PDA

Se full versjon : kraftfor merker

ZK
28-12-2006, 17:19
¨Hei..

DET finnes masse typer kraftfor på markedet, norgesfor,felleskjøpet,eggersman, spillers,++ og mange selger for til samme type gruppe(unghester,senior osv)

Og enkelte av disse produsentene er dyrere enn den andre, som for eksempel spillers vs fk, og mye av det er jo fordi spillers blir importert fra england, og blir belagt høye priser..

Innholder kraftfor typene det samme? er det noen forksjell næringsmessig på de forskjellige produsentene?

Hva forer du med? hvorfor ikke noen av de andre? Har prisen noe å si for deg når velger kraftfor type?

Anita&Svarten
28-12-2006, 18:28
Jepp.. prisen har noe å bety, siden det skal passe inn i min dårlige økonomi ;-) Forer på Spillers. Svarten funker dårlig på champion foret. Føler selv at på champion foret får du for det du skal ha + en hel haug til som man kanskje ikke hadde tenkt.. På spillers får man det man vil ha, og kun det.
Mine to er ganske nøysomme på kraftforet, så det blir ikke så fryktelig dyrt i lengden heller.

JOHANNE
28-12-2006, 18:58
Prisen har litt å bety ja, og så må det vere ganske enkelt å få tak i også. ;-)

Har en nordlandshope som er ganske lettforet, hun har fåt Champion og Norgesfor.

Therese
28-12-2006, 20:18
Fòrer med Champion fra Felleskjøpet fordi hesten fungerer utmerket på det, og fordi det er vel det eneste vi har god tilgang på. Men hadde ikke byttet med mindre hesten plutselig skulle fungere dårlig på Champion.

Lopke
28-12-2006, 20:30
st. Hippolyt, altså ingen av de ovenstående.

Marte+Quicky
28-12-2006, 20:56
Fôrer både med norgesfôr og champion fra felleskjøpet jeg...

absinthe
29-12-2006, 14:27
st.hippolyt her og...

Funa
29-12-2006, 15:36
Felleskjøpet her...
Eneste jeg har tilgang på nå så da blir det det...

Bente & Etanec
29-12-2006, 15:44
Jeg fòrer St.Hippolyt. Nei penger har ikke noe og bety for min del når det kommer til fòret. Det som betyr noe for meg er at hestene våre fungerer godt på det de får og spise.

SOL P.R.E.
01-01-2007, 20:50
Jeg fôrer med Baileys, og det er jeg og hestene veldig godt fornøyd med :-D
Se her: http://www.baileyshorsefeeds.co.uk/

Shadowfax
05-01-2007, 09:24
Går mest i Champion fra Feleskjøpet her også, ja..

Andrea & Bajas
06-01-2007, 02:16
Bruker Champion Komplett jeg. Fornøyd med det:)

Tone
06-01-2007, 21:49
Forer på Champion fra FK fordi hesten fungerer på det og har spist det siden han kom nordover for ca 11 år siden :shock: Er dette som er enklest å få tak i her... Prisen spiller en liten rolle...

Astrid og Chiquita
09-01-2007, 15:07
Jeg bruker Felleskjøpets betfiber, Gull og havre (ikke siden mykotoksin-styret), men har ikke brukt pelletsen siden hesten min reagerte på den. Bruker FK fordi det er hva jeg har tilgang til. Har prøvd å få kontakt med Spillers uten nytte, og kunne tenke meg å prøve Baileys. Men pga avstand blir dette for dyrt og arbeidsomt så lenge jeg ikke MÅ få tak i det.

Har prøvd Eggersmann, og var fornøyd, men pris og tilgang gjorde at jeg droppet dette.

Silje og Tindra
09-01-2007, 16:13
Eggersmann, fra i dag av. Samt pluss og Hilton Solutions.

Astrid: Det er en forhandler på Lillehammer, iallfall.

