-12-2006, 00:01
:smile: hehe....

Dette var da ikke akkurat noen ridetime....

Snarere en liten, overfladisk analyse av noen av bildene.

Ikke mye problemløsende tilbakemeldinger. Mere en begynnelse, prøve å sette fingeren på hva som ikke er i orden.

Det er bare et par kommentarer på sits som kan settes i sammenheng med instruksjon.

Spørsmålet er nå: Hvis disse bildene er representative for hvordan hest og rytter er (husk at bilde alltid bare er et øyeblikksstudie), *hva* kan gjøres for å løse problemer? Hvilken vei er lurest å gå?

Det er det som er spennende :smile:

Noen innspill? Helst fra heste eieren, da. Hun kjenner jo hesten best, og vet utviklingen de har hatt til nå :smile:

Kurre
30-12-2006, 00:01
Tenk hva vi sparer på kurspenger! http://www.my-smileys.de/smileys3/jumping_hamster.gif

Elisabeth E
30-12-2006, 00:25
"nettbasert rideundervisning" :lol:

Jeg tør påstå at bildene ikke er representative for hvordan ting foregår til vanlig.
Vi pleier ikke frese rundt fram og tilbake rett ved stallen f.eks.
Han er jo ung, og konsentrasjonen vipper litt frem og tilbake, selv om han stort sett er svært samarbeidsvillig og lydhør.

Tøltbildene er vel tatt etter "passen" vår, og da har han en tendens til å legge seg litt på og tenke litt vel mye frem frem frem og pass pass pass. Tølten er mye bedre og renere i takten når han roer toppen sin.
Han har ikke noen utpreget kraftig passtakt ellers, men når han får dratt frem passanleggene sine, så blir det litt mye for han enda å kunne dette rett tilbake i ren tølt-takt , da trenger han litt tid.
Han er ridd som 4 gjenger helt frem til sent i høst, det er først nå jeg har begynt å plukke såvidt.

Og sitsen min er etter mitt syn horribel på disse bildene, og absolutt ikke representativ håper jeg.....

Men det blir ofte litt "sådär" når man rir i friskt tempo på villig hest med mye ryggsving. Ikke alltid like greit å holde seg balansert og i korrekt posisjon.

Det var jo spennende bilder med sprut i det skulle bli, så da får man inngå noen komprimiss med seg selv ;)

Men takk takk for tilbakemeldingene Embla, det er alltid lærerikt og gøy å se ting med andres øyne.

ellbell
30-12-2006, 02:18
Ah! DEN var pen gitt=) Så umennekselig deilig ut! *savner å ri Isis!* *vil at Flipi skal bli voksen NÅ*

embla
30-12-2006, 02:57
Hei igjen!

Jeg tør påstå at bildene ikke er representative for hvordan ting foregår til vanlig.
Vi pleier ikke frese rundt fram og tilbake rett ved stallen f.eks.
Han er jo ung, og konsentrasjonen vipper litt frem og tilbake, selv om han stort sett er svært samarbeidsvillig og lydhør.

Ja, det var derfor jeg satt inn den kommentaren med at bilder bare beskriver ett øyeblikk. Det er øyeblikket fanget akkurat der og da. Grunnen til at jeg skrev litt om tølten og taktfeiler der, var at det var ikke bare i ett men i alle bildene... Ganske tydelig. Da lurer jeg litt på om det bare er
et uheldig øyeblikk eller om det er standarden :smile: Så er det jo heller ikke lett å si hvilket tempo du red, men siden du skriver at du freste fram og tilbake, så kan det jo hende det var tempoet han ikke var balansert nok for.

Men en annen ting. Jeg har selv gjentatte ganger tatt med hest på et egnet rettstrekke for filming eller video. Forholdene er ikke optimale, og mange ganger har jeg vært litt halv irritert for at hesten ikke har vist seg opp slik den faktisk kan...

Så har jeg etterhvert skjønt at ting som ikke er skikkelig trent inn fra grunn av, heller ikke kommer på bestilling. Sånn som de fantastiske momentene med fjærende, flott tølt som alltid kommer i *den* lille bakken, akkurat på *den* delen av turen, når vi har ridd akkurat *så* lenge, og når solen skinner og det er et passe mykt snøunderlag. :smile:

Vel, da tenker jeg at det har vært for mange tilfeldigheter inn i bildet som har gjort at hesten har vært "like a million dollar" på gitte steder. Hesten har gitt meg en vanvittig rideglede og følelse i salen.....men jeg har ikke fått det fram med mindre disse utvendige faktorene har vært til stede. Det har altså ikke vært pga vår fantastiske kommunikasjon dette har skjedd. Tenk litt på det. Jeg sier ikke det er slik for deg. Men jeg har bare opplevd det så ofte selv. Ridd på mine faste turer med hest som har startet i grisepass og endt opp som million tølteren. Uten at jeg helt har fått med meg hva som skjedde....