Wilisia
09-01-2007, 16:21
Bruker fellekjøpet sin havre og i tilegg gull, komplett og energy.

lukka, solfari og greta
20-01-2007, 19:39
Forer med Champion for det meste.. fungerer kjempe bra det, og har ikke så lang vei til fk heller ;-)

Stalin
24-01-2007, 09:31
Forer med Spillers på 1 ridehest og 2 unghester. Blir ikke spesiellt dyrere enn Fk da man gir mindre. Men litt dyrere - ja - men hestene elsker det:) Hadde jeg hatt mange hester hadde jeg nok ikke hatt råd til det.....

Jossa
24-01-2007, 10:45
Forer med betforet og alfaen til felleskjøpet. Vi har en dame på stallen som jobber på FK,og det nyter vi andre i stallen godt av ;-) Men det foret fungerer supert for oss,og det er deilig at hun tar med foret når vi trenger det.

Kaja
24-01-2007, 11:00
Forer på betfiber og komplett fra felleskjøpet.
Betfiber kjøper jeg selv og stallen har komplett, oppdrett og gull fra før av.
Men vurderer Spillers da jeg ser mye som kunne vært noe for hesten!

Bee
25-01-2007, 00:28
Går i felleskjøpet her.. Veldig fornøyd med det ;-)

Mange tror det er veldig kult og fancy og fôre på mange ulike slag som de store konkurranserytterene i utlandet fôrer på (Spillers, Cavalor, Eggersman etc.), men veldig mange av disse fôrtypene inneholder mineraler, vitaminer osv. osv. tilpasset forholdene i disse landene, som er noe helt annet enn Norge (bare tenkt hest og ridemiljø i Tyskland vs. Norge, klima, bruksområder, type hester etc.). Så fôrer man på slikt fôr skal man være obs og nøye på at hesten faktisk får det den trenger, og ikke masse den ikke behøver, eller for lite av noe den burde ha. ;-)

Silje og Tindra
25-01-2007, 00:38
Jeg fôrer ikke med Eggersman fordi det er "hipt og kult", men enkelt og greit fordi det var det som var lettest å få tak i for meg. Jeg har ikke bil, leverandør bor i nærheten av stallen og sa seg villig til å levere.

Har også fått utarbeidet fôrplan av utenforstående som har regnet på alle mulige mineraler og vitaminer og kommet frem til at Pluss er det som fungerer best i tillegg. All takk til Insolita for det, hun vet hva hun snakker om :-)

Bee
25-01-2007, 00:48
Jeg fôrer ikke med Eggersman fordi det er "hipt og kult"
Har ikke på noen måte sagt at alle gjør dette heller, jeg ville bare få fram at når man fôrer på en fôrtype som ikke er produsert etter norske forhold bør man passe ekstra godt på at det hesten får, er optimalt for den.

Sier med andre ord ikke på noen måte at utenlandsk fôr er dårlig fôr, for det er overhode ikke. Bare at det må tilpasses ekstra nøye.

Å bruke en fôrekspert, fôrprogram etc. slik som du har gjort er veldig lurt, og det er noe flere burde gjøre! Riktig fôring er utrolig viktig. Selv lærte jeg masse om fôring og det å regne ut fôrplaner da jeg gikk på hestelinja på vgs ;-)

Svalgårds Cheri
26-01-2007, 11:14
Jeg forer med Champion energi og havre. Cheri gikk på det før jeg kjøpte henne også, det fungerer fint, så da er det enkelt og greit å ha det sånn^^,

Brukte St.Hippolyt til den andre hesten før, men han sluttet å like det :???: Så gikk tilbake til FK sitt...

Aina
31-01-2007, 20:51
Min får champion gull. Likte best da hun fikk noe som heter Haferfrei, importert fra danmark. Hadde tatt spillers om jeg kunne velge.

Merete
01-02-2007, 21:18
Vi bruker kraftfòr fra Norgesfòr, fordi vi bestiller alt kraftfòr derfra, rett og slett. Vi har gård og bruker mye kraftfòr til ku og fòringsdyr.

Merker lite forskjell fra Champion.

Ingeborg
02-02-2007, 00:29
Ingen av de overstående..