Hver gang du tar med deg hesten til et rettstrekk, om det så er for foto, filming eller whatsoever. Det er en generalprøve på hvordan det er å ri på et rettstrekk foran avlsdommere i Seljord. Eller Tresfjord eller hvorsomhelst. De opplevelsene du har med hesten der, gir deg en pekepinn på hva du kan vente deg når det virkelig gjelder.

Jeg sier dete ikke for å være guffen. Og jeg skjønner at hesten er lite trent etter sommer/høstfri, at det er tidlig i sesongen, at du red fort for å få actionbilder osv. Jeg bare sier tenk over hvilke problemer som oppsto, jobb med dem og disponer tiden så godt du bare kan fram til visninga i mai :smile: Det er en stund til, men ikke et hav av tid. Sett opp en treningsplan med mål og delmål for de mnd du har på deg. Dvs hvis du vil vise han avlsdom i vår.

Tøltbildene er vel tatt etter "passen" vår, og da har han en tendens til å legge seg litt på og tenke litt vel mye frem frem frem og pass pass pass. Tølten er mye bedre og renere i takten når han roer toppen sin.

Jeg har det som "regel" ( som som kjent ikke er uten unntak) at passen skal virke positivt på hestens andre gangarter. Spesielt tølten. Så hvis hesten tølter dårligere etter et passforsøk, så har passen vært av dårlig kvalitet, eller hesten var ikke moden for oppgaven i kropp og sjel (Fysisk og psykisk som det så fint heter). Hvis hesten har gått et vellykket passforsøk, selv under oppbygging av gangarten, skal den ha tøyd og strekt seg såpass at eventuelle pass spenninger i tølten burde ha blitt mindre.

Jeg er nå også sånn at uansett så bør tølten være det viktigste en trener god i hesten. Ikke alle som er enige i meg der, det er jeg klar over. Altså så er jeg ikke så "for" pass som kommer pga at hesten er spent i tølt/ikke tølter så godt som den har forutsetning for å gjøre. Noen ganger "forsvinner" passen i unge hester når tølten blir mer løsgjort og romslig, og hestene begynner å bruke ryggen bedre. Ja vel, så er de kankje ikke ekte 5-gjengere. Bedre å ha en hest som får 8,5-9 (i avlsdom) for en utmerket tølt, enn en som kniper og tølter til 7,5-8, og så kan man kanskje dra ut pass til 6-6,5 i en visning.... Det er i alle fall min mening.

Jeg tror deg når du sier sitsen din ikke er representabel. Hvor salen ligger har nok mest å si. Litt stress i øyeblikket for å få tatt stilige bilder. Bøylelengde... Overivrig hest.

Jeg vil deg bare vel med mine kommentarer. Syns hesten er spennende. Og vet ikke hvordan han er på en normal dag. Men utfra bildene så vil jeg si at du bør jobbe med hvordan han bruker ryggen sin. Se hvor senket han går med fremre del av ryggen på nesten samtlige bilder.

Jeg kommer vel til og bli hengt for det jeg sier nå, med all peppinga på å ri *opp og fram*. Selvsagt skal du ri fram, selv på en villig hest. Men ri han i en så lav form du trenger for å få han til å begynne å bære deg med overlinjen, og komme opp i ryggen. I både tølt og trav. Få han supermyk i halsen, og kjenn at han slipper spenningene i underhalsen, og jobber med løs underhals og myk nakke. Kjenn at du kan bøye halsen hans til begge retninger uten at han gjør noe annet enn å gå rett fram,. selv om du bøyer framparten hans som "i sving" Mens du driver med dette, sitter du ultralett på ryggen hans. Når dette fungerer, *da* kan du begynne og sette deg litt til, trykke til han litt mer opp og fram i hånda di, bare ved hjelp av setet.

Glem passen. Få han helt stabil i tølt først, i alle fall i arbeids til middel tempo. Hvis han slipper seg helt, jobber med en svingende rygg i taktklar tølt, *da* kan du prøve pass. Og hvis han fortsatt kan gå pass, ja da kaller jeg han en ekte 5-gjenger, ikke bare en som tølter på spenninger og derfor kan vise litt pass.

Skjønner du hvor jeg vil? Og nok en gang: Jeg er *ikke* ute etter å være guffen. :smile: Du spurte jo heller ikke tips og råd, her er det bare min skrivekløe som har tatt over. Syns dette bare er så spennende. Du behøver slett ikke ta noe notis av det jeg har sagt :smile:

Hanna&Brá
30-12-2006, 03:24
Det er artig, og lærerikt, å lese det du skriver Embla!

Var ute med kamera og hest en dag jeg og, men har for dårlig kamera.. Og hesten likte slettes ikke å være fotoobjekt og rytteren var mer opptatt av kameraet, å lære fotografen hvordan kameraet virker, å be fotografen flytte seg for og ikke ri dem ned og sånn, og det gikk jo deretter med resultatene.. (sær Kolgrimurdatter..) Så bildene ble ikke noe..
Men du har så rett i det du sier, plutselig løsner det, akkurat på en viss plass, etter en viss tid. Da skulle man ønske all verdens dommere og instruktører hadde stått på lur bak trærne og titta.. Aner ikke hvorfor og hvordan, men det løsner, en liten stund.. Jobben min er å lære hvordan jeg kan få hesten min til å løsne og gå så bra på "kommando" og ikke bare helt tilfeldig en viss plass på turen. Akkurat det er så moro med hest og ridning! Man finner hele tida nye problemer å løse i sin vei mot å bli en bedre rytter og få hesten til å bli en bedre hest. Jeg leter stadig etter nye knapper, funderer på hva som gjør at ponnin går sånn og slik akkurat da eller der.

Det er moro å lese her, få tips og inspirasjon av kunnskapsrike folk, ha noen å spørre når det leiter på og man sitter litt fast...

Lopke
30-12-2006, 05:10
FLOTTE BILDER!!!

Jeg har ikke peiling på isis, hverken utstyr eller bevegelser.. eneste jeg stussa litt på var at det ser ut som salen ser litt liten ut til rytteren.. Virker som om du sitter på baksvisselen.. at det blir litt liten plass på en måte, uten å mene noe som helst om rumpa di ;-)

Kanskje jeg tar feil og bildene lyger pga bevegelse og øyeblikkssituasjon.. men men, bare det jeg la merke til..

Heldig du som har fotograf!! ;-)

Pleier ikke sånne isis saler å være ganske plate i setet egentlig??? er dette en dressursal?

Cecilie_Stormur
30-12-2006, 13:46
Jeg kommer vel til og bli hengt for det jeg sier nå, med all peppinga på å ri *opp og fram*. Selvsagt skal du ri fram, selv på en villig hest. Men ri han i en så lav form du trenger for å få han til å begynne å bære deg med overlinjen, og komme opp i ryggen. I både tølt og trav. Få han supermyk i halsen, og kjenn at han slipper spenningene i underhalsen, og jobber med løs underhals og myk nakke. Kjenn at du kan bøye halsen hans til begge retninger uten at han gjør noe annet enn å gå rett fram,. selv om du bøyer framparten hans som "i sving" Mens du driver med dette, sitter du ultralett på ryggen hans. Når dette fungerer, *da* kan du begynne og sette deg litt til, trykke til han litt mer opp og fram i hånda di, bare ved hjelp av setet.

Dette er den beste ridetimen jeg har hatt i desember i allefall :) Er enig i det at man ikke til enhver tid skal ri opp og frem. Nå er jo jeg ekstremt fan av Hruni-formen da (og har desverre hatt Hruni-tølttakten inntil nylig), men synes det fungerer å ri de noe i form. Form betyr så mangt rikitgnok, og jeg sikter ikke til trav-form.

Ang. passen, så er jeg enig med Embla. Nå har jeg bare én hest med ordentlig pass, men synes tølten forbedrer seg drastisk etter et halvhjertet forsøk på pass. (jeg kan ikke ri pass, og hysj, jeg veeet at Keilir burde være en easy case;)) Han kan gå grisepass i en time, men om jeg rir en liten strekke pass løsner han ganske godt i tølten.

Kurre
30-12-2006, 14:01
Spinner litt rundt tanken pass/tølt/opp/frem jeg....
Og skal IKKE henge noen.
Skal noen henges eller nagles til forumveggen må de skrive noe man er meget uenig i og det er jeg ikke.

Jeg tør si med 99% sikkerhet at vi rir Islandshest av en grunn,de tølter.
Hadde det ikke vært for tølten hade det vært mye annen hest som er LANGT bedre å trave på,ri galopppiruetter og dressurøvelser på og billigere i,om ikke drift,så innkjøp.

Tølten er da også det som MÅ fungere (etter den erfaringen jeg har gjort) for at de andre gangartene skal komme virkelig på plass.
Først når den er taktren og myk og sikker vil det løsne i de andre gangartene.
Jeg tenker takt først og fremst.
Rettstilthet og takt.Er ikke hesten rett og kan gå rett frem,kan den heller ikke gå i ren takt.Noen hester finner den rene takten lettest i et langsommere tempo,noen trenger mer fart.Felles for dem alle er at de må bære seg selv og ikke henge i rytterens hånd.

Her kommer litt av "opp og frem" tankegangen inn.
Når jeg preker "opp og frem" til drøvelen henger som en inntørlet mandel i ganen har det lite å gjøre med "jekk opp hodet og sett pisken i ræva på den og spark den forover" eller "Pass er veien til frelse"
Det betyr at hesten skal kunne komme opp i skuldrene og tenke fremover villig og lett.
At den krummer på nakken er jeg fullstendig uinteressert i.Er hesten i balanse og bruker ryggen og kroppen rett så kommer den mest hensiktsmessige formen automatisk.

Hesten må tenke forover (noen trenger hjelp til det,den som er på bildene her over tenker heeelt på egen hånd) og den må av framparten og legge mer vekt bak.
Bæring,ikke undertramp.Å (som mange gjør) ri bakbeina lenger innunder en hest som allerede er passaktig er å virkelig gjøre ting vanskelig og håpløst for den når den skal finne denne "takten"
At det går og står og sitter instruktører der ute og terper på øvelser for å drive bakbeina lenger innunder hesten for å hjelpe grisepassende "langsominger"gjør meg litt oppgitt.
Lær forskjellen på BÆRING og UNDERTRAMP og veien mot ren tølt vil komme mye lettere.

På den annen side synes jeg heller ikke man skal være så redd for passen som mange er.
Ikke minst om man har en eldre og mer dreven hest (så her snakker vi ikke lille Arm) så må man jo øve på ting for å bli god?

Jeg brukte to ÅR før jeg fikk en eneste gang kjenne følelsen av hvordan det KAN være å ri pass.
For jeg fikk beskjed om ikke å ri det.
"Åh nei,det gjør vi kun på stevner"
"Må ikke legge pass på tur,da kommer du til å ødelegge tølten,traven,galoppen"
"ALDRI legge pass om vinteren,bare en gang før stevnet"
Nå vet jeg du (Embla) nevnte at det kan hjelpe endel hester også,som bl annet den ene her hjemme,så dette er mer at jeg er litt matt av den kategoriske "Pass er fy!" innstillingen jeg møter her og der,og ikke at jeg er uenig i det du skriver.

Såh,der svevde vi avgårde OT igjen,sykle tilbake:
Når kan man da ri pass?
Når hesten har en taktren og balansert tølt og skjønner rytterens hjelpere og villig og lett svarer på dem.Tenker jeg....
Har jeg en hest som stort sett henger i tøylen og går som en ostepop er vel ikke passlegginger det første jeg bruker tid i treningen på.

Jeg er VELDIG enig i det du skriver om de "gylne øyeblikkene".
De som aldri kommer når man lager en salgsvideo,rir på et stevne,har med seg fotograf.

Elisabeth,jeg har tatt MYE av bildene av hestene her hjemme på nettopp en grusvei utenfor stallen og jeg skal love deg det er ikke akkurat det samme som når jeg er ute i skogen og ingen dommer eller fotograf eller filmer er i nærheten.
men DU så nyttig.For som Embla nevner her,det er nettopp da man får sjekket om ting virkelig ER på plass,eller om mye er flaks.

Heldigvis så vil man oppleve at de øyeblikkene da ALT er på plass blir stadig lenger og at de til og med begynner å komme når fotografen står der eller dommerene driver og setter karakterer.
Jeg har brukt mye tid på etter sånne "millionturer" å analysere min egen riding.
Hva gjorde jeg?
Hva var annerledes siden det eller det fløt så godt idag?

Og samme andre veien.
istedetfor å alltid si at "Han er alltid super når jeg rir på time" "Han er så stressa her" "Hun går aldri sånn når jeg trener på banen i Tønsberg" "Hun er alltid kjempefin hjemme" (jeg er VELDIG god på det der http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/engel/d085.gif ) så prøver jeg å analysere Hva Gjør Jeg Annerledes?
Er det noe jeg kan jobbe med/øve på så h*n fungerer like godt på banen/for fotografen som ute i skogen her hjemme?

Dette ble veldig rotete og ikke fikk jeg sagt halvparten av det jeg hadde tenkt...men tror heller jeg får lage en tråd om temaet.

Sånn helt tilbake til bildene til slutt igjen:
Hesten din ser VIRKELIG mye bedre ut.Et helt annet uttrykk på ham også enn det jeg har sett når dere har vært ute og startet.
Kan dere beholde den positive gløden ut på banene også (kanskje med litt mer kontroll...) så blir det skikkelig gøy å se på dere.

Tenker litt på det Lopke sa også,er salen litt liten?
På den annen side så har du jo ikke akkurat den største hesten i verden å legge sal på,så da får man ofre litt plass til seg selv.

Funa
30-12-2006, 14:39
Lærerik lesing både fra embla og kurre her.

Skulle fått tatt noen bilder å lagt ut jeg også :smile:
Har jo ikke hatt instrukør på leenge så det hadde vært kjekt å få litt kritikk og råd.
Er jo fort gjort at det er feil hos meg og hesten som jeg ikke tenker over når jeg bare rir for meg selv hele tiden...

Elisabeth E
30-12-2006, 17:22
Guri for en spennende tråd :)

Embla, jeg tar aboslutt ingenting ille opp. Jeg har vært så lenge i gamet at jeg tåler å høre litt. Ingen er perfekte, og alle trenger ett tips eller ti i ny og ned. Uten å se ting med litt andre øyne, gjerne få innspill fra andre kanter, kommer man heller ikke videre.
Så lenge det er begrunnet og saklig, har jeg ingen problemer med kritikk.
Det er snarere tvært imot veldig lærerikt og man reflekterer og tenker.

Apropos litt ting som er nevnt og diskutert her;

Salen kan ikke være lenger. Til tross for at Arm ikke ser spesielt liten ut når jeg rir, så er han faktisk ingen stor herremann. Jeg får heller spise litt mindre sjokolade ;)
I tillegg tror jeg bildene lyver fordi jeg blir så feilbalansert av at salen ligger for langt frem og er ute av balanse, og derfor tipper bakover med stumpen.

Vi har jo vært på ovalbanen noen ganger nå, og han funker som regel fint der. Han mangler selvfølgelig mye rutine, men det kommer.
Han er også jevnt over veldig stabil, enten vi er på tur hjemme, på ridebanen, på kurs andre steder, på tur andre steder osv.
Jeg skal ikke klage, han er har ikke store bølgedaler, ting er ganske jevnt.
Han er myyye jevnere og renere i gangen enn hoppa mi var på samme alder.

Jeg tror at grunnen til at han legger seg mot pass i tølten etter en passlegging er fordi han tenker enda mer frem en ellers. Passen tenner ham, og han "glemmer" meg litt. Etter noen minutter har han roet seg igjen, og tølten fungerer.
Han slipper seg innmari fint i tølt når han er varm og lydhør, i alle fall kjennes det slik ut der jeg sitter.
Han strekker og slipper seg mer i traven etter et passforsøk, det samme gjelder galoppen.
Han ER ung og ubalansert, det er jeg fryktelig klar over. Balansen er virkelig cluet her føler jeg.
Vi prøver å jobbe med det på "alternative måter" , han ris mye på tur i forskjellig terreng , vi longerer i dobbeltlonge, kjører og tømmekjører.
Prøver å bruke ridebanen når forholdene er gode nok, og jobber mye skritt og løsgjørende øvelser , type versader, sjenkelvikninger, forparts- og bakpartsvendinger. Etterhvert har vi begynt å plukke på tølten og traven der også.

MYE arbeid , lite dagslys, og guffent vær.. Dte blir dessverre begrenset hva man får gjort.

Avlsvisning er i mai ja.. Jeg er absolutt ikke sikker på hva jeg skal gjøre.
Mai er ikke lenge til, knappe 5 mnd. Jeg har det travelt allerede!
Det skal mye , hardt arbeid til for å gjøre han klar.
Han må aboslutt ikke presses for mye, for jeg vil ikke at han skal miste all den positive viljen han har.
Han trenger å vokse, i hodet. Han må bli mer selvsikker, samtidig som han må beholde det myke hodet sitt, og bli mer konsentrert og fokusert.

Veien er lang, men enn så lenge går vi ...

EDIT fordi det høres jo ut som om jeg kommer med unnskyldning på unnskyldning på unnskyldning for hvorfor Arm ikke er "perfect" .
Det er absolutt ikke meningen å bortforklare noe som helst, for det er mye som kan bli bedre, og det er alldeles ikke å forakte å få litt (eller mye) hjelp.

Arm er ung, han er utrent,men han har potensiale. Det er min oppgave å finne det frem, å gjøre ridning til noe positivt og gøy, å styrke ham og å bygge ham opp både psykisk og fysisk.
Støtte og hjelp på veien er noe jeg setter umåtelig pris på.
Jeg lærer noe av Arm hver dag, og jeg håper det går motsatt vei også.

Shadowfax
05-01-2007, 10:06
Måtte dra fram denne Eika :)

Han begynner å bli veldig fin!!
Ser mye flottere ut enn da jeg så han i vår!
Godt jobba, vesla :-)

Elisabeth E
05-01-2007, 13:48
Takk takk Tine :)

Jeg håper framgangen fortsetter!

Shadowfax
05-01-2007, 20:11
Det gjør den vettu :-)
Skal få det gøy til sommeren vi ja. Hehe

Phaeton
14-01-2007, 18:38
Nydelige bilder! Stilig hest 8-)

Dugur
18-01-2007, 23:13
Åå flott hest:)
sykt skjønn:)
hvem er han etter?

Karen
19-01-2007, 00:32
så utrolig flott hest da gitt :-D
fine gangarter, med kjempe fint løft :-D
så kult :mrgreen:

Elisabeth E
19-01-2007, 13:00
Ponnis er etter Godi fra Audholtshjaleigu, 1.pr 4 gjenger som står i Sverige. Godi igjen er etter Orri.
Mammaen er Talenta fra Sveinatungu, 1.pr for rideegenskaper. Far til mor er good'old Ofeigur.

MariaR
18-03-2007, 13:26
Jeg har ikke peiling på isis i det heletatt, men gud for noen nydelige bilder av en nydelig hest! :D

Dugur
18-03-2007, 20:01
Ponnis er etter Godi fra Audholtshjaleigu, 1.pr 4 gjenger som står i Sverige. Godi igjen er etter Orri.
Mammaen er Talenta fra Sveinatungu, 1.pr for rideegenskaper. Far til mor er good'old Ofeigur.

Åja.. utrolig fin da:)

Júlí&Elisabeth
05-04-2008, 01:19
Kjempefine bilder og nydelig hest :) Fungerer 190g bra? altså kommer til å bruke klokker på min etterhvert, må bare trene henne mer først...hun løfter relativt dårlig på beina, men får sikkert trent opp det bedre også. Det varierer kanskje fra hest til hest på hvor mange gram en bør bruke..

Marthe&Vinur
05-04-2008, 10:43
Nydelige Armen!!:) Fotograf vennen din er super flink!

Og mye nyttig lesing for meg her;) tror jeg skal skrive opp sånn hva som funker og ikke funker når jeg rir og hva jeg da bør gjøre annerledes:)

DraupnirKarro
05-04-2008, 21:13
NYDELIG! Kjempefine bilder og namme hest!

Liselotte
05-04-2008, 21:17
Så fine bilder! Må være dødskult å ha fotografvenn (haha, heldig den som er venn med meg om noen år :cool:)

Issa
07-04-2008, 14:23
Ooh flotte bilder med utrolig fine farger. Ville fått forstørret et og hengt det på veggen :D (om det var meg og min hest assa)

Flott løft på hesten! Nydelig hest <3

Drue
08-04-2008, 00:44
Ser store forbedringer her ja. Og snart f&#229;r han en halvs&#248;ster h&#229;per jeg. Mulig bror her hos meg. Den kommer i starten av juni

MariW
01-05-2008, 01:45
Flotte bilder Elisabeth! :)

Mathea
04-05-2008, 22:12
Fine bilder :D

rakel&tibur
27-01-2009, 21:52
så ste bilder :- )

rakel&tibur
27-01-2009, 21:52
hahaha, s&#248;te *